شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي‌ها نبايد به دوران ديوار نويسي عقب‌نشيني كنند
سه شنبه، 6 خرداد 1393 - 22:48 کد خبر:11110
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-روابط عمومي‌ها در شرايط كنوني به عنوان زبان سازمان شناخته مي‌شوند كه از طريق رسانه‌ها، اطلاعات سازمان خود را به اطلاع مردم مي‌رسانند ولي بايد اين تعامل به صورت دو سويه باشد و از طريق تعامل با رسانه‌ها در جريان نگراني‌ها و مشكلات و نيازهاي مردم قرار بگيرند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-روابط عمومي‌ها در شرايط كنوني به عنوان زبان سازمان شناخته مي‌شوند كه از طريق رسانه‌ها، اطلاعات سازمان خود را به اطلاع مردم مي‌رسانند ولي بايد اين تعامل به صورت دو سويه باشد و از طريق تعامل با رسانه‌ها در جريان نگراني‌ها و مشكلات و نيازهاي مردم قرار بگيرند.

روابط عمومي‌ها در شرايط كنوني به عنوان زبان سازمان شناخته مي‌شوند كه از طريق رسانه‌ها، اطلاعات سازمان خود را به اطلاع مردم مي‌رسانند ولي بايد اين تعامل به صورت دو سويه باشد و از طريق تعامل با رسانه‌ها در جريان نگراني‌ها و مشكلات و نيازهاي مردم قرار بگيرند.
 

به گزارش شارا؛ وضعيت روابط عمومي‌ها در سال‌هاي اخير تفاوت‌هاي بسيار زيادي با گذشته كرده است و هم كاركنان روابط عمومي‌ها وظايفشان تغيير كرده است و هم مردم انتظارات بيشتري از روابط عمومي‌ها دارند.

در گذشته هر گاه نامي از روابط عمومي به ميان مي‌آمد، تصور اين بود كه كارشان چاپ بنر و تراكت و پلاكارد و يا سياه و سفيد كردن كوچه و خيابان و سردرب اداراه و سازمان است.

با توسعه فعاليت‌هاي رسانه‌ها، ارتباط دستگاه‌ها با رسانه‌هاي نيز افزايش يافته و بسياري از اطلاع‌رساني‌هاي روابط عمومي‌هاي ادارات توسط رسانه‌هاي ديداري و شنيداري و نوشاري صورت مي‌گيرد.

رسانه‌ها و به‌ويژه رسانه‌هاي سايبر ارتباطي دو سويه با مخاطبان دارند و بسياري از مخاطبان در مورد اطلاعات منتشر شده از سازمان‌ها و ادارات نظراتي را به رسانه منتقل مي‌كنند كه لازم است كه اين اطلاعات بايد به سازمان‌ها اطلاع‌رساني شود.

هر چند بسياري از مديران تنها سعي مي‌كنند تا از رسانه‌ها به عنوان يك بلندگو براي اعلام بيلان كاري خود استفاده كنند ولي هستند مديراني كه ارتباطي دو سويه با رسانه‌ها دارند و همواره در تعامل با رسانه هستند.

 

رسانه‌ها نبايد فقط بلندگوي سازمان‌ها باشند/ لزوم انتقال حرف مردم به سازمانها

برخي از مديران و سازمان‌ها از اينكه رسانه‌اي از آنها انتقاد كرده باشد بسيار ناراحت و براشفته مي‌شوند و تاب تحمل يك انتقاد و حتي انتقادهاي سازنده را هم ندارند و واكنش نشان مي‌دهند.

مي‌طلبد كه سازمان‌ها از طريق روابط عمومي خود ارتباطي دو سويه با رسانه‌ها داشته باشند تا رسانه‌ها به‌عنوان نماينده افكار عمومي اين موضوعات را از مردم به سازمان‌ها و از سازمان‌ها به مردم انتقال دهند.

برگزاري نشست‌هاي خبري براي ارتباط بيشتر سازمان‌ها و مديران آنها با رسانه‌ها از گام‌هاي موثري است كه مي‌تواند در ارتباط بيشتر مردم و سازمان‌ها نقش مهمتري داشته باشد.

روابط عمومي‌هاي مي‌توانند با تعامل گسترده با رسانه‌ها مقش بسيار مهمي در توسعه سازمان خود داشته باشند و راندمان كاري خود و سازمانشان را بالاتر ببرند.

سازمان‌ها به عنوان نهادهايي كه وظيفه‌شان انجام كار براي مردم است، بايد به طرق مختلف كه مهمترين انها رسانه است، با مردم ارتباط داشته باشند و اين ارتباط بايد دو سويه باشد تا ماندگاري بيشتري داشته باشد و به رفع مشكلات هر دو طرف كمك كند.

 

لزوم تعامل بيشتر روابط‌عمومي‌ها با رسانه‌ها

مديركل روابط عمومي استانداري بوشهر گفت: روابط عمومي‌هاي استان بوشهر داراي ظرفيت بسيار بالايي هستند كه تعامل آنان با رسانه ها لازم است.

كريم جعفري در ادامه به اهميت آموزش اشاره كرد و افزود: برگزاري كلاس‌هاي آموزشي، عكاسي، خبرنگاري و رسانه و ارتباطات و آي‌تي در دستور كار قرار داريم.

وي ادامه داد: انتظاري كه از روابط عمومي ها داريم اين است براي آگاهي بخشي و اطلاع‌رساني از عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي خود با رسانه‌ها تعامل داشته باشند تا رسانه‌ها راضي باشند.

مديركل روابط عمومي استانداري بوشهر بيان داشت: اكنون همه ادارات داراي روابط عمومي هستند و كار روابط عمومي انجام مي‌دهند.

 

پيشرفت و توسعه در جامعه ارتباط نزديك روابط عمومي ها و رسانه‌ها است

جعفري گفت: نشست صميمي و خوبي با روايط عمومي در استان داشتيم كه هدف از اين نشست گردآمدن روابط عمومي بود كه اين برنامه ادامه دارد.

وي افزود: يكي از برنامه كاري ما اين است كه براي اطلاع رساني بيشتر سايت روابط عمومي ها راه اندازي كنيم تا همگان از كارهاي ادارات وسازمان هاي خود دسترسي كامل داشته باشند.

جعفري افزود: يكي از راههاي پيشرفت و توسعه در جامعه ارتباط نزديك روابط عمومي ها و رسانه ها  است و حضورشان در توسعه فضاي شهرستان يك ضرورت است.

وي تصريح كرد: هر چه مدير يك دستگاه  اهميت بيشتري براي روابط عمومي سازمان خود قائل شود شان و منزلت روابط عمومي مديران و كارشناسان آن سازمان بالاتر خواهد رفت.

 

روابط‌عمومي‌ها نبايد به دوران ديوار نويسي عقب‌نشيني كنند

عليرضا يزاف استاد دانشگاه بوشهر با بيان اينكه روابط‌عمومي‌ها نبايد به دوران ديوار نويسي عقب‌نشيني كنند، اظهار داشت: روابط عمومي‌ها نقش بسيار مهمي در ترسيم اهداف و برنامه‌هاي هر سازمان دارند و بايد به عنوان يك پل ارتباطي بين مسئولان و مردم فعاليت داشته باشند.

وي با بيان اينكه روابط‌عمومي‌ها بايد در اطلاع‌رساني برنامه‌ها و طرح‌هاي سازمان خود تلاش زيادي داشت باشند، افزود: روابط‌عمومي‌ها بايد در بخش‌هاي مختلف دولت فعال شوند و ارتباط دو سويه بين مردم و سازمان را استحكام بخشند.

استاد رشته روابط عمومي در دانشگاه‌هاي استان بوشهر با بيان اينكه روابط عمومي‌ها بايد نوآور و علمي و اثرگذار باشند، تصريح كرد: روابط عمومي‌ها بايد داراي طرح و برنامه باشند و در مواقع مختلف بتوانند رويدادها را كنترل كنند.

يزاف با اشاره به مقابله همه سازمان‌ها با بحران‌هاي مختلف، ادامه داد: هر گونه توسعه با بحران همراه است و روابط عمومي‌ها بايد بتوانند در مواقع بحران به سازمان در رسيدن به اهداف مورد نظر كمك كنند.

وي به نقش بسيار مهم روابط عمومي‌ها در ارتقاي فرهنگي، اطلاع‌رساني و بيداري افكار عمومي اشاره كرد و گفت: روابط عمومي‌ها بايد به سمت حرفه‌اي شدن حركت كنند.

منبع: مهر