شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش روابط عمومي در مديريت بحران‌ها
سه شنبه، 9 تیر 1383 - 18:19 کد خبر:11758
روابط عمومي در بحران يكي از مهمترين فعاليت هاي حوزه روابط عمومي در دنياست كه عموما يك تخصص به شمار مي آيد و بيشتر نويسندگان وقتي مي خواند راجع به موضوعي در روابط عمومي صحبت جدي انجام دهند اذعان مي كنند كه اين مورد در شرايط بحران به گونه اي متفاوت انجام مي شود. د

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به ضرس قاطع مي توان گفت كه كمتر شركتي را مي توان يافت كه حتي اگر به خوبي اصول مديريتي در آن رعايت شده باشد، در طول حيات خود با بحران مواجه نشود.


دليل اين امر اين است كه شركت ها توسط مردان و زناني اداره مي شوند كه به هر جال به خوبي آموزش نديده اند و نمي توانند كامل باشند. از اين رو، از يك جهت آنها عاري از خطا نيستند و از جهت ديگر گستره اي وسيع از اثرات منفي وجود دارند كه شهرت و اعتبار شركت ها را تحت تاثير خود قرار مي دهند. در كنار اين امر، با وجود همه مراقبت ها و احتياط هايي كه انجام مي شود، طبق قانون مورفي، «اگر چيزي اشتباه مي تواند رخ دهد، رخ مي دهد.» و در اين مورد كاملا مشاهده مي شود.


نقش روابط عمومي در مديريت بحران هاي روابط عمومي


نقش روابط عمومي در مديريت بحران هاي روابط عمومي اينچنين است:


براي به حداقل رساندن امكان وقوع بحران در روابط عمومي بايد از روابط عمومي پيش از وقوع بحران به منظور اقدامات مستمر جهت ساخت شهرت شركت بهره برد و با اين كار مخزني بزرگ از حسن نيت را ميان عموم مردم به طور مستمر ايجاد مي كنيد كه اين ها سبب مي شود كه بتوانيد خوب عمل كنيد.


كمك به شركت براي فايق آمدن بر بحران تنها از طريق يك برنامه مهار بحران روابط عمومي ممكن مي شود.


وقتي بحران روابط عمومي به وقوع مي پيوندد، براي كمك به شركت براي اجراي برنامه مهار بحران روابط عمومي و كمك به تعامل با رسانه ها به همان اندازه اهميت دارد كه پرهيز از هر اشتباه كه مي تواند بحران را تشديد كند.


و حتي پس از وقوع بحران، روابط عمومي مي تواند به شركت كمك كند كه آنچه را انجام داده است را بشناسد و خطاي خودش را اصلاح نمايد و اين مساله درباره بحران در جايگاه نخست اهميت قرار دارد و به جبران خساراتي كه به قربانيان خورده كمك مي كند و آنها را قادر مي سازد كه به زندگي طبيعي خود باز گردند.


همه اينها مي تواند به شركت كمك كند كه از طريق برنامه مهار بحران روابط عمومي، آسيب هايي كه به شهرت آنها وارد شده است به حداقل برسانند و كمترين ميزان از دست دادن حسن نيت را برايشان به ارمغان مي آورد.


همه بحران ها، بحران روابط عمومي نيستند
همچنين مهم است كه به خاطر بسپاريم كه همه بحران ها نمي توانند بحران روابط عمومي ناميده شوند. شركت ها عموما تجارب زيادي از بحران ها در زمان حياتشان دارند كه آنها به راحتي مي توانند توسط قواي داخلي آن را رفع و رجوع كنند، بدون اينكه افكار عمومي در خصوص آن بحران مطلع شود. آنها تنها در زماني بحران روابط عمومي محسوب مي شوند كه بحران به اندازه اي جدي مي شود كه برخي آثار مخرب بر عموم مردم به شكل گسترده باقي مي گذارد.


اين به نوبه خود توجه رسانه ها را به خود جلب مي كند و سبب مي شود كه آنها سعي كنند اين را به يكديگر منعكس نمايند و در نهايت بحران جدي مي شود چراكه يك خبر بد بسيار بيشتر از يك خبر خوب مورد توجه مخاطبان قرار مي گيرد.بر اين اساس مي توان مديريت بحران روابط عمومي را چنين تعريف كرد: «اختلال جدي در كسب و كار كه باعث تحريك و پوشش گسترده رسانه اي شود.»


ماهيت متناقض شركت ها و رسانه
همچنين مي توان از اين مسائل اينچنين نتيجه گرفت كه بحران روابط عمومي از يك سوي ريشه در ماهيت و اهداف شركت ها دارد و از ديگر سوي ريشه در رسانه دارد. شركت ها تلاش مي كنند كه محصولات و خدماتي را ارائه دهند كه بتوانند سودآوري بيشتري را نصيب ذينفعان و سهامداران خود كنند و از هر گونه اختلال در كسب و كار خود از جمله كاهش درآمد جلوگيري مي كنند.


سازمان هاي رسانه اي در سوي ديگر براي گزارش سريع اخباري اقدام مي كنند كه به اندازه كافي براي مخاطبان شان جذاب باشد. اما آنها همچنين در ذات خود تجاري هستند و براي برخي حوزه ها هدف محور مي باشد زيرا آنها نياز دارند كه به نشريات يا شبكه ها كمك كنند كه خوانندگان و مشتركين بيشتري براي تبليغاتشان جذب نمايند. و آنها تنها با جلو افتادن از رقباي خود در ارائه سريع گزارش هاي خبري و تنظيم جذاب آنها و گاهي نيز با ارائه اخبار بحران ها مي توانند به اين هدف نايل شوند.


تعامل لطيف
از اين رو، تعامل ميان شركت ها و رسانه مي تواند به گونه اي لطيف برقرار شود. در يك سوي شركت هايي هستند كه مي خواهند بدون هيچ گونه اختلال و بي نظمي توجه عموم مردم را به خود جلب كنند. در ديگر سوي سازمان هاي رسانه اي هستند كه جوياي چنين اختلالاتي هستند و نگاهي جدي به اين مساله دارند تا بتوانند نظرات عموم مردم را به خود جلب كنند.


عموما هنگامي كه روابط عمومي وارد اين تعامل نمي شود، احتمال وقوع چنين بحران هايي وجود دارد. در آن زمان، با اين حال ممكن است دير باشد و هيچ واحد روابط عمومي نتواند به شركت كمك كند كه چهره خوب خودش را باز يابد و يا حاي احتمال دارد كه زندگي شركت در مخاطره قرار بگيرد. در واقع، عدم هزينه هر اونس براي پيشگيري از بحران يك پوند در زمان بحران هزينه دارد.


منبع: http://www.businessmirror.com.ph/index.php/en/features/marketing/33453-putting-pr-crises-in-perspective
منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)