شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه واحدهاي روابط عمومي بيش از هر دوره اي به مدد توسعه تكنولوژي هاي نوين ارتباطي از ابزارهاي مختلف وقدرتمند اطلاع رساني بهر ه مند شده اند كه در حداقل زمان ممكن وبرخط پيام هاي شان را به انبوه بي شماري از مخاطب انتقال مي دهند و از سويي ديگر مخاطبان نيز در لحظه قادر به دريافت پيام ها مي باشند ومي توانند به صورت تعاملي بازخورد وخواسته ونظرات شان را ارائه دهند . لذا دراين رهگذر آنچه از اهميت دوچنداني برخوردار شده است موضوع توليد محتواي پيام ها وميزان جذابيت ، غنا واثربخش آن مي باشد.
بحث توليد محتوا، بويژه در كارهاي انتشاراتي ازاهميت بالايي برخودار است. يعني به هر ميزان فعاليت هاي انتشاراتي ما در قالب كتاب، بروشور، خبرنامه، گزارش هاي عملكرد و فعاليت هاي انتشاراتي بيشتر باشد ابزارها و امكان بيشتري براي ارتباط و تعامل با مخاطبان در اختيار خواهيم داشت. البته تاثير گذاري موثر همه اينها در گرو محتواي مناسب و مفيد است. درواقع يكي از غفلت هاي بسياري ازروابط عمومي ها در اين زمينه آن است كه در حوزه توليد محتواي با كيفيت، وقت وانرژي زيادي گذاشته نمي شود و حاصل توليد شده در قالب يك محتواي مناسب عرضه نمي شود.
به نظر مشكل عمده در زمينه توليد محتوا،عدم بهره گيري از نيروهاي انساني متخصص وصاحب انديشه دراين حوزه واز سويي نداشتن بانك اطلاعات رسانه اي دربسياري ازروابط عمومي هاست. منظور از بانك اطلاعات رسانه اي هم اين است كه ما بايد اطلاعات پايه اي مربوط به فعاليت ها وبرنامه هاي سازماني خودرادرقالب فايل هاي اطلاعاتي در بانك اطلاعاتي جامعي داشته باشيم و مرتب آنها را به روز كنيم .
اساسا روابط عمومي ها بايد مكانيزمي را طراحي كنند كه واحدهاي سازماني مربوطه شان، اطلاعات روزانه خود را بدون بوركراسي اداري در اختيار آنان قرار دهند و مطمئن باشند كه اين اطلاعات با ويرايش علمي ودر جاي مناسب خود به كار گرفته خواهد شد و كارهاي آنان نيز نمود اطلاع رساني ورسانه اي پيدا خواهد كرد.
اين بانك، منبع اطلاعاتي ارزشمندي براي تهيه ياداشت ،خبر، گزارش، متون مصاحبه هاي خبري، تهيه مقالات و ... محسوب شده ومي تواند فعاليت هاي انتشاراتي ،رسانه اي وتبليغاتي روابط عمومي هارا پشتيباني كند.
با وجود چنين بانك هاي اطلاعاتي دست روابط عمومي ها هيچگاه از اطلاعات لازم براي تدوين محتوا خالي نخواهد بود و قطعا زمينه مناسبي را هم براي تغذيه نشريات و خبرنامه هاي داخلي پديد خواهد آورد.
به عبارتي ديگر يكي از الويت هاي اساسي كار روابط عمومي تجهيز وبه كارگيري نيروهاي توانمند وپشتوانه سازي اطلاعاتي است. يعني تا اين پشتوانه سازي وجود نداشته باشد، عملا توليد محتواي مناسب مقدور نخواهد بود.
پس وجود يك بانك جامع اطلاعاتي با پشتوانه اي قوي و محكم ابزاري معتبر و مطمئن براي توليد محتوا در روابط عمومي خواهد بود كه نبود آن كارهاي جاري اطلاع رساني روابط عمومي و سازمان را دچار اختلال خواهد كرد. اين بانك اطلاعاتي كمك خواهد كرد تا روابط عمومي بتواند كارهاي ارتباطي و بخصوص رسانه اي خود را سهل تر و راحت تر و موثرتر انجام دهد.
پيام روابط عمومي هر سازمان در محتواي توليدات رسانه اي قابل دريافت است. اين محتوا است كه نشان مي دهد سازمان چه پيامي براي مخاطبان خود دارد و اين پيام تا چه حد موثر مي باشد.
متاسفانه اكثر روابط عمومي ها امروزه آن چنان درگير كارهاي روزمره و جاري خود شده اند كه گاهي اصلا فرصت فكر كردن به محتوا ي پيام هاي سازماني وپردازش درست آن را پيدا نمي كنند و در چنين شرايطي است كه پرداختن به بحث محتوا در روابط عمومي به درستي در دستور كار جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي قرار گرفته است تا روابط عمومي ها نسبت به اهميت محتوا بويژه درحوزه كارهاي انتشاراتي با الگوهاي برتر آشنا شود.
نتيجه اينكه محتوا و پيام توليدي وپردازش شده در روابط عمومي بسيار مهم است، محتوايي كه بايدغني وداراي ارزش هاي اطلاعاتي وخبري ،جذاب و مورد استفاده،تامين كننده نياز و علاقه مخاطبان و مشتريان سازماني نيز باشد تا مورد توجه قرار گيرد. درن هايت اينكه هر محتوايي الزاما كارآمد و موثر نيست وبدون ترديد تهيه محتوا در روابط عمومي نياز به تفكر، مديريت و برنامه ريزي دارد.