شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، جرمي چرچ - يكي از مزاياي كار كردن در يك آژانس مشاوره در توانايي تيم براي تهيه چشم انداز خروجي براي مشتريان است. در واقع از نقطه نظر آنها، اين مساله دليل اصلي استخدام ما مي باشد.
گاهي اوقات، ما در نشست هاي مشتري شركت مي كنيم كه طيف وسيعي از ذينفعان طيف وسيعي از عناوين را پوشش مي دهند، بسياري از آنها لزوما در دامنه فعاليت ما كار نمي كنند. در اين زمان ها، هميشه اين موضوع كه اين كشش وجود دارد كه ميزان زماني كه قرار است براي موضوع صرف شود نشان داده شود.. بر مبناي تجربه ما به ندرت مخاطبان كليدي اين شركت ها براي دسترسي تلاش مي كنند.
سازگاري با برند و شناسايي برند در افتراق شما از رقبايتان بسيار مهم هستند. آنها در واقع عناصري به شمار مي روند كه عامل كلي توسعه استراتژي بازاريابي و كسب و كار مي شوند.
اما اجازه بدهيد جنگل را به خاطر درختان روبرويمان فراموش نكنيم. آيا جزئيات وقايعي كه لوگوي شما در جايگاه نخستين قرار مي دهد دليل مي شود كه يك كسب و كار يا مشتري بخواهد با شما همكاري كند؟ بسياري از بحث هاي مربوط به برندسازي بيش از اندازه بر موارد و زمان ها متمركز هستند كه نمي گذارد سوزن در موارد رو به رشد بخش فروش شما حركت كند. نكته مرا اشتباه دريافت نكنيد. اين بحث ها داراي اهميت بسزايي هستند و جايگاهي در برنامه ريزي بازاريابي استراتژيك دارند. اما بيشتر از اغلب اوقات تفاوت ها تنها در بحث هاي مخاطبان داخلي در خصوص سايه و روشن و رنگ آسمان در پس زمينه بروشور يا تبليغات مي باشد. آنها به هيچ وجه يك شركت را جذب نمي كنند و باعث تبديل و حفظ كسب و كار جديد نمي شوند.
سوال اينجاست كه چگونه مي توانيد از نظر زيبا شناسي ميان نور آبي در مقابل آبي اقيانوسي ارزيابي كنيد؟ اين صرفا يك مساله ذهني است و توهم كنترل به يك گروه كوچك مشاركت كنندگان داخلي كه براي توافق در زمينه رنگ بندي نهايي آمده اند بعد از ساعت ها بحث بسيار دشوار است. تاثير اين امر بر پيشبرد كسب و كار و در عين حال شرايطي كه نمي توان آن را ارزيابي كرد وجود دارد.
به همين دليل است كه همه پيشنهادات ما و درگيري هاي دائم مشتريان بر روش هايي تاكيد مي كند كه يك فعاليت مي تواند ارزش افزوده ايجاد كند.
رويكرد چند سطحي براي ارزيابي و آناليز از صنعت به بهترين شيوه مشتق شده است. ما با پذيرش استاندارد صنعتي كه سه نوع از پاسخ را در مخاطبان در اهداف تلاش هاي ارتباطاتي مان تمايز ايجاد مي كند: خروجي، برون داد و درآمد.
يك مثال از خروجي اين خواهد بود كه يك گزارش خبري ايجاد كنيد، مقالات فرعي يا قطعه اي از سرمقاله نيز مي تواند به اين كار كمك كند. اين كارها دقيقا به اندازه ايده يك داستان كه براي نگارش يك مقاله به خبرنگار مي دهيد مي تواند آنها را تحت تاثير قرار دهد. خروجي ها مي توانند به همان زودي كه ايجاد شدند ارزيابي شوند. براي مثال آيا پيام به دقت ارتباط برقرار مي كند. آيا تماس هاي رسانه اي براي رسيدن به مقصود دريافت مي شود؟ آيا زمان انجام شده بر زمان انجام كار منطبق مي باشد؟
برون دادها مي توانند بر تمركز بيشتر بر نتايجي كه در كوتاه و ميان مدت مي گيريم استوار باشند. شايد طول دريافت برون دادها را بتوان تا شش ماه ارزيابي كرد. آيا گزارش خبري، فرعي يا سرمقاله در خروجي رسانه اي كه براي آنها فرستاده بوديد نشان داده شد؟ آيا مصاحبه اي كه براي يكي از رهبران فكري شركت تدارك ديده بوديم تبديل به مقاله يا داستاني كه برنامه ريزي شده بود گشت؟ در خصوص نشان دادن ارزش، مي توانيم در اين نقطه از زمان به اين گونه كارمان را ارزيابي كنيم كه پيامي كه شما مي خواهيد به مخاطبان كليدي منتقل كنيد بند بند شده باشد به اينگونه كه اثرات مثبتي بر شركت و داستان شما بگذارد.
علاوه بر اين، در طول اين مرحله خبرنگاران بينش هاي اضافي را به شما باز خواهند گرداند زيرا پيام هايي كه رهبران فكري شما مي خواهند منتقل كنند ميان گزارش گران هدف و مخاطبان شما طنين اندازه مي شود.
راه نهايي كه مشتريان مي توانند ارزش هاي ما را ارزيابي كنند شكل ملموس تر نتايجي است كه از كارمان دريافت كرده ايم. در طول شش ماه در هر سال، آيا كار ما در مجموع بر ارتباطات استراتژيك يا كمپين هاي ورودي بازاريابي به طول مستقيم در پيشبرد كسب و كار جديد نتيجه داده است، چشم انداز نشست يا يك مشتري جديد چطور؟ آيا چشم اندازها و كيفيت فروش منجر به شرايط سازماني شما براي هدايت و مهارت شده است از آن رو كه افزايش پديداري و طرز گفتار پيام كليدي در فضاهاي رسوخ كند كه آنها رسانه ها را مصرف كرده و پس از آن تصميم به خريد بگيرند؟
آيا اين تنها راه براي ارزيابي موفقيت تلاش هاي روابط عمومي است؟ البته نه، اما ما معتقديم كه اين بهترين راه است. اين راه نقشه راهي شفاف براي مشتريان تهيه مي كند كه در مواردي سبب مي شود كه ما با همديگر تلاشي را به نهايت برسانيم و اينكه ما چگونه براي دريافت آن برنامه ريزي مي كنيم. مگر در مواردي كه شما وقت با ارزش خود را صرف بحث در مورد آنچيزي مي كنيد كه در سطح بزرگي توسط كانال ارتباطي شما تحريف شده است. اگر مشتريان و خريداران شما درباره نوع كالايي كه مي خرند اهميت نمي دهند، چرا شما بايد اين كار را انجام دهيد؟
منبع: http://www.business2community.com/public-relations/dont-sweat-small-stuff-measuring-value-pr-marketing-efforts-0920420#wgpkI2cv6w3EKoFh.99
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)