شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، استنلي ليك، سي اف اي- هولدينگ خطور هوايي تايگر كه عموما به نام تايگر اير شناخته مي شود بار ديگر خبرساز شد اما اين اخبار اصلا براي او خوب نبود.
اين مورد عمليات براي شركت وابسته تايگراير ماندالا است كه از 1 ژولاي 2014 به بعد اين مسئوليت را بر عهده گرفته است. اعلاميه بلافاصله آمد و 70 هزار مسافري را كه پروازهاي خود را پيش خريد كردند را تحت تاثير قرار داد.
اشتباه روابط عمومي تايگراير
همراه با اخبار انعقاد قرار داد ماندالا تايگراير، شايعاتي در شبكه هاي اجتماعي در خصوص اشتباه بودن بسته شدن اين قرارداد منتشر شد كه مسافران را به شدت حت تاثير قرار داد.
شخصا فكر مي كنم كه هيچ چيز تا زماني كه در تايگراير در خصوص تايگراير ماندالا مطرح نشده بود گفته نشده بود. به بيان مسئولان شركت (با تاكيد من):
«به منظور نمايش حسن نيت مان، گروه تايگراير با مشتريان تحت تاثير قرار گرفته براي انتقال پرواز در صورتي كه صندلي كافي در پرواز تايگراير وجود داشته باشد جاي آنها را عوض مي كنيم و در غير اين صورت نيز بازپرداخت بليط رزرو شده براي تاريخ 1 ژولاي و بعد از آن ممكن است. اگرچه تايگراير هيچ مسئوليت حقوقي نسبت به اين كار ندارد. تعهدات قانوني و ساير مسئوليت ها بر عهده ماندالا مي باشد.
من نمي توانم اين اقدامات را درك كنم. چطور اين شركت مي تواند از واژه هاي حسن نيت و نمايش حسن نيت استفاده كند در حاليكه اساسا اين شركت در انظار عموم مسئول اين مساله است و چطور مي تواند بگويد كه هيچ اجبار قانوني يا مسئوليت قانوني در اين قبال ندارد.
من فكر مي كنم تايگراير شكست خورد و 70 هزار مسافري كه بر اثر اين اقدام تحت تاثير قرار گرفته بودند بعيد به نظر مي رسد بخواهند از سرويس هاي اين خط هوايي استفاده كنند. مخصوصا در شرايطي كه بعد از اين حادثه آنها از ادبيات ناشايستي براي مخاطبان خودشان استفاده كردند.
با تلاش شركت براي كسب سود (در 31 مارس 2014 پس از سه سال ضررهاي متوالي با مبلغ 373 ميليون دلار به پايان رسيد.) در واقع اين ضرر نمي توانست نتيجه نشان دادن حسن نيت به مشتريان باشد.
برخي توصيه هاي ناخواسته
اگرچه من متخصص روابط عمومي هستم، مي خواهم توصيه هاي دو سنتي خودم را با شما در ميان بگذارم: ممكن است شركت بايد عذرخواهي مي كرد و پس از آن به شكايت هاي مشتريان به بهترين نحو پاسخ مي گفت.
وقتي شما با هواپيمايي بالاي 36 هزار پايي در هوا پرواز مي كنيد، محال است فراموش كنيد كه از كدام سرويس هوايي استفاده كرده ايد. با حضور تايگراير در آن صنعت، ارائه خدمات به مشتريان درجه يكي كه در آن از احساس امنيت لذت مي بردند و شايد رضايت مسافران از چنين پروازي بسيار بيشتر از پروازي اهميت دارد كه هزينه هاي سفر در آن كم شده باشد. تايگراير به زودي درك كرد كه بهتر است كسب و كار خودش را تغيير دهد.
منبع: http://www.fool.sg/2014/06/24/what-does-tigerairs-recent-public-relations-blunder-mean-for-the-company/
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)