شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در زندگي مدرن اجتماعي ، ارتباطات روز به روز پيچيدگي هاي بيشتري مي يابد و امروزه تا حد ارتقاي كيفيت و اصلاح شيوه زندگي به كار گرفته مي شود. ارتباطات اينك مي توانند و مي بايست براي اصلاح رفتار فردي و جمعي در مقابل مخاطراتي كه بشر را در معرض تهديد قرار داده ، ايفاي نقش كند.
از اين منظر ، روابط عمومي ها كه حلقه ارتباط سازمان ها با مردم هستند مي توانند حاملان آگاهي و نگرش نوين براي شهروند محوري و حقوق شهروندي باشند. و راه هاي خلاقانه مشاركت و پرسشگري شهروندان را پيدا كنند.
به عنوان نمونه در فرهنگ ترافيكي شهروندان شاهد هستيم وقتي راهي مسدود مي شود رانندگان به جهت هاي راست و جپ جاده ها منحصرف مي شود و مي خواند از فضاي غير رسمي براي تردد استفاده كنند كه اين رفتار نابهنجار موجب ايجاد گره كور ترافيكي مي شودو باز شدن راه ها را ساعت ها به تاخير مي اندازد.
بازگيران عرصه رشد و توسعه كشور شهروندان هستند و شهروند محوري جزء در برقراري ارتباط ميسر نمي شود. سازمان هاي اجتماعي با تلاشگران حوزه ارتباطات شكل مي گيرد ودر نهايت هويت هعاي خود ساخته شهري بنيان قوي تري پيدا مي كند كه در اآن احساس هويت ديده خواهد شد. همان چيزي كه سال ها تحت تاثير ارتباطات سني و شفاهي دريافت هاي تاريخي شهر ها شكل گرفته است و امروز ما نسبت به آن غفلت داريم و در خصوص سرمايه اجتماعي موجود بي تفاوت هستيم.
در اين بين مي توان گفت روابط عمومي علاوه بر انتقال و انعكاس اخبار بايد از حالت انفعالي به دور باشد و با فعاليت اثر بخش خويش زمينه هاي مختلف فرهنگي واجتماعي و سياسي را ارتقاء داده و با پويايي و تحرك خاصي تحليلگر مسائل مختلف باشد.
عصر امروز ، عصر اطلاع رساني است و رابطه اي معنادار ميان قدرت اطلاع رساني حكومت ها با جايگاه آنها در جهان وجود دارد. درواقع نمي توان كشور قدرتمندي را ديد كه از نظر ارتباطات ضعيف باشد. حكومت ها در چنين جهاني بدون بهره مندي از روابط عمومي ممكن نيست و هر حكومتي بايد در كنار برنامه هي خود ، نگاهي نيز به روابط عمومي داشته باشد.
امروزه به نظر مي رسد كه ميعارهاي قالب در جامعه ما بي توجهي به ارزش هاي نهفته در كار روابط عمومي هاست به طوري كه اين امر باعث شده كه در بسياري از سازمان ها بخش روابط عمومي مبل به بخش تبليغات سازمان شود و كمتر به مفاهيم و ارتباطات دو سويه بپردازد. صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومي را ايجاد يا تقويت فرهنگ توسعه ، بومي كردن سرمشق هاي توسعه ، كشف و معرفي ظرفيت هاي جامعه بازآفريني فرهنگي ، حفغظ تعلق و پيوستگي آن بدانيم روابط عمومي بايد بتواند از هر نوع گسستگي و ناپيوستگي جلوگيري كند و يا حداقل كاهش دهنده فاصله و شكاف ميان جامعه و دستگاه هاي اجرايي باشد.
در سازمان هاي دولتي داشتن اطلاعات موثق، دقيق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگ ترين سرمايه يك سازمان است و حيات يك سازمان به داشتن يك ارتباط دو سويه درون و برون سازماني و انجام تبليغات و كسب اطلاعات به روز و مفيد بستگي دارد و اين جاست كه لزوم وجود روابط عمومي واقعي در ايستگاه هاي روابط عمومي نمايان مي شود.
در دنياي امروز كه مرزهاي ارتباطات شكسته شده و انسان به دنبال كشف راهكارهاي مطلوب زيستن و نگرش جامعه مدار است، آموزه هاي علمي ما را به كنكاش و توجه درباره وضعيت چگونگي تعامل و برخورد كردن رهنمون مي سازد. يك سازمان و يا يك اداره نمي تواند خود را جزيره اي بي ارتباط فرض نمايد و از تكنولوژي و آورده هاي آن بي نياز و با آن بيگانه باشد. روابط عمومي بايد بر محور تفكرمداري، مشاركت مداري و اطلاع مداري باشد تا بتواند در راستاي كمك به اثربخشي سازمان موثر باشد و با نوانديشي و نوگرايي، ابتكار و خلاقيت مستمر عجين شود و خود را با تحولات و پاسخگويي مرتب به افكار عمومي منطبق و هماهنگ سازد.
تنظيم خط مشي سازمان با افكاري كه برآمده از سازمان هاي اجتماعي هستند امري است كه تنها از يك روباط عمومي كارآمد بر مي آيد. بنايد كار روابط عمومي را تنها در انعكاس چند خبر و تهيه فيلم و عكس از مراسم هاي مختلف خلاصه كرد. اين تصور تنها از انديشه اي خام بر مي خيرد ه در نهايت نيز راه به جايي نمي برد. متاسفانه چنين تصوراتي ضرورت هاي كار روابط عمومي وابزار مورد نياز آن را به اولويت هاي دست چندم سازمان ها تبديل مي كند كه هرگز محقق نمي شوند.
امروز روابط عمومي ها با مشكلات فراوان مالي ، نبود تجهيزات لازم ، كمبود نيروي انساني متخصص و از همه مهم تر نبود توجه و حمايت لازم اسز سوي روساي سازمان ها رنج مي برند. اما باز هم اعلام مي كنم كه همه ما چه در وزارتخانه و چه در سازمان ها و شركت هاي تابعه و استان ها بايد خود را به سمت تعامل و هويت دادن به شهروندان سوق دهيم.
در حال حاضر استفاده روابط عمومي ها از فضاي مجازي براي ايجاد تعامل مي تواند بيش از گذشته مورد توجه باشد. زيرا فضاي مجازي درعين حال كه مواجهه و تعامل مستقيمي ميان افراد ايجاد نمي كند ، اما آثار كاملا عيني و محسوسي بر جامعه ، كشور و حتي در سبك زندگي مردم دارد و اگر بهدنبال كاهش هزينه ها و جلوگيري از اتلاف وقت مردم هستيم ، بايد در جهت توسعه و گسترش دولت الكترونيك تلاش كنيم.
شوراي سياست گذاري روابط عمومي با حضور استاتيد برترت حوزه ارتباطات در وزارتخانه تشكيل شده است تا بتوانيم ارتباط با شهروندان در ابعاد مختلف برقرار گنيم. همچنين به عنوان نخستين وزارتخانه قانون دسترسي آزاد به اطلاعات توسط شهروندان كه در سال 1388 در مجمع تشخيص مصلت نظام در 23 ماده مصوب شده است را با ايجاد امكانات جديد نرم افزاري ، عملياتي كنيم.
به هر حال روز ارتباطات و روابط عمومي را تبريك مي گويم و از تلاش هاي صادقانه تمام كاركنان روابط عمومي ها سپاسگذارم و انتظار دارم براي ماموريتي اينچنين مهم وحساس خود را آماده كنيد.
مرجع : ماهنامه راه ابريشم- تين نيوز