شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 14 مهارت و ويژگي كليدي براي متخصصان روابط عمومي
یکشنبه، 11 خرداد 1393 - 11:07 کد خبر:11206
روابط عمومي در چند سال گذشته تغييرات بسياري را پذيرفته است. حتي اگر اين ايده كه جوامع و روابط بخشي از عملكرد روابط عمومي است به خرجتان نمي رود، سخت مي توانيد افزايش اهميت وبلاگ ها را انكار كرد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي در چند سال گذشته تغييرات بسياري را پذيرفته است. حتي اگر اين ايده كه جوامع و روابط بخشي از عملكرد روابط عمومي است به خرجتان نمي رود، سخت مي توانيد افزايش اهميت وبلاگ ها را انكار كرد. كاهش تدريجي رسانه هاي سنتي و اثري كه گفتگوهاي آنلاين مي توانند بر برندها داشته باشند نيز حقايق سال هاي اخير براي روابط عمومي عمومي ها هستند. اگر اعتقاد داريد كه روابط عمومي بايد شامل اين قبيل فعاليت ها شود، آنگاه با مجموعه اي از بازي هاي روبرو مي شويد كه بايد بازي شوند.


در اين راستا، مهارت هايي كه دانش آموختگان جديد روابط عمومي براي درگير شدن به آنها نياز دارد گسترش يافته است. اين نوشتار به 14 مهارت و ويژگي متخصصان روابط عمومي براي بازار امروز مي پردازد.
مهارت ها و ويژگي هاي سنتي


بله، اگرچه (به عقيده من) فرصت بازي هاي جديدي براي بازي در زمين روابط عمومي ايجاد شده است، اما بازي هاي قديمي همچنان سر جايشان است. متخصصان روابط عمومي هنوز نياز به ويژگي ها و مهارت هاي پايه اي دارند كه هميشه مورد نياز بوده است. اگر سعي كنيد تنها در فضاي مدرن برنامه هاي روابط عمومي خود را اجرا كنيد و نسبت به رسانه هاي سنتي بي توجهي كنيد، شكافي ميان فعاليت هاي شما ايجاد مي شود و در نهايت كارتان با نقصان روبرو خواهد شد. بنابراين متخصصان روابط عمومي همچنان نيازمند مهارت هايي در اين زمينه ها (ي روابط عمومي سنتي) هستند:


نگارش – سنگ بناي فعاليت متخصصان حرفه روابط عمومي نگارش است. اگر اعتماد به نفس كافي را در خصوص مهارت هاي نگارشي خودتان نداريد، خودتان را ترميم كنيد. شما به آنها نياز داريد. بياموزيد كه چگونه يك گزارش خبري را تنظيم كنيد – گزارش هاي خبري كه توسط سازمان ها و نمونه هاي خودتان را مطالعه كنيد.


مهارت هاي ارتباطي – من بيشتر از اينكه درباره ارتباطات (Communications) با C بزرگ صحبت كنم درباره ارتباطات (communications) با c كوچك سخن مي گويم. سعي كنيد دانش خود را درباب ارتباط موثر با ساير مردم گسترش دهيد.
توجه به جزئيات – از آنجا كه هيچ چيز همكاران شما را به اندازه ويراستاري ضعيف از شما جلو نمي اندازد، سعي كنيد كه كارتان را حتما چك كنيد. مشتريان بيشتر از هر چيزي از سهل انگاري ها و عدم دقت شما شاكي مي شوند، بنابراين هيچ چيزي را منتشر و ارسال نكنيد، مگر اينكه كاملا ويرايش شده باشد. علاوه بر بررسي نگارشي محتواي توليدي بايد از نظر انطباق با حقيقت نيز بررسي شود. چيزهايي را كه به سرپرست خودتان مي دهيد، كاملا بررسي شده باشند تا مشتري نتواند در آن مشكلي پيدا كند. اين كار شما را خوشحال مي كند.


روابط رسانه اي- شما احتمالا بايد روابط رسانه اي خودتان را به عنوان بخشي از حرفه روابط عمومي انجام دهيد. اگر تازه دانش آموخته روابط عمومي شده ايد ممكن است كه اطلاعات و درك كمي از اين بخش از فعاليت روابط عمومي داشته باشيد. با اين حال بايد سعي كنيد هرچه بيشتر اين درك را بدست آوريد و مثلا بدانيد كه فهرست رسانه شامل چه مواردي مي شود؟ بهترين شيوه هاي تعامل با خبرنگاران چيست؟


حرفه اي گرايي- اگر پاسخ سوالي را نمي دانيد، نخست سعي كنيد كه براي رسيدن به پاسخ تحقيق كنيد. اگر نتوانستيد پاسخ را پيدا كنيد، بپرسيد. در خصوص مواردي كه نمي دانيد بايد كاري انجام دهيد و اينكه صرفا بنشينيد و شاهد گذر زمان و رسيدن مهلت مقرر باشيد، پسنديده نيست.


كار اخلاقي – روابط عمومي يك كار 9 به 5 نيست. (كنايه از شغل ملال آور- مترجم) بلكه شغلي است كه بايد زندگي شما را در بر بگيرد، اما طبيعت كار اين است كه برخي اوقات در آخرين لحظات بايد به ديگران كمك كنيد. بدتر از اين نيست كه اعضاي ارشد تيم مشاهده كنند كه كاركنان تا ساعت 5 بيرون از محل كار قدم بزنند و از ساعت 5 عصر وارد محل كار شوند و براي پر كردن زمان مقرر خودشان تا ساعت 9 شب در آنجا بمانند. لذا سعي كنيد كمي بيشتر از حد معمول كار كنيد. لازم نيست هميشه بيشتر از ديگران كار كنيد، اما همينكه قدري متفاوت باشيد، افراد آن را مي بينند.
مهارت ها و ويژگي هاي جديد

در كنار ويژگي هاي معمولي كه من فكر مي كنم هر كارگزار تازه وارد روابط عمومي بايد داشته باشد، مي خواهم مجموعه اي از ويژگي هاي مرتبط با كار در فضاي آنلاين را وارد كنم. اين ويژگي ها شامل موارد زير مي شوند:


وبلاگ نويسي – هيچ الزامي براي داشتن يك وبلاگ (بزرگ) نداريد، اما درك اهميت وبلاگ ها و علاقه به استفاده از آن به نظر من بسيار ضروري است.
• ميكروبلاگ نگاري- هنوز هم تكنولوژي هاي جديدي در حال ظهور است، اما بحث من اين است كه دركي از ابزارهاي ميكروبلاگ نگاري (اصلي ترين آن توييتر است) براي دانش آموختگاني كه تازه وارد بازار كار شده اند ضروري است.


ابزارهاي شبكه اجتماعي- فيسبوك، ماي اسپيس، لينكداين، پلاكسو و ساير موارد را شامل مي شود. دركي از اداره شبكه هاي اجتماعي مطلوب است.
• سئو (SEO)- برخي از بخش هاي بهينه سازي براي موتورهاي جستجو (سئو) تكنيكي هستند، اما ساير موارد آن بسيار ساده اند و نيازي به دانش فني ندارند. دركي از مباني سئو ضروري است. اين مورد به موضوع بعدي ختم مي شود...


كد نويسي- مباني HTML، PHP، VBScripts مهارت هاي حياتي نيستند اما من آنها را براي فعاليت هاي روزانه مفيد يافتم.


خبرخوان- به نظر من دركي از خبرخوان به افراد در پيش بردن فعاليت هاي شبكه هاي اجتماعي كمك مي كند. براي نمونه، خبرخوان نظارت بر جستجو و سايت ها را ممكن مي سازد. همچنين خبرخوان كمك مي كند كه بتوانيد توصيه هاي خوبي به مشتريان ارائه كنيد.


روابط وبلاگي- دركي از ظرافت هاي روابط وبلاگي مهم است.


اخلاق رسانه اجتماعي- هركسي خطوط خودش را در ورود به عرصه اخلاق دارد. بدانيد كجاها دروغ مي گوييد و درباره عناويني نظير تبليغات در قالب اطلاع رساني، وبلاگ نويسي روح، هويت هاي مجازي و ساير مسائل اخلاقي بياموزيد.
بسيار سخت است كه شخصي را با تمام ويژگي هاي فوق پيدا كنيد. اگر با خودتان صادق باشيد، احتمالا در برخي از موارد نسبت به ديگران قوي تر هستيد. بر روي مواردي كه ضعيف تر هستيد كار كنيد.

منبع: http://davefleet.com/2009/08/14-key-attributes-public-relations-professionals/
مترجم: عادل ميرشاهي (سردبير شارا)