شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش بسته بندي در توسعه صادرات خرماي استان هرمزگان
یکشنبه، 12 مرداد 1393 - 06:43 کد خبر:12363
مسئله بسته بندي و ضرورت توجه به اين مسئله در منابع متعددي مورد اشاره و تاكيد قرار گرفته است و در روند توسعه تجارت، بازرگاني و صادرات جهاني از بين عوامل آميخته بازاريابي بيشترين توجه را به خود جلب نموده است.

 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا) مسئله بسته بندي و ضرورت توجه به اين مسئله در منابع متعددي مورد اشاره و تاكيد قرار گرفته است و در روند توسعه تجارت، بازرگاني و صادرات جهاني از بين عوامل آميخته بازاريابي بيشترين توجه را به خود جلب نموده است. از طرفي امكان گسترش صادرات خرماي كشور و استان هرمزگان به ساير نقاط دنيا باعث گرديده تا سلائق مشتريان با فرهنگ ها و رسوم مختلف در نقاط مختلف جهان مسئله و توجه به بسته بندي در صادرات را ضروري تر سازد. دامنه موضوع تحقيق به بسته بندي وصادرات خرماي استان هرمزگان محدود گرديده،محدوده مكاني اجراي تحقيق استان هرمزگان است و محدوده زماني تحقيق سال88 تا سال 91مي باشد. با طرح پرسشنامه وبررسي روايي وپايائي آن، پرسشنامه بين جامعه آماري توزيع شده و با استفاده از نرم افزار SPSS  و روش آماري توصيفي واستباطي اطلاعات جمع آوري شده تجزيه و تحليل گرديد. در نهايت هر يك از فرضيه ها با استفاده از آزمون ميانگين مورد آزمون قرار گرفت. نتايج حاصله گوياي مورد تاييد قرار گرفتن همه فرضيات مي باشد.
 

واژگان كليدي: صادرات خرماي استان  هرمزگان ، بسته‌بندي ، بازاريابي

 

مقدمه:
امروزه توسعه صادرات غير نفتي تنها به افزايش درآمد ارزي از طريق توسعه صادرات انواع كالاها وخدمات محدود نمي شود بلكه نقش مهمتري را به عنوان يك راهبرد رشد و توسعه اقتصادي به عهده دارد توسعه صادرات به ويژه از دهه هفتاد ميلادي نقش مهمي را در توسعه اقتصادي برخي از كشورها وبطور خاص كشورهاي تازه صنعتي شده آسياي شرقي ايفا كرده است تجارت وصادرات  نه تنها با اقتصاد ايران در هيچ زماني بيگانه نبوده است بلكه به لحاظ قرار گرفتن كشور در  گذرگاه تجاري شرق و  غرب عالم از يك سو و كانونهاي تمدن دنياي قديم وجديد از سوي ديگر نقش با اهميتي را در اقتصاد ايران داشته است(گوهريان،1379)
خرما به عنوان يكي از محصولات غذايي مطلوب امروزه مورد توجه بسياري از كشورها قرار گرفته وتوجه به مزيت هاي نسبي صادرات از اهداف اصلي آنان مي باشد كشور ما ومخصوصا استان هرمزگان با توجه به ميزان توليد خرما مي توانند نقش مهمي را در توسعه صادرات غير نفتي ورهايي كشور از اقتصاد تك محصولي ايفا نمايند توجه به صادرات خرما طي سالهاي اخير يكي از مواردي است كه در كشور واستان مورد توجه بوده است متاسفانه عليرغم توجه دولت  به اين مقوله به دلايل مختلفي نظير نامرغوب بودن خرما و بسته بندي نامناسب و عدم تبليغات و بازار يابي مناسب  سهم صادراتي كشور واستان از مجموع توليد آن بسيار ناچيز است و به نظر ميرسد يكي از مشكلات پيش روي صادرات خرما ، بسته بندي نامناسب آن و صادرات خرما بدون بسته بندي و فله ميباشد 20درصد خرماي ايران در سال 1383 به دليل استاندارد نبودن،از بين رفت در حاليكه با بسته بندي مناسب مي توان تاهفت سال از خرما استفاده نمود.( جهانسوز, 1384)
لذا بررسي تاثير بسته بندي بر توسعه صادرات خرما مي تواند نقش مهمي رادر توسعه صادرات خرماي استان هرمزگان  ايفا نمايد در اين تحقيق سعي شده است كليه عوامل و اجزاء و ويژ گيهاي بسته بندي شناسايي شده و از بين آنها عوامل مهم  جهت ايجاد فرضيه هاي تحقيق مورد استفاده قرار گيرد مهمترين ويژگي هايي كه در اين تحقيق مورد توجه است شامل شكل ، رنگ  ، جنس ونوع ، حجم و اندازه و چاپ بسته بندي مي باشد وسعي شده تا فرضيه هاي تحقيق بر مبناي اين ويژگي هاي مهم تعريف شود كه ويژگيهاي مذكور به عنوان متغيرهاي مستقل تحقيق و توسعه صادرات خرماي استان هرمزگان به عنوان متغير وابسته تحقيق مي باشد .

 

نويسندگان:

بابك جامعي
دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت اجرايي
دانشگاه علوم تحقيقات هرمزگان
دكتر داريوش زارعي
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد  واحد ميناب


منبع: TMBA