شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بهمنظور تحقق مديريتي پيروزمندانه و تاثيرگذار بايد بينشي كاملا روشن داشته باشيد و اقداماتي پيش بگيريد كه شما را در تحقق اين بينش ياري ميرساند. مثل يك تيم يا يك سازمان بايد قادر باشيد بر چند نقطه كليدي كه بيشترين تاثير را در تبديل بينش به واقعيت دارد، تمركز كنيد.
اگرچه اين واژه براي بسياري ناخوشايند است ولي واضح است كه سخن از پيروزي و كسب موفقيت است و شما بهعنوان يك رهبر و مدير موفق بايد قادر به يادگيري و تمرين آنچه فراگرفتهايد باشيد. هرچه تلاش بيشتري براي يادگيري به خرج دهيد و تمايل بيشتري به تمرين آن داشته باشيد، موفقيت بيشتري در دستيابي و تحقق بينشها و اهدافتان خواهيد داشت.
اگرچه، به باور بسياري اغلب رهبران بزرگ سازمان ها مدير به دنيا آمدهاند، اما من پس از اختصاص 25 سال از فعاليتهاي پژوهشي خود به درك مفاهيم و جوانب مختلف رهبري، در نهايت به اين نتيجه رسيدهام كه رهبري موفق مستلزم يادگيري مستمر، پذيرش بازخورد و تمرين مداوم آموختهها است. اگر فردي ادعاي برخورداري از دانش و تجربه كامل رهبري افراد را دارد، بايد گفت كه وي دچار غرور شده است. اين خبر بدي است، زيرا مسلما افراد تمايل كمتري به پيروي از چنين سبكهاي ارتباطي در ميان رهبران دارند.
همانند ورزشكاري كه در حال آمادهسازي براي موفقيت در يك مسابقه ورزشي است، رهبران نيز بايد همواره به دنبال تقويت مهارتهاي خود باشند. در اين مقاله به معرفي 6 استراتژي براي افزايش تاثيرات رويكرد رهبري سازماني ميپردازيم:
به دنبال مربيان بزرگ و موفق باشيد: آيا افرادي را ميشناسيد كه پيروان و وفاداراني را در محيط كار و خارج از آن داشته باشند؟ تفاوت عمده ميان رهبران و مديران اين است كه رهبران عنوان رسمي خاصي ندارند ولي هميشه گروهي هستند كه با انگيزه فراوان از آنان پيروي ميكنند. آيا در ميان اطرافيانتان رهبراني را ميشناسيد كه موفقيت شما برايشان اهميت دارد؟
ديدگاه و بينش روشن داشته باشيد: اگر قرار باشد بميريد، دوست داريد افراد در مورد شما چه بگويند و چه صفاتي را بهعنوان يك رهبر سازماني دربارهتان به كار ببرند؟ من دوست دارم در چنين شرايطي افراد از من بهعنوان رهبري ياد كنند كه چشماندازي روشن و مثبت از آينده داشته و به خوبي از ارزش كاركنان و مشتريان آگاه بوده و همواره سپاسگزار و بخشنده بوده است و البته تمايل بسياري براي تحقق اهداف مشتري داشته است. تعيين چشمانداز، شما را در شناسايي حوزههايي كه مستلزم رشد و بهبود هستند و بخشهايي كه نياز به تمرين بيشتر دارند، ياري ميرساند.
متعهد باشيد: مسلما مربيان همواره با شما از اهميت فعاليت مستمر در رشد استعدادها و مهارتها سخن خواهند گفت. هر روز بخش عمدهاي از تلاش و انرژي شما صرف انجام وظايف اجرايي ميشود. انجام اين دست از وظايف اغلب سهل و از نظر تحقق نتايج نيز كوتاهمدت است. وظايف رهبري مسلما مستلزم تفكر بيشتر بوده و خستهكننده نيز هستند، چراكه زمان بيشتري را به خود اختصاص ميدهند و اغلب در بلندمدت به نتيجه ميرسند. رهبران بزرگ اغلب ترجيح ميدهند كارهاي درست را انجام دهند و بر چشمانداز رهبري خود تمركز داشته باشند.
ايجاد هوش هيجاني: واضح است كه آيكيو معياري براي سنجش سطح هوشي افراد است. هوش هيجاني با تمامي جوانب موثر در نحوه سخن گفتن فرد و توانايي ايجاد روابط قوي و دستيابي به اهداف است. هوش هيجاني در حوزه رهبري بهطور خلاصه عبارت است از: اگر به طرفداران و پيروان شما امكان انتخاب داده شود، چه تعداد از آنان حاضر به پيروي از شما در نقش يك رهبر سازماني خواهند بود؟ بهعنوان مثال شرايطي را در نظر بگيريد كه يكي از رهبران سازماني را ترك كرده و در سازماني ديگر شروع به فعاليت ميكند، در اين صورت به تعداد افرادي كه تصميم به پيروي از وي ميگيرند دقت داشته باشيد.
يكي از معيارهاي مهم ديگر در سنجش هوش اجتماعي، سنجش ميزان صراحت افراد خانواده، دوستان، روسا، همسالان و اطرافيان رهبر سازماني در نقد سبك رهبري و ارتباطي وي است. در واقع جمعآوري بازخوردهاي رسمي و منظم، استفاده از سيستمهاي ارزيابي توسعه رهبري هر 12 الي 18 ماه و مهمتر از همه، بهرهبرداري كاربردي از بازخوردهاي گردآوريشده متضمن موفقيت يك رهبر است.
با اطرافيان رفتار مناسبي داشته باشيد: مسلما همگان تاثيرات مثبت برخورد مناسب با اطرافيان را پذيرفتهاند. آنچه كمتر موضوع بحث بوده، اين است كه بايد با افراد مختلف به روشهاي متفاوت برخورد كرد. برقراري ارتباط با برخي از افراد مستلزم ستايش و درك بيشتر آنان است. برخي ديگر ترجيح ميدهند در قالب فعاليت تيمي نتايج فعاليتهاي شغلي خود را به نمايش بگذارند و گروهي ديگر ترجيح ميدهند با انجام منظم و روزانه وظايف شغلي خود روند را پيش برند. شناخت افراد و برخورد با آنان در قالب رفتاري كه ميپسندند و ترجيح ميدهند، بخش اعظم موفقيت رهبران را تشكيل ميدهد.
از اشتباهات خود بياموزيد: اخيرا در جشن بازنشستگي يكي از اطرافيان شركت داشتم.وي در اين مراسم جملهاي بهكار برد كه براي من بسيار جالب بود، «بهترين رهبران بهترين يادگيرندگان هستند». وقتي بر تقويت توانايي تمرين و يادگيري تمركز داريد، اشتباهات ديگر يك اشتباه نيستند.
در واقع شما روشي جديد را تجربه كردهايد كه چندان مناسب نبوده است.
رهبري سازماني مستلزم يادگيري و تمرين مستمر و دائمي است. به نظر شما چه مقدار تمرين متضمن موفقيت در رهبري است؟ مكولم گلد ول در كتاب خود به قاعدهاي 10 هزار ساعته اشاره ميكند. براساس مطالعات وي افرادي كه از آنان بهعنوان رهبران موفق و بزرگ ياد ميشود، معمولا حدود 10 هزار ساعت از زمان خود را صرف مطالعه و تمرين اصول رهبري كردهاند. اين مدت زمان معادل پنج سال فعاليت كاري تمام وقت است كه بهطور كامل به تمرين مهارتهاي رهبري اختصاص داده ميشود. به ياد داشته باشيد كه حتي استادان و بزرگان رهبري سازماني هرگز تمرين را فراموش نميكنند.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره ۳۲۵۷