شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : انديشمندان روابط عمومي و ارتباطات: ادوارد برنيز، پدر روابط عمومي
چهارشنبه، 21 خرداد 1393 - 15:12 کد خبر:11385
«ادوارد برنيز» همان كسي بود كه از ميان هزاران پزشك، تاييديه‌اي دريافت كرد و مبني بر آن به مردم آمريكا توصيه كرد، روز خود را با گوشت و تخم مرغ شروع كنند. اين تنها يكي از اقدامات وي بود. برنيز خواهرزاده زيگموند فرويد معروف بود. وي با بهره‌گيري از روش‌شناسي علمي دست به اقداماتي زد و آن را «مهندسي رضايت» ناميد.

انديشمندان روابط عمومي و ارتباطات: ادوارد برنيز، پدر روابط عمومي

 

 

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- «ادوارد برنيز» همان كسي بود كه از ميان هزاران پزشك، تاييديه‌اي دريافت كرد و مبني بر آن به مردم آمريكا توصيه كرد، روز خود را با گوشت و تخم مرغ شروع كنند.

 

اين تنها يكي از اقدامات وي بود. برنيز خواهرزاده زيگموند فرويد معروف بود. وي با بهره‌گيري از روش‌شناسي علمي دست به اقداماتي زد و آن را «مهندسي رضايت» ناميد. اين كارها شامل متقاعد كردن مردم به‌طور غيرمستقيم به اعتقاد داشتن به چيزي است كه هنوز آن را به خوبي نمي‌شناسند.

 

يكي از مثال‌ها بعد از جنگ جهاني اول اتفاق افتاد كه طي آن برنيز كمپين پذيرش استفاده از سيگار در ميان زنان را برگزار كرد. برنيز در آن زمان در شركت تنباكو كار مي‌كرد، او در سال ۱۹۲۹ مدل‌هايي را براي نمايش در عيد پاك در خيابان پنجم شهر نيويورك كه در آن استفاده از سيگار معناي «مشعل آزادي» به كار گرفت.

 

بعد، وي كمپيني را مهندسي كرد كه رنگ سبز را به عنوان رنگ مد در ميان مدل‌هاي آمريكايي جا بيندازد. او به فروش سيگارهاي لاكي استرايك، كه بسته‌هاي آن به دو رنگ قرمز و سبز نمايش داده مي‌شدند نيز كمك كرد. برنيز در وين در ۲۲ نوامبر ۱۸۹۱ متولد شد. مادرش، آنا فرويد برنيز، خواهر زيگموند فرويد بود. پدرش الي برنيز، برادر همسر فرويد، مارتا برنيز بود. يك سال بعد از تولد ادوارد، خانواده‌اش به نيويورك مهاجرت كردند، جايي كه او در آنجا رشد كرد. وي پس از شركت در دانشگاه مدرك خود را در رشته مهندسي كشاورزي از دانشگاه كورنل در سال ۱۹۱۲ دريافت كرد و در سال ۱۹۱۹ دفتر خود را گشود.

 

يكي از نخستين پروژه‌هاي برنيز، تحريك مردم براي حمايت از توليدات آمريكايي از يك بازي فرانسوي به نام «محصولات آسيب ديده» بود. براي غلبه بر تابوهاي آمريكايي درباره بيماري‌هاي مقاربتي، برنيز كمپين آموزشي را مهندسي كرد كه با فحشا مبارزه كند و در آن كمپين توانست به موفقيت‌هاي چشمگيري همچون پروژه «محصولات آسيب ديده» از جان دي. راكفلر جويور و فرانكلين روزولت دست پيدا كند. ۹ مارس ۱۹۹۵، ادوارد برنيز، مردي كه بسياري از متخصصان حوزه روابط عمومي وي را شايسته عنوان «پدر روابط عمومي» مي‌دانند در سن ۱۰۳ سالگي در خانه اش در كمبريج، ماساچوست، ايالات متحده آمريكا‌دار فاني را وداع گفت.

http://tnews.ir/