شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- استيو جيلينگز (Steve Jillings)، كسبوكار جديد خود را كه شركت امنيت موبايل تله ساين است از شركت كوچكي با چند كارمند به موسسهاي بزرگ با 200 كارمند ارتقا داده و هر سال سرمايهاش را دو برابر كرده است.
اين سرمايهگذار متولد نيوزيلند، در 25 سال گذشته هشت شركت مختلف را يا بنيانگذاري كرده يا به دست آورده و همه آنها را به كسبوكارهايي بزرگ و سودآور تبديل كرده است. به گفته او «در اين مسير، آدم آن قدر اشتباه ميكند و آن قدر درس ميگيرد كه ميفهمد چه بايد كرد. مثل اين است كه همه فيلمها رادر اين زمينه ديده باشيد.» جيلينگز در سال ۲۰۱۰ مديرعامل شركت لسآنجلسي تلهساين شد، كه امنيت اينترنتي ارائه مي دهد و در آن موقع فقط 12 كارمند داشت. اين شركت تخصصش ارائه سرويسهاي امنيتي به 9 شركت از مجموع 10 شركت بزرگ اينترنتي در آمريكا بود. از زماني كه جيلينگز مديريت آن را برعهده گرفت، توانست هر ساله سرمايه شركت را دو برابر كند. فروش اين شركت در سال ۲۰۱۲، 25 ميليون دلار بود و پيشبيني ميشود در پايان سال ۲۰۱۴ به صد ميليون فروش دست خواهد يافت؛ اما هدف نهايي آنها آن است كه تا سال ۲۰۱۵ براي عرضه در بورس آماده شوند و سالي 200 ميليون دلار فروش داشته باشند.
در اينجا بايد به اين نكته توجه كرد كه چطور ميتوان استراتژيهاي درستي اتخاذ كرد تا شركتي مثل تلهساين را با 12 كارمند و شرايطي كه در چهار سال پيش داشت، به اين حد از كارآيي و پيشرفت رساند.
در زير راهنماييهاي جيلينگز را مي خوانيم.
تيم رويايي تشكيل دهيد
جيلينگز طي سالها شبكهاي از مديران مورد اعتماد ساخته كه با آنها روابط خوبي دارد. وقتي خواست مسووليت تلهساين را برعهده بگيرد، به همتيميهايش در شركتهاي قبلي فكر كرد؛ او ميگويد: «هميشه اولين كارم اين است كه افرادي را كه تيم اصلي را تشكيل ميدهند، مشخص كنم. بايد تيم مديريتي مناسبي درست كنيد، تيمي كه همه آنچه را براي انجام كار به بهترين نحو لازم است داشته باشد و كارش تمام و كمال رشد دادن شركت باشد.»
جيلينگز ميگويد اولين گام يافتن كساني است كه بتوانند مثل شما بزرگ شوند. پستهاي خالي رئيس مالي، رئيس بخش توسعه تجارت، فروشهاي بينالمللي و معاون اجرايي، همه را از كساني انتخاب كنيد كه قبلا با آنها كار كرده باشيد. او ميگويد: «نكته مهم اين است كه تيم اصلي را از كساني انتخاب كنيد كه ميشناسيدشان و قبلا خوب با آنها كار كردهايد. به اين ترتيب، هر كس خودبهخود جايگاهش را ميداند، همه شخصيت هم را ميشناسند و نقاط ضعف هم را ميدانند و اين باعث ميشود كه به سرعت رشد كنيد.»
همواره جذب نيرو داشته باشيد.
جيلينگز ميگويد: «ما هميشه استعدادهاي جديد را جذب ميكنيم. خوشبختانه توانستهايم نيروهاي زبده را با استفاده از شهرتمان يا تبليغاتمان پيدا و جذب كنيم، ولي همواره بايد جستوجو كرد.»
كار را به افراد بسپاريد و آزادشان بگذاريد.
اگر ميخواهيد شركتتان زود رشد كند، بايد تا جايي كه ميتوانيد مسووليتها را به ديگران بسپاريد. مديرعامل بايد براي مشكلات اساسي و در مقياس بزرگ، وقت داشته باشد. جيلينگز ميگويد: «روش مديريتي من اين است كه دورنما و جهت حركت شركت را ترسيم كنم و بعد با مديرهاي مختلف از نزديك كار كنم تا ببينم در خط شركت هستند يا نه، وقتي دراين مسير هستند، ميگذارم كارشان را بكنند.» جيلينگز هفتهاي نيم ساعت با كساني كه بايد مستقيما به او گزارش دهند صحبت ميكند كه مطمئن شود كارشان را خوب انجام ميدهند. ميگويد من نيرو استخدام ميكنم و حقوق خوبي هم پرداخت ميكنم بنابراين من نبايد كار آنها را انجام بدهم. البته مديري نيستم كه مطلقا وارد عمليات نشوم، اما به مديران زير دستم فرصت اين را ميدهم كه خودشان همانطور كه فكر ميكنند درست است، كارشان را پيش ببرند. آنها سازمانشان را جوري كه فكر ميكنند درست است ميسازند و تا زماني كه كار و فعاليت آنها همسو با هدفها و دورنماي شركت است، مشكلي نيست. اين موجب ميشود سازمانهاي خودكفا با كيفيت خوب درست شوند و همه تشويق شوند كه آزاد هستند تا خلاقانه بسازند و بيافرينند.
تمركز بر سوددهي
تلهساين دراين مسير است كه امسال سرمايهاش را دو برابر كند و باز هم ادامه بدهد. جيلينگز ميگويد: «چيزي كه مايه مباهات است اين است كه توانستهايم كسب وكارمان را با سودآوري دنبال كنيم. به گفته او بسياري از شركتهايي كه همين رشد را دارند شكست ميخورند چون مقدار زيادي پول را ميسوزانند.» تاكيد ميكند كه نميتوان با ولخرجي شروع كرد. «ترجيح ميدهم براي پيشرفت بهتر است براي آدمها و سرويسهاي پرسنلمان پول خرج كنم.» «دفتر ما جالب اما ارزان است. مبلمان راحتي داريم اما گران نيست. هزينه كردن هزار دلار براي يك ميز كار، هيچ بازگشت سرمايهاي ندارد.»
تمركز بر مشتري ها
«همانطور كه بايد بدانيد پول را خرج چه چيزهايي نكنيد، بايد بدانيد در چه زمينههايي سرمايهگذاري كنيد كه به چرخههاي درآمدزا تبديل شوند. يكي از جاهايي كه در آن بسيار سرمايهگذاري ميكنيم و منجر به اعتماد مشتريهاي ما شده است، سرويسدهي به مشتريها و پشتيباني سرويسها است. مدتها پيش تصميم گرفتيم پشتيباني شبانهروزي ارائه دهيم. گران است، اما به گونهاي است كه وقتي مشتري شما ميخواهد با يك نفر صحبت كند، ميتواند. پشتيباني خوب از مشتري باعث شده كارگزاران ما بيشتر به ما اعتماد كنند. مشتريها را ترغيب كرده تا از سرويسهاي ما بيشتر استفاده كنند.» آمارها نشان ميدهند سيستمهاي پاسخگوي اتوماتيك، اعتبار شما را نزد كاربران شما مي كشند.
ارتباط با بزرگترين مشتريها
كاربران تلهساين شركتهاي اينترنتي بزرگاند و جيلينگز اخطار ميدهد كه وقتي مشتريان شما شركتهاي بزرگ باشند مشكلاتي پيش ميآيد، زيرا كارمندان آنها ميروند، ارتقا ميگيرند يا دائم جابهجا ميشوند و به اين ترتيب ارتباطات شما دچار مشكل ميشود. براي اين مشكل بايد سعي كنيد يك شبكه بزرگ را در سراسر سازمان بگسترانيد. بدترين چيز اين است كه ارتباط شما فقط با يك نفر باشد و به شما بگويند كه اين بخش به جاي ديگري منتقل شده. «بايد ساختار سازمان را بشناسيد. تيم فروش ما ميداند هر كارمند به چه كسي گزارش ميدهد و ميداند جايگاه هر كارمند درآن سازمان چيست.»
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره ۳۲۵۷