شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مگ وايلدريك- من يكي از طرفداران عمده اقتصاد رفتاري هستم. اين يكي از علايق نخبگان است، من مي دانم. اما من آن را موضوع جالب و ترسناكي يافتم كه به عنوان يك متخصص ارتباطات مرتبط با كار من است.
بر اساس ويكي پديا، اقتصاد رفتاري مطالعه نحوه اثرگذاري عوامل اجتماعي، شناختي و عاطفي بر تصميمات اقتصادي افراد و موسسات است. به بيان ديگر، اين بينش كه افراد و گروه ها چگونه گزينش مي كنند را مي دهد.
اغلب، اين بينش از تيم هاي اطلاعات روابط عمومي است كه نياز به طراحي برنامه هايي دارد كه آن را با اهداف كسب و كار گره بزنند. وقتي ما مخاطب نهايي خودمان را مي شناسيم، تصميم گيري مي كنيم، مي توانيم برنامه اي طراحي كنيم كه آنها را براي عمل برانگيزاند.
اين خبر خوبي براي حرفه روابط عمومي است. بسيار دشوار است كه بخواهيم ارزش افزوده آگاهي از برند را ارزيابي كنيم. آسانتر اين است كه ارزش افزوده عمل را اندازه گيري كنيم.
اگر شما علاقه مند به ساخت اقتصاد رفتاري در برنامه بعدي خود هستيد، در اينجا شش گام نسبتا مهم عنوان شده است كه مي تواند مورد توجه قرار گيرد:
1. براي جلوگيري از پيش داوري هاي مخاطبان خود و جلوگيري از دوسويي و درگيري آنها زماني را اختصاص دهيد. ارتباطات را براي رسيدگي به موارد احساسي همچون موارد منطقي شكل دهيد. (نظر رهبران: دن آريلي، دانيل كانمن)
2. تاثير ارائه برند بر نحوه انتخاب آن را درك كرده و اهميت آن را به عنوان اهرم به كار بنديد. (از نظر نظم، مقايسه، انجمن ها). (نظر رهبران: ريچارد تالر، چارلز دوهيگ، يونس لر)
3. ايجاد سطح شيب دار طبيعي جهت آسان سازي به كارگيري آن براي مخاطبان. (نظر مديران: ريچارد تالر، چيپ و دن هيث)
4. هرگز تضادي را كه به نظرتان عناويني آسان و شهودي هستند، را از پيش تخمين نزنيد. سعي كنيد كه اين تضاد را به بازي بگيريد. (نظر رهبران: دانيل كانمان، چيپ و دن هيث)
5. بازي كنيد. نور خوش قلبي را در فرآيند تصميم گيري خود بتابانيد. (نظر رهبران: دانيل پينك)
6. معني دار كنيد. بر فرصت ها و اهداف بزرگ سفر تاكيد كنيد. (نظر مديران: جان كاتر، دانيل پينك)
البته، پشت هر يك از اين مراحل، بدنه هايي از تحقيق و نكات دقيق و ظريق وجود دارد. همراه سازي آنها، و ارائه نقشه راهي براي ارتباطگران و كارگزاران روابط عمومي با نگاه به توليد عمل اندازه گيري ضروري است.
آيا شما از اقتصاد رفتاري در سازمان خود استفاده مي كنيد؟
منبع: http://www.business2community.com/public-relations/pr-professionals-can-learn-behavioral-economics-0816227#CXFDX1siI6HGs1kO.99
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)