شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : خدادي: كسب موفقيت در عملكرد روابط عمومي ها نياز به كارآمدي و روزآمدي دارد
شنبه، 10 خرداد 1393 - 06:11 کد خبر:11163
مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي با بيان آنكه كسب موفقيت در عملكرد روابط عمومي ها نياز به كارآمدي و روزآمدي دارد، گفت: روابط عمومي ها بايد با كاركرد حرفه اي از كاركرد سنتي خارج شوند و با بهره گيري از فناوري اطلاعات روز، مدل تخصصي كاربردي براي دستگاه خود ايجاد كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  محمد خدادي روز شنبه در همايش روابط عمومي، روشنگري و اميد به آينده در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، در جمع روابط عمومي هاي سازمان ها و شركت هاي تابعه اين وزارتخانه، افزود: امروز بايد دلايل اينكه چرا كاركرد رسانه اي كشور دچار يك بحران رسانه اي شده و يا علل دور شدن اين بخش از فضاي حرفه اي رسانه اي را تحليل كنيم.

وي ادامه داد: امروز بايد صحبت كنيم كه در سرفصل رسانه چگونه بايد عمل كنيم كه نقش و معناي خود را در فضاي جاري كشور داشته باشيم.

مديرعامل ايرنا با بيان اينكه دولت حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني دولت تدبير است و تلاش مي كند با عقلانيت، اميد را براي توسعه و تعالي كشور و انقلاب معنا كند، گفت: بنابراين فضاي رسانه اي كشور بايد به كاركرد حرفه اي خود بازگردد و تلاش نمائيم مدل ارتباطي متناسب با اتفاقي كه طي سال هاي اخير در فناوري اطلاعات بوجود آمده، ايجاد كنيم.

وي با اشاره به دوران خبرنگاري خود در دهلي نو، خاطرنشان كرد: در آن دروان دو اتفاق مهم يكي ترور گاندي و ديگري مسجد واقعه بود كه خبر ترور گاندي سه ساعت طول كشيد تا به تهران ارسال شود ولي امروزه انقلاب تكنولوژي تغييرات بسياري در مدل ارتباطي برقرار كرده است.

خدادي گفت: رسانه يكي از ظرفيت هاي مدل ارتباطي است و بايد براي هماهنگي در ترسيم مدل ارتباطي با مخاطبان خود تلاش كنيم.

مديرعامل ايرنا با اشاره به مخاطب شناسي و اينكه چه پيامي براي مخاطب ارسال شود، گفت: در فضاي رسانه اي بايد نسبت پيام با مخاطب مشخص شود زيرا اگر مخاطب در داخل پيام خود را نيابد، اثر فزاينده را به اثر تخريبي تبديل خواهد كرد.

خدادي افزود: ابزاري كه اين پيام را منتقل مي كند اثرگذاري آن را معنا خواهد كرد و در گذشته عنصر اطلاعات به جمع مربوط مي شد ولي امروز تبديل به فرد شده است.

وي اضافه كرد: در گذشته رسانه ها انحصار داشتند و امروز هر كس با داشتن يك موبايل قدرت جمع آوري و پردازش اطلاعات را دارد، بنابراين بايد در مدل ارتباطي بازنگري اساسي صورت گيرد و براي تحقق اين امر بايد برنامه ريزي جديدي داشته باشيم.

خدادي تصريح كرد: خبرگزاري جمهوري اسلامي در حجم گسترده و بصورت جدي نسبت به مدل ارتباطي نگاه جديد داشته و در اين مدل ارتباطي بخش صحت و دقت در ارتباط بسيار اثرگذار بوده است.

وي اظهار داشت: محتواي پيام و صحت و امانتداري در خبر امروز به سرعت غلبه مي كند و بايد تلاش كنيم اعتمادآفريني را با آن تعريف نماييم و اين امر بايد در دستور كار روابط عمومي ها نيز قرار گيرد.

وي گفت: دستگاهي به نام رسانه و روابط عمومي درست شده ولي چون به روز نشده احساس مي كند اثرگذاري خود را از دست داده و يا توان پاسخگويي به مطالبات را ندارد ولي مي بينيم كه همين دستگاه به دليل عدم روزآمدي، روش هاي سنتي خود را دنبال مي كند.

مديرعامل ايرنا با تاكيد بر اخلاق مداري در فضاي رسانه اي، تصريح كرد: وقتي اين مولفه در دستگاه ها نهادينه نشود، چقدر مي توان انتظار داشت كه در گيرنده آنها اثرگذار و نهادينه شود؟ بنابراين اخلاق رسانه اي لايه اول و اثرگذار در انتقال پيام است.

خدادي با اشاره به اينكه بايد بدانيم محتواي پيام را چگونه معنا كنيم، توجه به رفع ابهامات، شبهات و القائات در پيام را ضروري دانست و گفت: اگر پيام، خوب معنا و تفكيك و براي آن پاسخ مناسب تهيه شود، اثرگذار خواهد بود.

وي با اشاره به اينكه بايد مرز اطلاع رساني و تبليغات تفكيك شود، اظهار داشت: بايد دستگاه ها توجه داشته باشند كه مي خواهند كاركرد تبليغي داشته باشند يا اطلاع رساني و اين بايد در دستور كار روابط عمومي ها قرار گيرد، چرا كه در فرآيند اطلاع رساني مي توان عنصر اطلاع رساني را با مشخص كردن پيام و مخاطب اثرگذاري، بوجود آورد.

وي با بيان اينكه يكي از حلقه هاي مفقوده در فضاي رسانه اي منبع و مبدا خبر است، گفت: بايد مشخص شود تكليف روابط عمومي ها از رساندن پيام چيست؟ چرا كه در جايي از توليد به مخاطب مي رسيم و جاي ديگر از مخاطب به توليد و اگر موفق شويم اين ارتباط دو طرفه را برقرار كنيم قطعا كاركرد اطلاع رساني موثر خواهد بود.

 

منبع: ايرنا