شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 5 ابزار برندسازي شخصيتي براي متخصصان روابط عمومي
شنبه، 20 اردیبهشت 1393 - 04:24 کد خبر:10480
5 ابزار برندسازي شخصي براي متخصصان روابط عمومي، عنوان سخنراني من است كه هفته گذشته در انجمن روابط عمومي دانشجويان امريكا ايراد كردم. بحثي كه در آن جلسه به شدت مورد استقبال قرار گرفت و همين مساله انگيزه اي را براي نوشتن اين يادداشت برايم ايجاد كرد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، بريتني برگر-5 ابزار برندسازي شخصي براي متخصصان روابط عمومي، عنوان سخنراني من است كه هفته گذشته در انجمن روابط عمومي دانشجويان امريكا ايراد كردم. بحثي كه در آن جلسه به شدت مورد استقبال قرار گرفت و همين مساله انگيزه اي را براي نوشتن اين يادداشت برايم ايجاد كرد.


سال سوم من، وقتي بود كه سعي مي كردم با بهره گيري از رشته ارتباطات به چيزهايي كه مي خواهم برسم و بنابراين در يك كلاس روابط عمومي با پروفسور بارتو برداشتم. وي من و تمام دانشجويان خودش را تشويق مي كرد كه به انجمن روابط عمومي امريكا مراجعه كنيم. وي در آن زمان در انجمن مشاور علمي بود. او شخصيت جالبي داشت و بيشتر از ساير اساتيد در دانشكده قدم مي زد و با دانشجويان در محوطه دانشگاه تعامل مي كرد و من توانستم در جلسه اي خصوصي وي را ملاقات كنم. اكنون از خودم مي پرسم كه اگر آن روز من او را نديده بودم، الان در چه جايگاهي قرار داشتم.


از آنجايي كه من در طول تحصيلم در دانشگاه تنها دو واحد ديگر روابط عمومي داشتم، بيشتر آنچه در باب روابط عمومي، رسانه اجتماعي و ساير مباحث آموختم مديون حضورم در جلسات انجمن بين المللي روابط عمومي امريكاست. زماني كه براي نخستين بار عبارت «برند سازي شخصي» را شنيدم يكي از اصولي كه به آن اعتقاد داشتم اين بود كه اين حوزه مي تواند به موفقيت شغلي ام كمك كند.


برخي از ويژگي هاي برجسته من شامل چيزهايي مي شود كه در دوران دانشجويي از جسيكا لالر زماني كه در يكي از ملاقات هايمان سخن مي گفت، شنيدم. اينكه من امروز مي توان وبلاگ بنويسم به كمك هاي چارلي شين باز مي گردد، زماني كه سعي مي كردم روابط عمومي را بياموزم. من به خاطر مي آورم آن چيزهايي كه در آن زمان با آن مواجه مي شدم برايم بسيار ترسناك بود. آنها چهره واقعي جهاني بود كه در آن زندگي مي كنيم.


بنابراين، به هر حال... در يكي از همه ملاقات هايي كه زندگي مرا متحول كردند از من خواسته شد تا در مورد شكل زندگي خود سخنراني كنم. بودن در ميان جمعي از دانشجوياني كه در چهره و فكرشان قدري گيجي مشاده مي شد انديشه اي بود كه در ابتدا به ذهنم خطور كرد. چون خودم هم يكي از آنها بودم. اما حالا كه دقت مي كردم آنها باهوش بودند كه در اين اجتماع گردهم آمده بودند. چون از همين اجتماع بود كه نقطه عطفي در زندگي من بوجود آمد و مرا صرف نظر از آنچه بدست آورده بودم به خواسته هايم رساند.


من در آن جلسه در باب برندسازي شخصي شخن گفتم، اما مي دانم كه دانش آموزاني كه در جمع آنها سخنراني مي كردم با اين مفهوم به خوبي آشنا هستند، بنابراين به جز تمركز بر چيستي برندسازي شخصي و اينكه چه بايد كرد، من تمركز خود را بر تعدادي از ابزارها معطوف كردم. ابزارهايي كه هركسي مي تواند با بهره گيري از آنها برند شخصي خودش را در فضاي اينترنت كنترل كند. با اين مقدمه به بحث اصلي وارد مي شوم:


• برندسازي شخصي براي متخصصان روابط عمومي
ابزارهاي برندسازي شخصي براي متخصصان روابط عمومي نوشته اي از بريتني برگر است. اگر شما يكي از خوانندگان دائمي محتواي من در هر كجا هستيد، يا مرا در رسانه هاي اجتماعي دنبال مي كنيد، مي دانيد كه من يكي از طرفداران پر و پا قرص كارهاي هوشمند به جاي كارهاي معمولي هستم.
برندسازي شخصي نيز از اين قاعده مستثني نيست. بهترين برند شخصي نيز مي تواند شه

رت و اعتبار خودش را از دست بدهد و اگر شما نتوانيد آن را آزمايش و ارزيابي كنيد، اين اتفاق مي افتد. به همين دليل است كه من بحث «ابزارهاي برند سازي شخصي» را براي اعضاي انجمن بين المللي روابط عمومي امريكا طرح كردم. و همچنان كه پيشتر اشاره كردم، متخصصان روابط عمومي ويژه هستند، و برندسازي شخصي براي آنها بسيار مهم است. بنابراين آنها بايد از اين ابزارها استفاده كنند:


1. هارو – مخفف «كمك و راهنماي گزارشگر»
هارو يك سيستم ايميل از Vocus است كه به افراد كمك مي كند بتوانند از رسانه ها پوشش خبري دريافت كنند، چه بخواهند درباره خودشان اين پوشش را دريافت كنند و چه در مورد شركتشان، اين ابزار به آنها كمك خواهد كرد. ايميل هاي اين سايت هر روز سه مرتبه ارسال مي شود و تمام گزارشگران و خروجي هاي رسانه ها به آن نگاه مي كنند و آنوقت كساني كه هوشمندانه از واژه ها استفاده كرده باشند و توانسته باشند نظر خبرنگاران را جلب كنند مي توانند براي خودشان پوشش خبري دريافت كنند. هر پرس و جوي رسانه اي يك ايميل ويژه دارد كه كه شما متن خبر خود را ظرف مدت تعيين شده براي آنها ارسال مي كنيد. اگر خبر شما انتخاب شود، افراد يا خروجي هاي رسانه اي كه شما آنها را براي پيشنهادتان انتخاب كرده ايد، اغلب به شما ايميلي ارسال مي كنند كه حاوي لينك محتواي منتشر شده شماست.
هارو اولويت اصلي من براي دريافت پوشش خبري است. گفتني است كه بنده متخصص روابط عمومي ايزانگا هستم و به عنوان يك جوان متخصص و تازه كار بايد برند شخصي خودم را مي ساختم. شما مي توانيد برخي از مثال هايي كه من توانسته ام در آنها پوشش خبري بدست آورم را در اينجا مشاهده كنيد.
http://www.brittanyberger.com/personal-press/


2. Mention.Net
هر متخصص روابط عمومي در گذشته و حال حاضر از اهميت گوگل آلرت خبر دارد. براي ساخت برند شخصي يكي از راه هاي فوق العاده اين است كه بدانيد، مردم در مورد شما چه مي گويند و همچنين بدانيد كداميك از سخنان شما در مورد خودتان بيشتر مورد توجه قرار گرفته است. در اين صورت شما مي دانيد كه ظرفيت هاي مشتريان يا كارفرمايتان تا چه اندازه است و اين را گوگل براي شما انجام مي دهد.
اگرچه گوگل آلرت در حال حاضر به شبكه هاي اجتماعي دسترسي ندارد و اين يك نقطه ضعف براي آن به شمار مي رود و يك سري محدوديت هايي در گزينه هاي سفارشي دارد. اما خوشبختانه جايگزينهاي زيادي براي اين مورد وجود دارد. Mention يكي از همين جايگزين ها است كه به طور رايگان در دسترس همگان قرار دارد.
من دوست دارم به سايت منشن «گوگل آلرت در استروئيد» بگويم. چراكه در بسياري از مواردي كه گوگل ضعف نشان مي دهد، توانسته ضعف هاي خود را برطرف كند. بدين صورت كه مثلا شما مي توانيد محتواي مورد نياز خود را در شبكه هاي اجتماعي نظير فيسبوك، توييتر و ... از ميان پست هاي عمومي پيدا كنيد. شما مي توانيد آلرت هاي خودتان را به مراتب سريعتر از گوگل آلرت و از طريق وبسايت، يادآوري هاي ايميلي، يا يكي از نرم افزارهاي موبايل آنها دريافت كنيد.
استفاده ديگري كه مي توان از سايت منشن برد رديابي نتايج هارو در فضاي مجازي است. بيشتر روزنامه نگاران با اينكه از خبر شما استفاده مي كنند آن را با شما در ميان نمي گذارند. محتواي آنها در سايت هاي ديگر نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. و شما مي توانيد قوي ترين نظارت را بر محتواي توليدي خودتان در اينترنت داشته باشيد.


3. BrandYourself
وقتي از منشن استفاده كرديد و توانستيد بر برند شخصي تان نظارت كنيد، BrandYourself به شما اجازه مي دهد كه در مورد آن كاري انجام دهيد. او ويژگي هايي از «بهينه سازي براي موتورهاي جستجو» را با شما در ميان مي گذارد كه بايد براي جلوگيري از شكنندگي برندتان انجام دهيد.
وقتي براي اولين بار در اين سايت عضو مي شويد، آن نتايج صفحه اول جستجوي گوگل را به شما نشان مي دهد و شما مي توانيد از ميان يافته هاي آن مشخص كنيد كه كداميك از لينك ها براي شما محتواي مثتبي را منتشر كرده است و كداميك محتواي منفي در مورد برند شماست. از آنجاست كه شما حضور ديجيتال شما «كارنامه» اي را دريافت مي كند. در يك طرح رايگان، شما مي توانيد لينك هاي مثبت ارسال كنيد، و BrandYourself به شما پيشنهاداتي مي دهد كه مي توانيد رتبه خودتان را ارتقاء دهيد.
شما همچنين مي توانيد از مزاياي رتبه بالاي سايت با ايجاد يك پروفايل از نمونه كارهايتان استفاده كرده و زندگينامه، رزومه و لينك هاي ديگري را به پروفايل هاي شخصي تان بدهيد.


4. چت هاي توييتر
خوانندگان پيشين اين وبلاگ، يا سايريني كه نوشته هاي من را خوانده اند مي دانند كه من عاشق چت هاي توييتري هستم. در واقع، هر كسي كه به پروفايل توييتر من نگاه كند اين را درخواهد يافت. از جاييكه من من زياد درباره مشاركت ها در شبكه هاي اجتماعي جستجو نمي كنم. براي من اين يكي از راه هاي جالب براي شبكه هاي آنلاين و ساخت برندم است.
شما مي توانيد خود را در يك جامعه حرفه اي از افراد همفكر خودتان وارد كرده تبديل به چهره اي عمومي در ميان گروه هوشمندان شويد. شما مي توانيد توصيه هايي از آنها دريافت كنيد، در مقابل شما هم مي توانيد شغل خودتان و آخرين اتفاقات حوزه تخصصي تان را شرح دهيد و تخصصان را با ديگران به اشتراك بگذاريد. شما مي توانيد ارتباط هايي برقرار كنيد كه تبديل به دوستي هاي واقعي شود.
براي دانشجويان و كارگزاران روابط عمومي، برخي از چت هاي توييتر كه من پيشنهاد مي كنم عبارتند از:
#PRSSA, #NPPRSA, #pr20chat, #PRstudchat, and #MuckedUp علاوه بر اين موارد توصيه مي شود حداقل 20 نفر اكانت ديگر را در فهرست توييتر خود قرار دهيد.


5. گروه هاي لينكداين
يكي ديگر از فعاليت هاي مورد علاقه من در رسانه هاي اجتماعي، مشاركت در گروه هاي لينكداين است. من در مورد لينكداين بيش از يك مرتبه مطالبي را نوشته ام و اخيرا نيز در وبيناري كه در پانل حضور داشتم و در آن در خصوص جوانب مثبت لينكداين در روابط عمومي بحث كردم.
گروه هاي لينكداين همانند چت هاي توييتر منافع فراواني دارد. اينكه مي توانيد با ديگران ارتباط برقرار كنيد، توصيه دريافت كنيد و به اشتراك بگذاريد، در مورد روند ها و مباحث داغ روز بحث كنيد، برخي از اين منافع هستند. با اين حال برخي از مزايايي كه چت همزمان توييتر دارد، در اين نيست و همين كمي از ابهت آن مي كاهد.


منبع: http://www.business2community.com/public-relations/5-personal-branding-tools-pr-professionals-0853764#OCT2fOd0OCqOjBua.99