شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| روابط عمومي مي تواند ابزاري قدرتمند و موثري براي كسب و كار شما باشد اما بايد بدانيد كه روابط عمومي چيزي بيشتر از ارسال گزارش هاي مطبوعاتي است.
روابط عمومي درباره داستانسرايي، ايجاد روايت هاي صحيح، و قابليت اشتراك گذاري آن داستان ها و روايات در كانال هاي مختلف اطلاع رساني است. در اين زمينه 5 توصيه مطرح است كه در ادامه مي خوانيم:
1. پتانسيل هاي روابط عمومي را براي مديريت ادراك درك كنيد.
بيل گيتس صاحب بزرگترين بيزينس جهان مي گويد: «اگر يك دلار برايم باقي مانده بود، آن را صرف روابط عمومي مي كردم.» در حاليكه احتمال دارد در واقع بيل گيتس در اين موضوع مي خواهد بگويد كه روابط عمومي آن اندازه مهم است كه براي موفقيت اگر يك دلار هم برايت باقي ماند بايد آن را صرف روابط عمومي كنيد. در عين حال بايد دانست كه روابط عمومي تنها ارسال گزارش هاي خبري براي خبرنگاران نيست. اگرچه رسانه نقش اساسي و محوري را در صنعت بازي مي كند، مهم است كه توانايي هاي مديريت ادراك را براي هر رسانه تشخيص دهيم. در بهترين حالت رسانه قدرتمندترين ابزار است كه شما را قادر مي سازد كه به هر يك از ذينفعان خودتان براي بيان داستان دسترسي داشته باشيد.
مسئول برنامه MBA دانشكده وارتون مطالعه موردي را انجام داده است كه نشان مي دهد چگونه روابط عمومي مي تواند در مديريت ادراك موفق باشد. كين براي بدست آوردن جايگاه بسيار مناسب از نظر تعداد طرفداران در برنامه هاي برترين هاي MBA در نشريه بيزينس ويكس، در دانشكده كميته اي را در سال 1980 تاسيس كرد كه تغييراتي را در برنامه هاي درسي به وجود آورند. پس از تحقيقات زياد، كميته چهار حوزه را كشف كرد كه نه تنها براي ذينفعان بلكه براي ساير برنامه هاي آموزشي MBA نيز مهم بودند.
اين حوزه ها عبارتند از: جهاني شدن، رهبري، يكپارچه سازي عملكردي و نفوذ تكنولوژي. برنامه هاي آموزشي جديد كه توسط وارتون ارائه شد توسط همه نشريات كسب و كار در ايالات متحده در 18 ماه بعد پوشش خبري داده شد و در نشريه بيزينس ويك رتبه اول را دريافت كرد. در پشت صحنه، چندين عنصر در برنامه جديد آموزشي نا موفق بودند و دانشكده مجبور به اصلاح آنها شد.
با اين وجود، وارتون رتبه خودش را تا اوايل دهه 1990 حفظ كرد. آيا اين را انجام داده ايد؟ اين كار باعث شد كه درك بهتري از دانشكده بدست آيد و در جايگاه خودش يك موفقيت به شمار مي رفت.
2. روايت كارفرماي خودتان را ايجاد كنيد.
هيچ كس در داستانسرايي بهتر از شما نيست. در جامعه اشباع از پيام، مهم است كه مطمئن شويد روايت كارفرماي شما به دقت ايجاد شده است و ذينفعان از شما درخواست تجديد نظر در آن را نكنند بلكه براي آنها به يادماندني به جا و جالب باشد. يك روايت كارفرماي موفق بايد به چند سوال بنيادين پاسخ دهد: زمينه داستان شما چيست؟ با چه چالش هايي روبروست؟ چه ريسكي وجود دارد؟ چه هزينه اي بايد پرداخت شود؟ و نهايتا اينكه چه وعده اي براي آينده مي دهيد؟
افزودن عناصر انساني به داستان به آن كمك مي كند كه داستان شما از رقبايتان جدا شود. از اينكه درباره خطاهايتان صحبت مي كنيد نترسيد و درس هايي كه از آن مي آموزيد را بيان كنيد. موفق ترين كارآفرينان اشتباهاتي انجام داده اند و از آن درس گرفته اند و اين چيزي است كه آنها را از سايرين منفك مي كند.
3. بر تملك رسانه اي تمركز كنيد.
يكي از بزرگترين چالش ها در جهان ديجيتال امروز تصميمگيري در باره محل نقل داستان شماست. چهار حوزه رسانه اي وجود دارند كه عبارتند از: سنتي (چاپ و پخش)، هيبريد (نسخه هاي آنلاين رسانه هاي متفاوت سنتي و رسانه هايي كه در فضاي ديجيتال متولد شده اند.)، اجتماعي (نظير فيسبوك، توييتر و غيره.) و آنچه مالك آن هستيد (وبسايت شركت و نرم افزارهاي كاربردي آن).
در حاليكه اين حوزه ها اهميت حياتي دارند، اگر يك حوزه وجود داشته باشد كه بخواهم به كارآفرينان آن را توصيه كنم، آن رسانه هايي هستند كه شما مالك آن هستيد. در دنياي ديجيتال امروز، وبسايت شما نخستين كانالي است كه ذينفعان به آن مراجعه مي كنند و عموما وقتي در مورد شما در گوگل جستجو مي كنند در جايگاه اول قرار مي گيرد. رسانه اي كه تملك آن از آن شماست به شما كمك مي كند كه روابط پايداري را با مشتريان فعلي و بالقوه برقرار كنيد و راهي موثر و كم هزينه براي سخن گفتن با مخاطبان هدف شما مي باشد.
4. استفاده از رسانه هاي اجتماعي اما استفاده عاقلانه.
رسانه هاي اجتماعي بستري عالي را براي كارآفرينان و رهبران كسب و كار ارائه مي دهد تا پيام خودشان را به دامنه عمومي بدهند و با مخاطبان هدف خود تعامل كنند. كاربران موفق در رسانه هاي اجتماعي هميشه مطمئن هستند كه يادداشت هايشان مرتبط با مخاطبان آنهاست و هرگز يك گزارش مطبوعاتي را به راحتي منتشر نمي كنند بلكه زماني را مي گذارند تا محتواي خودشان را براي مخاطبان خاصي بهينه سازي كنند.
دوما، مطمئن مي شوند كه چه يادداشتي داراي ارزش خبري است. هيچ كس واقعا علاقه ندارد كه مجموعه اي از اطلاعات در هم و بي ربط را بخواند. لذا سعي كنيد برداشت خودتان را از خبر ارائه دهيد ويا تماس مستقيمي با خبرنگاري كه ممكن است به داستان شما علاقه داشته باشد بگيريد. در نهايت و مهمتر از همه اينكه پيش از تايپ كردن فكر كنيد.
5. براي بحران آماده باشيد.
آنون مي گويد: «اعتماد چيزي است كه براي آن زمان طولاني را صرف مي كنيد اما ناگهان مي تواند از دست برود.»
مهم نيست كه كسب و كارتان تا چه اندازه موفق بوده است، اما اين بسيار مهم است كه آموزشي براي آمادگي پيش از بحران ارائه دهيد. تعدادي را در كنار هم جمع كنيد و زماني را براي آمادگي بحران اختصاص دهيد. صبر نكنيت كه بحران به وقوع بپيوندد. طراحي يك برنامه ارتباطات موثر بحران براي عمل انجام دهيد اين كار مي تواند آموزش بحران را بر اساس تحقيق شامل شود. از بازيگران سناريو استفاده كنيد. مديريت مسائل جاري و آموزش براي ايجاد فرآيندهاي ساختارمند و استراتژي هاي ارتباطات براي تعامل با مضامين انتقادي و بحران ها بسيار مهم است.
به بيان ديگر براي همه احتمالات ممكن پيش از وقوع آماده شويد.
منبع: http://www.entrepreneurmiddleeast.com/
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)