شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به عنوان داور بخش ديجيتال جشنواره روابط عمومي در دو سال اخير بارها و بارها سايت هايي را ديدم كه به رغم توان بالاي اطلاع رساني و فني نتوانسته بودند در بخش نظر سنجي موفق باشند و دليل آن ناآگاهي از توان نظر سنجي ها در اينترنت است.
نظرسنجي اينترنتي چيست؟
نظرسنجي به عنوان يك شيوه به منظور آمارگيري و دستيابي به راهكار مناسب تر سالهاست كه در روابط عمومي تجربه مي شود. در اينترنت كاربران اين امكان را دارند كه در يك نظرسنجي شركت كرده و نظرات خود را منتقل نمايند. اما هميشه در نظرسنجي سنتي و اينترنتي اين سوال مهم مطرح است كه آيا يك داوطلب نظرسنجي مي تواند معرف كل يك جمعيت باشد؟ به اين معني كه آيا همه از اقشار جامعه ثروتمند و فقير، تحصيل كرده و بي سواد، سفيد و سياه به طور مساوي در يك نظرسنجي شركت داده مي شوند؟ قطعاً اينطور نيست!
اما در واقع نيازي به اين مساله نيز نمي باشد. شما در روابط عمومي نمي خواهيد يك كار پيمايشي علمي انجام دهيد، بلكه هدف شما از ارائه نظر سنجي دريافت اطلاعات از مخاطبان سازمانتان است. برخي اوقات اين اطلاعات را به واسطه طراحي پرسشنامه بدست مي آوريد و گاهي نيز آن را با استفاده از پيامك و نظر سنجي اينترنتي به آن مي رسيم.
بسياري از نظرسنجي هاي اينترنتي به منظوري غير از آنچه كه بايد استفاده مي شوند به عنوان مثال: در واقع طراحان مي خواهند با اين اقدام كاربر، حس نزديكتري به آن سايت پيدا كند، و در نهايت براي اطلاع از نتيجه نظرسنجي مرتب به آن سايت مراجعه نمايد.
اما روابط عمومي در واقع بايد براي استفاده از نظر سنجي استراتژي خاصي را مورد استفاده قرار دهد. هرچه در اين استراتژي منظم تر و دقيق تر برنامه را به پيش ببريد مي توانيد در نظر سنجي موفق تر باشيد. به عنوان مثال من در هيچ كدام از آثاري كه براي داوري به جشنواره ملي روابط عمومي ها رسيده بود نديدم كه يك سايت از نتايج نظر سنجي اش خبري تهيه كرده باشد.
مخاطبان شما داراي شعور هستند و آنها دوست دارند كه نظراتشان منعكس شود و اين در حالي است كه روابط عمومي در اين مورد بسيار كم كاري مي كند. روابط عمومي بايد به خصوص در مورد موضوعات روز نظر سنجي هايي را طراحي كند. اين نظر سنجي ها ارزيابي خود روابط عمومي هستند. نظر سنجي به شما مي گويد: آقا يا خانم روابط عمومي شما در فعاليت هاي خودتان درست عمل كرده ايد يا خير!
بنابراين تلاش براي استفاده از نظر سنجي بايد بر اساس قاعده انجام شود. نكته مهم تعداد راي دهندگان در نظر سنجي است. من توصيه مي كند تعداد 100 نفر را براي سايت هاي معمولي روابط عمومي به عنوان يك استاندارد تعيين كنيد و بعد از رسيدن تعداد نظرات به 100 نظر، نظر سنجي را بسته و نظر سنجي ديگري را مطرح كنيد. به خاطر داشته باشيد كه استفاده از نظرات بعد از نظر سنجي را به تعويق نياندازيد. بدين معنا كه به عنوان مثال پس از اينكه 100 نفر به نياز خاصي براي يك كالاي خاص راي دادند آن را به صورت يك خبر منتشر كنيد. «70 درصد مخاطبان كارگزار روابط عمومي از اقدامات اين موسسه رضايت كامل را دارند.» مي تواند ليد خبري باشد كه با استفاده از نظر سنجي بدست آمده است.
از نظر سنجي هاي كليشه اي پرهيز كنيد. بسياري از سايت هاي روابط عمومي يك سوال كليشه اي را در بخش نظر سنجي قرار مي دهد و ديگر آن را تغيير نمي دهند. در حاليكه حتي همان سوال نيز مي تواند در جريان بعضي شرايط تغيير كند. مثال: «چقدر از اين سايت رضايت داريد؟ خيلي زياد، زياد، كم، خيلي كم» و اين سوال بارها و بارها تكرار مي شود و مخاطبان نيز بر مبناي حالشان در همان زمان به آن پاسخ مي دهند. در حاليكه شما بايد خودتان اين سوال را با كيفيت محتواي توليدي تان پاسخ دهيد. وقتي محتواي خوبي توليد مي كنيد و قالب هاي خوبي براي ارائه آن در اختيار مي گيريد اين سوال قطعا پاسخش خيلي خوب است.
سوال هاي مناسبتي مي تواند بهترين جاذبه براي نظر سنجي را ايجاد كند. موضوعاتي چون انتخابات مجلس يا رياست جمهوري، كالاي منتخب مخاطبان، خدمت مورد نظر مخاطبان و ... .
در هر حال توجه داشته باشيد كه نظر سنجي خود را بدون جهت تهيه كنيد. حتي مي توانيد در چينش پاسخ ها از نظم معمول تبعيت نكنيد تا سنجشتان دقيق تر باشد.
با استفاده از موارد فوق مي توانم به شما اين اطمينان را بدهم كه مي توانيد نمره بخش نظر سنجي را به طور كامل در جشنواره هاي روابط عمومي بدست آوريد. نكته ديگر اينكه لطفا اين موارد را در فرم اثر درج نماييد تا داور را نسبت به آن حساس كنيد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)