شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- «چرا بايد براي پذيرش فناوريهاي نوين آمادگي داشته باشيم؟» عنوان سر مقاله اين شماره به قلم تقيپور است كه در آن به بخشي از آسيبهاي شبكههاي اجتماعي اشاره كرده است.
«رويدادهاي ورزشي و آسيبهاي اجتماعي از نگاه رسانهها و پژوهشگران علوم انساني» عنوان تحقيقي عميق و خواندني از نگين حسيني روزنامهنگار و دانشجوي دكتراي ارتباطات با عنوان «ميزباني جامجهاني فقر و فحشا» ميباشد كه با اشاره به گزارشهاي رسانههاي جمعي در مورد روسپيگري و سوءاستفاده از كودكان برزيلي به هنگام برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال در اين كشور، به رشته تحرير درآورده است.
«رسانهها و ترور» مقاله سينا تفنگچي كارشناس ارشد علوم ارتباطات نيز به بررسي نقش رسانهها در جنگهاي مختلف پرداخته است.
«خبر به عنوان ايدئولوژي؛ چگونه خبر جهان را شكل ميدهد» عنوان مقالهاي از شيرين كريمي است كه مطالعه آن به دانشجويان ارتباطات و روزنامهنگاران پيشنهاد ميشود.
احمدرضا زارعي كارشناس ارشد مديريت رسانه نيز موضوع «تاكتيكهاي جنگ نرم در عرصه تلويزيون» را در اين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات مورد توجه قرار داده است.
«هنوز ياد نگرفتهايم نظريههاي ارتباطات را نقد كنيم» تيتر مصاحبه امير لعلي با دكتر مجيد رضائيان، استاد روزنامهنگاري است. «نقد» موضوع مهمي است كه چندان در علوم ارتباطات ايران جايگاهي پيدا نكرده است و در عصري كه همه چيز از سياست تا اقتصاد، از ورزش تا رفاه در ارتباطات گره خورده است، لازم است تغييراتي در فضاي آمادميك و عملي ارتباطات در ايران صورت گيرد. برخي از موضوعات مهم و دلايل كمتحركي ارتباطات در اين گفتوگو با مجيد رضائيان مطرح شده است.
گفتوگوي ندا فراهاني با مرتضي موحد رحماني معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي با عنوان « استفاده از رسانهها براي رونق گردشگري ايران همانند تيغ دولبه است» و گفتوگوي محمدحسن خازني با دكتر داود زارعيان با عنوان« مديريت افكار عمومي حرف اول را در روابطعموميها ميزند» از ديگر گفتوگوهاي اين شماره ماهنامه است.
در اين شماره ماهنامه 3 پرونده منتشر شده است:
پرونده 1: معماري شهري؛ نشانههايي براي ارتباطات
گفتوگوي بهروز بلمه با احسان رنجبر، استاديار شهرسازي دانشگاه تربيت مدرس: استحكام ارتباطات اجتماعي، رسالت مهم طراحي شهري است
گفتوگوي حجتاله مرادخاني با اسماعيل شيعه، استاد گروه شهرسازي دانشگاه علم و صنعت: تهران؛ شهري با معضلات عديده براي زندگي كودكان
بازار، سازمان ارتباطي در شهرهاي كهن نوشته نعمان اميدي كارشناس ارشد مردمشناسي
تأملي بر نقش ارتباطات بصري و نقش آن در جذابيتبخشي به شهرها نوشته تارا بهبهاني پژوهشگر و مدرس هنر
پيادهراه و تأثير آن بر توسعه ارتباطات انساني در شهر نوشته حسين اكبرينصب عضو هيأت علمي دانشگاه پيام نور
ديوارها؛ تريبوني براي اطلاعرساني همگاني در شهر نوشته جواد مرادخاني
جايگاه ارتباطي دو برج ميلاد و آزادي و تأثير آنها بر جهتيابي در شهر نوشته وحيد ميهنپرست كارشناس ارشد باستانشناسي
گفتوگوي حجتاله مرادخاني با مجتبي رفيعيان، دانشيار شهرسازي دانشگاه تربيت مدرس با عنوان در حوزه كيفيت محيط شهري درك مشخصي از ارتباطات وجود ندارد.
پرونده 2: رسانهاي به نام اسباببازي
نگاهي روانشناختي به اسباببازي؛ جايگاه اسباببازي در بازيهاي كودكان نوشته رعنا شكوهي ستا كارشناس تعليم و تربيت
عروسك پيام است نوشته فائزه سادات شاهطاهري كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعي
نقش اسباببازي در زندگي كودكان و تأثير آن در معرفي سبك زندگي و فرهنگ نوشته رضا قسيمي پژوهشگر مسائل فرهنگي
اسباببازي؛ رسانهاي از آغوش كودك تا صفحه تلويزيون نوشته ليلا خانزاده
جايگاه اسباببازي در ميان ساير رسانههاي سرگرمكننده نوشته مهري ايزدي يگانه كارشناسي ارشد علم اطلاعات و دانششناسي.
پرونده 3: نگاهي به انجمنهاي ارتباطات در آمريكا
گفتوگوي مديريت ارتباطات با پروفسور جيم پاركر، رئيس انجمن ارتباطات آمريكا با عنوان انجمن ارتباطات آمريكا، خدمات ارزانقيمت با استانداردهاي آكادميك عرضه ميكند
پروفسور پائولا ام. پوايندكستر، رئيس انجمن آموزش روزنامهنگاري و ارتباطات جمعي آمريكا: ايجاد جامعهاي آگاهتر، از وظايف و مسؤوليتهاي روزنامهنگاران و ارتباطاتيهاست
انجمن تحقيقات افكارعمومي آمريكا
انجمن روزنامه آمريكا
انجمن تاريخ بيان آمريكا
انجمن تاريخنگاران روزنامهنگاري آمريكا
انجمن ارتباطات آمريكا
انجمن ارتباطات و فناوري آموزشي
انجمن بومشناسي رسانهها
انجمن روزنامهنگاران و نويسندگان آمريكا
انجمن ارتباطات تجاري
انجمن آموزش روزنامهنگاري
انجمن زنان رسانههاي ورزشي
انجمن ارتباطات شرقي
انجمن آموزش روزنامهنگاري و ارتباطات جمعي
انجمن ارتباطات سلامت و علوم
انجمن ملي ارتباطات
اين پرونده زير نظر و با ترجمه اميرعلي خلج منتشر شده است.
اين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات در 84 صفحه رنگي و با قيمت 6 هزار تومان بر روي پيشخوان مطبوعات قرار گرفته است.
گفتني است علاقهمندان ميتوانند اين ماهنامه را توسط نرمافزار «برگ» (كيوسك الكترونيكي مطبوعات) بر روي گوشيها و تبلتهاي داراي سيستم عامل اندرويد خريداري كرده و مطالعه كنند. نرمافزار اندرويدي «برگ» از نشاني http://barg.asr24.com يا cando.asr24.com قابل دريافت است.
آرشيو كامل ماهنامه مديريت ارتباطات از نشاني www.magiran.com/cmmagazine قابل تهيه و مطالعه است.
اين ماهنامه از طريق سايت www.prshop.ir نيز براي درخواستكنندگان، ارسال ميشود.
منبع: روابطعمومي ماهنامه مديريت ارتباطات