شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)، تك وظيفه بودن وقتي كارآيي خود را نشان ميدهد كه مديران تلاش كنند تا اعتماد واقعي را در پرسنل ايجاد كنند. اين اعتماد وقتي بهدست ميآيد كه اعضاي گروه بتوانند پاسخ دهند كه:
آيا هريك از آنها به عنوان يكي از اعضاي گروه براي شما ارزشمند هستند؟ آيا به آنها اعتماد ميكنيد و آنها قابل اعتماد هستند؟
اين سوالات به نظر جوابهاي سادهاي دارند اما پاسخ به آنها نتايج شگفتانگيزي به همراه دارد. زيرا پاسخ به اين سوالات است كه ميتواند باعث شود افراد با ميل خود براي رسيدن به اهداف گروه نهايت تلاش خود را بهكار ببرند.
ممكن است شما به اعضاي تيمتان اعتماد داشته باشيد اما آيا اعضاي تيم نيز چنين باوري دارند؟ براي ايجاد اعتماد در اعضاي گروه وقتي يكي از آنها براي حرف زدن پيش شما ميآيد اين موارد را مد نظر داشته باشيد:
1. حذف عواملي كه باعث حواس پرتي ميشوند.
• زنگ تلفنهايتان را خاموش كنيد (تلفن ثابت و تلفن همراه) همينطور زنگ اعلام دريافت ايميل و يادداشتهاي متني.
• اگر مقررات شركت اجازه ميدهد در اتاقتان را ببنديد.
• از صفحه نمايش كامپيوتر و صفحه كليد آن فاصله بگيريد به اين ترتيب آنها حواس شما را پرت نميكنند. حالت ايدهآل خاموش كردن هر نوع وسيله ارتباطي است.
• اگر احتمال ميدهيد كه طي جلسه كسي وارد اتاق و باعث وقفه افتادن در گفتوگو شود از قبل به او اطلاع دهيد و عذرخواهي كنيد.
2. زمان مد نظر را از قبل تعيين كنيد.
• به اعضاي تيمتان بگوييد كه شما فلان مقدار دقيقه زمان براي صحبت داريد، آنگاه بپرسيد كه آيا فكر ميكنند اين مقدار كافي است؟
• اگر كافي نيست، خيلي عالي ميشود كه دوباره برنامهريزي كنيد تا بتوانيد تمام توجهتان را روي صحبتهاي آنها متمركز كنيد.
3. بپرسيد، آنگاه گوش دهيد.
• با پرسيدن براي پي بردن به ريشه مساله علاقه خود را به موضوع نشان دهيد.
• تعبير و تفسير چيزي را كه شنيدهايد بيان كنيد تا مطمئن شويد اعضاي تيم شما دقيقا همان چيزي كه مد نظرشان بوده را منتقل كردهاند.
• به نكات غير كلامي گفتوگو توجه داشته باشيد و با ارزيابي آنها نگراني واقعي افراد را كشف كنيد يا به آنها اطمينان بدهيد كه متوجه احساساتشان هستيد.
قدر و ارزش زمان را بدانيد تا بتوانيد اعتماد اعضاي تيمتان را جلب كنيد.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره ۳۱۹۸