شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- 27 ارديبهشت روز ارتباطات و روابط عمومي را به خانواده بزرگ روابط عمومي تبريك مي گويم بيش از 5 دهه از عمر روابط عمومي در ايران مي گذرد و در اين مدت روابط عمومي راه پر فراز و نشيبي را تجربه كرده است مطالعات نشان مي دهد دهه فعلي دهه طلايي روابط عمومي هاست چرا كه پيشرفت آموزشي برگزاري كنفرانس هاي بين اللملي، برگزاري همايش ها، گردهمايي ها، جلسات ،كارگاه ها، خروجي هاي دانشگاه ها و مراكز علمي، بيشترين تاليف و پژوهش و توليد محتوي و تربيت كارشناس ، استاد ، متخصص و سفر هاي علمي، شبكه هاي اطلاع رساني و دهها موارد ديگر در عرصه روابط عمومي كشور را شاهديم. 27 ارديبهشت ماه روز روابط عمومي بهترين بهانه است براي بيان واقعيت هاي موجود در اين عرصه و در يك كلام بيان نقاط قوت و ضعف اين خانواده بزرگ و بگونه اي آسيب شناسي آن مواردي را عرضه مي دارم در اين روز بزرگ جا دارد از همه اساتيد، پيشكسوتان محققان و دانش پژوهان و تاثير گذاران رشته و توسعه آن در تلاشند بويژه درود مي فرستيم به روح بلند پدر و بنيانگذار روابط عمومي ايران استاد فرزانه دكتر حميد نطقي عزيز.از همه موسسات و انجمن هاي روابط عمومي كه در دهه اخير با برگزاري كنفرانس ها و همايش هاي ملي و بين المللي در بالا بردن سطح علمي و آگاهي خانواده روابط عمومي قدم هاي بلندي را برداشتند به ويژه از موسسه كارگزار روابط عمومي و شخص مهدي باقريان،موسسه كارگزار روابط عمومي، انجمن روابط عمومي ايران و مطهري نژاد و جواد قاسمي و همكارانش انجمن متخصصان روابط عمومي ايران و از دكتر هادي كمره اي و سيد شهاب سيد محسني و همكارانش و موسسه آرمان روابط عمومي و همه عزيزان در موسسات و انجمن هاي ديگر در سطح كشورمان بويژه دكتر حسن بشير آن استاد فرزانه تقدير و تشكر نمايم. امروز روابط عمومي ايران نيازمند تغيير و تحول اساسي در شكل و محتوي با تلاش و مديريت جهادي است. حقير خود با عنايات حق تعالي و تشويق اساتيد معظم قدمهايي را در جهت كمال توسعه روابط عمومي ايران برداشتم كه قابل ذكر است از جمله :
تبيين مهندس روابط عمومي ايران و ارائه تعريف
بيان سواد روابط عمومي ايران و ارائه تعريف
تبيين بومي سازي و توليد محتوي در روابط عمومي
تدوين دايره المعارف روابط عمومي ايران
در اين مجال كم به بخشي از آنها اشاره مي كنم.
الف : مهندسي روابط عمومي ايران
دهه چهارم انقلاب اسلامي دهه مهندسي مجدد در تمامي عرصه هاي سياسي اجتماعي ـ اقتصادي و فرهنگي و ارتباطي و فناوري هاي و در يك كلام مهندسي مجدد علمي و معرفتي و بويژه در حوزه ارتباطات و روابط عمومي اصل مهندسي روابط عمومي از ضرورت هاست.
مهندسي روابط عمومي عبارتست از طراحي ، نوسازي و بازسازي اساسي و باز تعريف سيستم روابط عمومي كشور بگونه اي كه نقطه مطلوب و هدف نهايي در همه اجزا و ابعاد آن لحاظ شده و نمايان گردد. ما وقتي از مهندسي روابط عمومي سخن به ميان مي آوريم واژ ه هايي چون كاركرد ساختار ، اهداف ، نيازها به ذهن ما متبادر مي شود و غرض ما بدنبال تامين نيازي از نيازهاي جامعه ايم. و بالطبع از دل اهداف كاركردها بيرون مي آيند و متناسب با كاركردها ساختارها درست مي شوند لذا در بحث مهندسي روابط عمومي مي بايست هم كاركردها را مشخص كنيم و هم ساختارهاي متناسب با آن ها را شكل دهيم و تعريف نماييم.براي مهندسي روابط عمومي نقطه عزيمت ها مشخص است و قرارگاه هايي هم داريم اما نخست مي طلبد كه ما نقطه آرماني و مباني آن را شناسايي مي كنيم وضعيت فعلي روابط عمومي يعني نيم قرن گذشته هم كامل مشخص است و با توجه به امكانات و محدوديت هاي موجود در روابط عمومي مطلوب كه هدف ماست را تعيين نماييم.اولين وا هاي كه در مقوله مهندسي روابط عمومي محور است و مورد توجه قرار بايد بگيرد واژه سيستم است سيستم را مي توان يك كل تشكيل شده از يك دسته سيستم عوامل و اجرا كه زير سيستم هستند و براساس يك طراحي طبيعي و يا ايجاد شده ( مصنوعي ) هم از لحاظ ساختاري و هم از نظر كاركردي براي دستيابي به هدف هاي كل سيستم با هم وابسته و در مراوده دائم هستند در نظر گرفت در حقيقت سيستم مجموعه اي از اجزاء به هم وابسته است كه آن اجزا در راه رسيدن به هدف معيني با هم هماهنگ شده اند و به شكل يك مجموعه يكپارچه داراي ويژگي و توانايي هايي هستند كه از جمع ويژگي ها و توانايي هاي انفرادي اجزاي آن متفاوت است.بنابراين هرگاه كه موضوع مهندسي روابط عمومي مطرح مي شود جايگاه اجزاي سيستم تعامل آنها با يكديگر و در جهت هدف حركت دادن آنها موضوعيت دارد.
براي اينكه همه اعضاء و سپاهيان قرارگاه اصلي روابط عمومي و مجموعه هاي مربوط به آنان به اعتبار كاركردهايشان در جهت روابط عمومي مطلوب سمت و سو بگيرد در بادي امر مي بايست نقشه مهندسي روابط عمومي در كشورمان ترسيم شود تهيه اين نقشه بعهده كيست و كدام نهاد و سازمان متولي ترسيم اين نقشه مي تواند باشد كه بالطبع صاحب نظران موسسات ، انجمن ها ، و سازمانهاي وابسته به صفت روابط عمومي در خط مقدم ترسيم هستند و براي ترسيم نقشه مهندسي روابط عمومي شكل گيري اتاق فكر كه در آن همه سازمان ها ، موسسات و انجمن ها و دانشمندان و عالمان اين حوزه گردهم آيند و خروجي آن همين نقشه راه باشد. وقتي نقشه مهندسي آماده شد مسلما با نگاهي فني و تخصصي به آن مي توان متوجه شد :
1ـ چه كارهايي بايد انجام شود
2ـ چه كساني بايد اين كارها را انجام دهند.
3ـ چگونه بايد آن كارها انجام شود.
بنابراين اول كاركردها را مشخص مي كنيم و اينكه چه كارهايي با چه اولويتي و توسط چه ساختارهايي بايد انجام پذيرد.
در مهندسي روابط عمومي مي بايست اضافات آلودگي ها را از چهره روابط عمومي پالايش كنيم و با نوآوري ، بالندگي به آن توجه نماييم اينجا ضروري مي دانم چند عامل را كه مي تواند در توانمندي و توانايي و موفقيت ما تاثير گذار باشد عرض كنيم از جمله:
1ـ مقوله خودباوري كه مسلما با شناخت داشته ها توانمندي ها و توانايي ها يمان و مطالعه گذشته و بررسي هويت تاريخي خودمان بيشتر مي شود
2ـ مقوله عشق و بايد بدانيم كه جامعه انساني بدون عشق نه ميداني مي شود و نه حركتي مي كند نه ادامه مي يابد چرا كه اگر عشق را از اين مهندسي كنار بگذاريم از انسانيت چيزي باقي نمي ماند
3ـ آرمان، انسان، جامعه بدون آرمان نه مفهومي دارد و نه حركتي شكل مي گيرد و نه انگيزه اي بوجود مي آيد جامعه انسان بدون يك جامعه و انسان سرگشته و مرده است.
آنچه اهميت دارد در بحث مهندسي روابط عمومي بحث بومي سازي است.بومي سازي روابط عمومي را در كشورمان يك ضرورت يك نياز مي دانم و مي بايست بومي سازي ما بر اساس نيازهاي محلي ، قومي، فرهنگي و اجتماعي و متناسب با اعتقادات و باورهاي ديني مان باشد تعريف الگوهاي روابط عمومي ايراني اسلامي (بومي ) در مهندسي روابط عمومي يك اصل است روابط عمومي ها در اين شرايط مي توانند پوياتر ، اثرگذارتر باشند بنابراين ما اصل بومي سازي را در مهندسي روابط عمومي يك اصل انكار ناپذير مي دانيم و مي توانيم در دو گرايش تئوري پردازي و عمل حركت خود را به سوي مطلوب و هدف ادامه دهيم.
لذا مي طلبد صاحب نظران ، اساتيد ، كارشناسان و همه علاقمندان داراي فكر ، تجربه و علم در حوزه روابط عمومي ايران اسلامي براي بومي سازي وارد عرصه تلاش شوند و سعي كنند مفاهيم جديد و منطبق با بوم و فرهنگ و اعتقادات ايراني و اسلامي مان توليد و يا باز تعريف نمايند آنچه در بومي سازي و ترسيم نقشه مهندسي روابط عمومي كشورمان به نظر حقير مهم است لحاظ نمودن ابعاد مختلف كرامت عاليه انساني است و فلسفه اصلي روابط عمومي ها خدمت به انسانيت است و فرآيندي مديريتي است و وظيفه اش دميدن روح اميد روح نشاط و سرزندگي به انسانهاست و اين انديشه و حركت ما را مي تواند به سوي روابط عمومي بومي ايراني اسلامي كه نهايتا يك روابط عمومي آرماني است و زمينه ساز آمادگي انسانها براي ظهور و فرج موعود عدالت گستر جهاني است.
ب: سواد روابط عمومي
سواد روابط عمومي نوعي درك متكي به مهارت هاي رسانه اي، فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي است كه بر پايه آن مي توان در هزاره دانايي كه ارتباط با مخاطبان تعاملي است به رسالت ذاتي خود بهتر عمل نموده و برآيند آن توانمندي، هوشمندي و يكپارچگي است.
همه انديشمندان و عالمان فرزانه بر اين اصل متفّق القولند كه جوامع توسع يافته و پيشرفته داراي شهرونداني بوده و هستند كه مي دانند، مي فهمند و مي خواهند و مسلماً هر مجموعه انساني كه به سواد توجه داشته و الويت قائل شود به سوي رفاه توسعه و ارتقاء كيفيت زندگي گام خواهد برداشت.
براي همين است شاهديم كه چشم انداز مطلوب كشورهاي پيشرفته سواد شهروندان بوده است اما آنچه مهم است اين است كه مفهوم سواد نيز به مرور زمان سير خود را طي كرده است و امروز شاهد مفهوم چند سوادي در جامعه هستيم. چرا كه همراه تغيير و تحولات و پيشرفت ها آن هم با سرعت سرسام آور مقوله سواد نيز مدام در حال تغيير و پويايي است و با ...... مفهوم كيفيت و استانداردهاي سواد نيز در حال تكامل مي باشد.
در حال حاضر ما با چند نوع سواد در جهان مواجهيم.
1ـ سواد عمومي
2ـ سواد فرهنگي
3ـ سواد فناوري
4ـ سواد اطلاعاتي
5ـ سواد رسانه اي
6ـ سواد سياسي
7ـ سواد اقتصادي
و...
امروزه كارشناسان و كارگزاران و دانش پژوهان عرصه روابط عمومي مي بايست مسلح به جميع سوادهاي رايج روز شوند چرا كه سواد روابط عمومي مستجمع جميع سوادهايي است كه در عصر حاضر وجود دارد.
بنابراين وقتي از سواد سخن مي گوئيم يعني هر آنچه كه يك ايراني براي سرافرازي ام القراء اسلام بايد بداند. در واقع مجموعه اي از دانش، اطلاعات و توانمندي ها را كه مي بايست يك فرد براي بقا و رشد در عصر حاضر بداند اين اطلاعات در حوزه هاي مختلفي چون ادبيات ـ تاريخ ـ علم و فناوري ـ زبان هاي مختلف فرهنگ ها رسانه ها و سياست و غيره دارند در واقع چندين سواد مختلف را دردل خود جاي داده است كشور ما امروز براي رسيدن به افق 1404 نيازمند اين است كه آحاد مردم براي تداوم رشد خود به سواد و آگاهي هاي بالا برسند. هم اكنون بيش از 30 نوع مفهوم سواد مورد نياز كشف شده و استانداردهاي آنها تدوين شده است و حتي نظام هاي آموزش در حال گنجاندن آنها در دروس تحصيلي است. روابط عمومي هاي ما مي طلبد عزم خود را جزم نمايند تا سطح سواد و آگاهي هاي مرتبط و مورد نياز خود را در كوتاه ترين زمان ممكن افزايش دهند. امروز بي سواد كسي است كه سواد فناوري ندارد. سواد اطلاعاتي ندارد ـ سواد رسانه اي ندارد ـ سواد فرهنگي ندارد و ..........
اما سواد عمومي عبارتست از خواندن، نوشتن
سواد فناوري: عبارتست از توانايي به رمز در آوردن و رمز گشايي پيام هاي فناورانه است.
توانايي فهم و درك و استفاده از كلمات و معناي آن ها
مي توان گفت مفهوم عمده براي حركت بسوي جامعه اي دانش بنيان عبارتست از سواد فناوري و سواد اطلاعاتي و سواد رسانه اي.
سواد فناوري عبارتست از درك و فهم فناوري و ويژگي هاي آن ـ فرآيند توسعه و بكارگيري و ارزيابي پيامدها و تاثيرات آن است.
و سواد اطلاعاتي نيز عبارتست از توانايي و فهم اطلاعات و جستجو و يافتن آنها. تجزيه و تحليل اطلاعات ـ بكارگيري فناوري هاي اطلاعات و شبكه هاي كامپيوتري.
و سواد رسانه اي عبارتست از هنر و مهارت و توانايي دسترسي تحليل ـ ارزيابي و پردازش فعاليت هاي اطلاعاتي و به تعبيري ديگر سواد رسانه اي تحقيق ـ تحليل ـ آموزش و آگاهي از تاثيرات رسانه ها بر دور افراد و جوامع بشري بر اين اساس سواد رسانه اي به دنبال آن است كه پيامهاي رسانه ها را ارزيابي و مفيد و مثبت بودن راز پيامهاي منفي و بي محتواي تشخيص دهد.
با اين تعارف عناصر سازنده سواد در عصر حاضر بشرح زير مي باشد.
الف ـ سواد عمومي
ب ـ سواد فناوري ( سواد علمي ـ سواد فني ـ سواد فناوري اطلاعات)
ت ـ سواد اطلاعاتي (سواد ديجيتال ـ سواد فناوري اطلاعات ـ سواد شبكه اي ـ سواد كاميوتري ـ سواد اينترنتي)
پ ـ سواد رسانه اي
ث ـ سواد فرهنگي (سواد سياسي ـ اقتصادي ـ كار آفريني ـ اجتماعي ت محيط كار ـ سواد هنري ـ سواد خانوادگي و .....)
بنابراين روابط عمومي ها به عنوان پرچمداران پيشرفت جامعه و پيش تازان عرصه هاي مختلف در كشور مي بايست خود را آماده براي تحقق افق چشم انداز از سويي براي درود به جامعه دانايي و حضور پر رنگ در جامعه جهاني و اطلاعاتي نمايند. سواد روابط عمومي نوعي درك متكي به مهارت هاي رسانه اي، فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي است كه بر پايه آن مي توان در هزاره دانايي كه ارتباط با مخاطبان تعاملي است به رسالت ذاتي خود بهتر عمل نموده و برآيند آن توانمندي، هوشمندي و يكپارچگي است.
روابط عمومي ها الگوي علمي و سواد جامعه هستند نيازمند فراگيري سواد روابط عمومي كه همانا اعم است از سواد عمومي و فناوري و رسانه اي و اطلاعاتي و فرهنگي مي باشد تا بتوان از اين طريق به روابط عمومي آرماني نائل آمد و هم در رشد و توسعه كشور سهيم شد. به طور كلي سواد روابط عمومي مجموعه اي از مهارت هاست كه با بهره گيري از سواد فرهنگي، سواد رسانه اي، سواد فناوري، سواد اطلاعاتي و سواد ارتباطاتي زمينه را براي ورود به جامعه اطلاعاتي و هزاره دانايي فراهم مي سازد.
ج: بومي سازي و توليد محتوي در روابط عمومي
از آنجا كه نفس بومي سازي در روابط عمومي ايران و توليد محتواي بر مبناي فرهنگ ايراني اسلامي مان يكي از دغدغه هايم بوده و هست براي اينكه اين پيشنهاد را دادم اولين قدم را نيز در اين جهت از شهر تبريز ديار اولين ها برداشته باشم مطالبي را جهت بسترسازي اين امر ارائه مي دهم. شكي نيست كه خاستگاه اوليه برخي از علوم و فنون و كشورهاي غربي است و ما در طول تاريخ بسياري از مواقع تر جهان توليدات آنان در عرصه هاي گوناگون علمي بوده ايم. احساس مي كنم كشور سرافراز ايران ما از چنان توانايي هايي بالقوه و بالفعل براي توليد علم برخوردار است و دانشمندان و توليدكنندگان عرصه هاي علمي ما اين قدرت را در دو دهۀ اخير در بسياري از رشته ها و تخصص ها به منصه ظهور رساندند چرا كه امروز فرزانگان ـ دانش پژوهان جوان ما پرچمدار جنبش نرم افزاري و نهضت توليد علم و انديشه اند و پيشرفت هاي مختلف كشور ما مؤيد بيان ماست. در اين رهگذر دانش و هنر روابط عمومي با بيش از 5 دهه سابقه در ايران زمين آنهم بدست فرزندي از ديار آذربايجان و تبريز علم و ادب پرور كه هم او پدر روابط عمومي ايران لقب گرفت مرحوم استاد آقا سيد حميد نقطي بدستش بذر اين نهال نوپا در كشورافشانده شده و امروز پس از گذشت نيم قرن بنظر ميرسد فرزندان دلاور ايران اسلامي دور هم جمع شوند و در قالب اطاق فكر براي بومي سازي روابط عمومي ايران تدبيري بيانديشند.
الف ـ تشكيل اطاق فكر روابط عمومي
البته نظريه فكر مدل جديدي در گفتمان فكر سازي بشر است در اين مدل بجاي دانشگاهها ـ اطاقهاي فكر جايگزين مي شود و مطابق آن كارگاه هاي فكر پژوهي و فكرسازي به وجود مي آيد.
اطاق فكر مركزي براي شناسايي و تجمع فكرسازان و فكر پژوهان است در اين مركز فكرورزي روشمند براي مفهوم سازي و مفهوم ستاني صورت مي گيرد.
در اتاق فكر سه مفهوم از مفاهيم كليدي است.
1ـ مفهوم كارگاه فكرسازي در كنار كارگاه دانشي
2ـ مفهوم فكرپژوهي بجاي دانش پژوهي
3ـ مفهوم مسئله سازي در كنار موارد مسلط دانش
افرادي كه در حوزه روابط عمومي استادند. صاحب نظرند، داراي مطالعات مي باشند و قدرت مفهوم سازي در عرصه روابط عمومي را دارنددر اين اتاق گرد هم مي آيند و براي بومي سازي روابط عمومي و توليد محتوا بريا روابط عمومي ايران شروع به انديشه سازي و مفهوم سازي مي نمايند.
ب ـ بومي سازي علم روابط عمومي
بومي شدن علم و دانش و هنر روابط عمومي به معناي پذيرش برخي ملزومات است و بومي سازي علم روابط عمومي بدين معناست كه ما بتوانيم آن را مطبوع سازيم يعني آن را به كالبد فكر و انديشه ببريم و با طبع خودمان محك بزنيم و انديشه هاي القا شده را از خودمان دور نماييم و با ايده هايي كه خودمان مي سازيم به راهكارها و ايده هاي جديد بپردازيم و اينجاست كه اولين كليد بومي سازي كه همانا مطبوع نمودن و كاربري كردن آن زده مي شود بومي كردن نوعي بسترسازي و نوعي نگاهي داخلي است و داراي اصولي است. براي بومي سازي علم و مهارت روابط عمومي در كشورمان بايد مراحل زير را انجام دهيم.
1ـ توانمندي هاي خودمان را در عرصه روابط عمومي شناسايي و بررسي نماييم.
2ـ شناسايي و مذاكره با افراد صاحب نظر در خصوص توانمندي هاي شناسايي شده
3ـ بررسي كارشناسي جهت چگونگي بكارگيري از توانمندي هاي مناطق
4ـ ارزيابي نتايج كارايي ها و بررسي پيامدهاي بكارگيري اين توانمندي ها
5ـ برآورد تاثيرات منفي و مثبت جنبه اجرايي در همان منطقه
6ـ براي بومي شدن علم روابط عمومي از آخرين دوران بهره گيري كرده و از مغزهاي خلاق و متفكر استفاده نماييم
7ـ جايگزيني تفكر ارزش ايراني اسلامي بجاي تفكر ترجمه اي براي بومي سازي روابط عمومي در كشورمان مي بايست تيم هايي تشكيل شود. در شهرستان ها و مراكز استان ها لازم است جهت بومي كردن و بومي سازي روابط عمومي به دو مقوله جامع نگري در پژوهش ها و نخبه پروري توجه گردد. نهايتاً براي بومي سازي اين رشته لازم است در جامعه ايرانيمان زيربناهاي آن شناسايي شده و در توسعه و تقويت آن زير بناها تلاش شود.
ضرورت دارد در بومي سازي و توليد محتواي بومي از عدم محدوديت ـ آزادي ـ مباني اعتقادي و معرفتي فرهنگ ايراني و بهره گيري از نخبگان عرصه روابط عمومي اتفاق بيافتد وي مي طلبد در اولين قدم نقطه هدف مشخص گردد و در قدم اول به تعاريف و مباني روابط عمومي اقدام شود. و آنگاه به مطلوب خواهيم رسيد كه بومي سازان و توليدكنندگان محتواهاي مبتني بر بوم و فرهنگ ما بسيجي گونه در جبهۀ معرفتي بومي سازي روابط عمومي قدم بگذارند و همه حركت ها براي رضاي حق باشد و سرافرازي جمهوري اسلامي ايران و سربلندي ايران سرافراز مسلمان پس پيش بسوي تشكيل اطاقهاي فكر براي بومي سازي روابط عمومي ايران و توليد محتواهاي غني در سراسر كشور ايران . در پايان بنده از تمامي موسسه ها و انجمن هاي تخصصي روابط عمومي در سراسر كشور بويژه پايتخت براي تحقق اين امر خيردعوت مي نمايم.
د: تدوين دايره المعارف روابط عمومي ايران
دايره المعارف روابط عمومي ايران ابزاري است كه مي تواند به درك مجموعه اي از كارشناسان و صاحب نظران و علاقمندان روابط عمومي و ارتباطات بعنوان صاحب نظر در بهبود تصوير اين صفت و هنر و حرفه و علم وارد عمل شده كمك كند. هدف از تدوين اين اثر بي نظير در كشور و منطقه آسيا امكان ايجاد برخوردي صادقانه و در عين حال طرفدارانه در قبال روابط عمومي ايران زمين است.
هدف ديگر از تدوين دايره المعارف روابط عمومي ايران دادن ديدگاه منسجم روشن و متقاعد كننده نسبت به ماهيت روابط عمومي ايران اسلامي و رسالت آن و نيز چالشهاي موجود در اين عرصه است كه اين حرفه مي بايست بعنوان پيشتازان سازمانها و پرچمداران ايجاد تفاهم و همكاري و نيروهاي بالقوه و بالفعل موسسات و شركت ها و ادارات در جامعه با آنها روبرو شود.
اين مجموعه پژوهشي در عرصه روابط عمومي در بادي امر طرحي بسيار دشوار و دست نايافتني بنظر مي رسيد لكن لطف خدا و تشويق اساتيد معظم و علاقمندان به اعتلاي اين حرفه و دانش چنان راه و مسير دشوار را برايم هموار و آسان نمود كه تحقق اين امر برايم عملي شد خداي مهربان را شاكرم و از استادان فرزانه ام از جمله پروفسور حسام الدين بيان ـ پروفسور حسن بشير ـ مهدي باقريان ـ استاد جواد قاسمي ـ پروفسور علي اكبر جلالي و استاد سيد شهاب الدين سيد محسني و استاد هوشمند سفيدي و ..... همۀ بزرگواراني كه ياري گر و مشوقم شدند تقدير و تشكر مي نمايم.
بنابراين ما در اين عرصه دست به اقدامي خاص و بي نظير زديم و صرف نظر از همه موانع ومشكلات ونارسايي ها به مطالب و منابع ارزشمند دست يافتيم . براي دسترسي به موضوعات و اسناد و منابع حق تعالي كمكمان كرد و به منابع غني و بي پايان مولفان و مصنفان و پژوهشگران روابط عمومي دست يافتيم و با سرافرازي موفق شديم مداخل ـ عناوين و موضوعات بي شماري را در حوزۀ روابط عمومي ايران شناسايي و فيش برداري نمائيم و توانستيم وجود اين علم و دانش و هنر و نقش آفرينان آن را در اقصي نقاط ايران سرافراز و اسلامي تجميع نموده به همه علاقه مندان روابط عمومي در كشور عزيز و در خارج مرزهاي بين المللي در اختيار مشتاقان روابط عمومي ايران قرار دهيم انشاا... اينجانب بعنوان تدوينگر دايره المعارف روابط عمومي ايران دست تمامي دوستداران اعتلاي روابط عمومي كشور ا مي فشارم و در انتظار پيشنهادات و نقدهاي سازنده صاحب نظران و علاقمندان هستم. گفتني است كه دايره المعارف روابط عمومي ايران با 600 عنوان مدخل با 1000 قطعه عكس گرافيكي در 1000 صفحه و قطع رحلي در تبريز منتشر خواهد شد.
درپايان يك بار ديگر روز روابط عمومي را به همه عزيزان تبريك گفته موفقيت روز افزون از خداي متعال مسئلت دارم.