شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، نويسنده: عادل ميرشاهي (سردبير شارا)- ابزارها و تكنولوژي هاي ارتباطي بر فعاليت روابط عمومي ها تاثير بسزايي داشته است و باعث شده كه با ورود هر تكنولوژي ارتباطي روابط عمومي تكانه اي را بپذيرد. موبايل نيز يكي از اين تكانه ها را بر روابط عمومي وارد آورده است.
روابط عمومي موبايل در واقع تمام فعاليت هايي را در نظر مي گيرد كه روابط عمومي براي انجام آن از تكنولوژي موبايل يا تلفن همراه استفاده مي كند. در عين حال اين بخش از روابط عمومي با حوزه هاي بازاريابي و تبليغات به نحو قابل توجهي گره خورده است. به طوري كه يكپارچگي روابط عمومي در روابط عمومي موبايل بيش از ساير بخش ها ملموس مي باشد.
تلفن همراه يا موبايل از بد ورود تا كنون با تغييرات بسياري همراه بوده است. اين تغييرات در ايران عبارتند از:
1. ورود تلفن همراه با آتن دهي ضعيف و گوشي هايي كه تنها چند بازي آتاري در آنها قابل اجرا بود.
2. امكان ارسال پيامك
3. امكان استفاده از اينفرارد
4. امكان استفاده جي پي اس
5. امكان استفاده از بلوتوث
6. امكان استفاده از ام ام اس
7. امكان قرار دادن پيام صوتي
8. ورود گوشي هاي هوشمند و بازي هاي گرافيكي، نرم افزارهاي مختلف و سيستم عامل هاي بسيار قوي
9. امكان عكاسي
10. امكان فيلم برداري
11. امكان مكالمه تصويري
همه اين تغييرات كم كم زمينه را براي بهره گيري موبايل در روابط عمومي مهيا كرد. اما چيزي كه بيشتر از همه بر اين مساله تاثير داشت، ضريب نفوذ تلفن همراه در كشور بود. چراكه هزينه هاي تلفن همراه به مرور كاهش يافت و امروز تهيه آن به راحتي براي همگان مقدور است.
روابط عمومي و تلفن همراه
اگر بپذيريم كه روابط عمومي يعني «آئينه تمام نماي سازمان»، مي توانيم بگوييم كه موبايل مي تواند دقيقا در اين مسير همگام با روابط عمومي به پيش رود. چراكه موبايل در هر زمان و هر مكان مخاطبان مان را در دسترس قرار مي دهد و اين دسترسي مي تواند براي بازنمايي سازمان به مخاطبان و نمايش مخاطبان به سازمان مورد استفاده قرار گيرد؛ چيزي كه روابط عمومي سخت به دنبال آن است.
ابزارهاي مورد نياز روابط عمومي در موبايل
1. پيامك: روابط عمومي مي تواند با ارسال پيامك ها مخاطبان را در جريان آخرين اخبار و اطلاعات سازمان خود قرار دهد. هيچ كس نيست كه بدون خواندن پيامك آن را پاك كند بنابراين روابط عمومي در اين روش مي تواند اطمينان كسب كند كه پيامش را به تمام و كمال به مخاطبان رسانده است. اما نقطه ضعف آن اين است كه محتواي پيامك نمي تواند از حدي طولاني تر باشد و اين كوتاهي براي روابط عمومي يك محدوديت به شمار مي رود. بسيار از اوقات اقناع مخاطبان با دو سه جمله كوتاه مشكل است.
2. ام ام اس: اين بخش از تلفن همراه هنوز با هزينه هاي زيادي همراه است. اما براي مخاطبان ويژه و ذينفعان مي توان از برنامه هاي روابط عمومي عكاسي كرد و عكس هاي هر شخص را به طور مستقيم براي وي ام ام اس كرد. اين كار صرفا براي سهامداران و افراد خاص پيشنهاد مي شود.
3. نرم افزار و بازي: اگرچه هنوز بحث نرم افزار و بازي در روابط عمومي هاي كشور جا نيافتاده است، اما در بسياري از شبكه هاي اجتماعي كه امروز از طريق گوشي هاي تلفن همراه هوشمند قابل دسترسي هستند، بازي هايي توسط روابط عمومي ها قرار داده شده كه ضمن دريافت لايك براي سايت شركت، افراد در يك مسابقه شروع به تلاش مي كنند و در پايان جوايزي به برندگان اهدا مي شود. تصوير سازماني كه براي مخاطبان خود ارزش قائل مي شود و برايشان فضاي تفريح و سرگرمي مهيا مي كند، قطعا اعتبار خاصي پيدا مي كند.
4. بلوتوث: در ورود به دفتر يا محل شركت و يا غرفه نمايشگاه، مي توان از بلوتوث استفاده كرد. از طريق بلوتوث مي توانيد اطلاعات مهم سازمان را به مخاطبان خود منتقل كنيد. توصيه مي شود كه علاوه بر آن اطلاعات جذابي نيز در بلوتوث قرار دهيد كه مخاطبان بلوتوث شما را براي مدتها نزد خود نگه دارند.
5. بهينه سازي سايت براي موبايل: بسياري از دارندگان تلفن هاي همراه هوشمند براي ورود به اينترنت از دستگاه خود استفاده مي كنند. اگر صفحه سايت براي كامپيوترهاي شخصي طراحي شده باشد، صفحه بسيار عريض و خواندن محتوا بسيار دشوار مي شود. بنابراين توصيه مي شود كه در زمان طراحي از طراح خواسته شود كه نسخه اي متناسب با تلفن هاي همراه نيز طراحي شود كه مخاطباني كه از طريق گوشي هوشمند خود وارد سايت مي شوند بتوانند به راحتي از محتواي مورد نظرشان استفاده نمايند.
علاوه بر موارد فوق روابط عمومي مي تواند مسابقه هايي براي مخاطبان شركت ترتيب دهد كه در آن مخاطبان بتوانند بهترين تصاوير را از غرفه آنها و يا با موضوعات مورد علاقه آنها تهيه كرده و با استفاده از تلفن همراه يا ام ام اس براي دبيرخانه مسابقه ارسال كنند.
گفتني است فعاليت هاي روابط عمومي موبايل به موارد فوق خلاصه نمي شود و طيف وسيعي از فعاليت ها را در بر مي گيرد كه بخشي از آن در ارتباط با كساني است كه از گوشي تلفن همراه استفاده مي كنند و بخشي از آن به امكاناتي بر مي گردد كه شركت يا سازمان به دارندگان اين تلفن ها ارائه مي كند.