شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)، بازار قديمي ترين سيستم توزيع بوده وبسياري از توليد كنندگان به طور سنتي محصولات خود را به توزيع كنندگان ودلالان خارج از سازمان مي دادند. وآنها را مشتري تلقي مي كردند واصلاً به اينكه چه بر سر محصول آنها پس از خروج از درب كارخانه تا رسيدن به مصرف كننده مي آمد نمي انديشيدند ، اما امروزه شركتها وتوليد كنندگان كالاها وخدمات به مسيرها وكانال هاي توزيع كالا تا مصرف كننده وتامين كنندگان مواد اوليه نگاهي متفاوت بر گذشته دارند.وبه اهميت زنجيره هاي تامين وتوزيع در كسب وكار پي برده اند . كانال توزيع مسيري است كه از آن براي انتقال كالا از توليد كننده به مصرف كننده نهايي استفاده مي شود ويك كانال توزيع هميشه شامل توليد كننده ومصرف كننده نهايي است ومهمترين وظيفه سيستم توزيع اين است كه كالا رادر زمان ومكان مناسب در دسترس مشتريان بالقوه قرار دهد . تصميم درباره كانال توزيع وفروش كالا از مهمترين تصميماتي است كه مديران بازاريابي با آن روبرو هستند . زيرا براي بسياري از شركت ها مزيت رقابتي در دست يافتن به سيستم هاي توزيع خلاق است .
مقدمه:
توليد كنندگان انجام بعضي از امور مربوط به فروش كالاهاي خود را به واسطه هاي توزيع واگذار مي كنند . وقسمتي از نظارت وكنترل خود بر نحوه فروش كالا را از دست مي دهند اما با توجه به اينكه بسياري از توليد كنندگان توانايي مالي لازم براي بازاريابي مستقيم را ندارند وبراي صرفه جويي هاي ناشي از توزيع كالا وايجاد بازده بيشتر از اينكه منابع مالي خود را صرف حرفه اصلي خود كرده وعايدي بيشتري را نصيب خود كنند زير بار خرده فروشي كالاهاي خود نخواهند رفت واستفاده از واسطه ها باعث افزايش بهروري در امر رساندن كالاها به بازارهاي مصرف كننده مي شود و واسطه هاي توزيع با ارتباطاتي كه با يكديگر دارند واستفاده از تجربيات وتخصص خود وحجم عمليات قابل ملاحظه ، معمولاً بهتر از خود شركت ها براي آنها مفيد واقع مي شوند . واز
سوي ديگر مصرف كنندگان خواهان تنوع زياد در كالاها اما در مقادير اندك هستند . كه توزيع كنندگان باعقد قرارداد با توليدكنندگان بسياري كالاهاي متنوع در مقياس زياد خريداري كرده واز منافع تخفيفات خريد عمده بهره مي برند و آنها را در مقادير كم اما با تنوعي كه مورد نياز مصرف كنندگان است عرضه مي كنند وفواصل زماني ومكاني ومالكيتي ميان كالاها وكساني كه به انها نياز دارند را از ميان بر مي دارند وبراي اينكار نسبت به جمع آوري اطلاعات درباره مشتريان فعلي وبالقوه وجلب نظر مشتريان نسبت به كالا ومذاكره بر سر قيمت وديگر شرايط انجام معامله پرداخته ووجوه مورد نياز براي تامين مالي موجودي محصول را انجام داده ومخاطرات انجام كار را مي پذيرند.
نويسندگان : حسين رنجبر گلشواري - دكتر شهباز براهويي
منبع: TMBA