شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به احتمال بسيار شما در حال حاضر در پروژههاي مربوط به شبكههاي اجتماعي مانند فيسبوك، و توييتر فرو رفتهايد.
درباره اينستاگرام و تامبلر صحبت نميكنيم چرا كه قطعا شما درباره آنها اطلاعات داريد. بلكه درباره پنج شبكه اجتماعي نوظهور صحبت ميكنيم كه به يك دليل و يا بيشتر دانستن درباره آنها براي روابط عمومي ها ارزشمند است.
به احتمال بسيار شما در حال حاضر در پروژههاي مربوط به شبكههاي اجتماعي مانند فيسبوك، و توييتر فرو رفتهايد. گاهي اوقات شما نيازمند آن هستيد كه نفسي بكشيد و به جاي پرداختن به پيش بيني در مورد شبكههاي اجتماعي معروف ديگركه فردا پديد خواهند آمد، به چيزهاي ديگر در اطراف خود نگاه كنيد.
درباره اينستاگرام و تامبلر صحبت نميكنيم چرا كه قطعا شما درباره آنها اطلاعات داريد. بلكه درباره پنج شبكه اجتماعي نوظهور صحبت ميكنيم كه به يك دليل و يا بيشتر دانستن درباره آنها ارزشمند است.
Medium
مديوم ”‹”‹يك سايت وبلاگ نويسي است، هر چند بنيانگذارانش، آن را به عنوان يك سايت در امتداد توييتر معرفي ميكنند. وعدهاي كه اين سايت به كاربرانش ميدهد اين است: مكاني كه شما ميتوانيد دانش و اطلاعات را بيابيد و به اشتراك بگذاريد به ويژه براي افرادي كه براي نوشتن به بيش از 140 كاراكتر نياز دارند و تنها مختص دوستان شما نيست.
در اين شبكه اجتماعي كه در واقع يك پلتفرم وبلاگنويسي از ايوان ويليامز و بيز استون از بنيانگذاران بلاگر و توييتراست؛ شما مطلبي را بر روي وبلاگ مينويسيد كه بر روي يكي از چندين سايت و يا در صفحه اصلي سايت ظاهر ميشود. كاربران به اين مطلب شما راي ميدهند و اينكه يك پست تا چه حد برجسته شود بستگي دارد به تعداد راي كه دريافت ميكند. طراحي اين شبكه زيبا و چشم نواز است و هر فردي كه داراي اكانت توييتر باشد ميتواند وارد اين شبكه شود و شروع به خواندن مطالب و راي دادن نمايد اما براي نوشتن مطلب، بايد يك دعوت نامه از فردي كه عضو مديوم است، دريافت نمايد. اين شركت قصد دارد در آينده دسترسي به آن را براي همه كاربران فراهم نمايد.
Whisper
ويسپر يك اپليكيشن آيفون است كه وعده گمنامي و بينامي ميدهد. ويسپر به كاربران اجازه ميدهد تا افكار خود را با استفاده از عكس و فونتهاي مختلف به صورت ناشناس ارسال كنند كه به عنوان ويسپر شناخته ميشود و به شكل يك كارت پستال آنلاين ظاهر ميشود. كاربران ديگر ميتوانند با ويسپر خود پاسخ دهند، پيام بفرستند يا به سادگي نماد يك قلب را بر روي پستها قرار دهند.اين اپليكيشن تنها كاربران را قادر ميسازد كه بدون ترس از قضاوت و ارزيابي دوستان و خانواده به بيان احساسات خود بپردازند.
بنابر اعلام Business Insider، بيش از يك ميليون نفر تقريبا حدود هشت ميليون ويسپر آپلود كردهاند و بنا بر گزارشهايي اين اپليكيشن در برخي مدارس ايالات متحده آمريكا موجب اختلاف و خشونت گرديده است اما همانند يك
ويروس در سراسر دانشگاهها منتشر شده است.
Chirpify
اين سرويس آنلاين كه در سال 2011 تاسيس شد، با يك كليك كاربران خود را قادر ميسازد تا از طريق سايتهاي رسانههاي اجتماعي به خريد محصولات خود بپردازند. نحوه كار آن به اين صورت است كه شما دركمتر از 30 ثانيه از طريق اكانتهاي توييتر، فيسبوك و يا اينستاگرام خود در چيرپيفاي ثبت نام ميكنيد، آن را با حساب پي پال PayPal (يك شركت تجارت الكترونيكي و سامانه پرداخت و انتقال وجه از طريق اينترنت و بصورت آني) خود همگام ميسازيد و سپس شروع به خريد ميكنيد.
به عنوان مثال آديداس با استفاده از چيرپيفاي لباسهاي خود را در توييتر به فروش رساند و اين سرويس همچنين كاربران فيسبوك را قادر ساخت تا در ماه فوريه آلبوم جديد Tim McGraw خواننده آمريكايي را به سادگي و فقط با تايپ كلمه buy در بخش كامنتهاي فيس بوك خريداري كنند. كاربران همچنين ميتوانند از چيرپيفاي براي خريد از طريق اينستاگرام اقدام كنند.
اكثر برندها به دليل سهولت فروش كالاها از طريق رسانههاي اجتماعي به اين روش فروش علاقهمند شدهاند.
Sina Weibo
Sina Weibo يك وبسايت ميكروبلاگينگ چيني است (همانند توييتر) با اين تفاوت كه دو برابر توييتر كاربر دارد. برندهايي مانند Pizza Hut از اين سايت مانند برخي افراد مشهور از جمله برخي مشاهير غربي مانند تام كروز كه بيش از 4.2 ميليون دنبال كننده در اين وب سايت دارد، استقبال كردهاند. همچنين نسخهاي آمريكايي از اين وبسايت هم وجود دارد اگرچه اغلب نامفهوم است(مگراينكه شما زبان چيني را بفهميد) و فقط يك سرويس به نام Transfluencer دارد كه به برندهايي آمريكايي براي ارسال مطالبشان كمك ميكند.
با توجه به آمار سايت Mashable ، 22 درصد از جمعيت چين كه بيش از 1.3 ميليارد نفر از جمعيت جهان را تشكيل ميدهند، در اين شبكه عضو هستند.
deviantArt
deviantArt كه در سال 2000 راه اندازي شد بزرگترين شبكه اجتماعي براي هنرمندان و علاقهمندان به هنر است كه اعضاء آن هنرهاي ابتكاري و بديع خود آپلود كرده و به اشتراك ميگذارند. اين شبكه بيش از 26 ميليون كاربر دارد و در ماه حدود 65 ميليون بار از صفحات منحصر به فرد آن بازديد ميشود.
برندها خود را در اين شبكه غوطهور ساختهاند. به عنوان مثال در سال 2011، گروه دكتر پپر (نام يك شركت آمريكايي در زمينه توليد نوشيدنيهاي غيرالكلي) يك مسابقه در بين هنرمندان برگزار كرد كه نشان بدهند آنها چگونه محصولات دكتر پپر را مينوشند. اخيرا يك سايت اقدام با همكاري ناشران كتابهاي كميك(طنز) نموده است تا به تصوير گران آماتور فرصتي براي خلق داستان بدهد.
انجلو سوتيرا ، ازبنيانگذاران شبكه deviantART گفته است كه ميخواهد با ديگر برندها شريك شود.
هفته گذشته، شركت بازاريابي ديجيتال iAcquire نتايج يك مطالعه را منتشركرد كه نشان ميدهد 80 درصد از كاربران deviantART بين 18 تا 29 سال دارند.