شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 5 استراتژي برتر در روابط عمومي
شنبه، 24 خرداد 1393 - 06:58 کد خبر:11428
به نظر مي رسد شكست دولت ها در انتخابات نتيجه شكست روابط عمومي است، در سالهاي اخير هيچ پروژه اعتماد سازي ميان دولت و مردم شكل نگرفته و هيچ روابط عمومي وزارت خانه اي نتوانسته قلب ها را به هم نزديك كند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا) -  همچنان كه جامعه دچار تغيير مي شود چشم اندازهاي نيز تغيير مي كند، روابط عمومي بي ترديد در نوك اين تغيير قرار دارد و قرار است از همه ابزارهايش نظير تكنولوژي، خلاقيت و ابزارهاي ارتباطي استفاده كند تا جامعه و سازمان ها را براي آينده آماده كند. برخورداري از استراتژي هاي مناسب در روابط عمومي، سازمان و جامعه را جلو مي برد و ايجاد منزلت و قدرت مي كند.

 

ترسيم چشم انداز

جامعه اي كه چشم انداز ندارد؛ انگار در جاي خود درجا مي زند؛ چشم انداز، تصويري از آينده در برابر ما قرار مي دهد و اشتياق ما را براي رسيدن به آن فعال مي كند، چقدر سخت است كه بگوييم نقش روابط عمومي ها در ترسيم اين چشم انداز كم رنگ است، ما در سازمان خود محبوس شده ايم و در يك رقابت كور با خودمان بسر مي بريم، آينده ما را با خود مي كشد و ما تسلطي بر آن نداريم، در سال هاي اخير دستگاه هاي دولتي و حتي خصوصي با بيم ها و اميدهاي زيادي مواجه بوده اند، ترسيم چشم انداز خيالي همراه با نمايش هاي شعاري و غلو آميز يكي از آسيب هاي جدي ما در اين حوزه است، موضوع فقط تغيير اين چشم اندازها نيست بلكه مساله آنست كه فضاي اجتماعي و رسانه اي ما با اين تصاوير مغشوش مي شود و فرصت ها و سرمايه ها از دست مي رود.

 

اعنماد سازي

يكي از برترين استراتژي روابط عمومي ها فرايند اعتماد سازي است، اعتماد عمومي يك سرمايه اجتماعي است اما ظاهرا اين سرمايه از محيط خانوادگي ما فراتر نرفته است، به نظر مي رسد شكست دولت ها در انتخابات نتيجه شكست روابط عمومي است، در سالهاي اخير هيچ پروژه اعتماد سازي ميان دولت و مردم شكل نگرفته و هيچ روابط عمومي وزارت خانه اي نتوانسته قلب ها را به هم نزديك كند. اجماع نظر و همفكري تقريبا به گوهري ناياب مبدل شده است . فقدان اعتماد يك ريشه تاريخي دارد و به استبداد حكومت ها باز مي گردد ، فرهنگ يكي از اين موضوعات چالش برانگيز محسوب مي شود ، گاه صداي چكاچك ستيز شمشيرها در حوزه فرهنگ گوش را كر مي كند و آزار مي دهد ، اگر روابط عمومي بتواند در اين ديوار بي اعتمادي رخنه ايجاد كند و همدلي را توسعه بخشد كار بسيار بزرگي انجام داده است .

 

پرهيز از فريب كاري

اين يك اصل اخلاقي است، روابط عمومي نبايستي و نمي تواند افكار عمومي را فريب دهد، متاسفانه جريان اطلاع رساني با نمايش حركات مسئولان و انتشار سخنان ايشان اشتباه گرفته مي شود، همايش ها و سمينارها عموما به صحنه تبليغ سازمان مبدل مي شود و افراد به مطرح كردن خودشان مي پردازند، گاه از بيان واقعيت ها طفره مي رويم و اطلاع رساني به گونه اي سازمان دهي مي شود تا بهترين نتيجه را براي ما و مديرانمان داشته باشد، در اين حالت رسانه ها به بلندگوهاي يك طرفه مبدل مي شوند كه بايستي آنها را خريد و يا تطميع كرد، متاسفانه الان تصور مي شود بهترين روابط عمومي ها آنهايي هستند كه بيش از همه در رسانه ها ديده مي شوند.

 

افكار سنجي

اين آخرين استراتژي نيست اما مي تواند به بسياري از مشكلات ما خاتمه دهد ، افكار سنجي محصول مدرنيته است و درصدد شناخت واقعيت ها و اوضاع و احوال بر مي آيد ، شايد امروز روابط عمومي كار مهمتري از اين ندارند تا تصوير صحيحي از افكار عمومي به تصميم گيران ارائه نمايند ، حوزه هاي اقتصاد، هنر، سياست و فرهنگ از اين جمله اند، افكار سنجي همانطور كه ميزان محبوبيت و يا درجه تنفر از سياستمداران را مشخص مي كند به همان اندازه مي تواند سازمان ها و رهبران را در ترسيم خطوط سياست هاشان ياري دهد ، شفاف سازي و جلوگيري از عوام فريبي محصول افكار سنجي است كه با استفاده از روش هاي علمي محقق مي شود .

 

استراتژي آخر

آفت روابط عمومي مديريت نامناسب دولتي است، در اين حالت روابط عمومي نه تنها خدمت چنداني به مردم نمي كند بلكه به ابزاري براي مسئولان تبديل مي شود، با روابط عمومي دولتي گاه موازنه قدرت به دست مديران سياسي تغيير مي كند، روابط عمومي به شكل كنوني شانسي براي بقا ندارد ،چنانكه مدتهاست در كشورهاي ديگر از بين رفته است، بنابراين استراتژي آخر پوست اندازي روابط عمومي هاست، در اين صورت مي توان به استقبال آينده رفت و تغيير را در آغوش گرفت .