شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)، خوشبختانه راه هاي كم هزينه تري نيز وجود دارند كه علايقي را به كسب و كار شما پيش از فروش ايجاد مي كنند و تمايزي بين آن و سايرين مي آفريند.
با اهداف متعالي ارتباط برقرار كنيد. در فرهنگ شروع فعاليت هاي امروز، واقعيت اين است كه احتمالا شما نخستين بازار با يك محصول يا خدمت نيستيد كه مشكلي را در فضاي پيرامونتان رفع مي كند. اگر سعي كنيد تنها توجه رسانه ها را درباره شايستگي كسب و كارتان جلب كنيد، احتمال كمي داريد كه بتوانيد آنها را به سوي خودتان بكشيد.
در عوض، در مورد دلايل برپايي كسب و كارتان شفاف سازي كنيد. فلسفه يا رويكرد منحصر به فرد شما براي مقابله با مشكل در بازار چيست؟ رويكردهاي تازه خود را در مطبوعات ارائه كنيد. نظرات سازگار خود را شفاف و رسا درباره مسائل مرتبط با فضاي كسب و كارتان مطرح كنيد. خطي ميان تجارب گذشته و اينكه چرا در يك جايگاه ويژه براي نظر دادن راجع به اين مسائل قرار داريد، ترسيم كنيد. اين مي تواند فرصت هاي افكار رهبري زيادي را در مطبوعات به روي شما بگشايد كه در نهايت به منافع برند شما منتهي مي شود.
مقاله «5 Secrets to Talking to the Media (And Not Sounding Like a Fool)» را در ادامه اين بند مطالعه كنيد.
افكاري كه مي توانند اثرگذار باشند را پيدا كنيد. توييتر، لينكداين، انتشارات صنعت و وبلاگ ها- هيچ محدوديتي براي تحقيق و ارتباط با اثرگذاران در فضاي شما وجود ندارد. قبل از دسترسي، زماني را براي درك ايده ها و مخاطبان اثرگذاراني كه مي خواهيد با آنها ارتباط برقرار كنيد، بگذاريد و طوفان ذهني راهي خلاقانه است كه شما مي توانيد كالا و خدمت تان را به آنها معرفي كنيد.
چند سال پيش، يك برند عينك در فضاي آنلاين بود كه من براي مطالعه سبك سردبيران مد، گزارشگران و وبلاگ نويساني كه درباره عينك مي نوشتند، آنها را مورد هدف قرار دادم. هنگامي كه در جريان سبك هريك از اثرگذاران قرار گرفتم، طراح ارشد شركت يك پيام ويدئويي ساده و شخصي براي هر شخص آماده كرد كه به آنها پيشنهادي در خصوص سبك نگارش براي عينك مي داد و به نظر براي آنها خوب بود و در واقع به آنها يك مشاوره مجازي ارائه مي داد. نهايتا 70 درصد از اثرگذاران از مزاياي آن بهره مند شدند و 65 درصد در مورد آن نوشتند، وبلاگ به روز كردند يا تجارب خودشان را با نگاهي مثبت در شبكه هاي اجتماعي به اشتراك گذاشتند. هزينه در حداقل ممكن بود، اما دسترسي قابل توجه و موثر بود.
بر روي فرصت هاي مستقيم ارتباط با مردم حساب باز نكنيد. براي كسب و كارهاي بسيار كم اتفاق مي افتد كه از مشاوره با كارگزاران روابط عمومي در مراحل اوليه كارشان بهره مند شوند. اگرچه در واقع در اين مرحله است كه برند شما معماري مي شود و اغلب در همين مرحله به مشخص مي شود كه چگونه شركت مردم را به خود جذب مي كند.
شركت هاي نام آشنا جايگاه بهتري براي سرمايه گذاري بر روي فرصت هاي ارتباط مستقيم با مردم دارند. فرصت هايي نظير رسانه هاي اجتماعي، شبكه كردن و رويدادهاي سخنگويي بيشتر براي اين شركت ها وجود دارد.
طراحي يك فرهنگ غير معمول، با سخنگوياني علاقه مند از ميان مردم، زبان چسبنده و ارزش هاي مرتبط، مي تواند جايگاه بهتري را براي شروع و دستيابي سريع و ارگانيك فراهم كند.
براي مطالعه بيشتر مي توانيد به «5 Steps to Conquering Public-Speaking Anxiety» مراجعه كنيد.
محتواي با ارزش طراحي كنيد. همانند بسياري از صنايع، پخش رسانه اي نيازمند محتواي متعامل است كه مرتبط با ويژگي هاي جمعيت شناختي كساني باشد كه مي خواهند به آن دسترسي پيدا كنند. مشكل اين است كه بيشتر شركت ها اينفوگرافيك ها، وبلاگ ها يا مقالاتي را توليد مي كنند كه تنها يك هدف دارد و آن فروش كالا و خدماتشان است. در حاليكه هدف بايد انتخاب شدن محتوايتان توسط كانال هاي خبري باشد، و اگر چنين نباشد، احتمال زياد دارد كه شما در دروازه باني خبري آنها گير كنيد و هرگز در رسانه هاي اصلي ديده نشويد.
وجود مطبوعات براي ارائه حقايق به عموم مردم است و همچنين سعي مي كنند تا نقطه نظرات متعادل خود را به گوش آنها برسانند. با توليد محتوايي كه از همه جوانب به موضوع نگاه كرده است، مي توانيد صداي خودتان را براي تعداد زيادي منتشر كنيد. اين افراد مي توانند رهبران صنعتي، رقباي بزرگتر در فضاي شما و عموم مردم باشند.
شناخت را به كار بريد. فقط به اين خاطر كه شما بازار جديدي هستيد، به اين معنا نيست كه زمان براي شناخت شما خيلي زود است. در هر صنعتي تعدادي جايزه وجود دارد و تقدير نامه هايي است كه مي تواند براي اظهار وجود به كار روند. اغلب اين ها هزينه اي ندارند يا هزينه اسمي كمي دارند.
خودتان را به جوايز شركت محدود نكنيد. به فرصت هايي براي شهرت افرادتان بگرديد. مي توانيد از جوايزي همانند: «30 در 30» يا «زنان ديده بان سازمان» و نظاير استفاده كنيد. جشنواره هاي زيادي وجود دارند كه مي توانيد از آنها استفاده كنيد.
پخش رسانه اي همچنين فهرست هاي سالانه اي را منتشر مي كند كه مي تواند در مسائل گذشته يا در تقويم سردبيري آنلاين پيدا شود. تحقيق كنيد و سعي كنيد آن را در عمل اجرا نماييد. اگر انتخاب شديد، اين افتخارات مي تواند راهي ارزشمند براي جلب توجه سرمايه گذاران، تحليل گران و عموم مردم باشد.
منبع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)