شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)، همكاري گوگل با هتلهاي زنجيرهاي سبب نگراني فعالان صنايع مسافرتي از احتمال تلاش اين غول جستوجوگر براي افزايش هزينه تبليغات شده است. به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي به نقل از رويترز، گوگل هماكنون داراي نرمافزار ويژه ITA است كه تامينكننده اطلاعات سفر، قيمت هتلها و برنامههاي تبليغاتي است و درعين حال مسيري نيز براي هدايت مشتريان به وب سايتهاي ويژه هتلها براي رزرو است.
درماههاي گذشته، هتلها با اجراي يك برنامه آموزشي براي محصولات گوگل موافقت كردند و ماه گذشته، گوگل طي قراردادي مجوز راهاندازي برنامهاي به نام اتاق 77 را بهدست آورد كه به مشتريان و كاربران امكان ميدهد قيمت هتلها و نيز رزرو اتاقها را با هم مقايسه كنند. بيشتر تحليلگران گوگل را دست كم درآينده نزديك، تهديدي براي آژانسهاي مسافرتي آنلاين تلقي نميكنند، اما چنين توافقي به نگرانيها ازنتيجه نهايي اين گامهاي گوگل درميان اين آژانسداران دامن زده است.
محققان صنعت هتلداري درعينحال معتقد نيستند كه گوگل در پي كسب درآمد از محل پردازش معاملاتي باشد كه اكنون توسط آژانسهاي مسافرتي آنلاين انجام ميشود و براي برخي از آنها سبب كسب بيشترين درآمد حاصل از تبليغات است. اين آژانسها اكنون معتقدند كه گوگل درصدد ورود به اين صحنه براي كسب درآمدهاي تبليغاتي بيشتر در صنعت سفر است. طبق همين گزارش از مجموع 7/4 ميليارد دلار درآمد توليد شده در صنعت تبليغات و آگهي تجاري آمريكا طي سال گذشته، 52 درصد تماما به جيب وب سايتها و ديگر كانالهاي ديجيتال رفت كه هتلها بيشترين ميزان پول را در اين بخش هزينه كردهاند؛ سپس آژانسهاي مسافرتي و شركتهاي هوايي كه در رديفهاي بعدي قرار دارند.
«هنري هارتولدت» يك تحليلگر فعال در گروه مطالعاتي اتمسفر گفت: گوگل تمايلي بهكار درزمينه پردازش اطلاعات مربوط به ثبت نام شركتهاي مسافرتي و هتلها ندارد، زيرا سود حاشيه حاصل از تبليغات و بازاريابي ازطريق موتورسرچ براي شركت گوگل به مراتب بهتر است و در كل كسب و كاري ساده و عاري از پيچيدگي است. وي افزود: تصور ميكنم كه گوگل قصد دارد صرفا در بخش تبليغات وجستوجو در صنايع مسافرتي فعالتر عمل كند. آنها هركاري كه بگوييد ميكنند به جز اينكه بخواهند در جايگاه يك آژانس مسافرتي يا شركت خطوط هوايي يا هتل قرار بگيرند.
با اين همه وي يادآور شد كه گوگل درنهايت بهدليل قابليتهاي جستوجو كه آن را قادر به گردآوري اطلاعات درزمينه علايق مشتريان و عادتها و تمايلاتشان ميكند، ميتواند يك تهديد باشد و درنهايت اين قابليت اطلاعاتي ميتواند گوگل را مبدل به يك شريك تجاري كند كه به مراتب از يك آژانس مسافرتي آنلاين يا بازارياب محلي در مقصدهاي گردشگري يا شركتهاي هواپيمايي، شركتهاي كروز و ديگر فروشندگان كالاهاي مسافرتي، متقاعدكنندهتر است. وي افزود: شركتهاي مسافرتي عميقا نگران قدرت بالقوه گوگل در اين صنعت هستند.
ازديگر سو «اكسپديا» بهعنوان بزرگترين آژانس مسافرتي آنلاين گوگل را يك شريك تجاري باارزش خواند كه تاكنون نقش موثري در تقويت و اجراي كسب و كار آنها داشته است.
اكسپديا در بيانيهاي رسمي گوگل را يك منبع مهم ترافيك سفر و پيشگامي با كيفيت عالي توصيف كرد. اكسپديا يادآور شد كه تاكنون با بسياري از موتورهاي سرچ هم كار كرده اما گوگل ميتواند در آينده نقش بينهايت سازندهاي بهمراتب بهتر از آنچه ديگران ارائه ميكنند، در صنايع مسافرتي ايفا كند.
مدير ارشد اجرايي شركت دارن هاوستون نيز گفت كه شركت او تاكنون همكاري بسيار خوبي با گوگل داشته و حاضر نيست مزاياي آن را از دست بدهد، اما يادآور شد كه اگر گوگل بخواهد وارد بازار رقابت در صنايع مسافرتي شود اين كسبوكار را بهشدت سخت و دشوار خواهد يافت كه مستلزم فعاليت و تلاش شديد و قابليتهاي بالايي به مراتب بيشتر از صرف پردازش اطلاعات است. او گفت: صنعت سفر اكنون يكي از حوزههايي است كه گوگل ممكن است بخواهد بيشتر در آن درگير شود و اگر چنين كند، بيترديد دچار شگفتي خواهند شد، وقتي فضاي كاري را كه ما در آن فعاليت داريم از نزديك ببينند كه چقدر دشوار است. زيرا ما صرفا صفحات پراكنده اكسل نيستيم بلكه ما درخدمت مشتريان و مراقبان اعتماد آنها و نيز تامينكننده هتل براي مردم هستيم، با 135 دفتر در سراسر جهان كه اجراي اين كارها مستلزم كار واقعا دشوار روزانه براي حفظ و نگهداري از ويژگيهاي محصولات در اين صنعت است.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره ۳۱۹۶