شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)، تئوري هاي سازمان ابتدا بر نيازهاي بديهي جامعه توجه داشتند.اينگونه به نظر ميرسد كه بازارهاي اقتصادي هماهنگ نياز بالايي به مشروعيت اجتماعي دارند.سازمان ها در زمينه هايي كه نياز بالايي براي تطابق دادن خود با نياز هاي بازار است در حال فعاليت هستند.زمانيكه سازمان ها در جستجوي مشروعيت هستند شروع به از دست دادن انعطاف پذيري مي كنند و حتي نهادينه سازي بيشتر ممكن است منجر به عدم تاثيرگذاري شود اما بر اساس اين تئوري به منظوربقا,اهداف اوليه سازمان بايد مشروعيت داشته باشند.
سازماندهي اخلاقي نيز مقوله ديگري است كه در اين مقاله مورد بحث قرار مي گيرد.اين مبحث ممكن است به عنوان راه حلي براي سازماني مطرح شود كه با مشكلات مشروعيت در زمينه فعاليت خود روبروست.در سازماندهي اخلاقي(به خصوص در مدل تلويحي) دريافتند كه ارتباط مثبت با شغل برقرار كرد پيامدهايي چون رضايت شغلي,تعهدسازماني و روحيه تيمي در بر خواهد داشت. (koonmee et al,2010 (.البته اين مطلب نيز مورد بحث قرارميگيرد كه در كنار افزايش مشروعيت, سازماندهي اخلاقي ممكن است منجر به پيدايش مشكلات درون سازماني نيز شود.
مقدمه:
محيط و تاثيرش برروي سازمان ها كانون توجه تئوري سازماني از اواخردهه1950بود.در طول دهه 1970 اين تمركز به سمت طرقي رفت كه محيط تاثيراتش را در سازمان ها اعمال مي كند.در تئوري اينگونه بيان مي شود كه محيط بر سازمان ها از طريق وارد اوردن تقاضا تاثير مي گذارد كه اين كار از دو طريق انجام مي شود:محيط يا تقاضاي فني و اقتصادي دارد ويا تقاضاهايشان فرهنگي و اجتماعي است.همزمان با اينكه محيط متقاضي فني به سازمان هابه جهت عرضه محصولات و خدمات مطلوب پاداش مي دهند,محيطي كه متقاضي اجتماعي است سازمان ها را به جهت تاييدنقش ها و ارزش هاي جامعه مورد تقدير قرار مي دهد.(Hatch,1997)
مزيتي كه در جهت جبران سختي هاي مشروعيت وجود دارد اين است كه وجود يك سازمان اخلاقي يكي از راه هاي بدست اوردن اين مشروعيت است.
در اين مقاله دستاوردي كه از تطابق قوانين اخلاقي بدست مي ايد براي اداره كردن دو نوع مختلف اقتصاد هماهنگ شده در مقايسه با بازار اقتصادي ازاد انديش, همچنين درزماني كه سازمان مشروعيت را به انعطاف پذيري ترجيح مي دهد مورد بحث قرار خواهد گرفت.
نويسندگان :
پارسا براهويي، پگاه اميرچقماقي
منبع: TMBA