شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مسئوليت منتخب مردم در وفاي به عهد
سه شنبه، 7 تیر 1401 - 09:07 کد خبر:11731
زادروز ژان ژاك روسو ـ تئوري هاي مهم او و «مسئوليت منتخب مردم در وفاي به عهد»

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروز زادروز «ژان ژاك روسو Jean -Jacques Rousseau» انديشمند بزرگ است كه 28 ژوئن سال 1712 در شهر ژنو (سويس امروز و در آن زمان نوعي جمهوري) به دنيا آمد و 66 سال عمر كرد. فرضيه هاي متعدد دارد از جمله تئوري آموزش و پرورش، پوليتيكال تئوري و تئوري انسان طبيعي كه اين سه، مهمترين فرضيه هاي او بشمارآورده شده اند.

 

پوليتيكال تئوري او همانا فلسفه حكومتي كنتراتاريانيسم (فرضيه قرارداد ـ قرارداد اجتماعي) است براين پايه كه دولت مكلف است بر اساس قراردادي كه براي اجراء و رعايت آن انتخاب شده است رفتار كند. بنابراين، اعمال يك دولت انتخابي بايد بر پايه موافقت عمومي باشد و نقض قرارداد باعث لغو آن خواهد شد و اگر دولت (قوه مجريه) مقاومت كند و كاري از دست قوه قضائيه براي حل مسئله ساخته نباشد، جامعه اين حق را خواهد داشت كه به راههاي ديگر متوسل شود....

 

مفسران اين فرضيه قول و وعده متقاضيان مشاغل انتخابي (نامزدها) را پيش از احراز سمت (پيروز شدن درانتخابات) نوعي بستن قرارداد با مردم خوانده اند زيرا كه مردم (راي دهندگان) به اعتبار اين وعده و تعهدات آنان را برمي گزينند و خلف وعده نه تنها گناه، بلكه جرم است. اين مفسران روسو را از اصحاب فلسفه حكومتي كنتراتاريانيسم بشمارآورده اند كه عقيده اي است سياسي (مربوط به حكومت).


    تئوري آموزش و پرورش او برپايه ساخت انسان منصف، عادل، منطقي، اخلاقي، دورنگر و انديشه گر است ـ انساني كه به حقوق ديگران احترام بگذارد، مفيد و خودكفا (متكي به خود) باشد و درست و نادرست را تشخيص بدهد. اين تئوري در داستان «اميل» آمده است. مفسران اين تئوري بودند كه مدارس را «كارخانه آدمسازي» نام نهادند، نه فقط محل سوادآموزي و يادگرفتن حساب و هندسه و مقدمات علوم و ادبيات.


     تئوري انسان طبيعي برپايه انسان كامل ـ انسان داراي شعور و وجدان (اخلاقيات) است و انساني كه بتواند خودرا كنترل كند. روسو گفته است كه تعلقات (مال، جاه، جلال و ...) و حرص آنها انسان را درگروگانشان قرار مي دهد و «يك گروگان» آزاد نيست. اگر انسان پايبند اخلاقيات باشد و بتواند نفس خودرا دركنترل داشته باشد جنگ و جدال، جنايت، ارعاب و بدبختي پديد نخواهد آمد.

 

مشكلات انسان از خود او ـ كه از ابزار خرد، دورانديشي و توان تفكر استفاده نكرده بوجود مي آيد. منابع كره زمين دارايي مشترك همه است نبايد درصدد تعرض به سهم ديگران برآمد. روسو گفته است: انسانها آزاد و برابر به دنيا مي آيند، ولي مي بينيم كه در اين دنيا در همه جا در زنجيز هستند و از رنج و ستم، تبعيض، و از جدايي ها (اختلاف طبقاتي بر حسب دارايي و پول) ناله مي كنند و اين ناله گاهي به فرياد و ... مبدل مي شود.


     انديشه ها و نظرات راديكال و انقلابي روسو در عصر روشنگري و قرن هجدهم كمكي بزرگ به روشن شدن آتش انقلاب فرانسه و بعدا رشد مكتب هاي سوسياليستي و تقويت احساس ضد استثمار و ضد استعمار كرد. عقايد روسو در عين حال منجر به برانگيخته شدن احساسات ناسيوناليستي شده و اين احساسات را تقويت كرده است. توماس پين و محركان انقلاب استقلال آمريكا وسيعا افكار روسو را مطالعه كرده و از آنها تاثير گرفته بودند.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com