شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يك بروشور روابط عمومي همانند بسياري از مواد ديگر در جهان روابط عمومي با هدف اطلاع رساني توليد و منتشر مي شود و مي خواهد مردم را به تعامل و عمل وادار كند. توليد يك بروشور روابط عمومي مي تواند به فرم هاي مختلف انجام شود و انواع مختلف اطلاعات را در بر گيرد. ظاهر يك بروشور روابط عمومي قطعه اي كاغذ است كه به طور معمول به سه بخش تقسيم شده است و حاوي اطلاعاتي در خصوص يك رويداد، شركت، برند يا هر چيز ديگري است كه يك شركت مي خواهد براي عموم مردم به اشتراك بگذارد. يك بروشور آنلاين نيز همانند يك بروشور معمولي عمل مي كند اما بايد كلمات كليدي براي اهداف جستجو در آن لحاظ شود. يك بروشور روابط عمومي مي تواند دو برابر يك بروشور شركت اطلاعات پس زمينه حياتي در مورد يك شركت ارائه دهد و در عين حال يك بروشور روابط عمومي مي تواند به خدمت اهداف تخصصي تر درآيد و براي آرشيو اهداف ويژه به عنوان بخشي از كمپين روابط عمومي شما به كار آيد.
بسياري افراد بروشورها خاصي را در بخش هاي مشابه مي فروشند، اين نوع بروشورها در واقع تا حدي متفاوت هستند. تفاوت عمده آنها در كجاست؟ در حاليكه بروشورهاي عاديبا هدف دريافت اعانات، حمايت يا خريد توليد مي شود، بروشورهاي روابط عمومي در واقع اطلاع رسان هستند. اين نوع بروشورها بيشتر شبيه يك بسته مطبوعاتي مي باشند كه شما به عنوان يك آژانس روابط عمومي اطلاعاتي را براي متقاعد كردن مخاطبان به عملي خاص توليد مي كنيد. اما اين نوع بروشور در ظاهر شباهتي به بروشورهاي فروش نيستند. اگر شما جوياي بروشوري هستيد كه براي فرانشيز يا كسب و كار ايجاد شود، مطمئن شويد كه نوع اطلاعاتي را كه مي خواهيد به عموم مردم بدهيد را مي دانيد و از نوع اطلاعاتي كه مي خواهيد از آن دريافت شود مطمئن شويد.در اين نوشتار چند نكته براي توليد يك بروشور روابط عمومي اطلاع رسان موفق ذكر شده است:
1. آن را برجسته طراحي كنيد: تلاش كنيد بروشوري طراحي كنيد كه در ميان ساير بروشورها خودش را نشان دهد. بگذاريد ديده شود، هيچ كس نمي خواهد بروشوري توليد كند كه كاملا شكست بخورد و هر كسي كه آن را دريافت كند مستقيم آن را به سطل زباله بياندازد يا حتي از دريافت آن اجتناب كنند. براي اينكه موفق شويد بايد بي نظير باشيد. براي آن جاذبه بصري ايجاد كنيد به طوري كه چشم نواز باشد. آنقدر شيك باشد كه هيچكس دلش نيايد آن را بيرون بياندازد. بنابراين اگر فكر مي كنيد كه در طراحي آن با مشكل روبرو مي شويد، از اينكه به يك متخصص مراجعه كنيد و از وي بخواهيد كه اين كار را برايتان انجام دهد ابا نداشته باشيد.
2. آن را داراي ارزش خبري كنيد: اينكه بتوانيد بروشور خود را داراي ارزش خبري كنيد بخش بزرگي از كليد موفقيت است. مطمئن شويد كه بروشور روابط عمومي شما به عنوان يك خبر با ارزش ديده مي شود و اين زماني اتفاق مي افتد كه تا حد امكان آن را با همزمان با رويدادهاي جاري مرتبط با آنها ارائه كنيد. هميشه سعي كنيد كه نان را تا تنور داغ است بچسبانيد. اگر بروشور براي مخاطبان جذابيت نداشته باشد و اطلاعات آن براي مخاطبان مهم به نظر نرسد نمي تواند منافع شما را تامين نمايد. هركسي كه بروشور شما را مي خواند بايد احساس كند كه احتمال دارد بعدا به آن احتياج داشته باشد و يا بتواند از طريق آن شما را پيدا كند و اين دليلي است كه بروشور در روابط عمومي موضوعيت مي يابد.
3. بروشور خود را متناسب با هويت شركتتان تهيه كنيد: بروشورهاي روابط عمومي هميشه بايد با هويت شركت شما متناسب باشند. بروشور شما بايد هويت شركتتان را نشان دهد و حاوي نمايندگان شما در جاهاي ديگر از قبيل وبسايت، كارت ويزيت، برگه هاي فروش و ... باشد. اگر برند شما جالب، جذاب و هيجان انگيز است، بروشور شما بايد اين مساله را منعكس كند. از شعار، فلسفه و بيانيه ماموريت سازماندر بروشور استفاده كنيد. يك بروشور روابط عمومي راهي فوق العاده براي نمايش شخصيت برند شما و قدري بيشتر از آن است، بنابراين سعي كنيد كه آن را جدي بگيريد.
مباني و قسمت هاي يك بروشور روابط عمومي
در نهايت چند مورد از قسمت هايي كه در هنگام طراحي و توليد محتوا براي بروشور بايد در نظر داشته باشيد عنوان مي كنيم:
• نام شركت ( بسيار پيش مي آيد كه نام شركت در بروشور درج نمي شود!)
• لوگو (برند عمومي)
• ماموريت
• اهداف
• دليلي براي بروشور روابط عمومي
• چرا خواننده بايد اين بروشور را مهم تلقي كند
• فراخوان عمل
• اطلاعات تماس
منبع: http://publicrelationsblogger.com/2010/07/public-relations-materials-3-tips-for.html
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)