شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- غيبت كاركنان بيش از آنكه فكر ميكنيد براي كسبوكار شما مخرب است. طبق تحقيقي كه اخيرا انجام شده، اين موضوع ميتواند به ميزان 9 درصد پرداختيهاي شما به كاركنان هزينه داشته باشد. البته ضرر اين غيبتها براي كسبوكار شما به هر دليلي، فقط مالي نيست.
كارشناسان منابع انساني معتقدند شركتهايي كه كارمنداني دارند كه خود را وقف كار ميكنند و هميشه به موقع سر كار حاضر ميشوند، مزيت رقابتي متمايزي دارند. مديريت غيبت كاركنان يك فاكتور مهم در موفقيت شركت محسوب ميشود؛ به خصوص براي كارآفريناني كه داراييهاي شخصي، قلب و روح خود را در كسبوكارشان سرمايهگذاري ميكنند.
موسسه CIPDL در پژوهش اخير، هزينه سالانه غيبتهاي مكرر كاركنان را در سازمانهاي بريتانيايي بالغ بر 29 ميليارد يورو برآورد كرده است. كاتيا هلسال مشاور توانبخشي حرفهاي، درمورد نحوه مديريت اين مشكل پرهزينه توصيههايي دارد.
بهعنوان يك مشاور با بيش از 10 سال تجربه، اغلب با سوالات مديران منابع انساني و مديران اجرايي درخصوص نحوه مديريت غيبتهاي كاركنان روبهرو ميشوم. به نظرم يكي از شايعترين مشكلات سازمانها تداوم و تكرار اين امر در ميان كاركنان است.
افرادي كه مسوول رسيدگي به غيبتهاي كاركنان هستند با من درخصوص اين معضل شايع سخن ميگويند. آنها سخت بهدنبال راه حلي براي اين مشكل هستند و ازسويي نميخواهند كاركناني را كه بهدليل بيماري غيبت كردهاند تحت فشار قرار دهند. اين رويكرد به افزايش چشمگير مدتزمان غيبت كاركنان در دوره بيماري و نيز تكرار چنين غيبتهايي منجر ميشود.
از طرف ديگر اين گروه از مديران درخصوص دلايل غيبت كاركنان دچار ترديد هستند و احتمالا تمايل بسياري به بازگشت كاركنان به روند كار دارند. درنتيجه كارمندي كه غيبت كرده است حس ميكند موردتوجه مدير خود نيست و به همين دليل ساعات عدم حضور خود را در محل كار تحت عنوان مرخصي استعلاجي افزايش ميدهد يا حتي احساس ميكند براي بازگشت بهكار تحت فشار فراوان است، درحاليكه واقعا توانايي حضور در محل كار را ندارد.
اگر دغدغهاي درخصوص مدت زمان و بسامد غيبت شغلي فرد وجود دارد، احتمالا بتوان با استفاده از روشهاي درماني به حل آن پرداخت. درواقع كارفرمايان ميتوانند در تعامل با پزشكان با چنين مشكلي روبهرو شوند يا حتي امكان انجام معاينههاي پزشكي كامل را براي كاركنان خود فراهم كنند.
استفاده از مصاحبههاي بازگشت به كار
چنين مصاحبههايي ميتوانند در فرآيند مديريت غيبت كاركنان به مديران منابع انساني كمك كند و بايد پرسشنامههايي در اين خصوص و با توجه به مسائل پزشكي تهيه شود. برخي موضوعات مهم كه بايد در اين نوع مصاحبهها مورد توجه قرار گيرند، عبارت است از:
- اطلاع از مصرف هرگونه دارويي كه عوارض جانبي آن بر كيفيت فعاليت شغلي فرد تاثيرگذار باشد.
- اطلاع از اينكه كه آيا پزشك معالج فرد با بازگشت وي بهكار موافق بوده و در اين صورت چه توصيههايي در اين خصوص داشته است؟
- سوال از كارمند درخصوص نياز به هر گونه كمك از سوي سازمان
- اطلاع از مشكلات كاري ازجمله مسائل ارتباطي كارمند در محل كار، احساس نارضايتي و شكايات وي.
غيبت در محدوده زماني معين
اگر غيبتهاي ناشي از بيماري بهصورت مكرر اتفاق ميافتد، بهدنبال الگوي خاص و شناسايي مسائل و دلايل مرتبط با آن باشيد.
- درصورت لزوم با اعمال سياستهايي مصرف سيگار و ساير مواد مضر را در سازمان محدود كنيد.
- امكان وجود دلايلي مبنيبر نياز مستمر كارمند به غيبتهاي مكرر و دورهاي را بررسي كنيد.
- بهصورت مستقيم به گفتوگو با فرد مورد نظر اقدام كنيد.
- اگر دغدغههايي درخصوص سلامت كاركنان و غيبتهاي مكرر آنان داريد، از مشاوره پزشكي استفاده كنيد.
مكانيزمهاي پشتيباني
بررسي انتخاب بهترين مكانيزمهاي پشتيباني شامل موارد زير است:
- توجه به اينكه چه نوع سازگاريهاي محيطي با توجه به محدوديتهاي فرد، مورد نياز سازمان است.
- ارائه برنامه بازگشت مرحله به مرحله بهكار كه براساس تواناييها و محدوديتهاي فرد طراحي شده است.
- بررسي امكان اصلاح وظايف فرد در فاز بازگشت به كار.
- شناسايي نقش جايگزين مناسب براي فرد مورد نظر.
- تنظيم بررسيهاي منظم، رسيدگي به فرآيند پيشرفت، پشتيباني و ساير مشكلات.
توصيه من به مديران، عدم واهمه از انجام بحثها و برقراري ارتباطات صادقانه با كاركنان است؛ بهويژه در مواردي كه غيبتها به صورت مكرر انجام ميشود. چنين ارتباطي كمك بزرگي به شناسايي موانع بازگشت بهكار و مسائل مربوط به آن ميكند و همچنين در طرح انتظارات تمامي طرفهاي درگير كارآمد است.
انجام بحثهاي صادقانه كاركنان را در بيان دغدغههاي خود و درخواست كمك از سازمان ياري ميرساند. از ديدگاه كارفرمايان چنين بحثهايي روش مناسبي براي مديريت موثر و نظارت بر عملكرد كاركنان از جنبه ميزان غيبتهاي شغلي حاصل از بيماري محسوب ميشود. اين روش علاوهبر اين فرآيند، مديريت غيبتهاي مكرر كاركنان را نظاممند، شفاف و عادلانه ميكند.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره ۳۲۴۳