شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : وظايف روابط عمومي قبل، حين و بعد از يك مصاحبه رسانه اي
جمعه، 22 بهمن 1400 - 11:55 کد خبر:10125
مردي مورد مصاحبه قرار گرفته است در اين حالت شما بايد آنقدر امنيت داشته باشيد كه مصاحبه رسانه اي مي تواند تفاوت عمده اي در شهرت شركت شما ايجاد كند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مردي مورد مصاحبه قرار گرفته است در اين حالت شما بايد آنقدر امنيت داشته باشيد كه مصاحبه رسانه اي مي تواند تفاوت عمده اي در شهرت شركت شما ايجاد كند.
توپ دادگاه شماست و بستگي به شما دارد كه چگونه بيشترين بهره را از آن ببريد. اين ايده خوبي است كه درباره مصاحبه تان در سه مرحله فكر كنيد- قبل از مصاحبه، در حين مصاحبه و بعد از مصاحبه- با اين كار شما به خوبي آماده مي شويد.
پيش از مصاحبه
-
مخاطبان و اهداف خود را شناسايي كنيد- سعي كنيد كه دركي از مخاطبان را براي مصاحبه رسانه اي طراحي كنيد. ارزش اين نگاه در انتشار يا برنامه است. برخي از مقالاتي كه خبرنگاران نوشته اند را مطالعه كنيد يا برنامه هايي را كه تهيه شده اند را ببينيد تا بتوانيد دركي از سبك آن داشته باشيد. نكاتي مختصر در مورد خبرنگاران دريافت كنيد كه درك كنيد، خبرنگاران چه اطلاعاتي را دنبال مي كنند و قالب مصاحبه به چه صورت است (اگر از طريق تلفن است، يا رودررو، زنده يا ضبط شده.)
-
دستور كار خود را تنظيم كنيد- پيش از اينكه مصاحبه بگيريد بايد طرح بازي آماده كنيد به گونه اي كه مسائل كليدي، سوالات ممكن و پاسخ شما براي هر سوال ممكن را پوشش دهد. مهم است كه نام طرح بازي را تا حد ممكن بنويسيد و آن را در زمان مصاحبه نزد خود داشته باشيد.
-
پيام كليدي خود را آماده كنيد- درباره پيام هاي محوري كه مي خواهيد منتقل شوند، فكر كنيد. پيام هاي كليدي هسته پيام هايي هستند كه شما مي خواهيد مخاطبانتان آن را بشنوند و به خاطر بسپارند. آنها معنا سازند، تيتر مسائل هستند و به شما اجازه مي دهند كه كنترل مصاحبه را در دست بگيريد. پيام هاي كليدي شما چيزي هستند كه بايد شما در طي مصاحبه آن را دريافت كنيد- صرف نظر از اينكه چه سوالاتي خبرنگاران مي پرسند. مخاطبان را در ذهنتان مجسم كنيد، و بر روي اهدافتان متمركز شويد، شما بايد قبل از مصاحبه بر روي موضوعي كه نگران آن هستيد كار كنيد و با اين كار مي توانيد ميان پيام هاي كليدي خود پل بزنيد.
-
تمرين- پس از آمادگي اوليه، شما بايد يك مصاحبه آزمايشي انجام دهيد. حداقل 10 دقيقه براي تسلط كامل بر پيام هاي كليدي و پاسخ هاي احتمالي اختصاص دهيد. شما مي توانيد جاييكه قرار است مصاحبه را انجام دهيد، تمرين كنيد. همچنين زبان بدن خود را در طي تمرين در نظر داشته باشيد، تا بتوانيد در حين مصاحبه واقعي كنترل واقعي بر زبان بدنتان بيابيد.
در حين مصاحبه
-
پوشش مناسب- هميشه خوب است كه پوششي حرفه اي در طي مصاحبه هاي رو در رو داشته باشيم. براي مصاحبه هاي تلويزيوني رنگ هاي تيره و سرد بپوشيد و از مدهاي خلاف عرف خودداري كنيد.
-
كنترل مصاحبه را به دست بگيريد- براي اينكه اطمينان حاصل كنيد كه كنترل مصاحبه را در دست داريد، فقط به سوالات جواب ندهيد. هدف شما بايستي هميشه برقراري ارتباط با استفاده از پيام هاي كليدي باشد. از سوالاتي استفاده كنيد كه فرصت پل زدن ميان پيام هاي كليدي را ايجاد كند. برخي اوقات زماني را به جمع بندي افكار و پاسخ ها اختصاص دهيد.
-
نگوييد «نظري نداريد»- هرگز نگوييد «نظري نداريد»، چراكه اين نشان مي دهد شما داريد از سوال طفره مي رويد. ممكن است اين جمله به گونه اي نامناسب برداشت شود. قاعده كلي براي پاسخ دادن اين است كه شرح دهيد كه چرا نمي توانيد اكنون به اين سوال پاسخ دهيد و آنگاه به يكي از پيام هاي كليدي تان بپردازيد. همچنين، اگر خبرنگار چيزي را اشتباه مي گويد، مودبانه و بلافاصله تصحيح كنيد. گفتن اينكه «نظري نداريد» در چنين موقعيت هايي مي تواند اتهاماتي كه به شما وارد شده را تاييد كند.
-
از اصطلاحات استفاده نكنيد- هر صنعتي اصطلاحات خودش را دارد. فرض نكنيد خبرنگار و مخاطب براي حوزه هاي تخصصي ويژه آموزش ديده اند. اين مساله غير محتمل است كه آنها اصطلاحات شما را درك كنند. هميشه به زباني سخن بگوييد كه آنها مي توانند آن را درك كنند.
پس از مصاحبه
-
قدرداني و پيگيري- هميشه يك ايميل تشكر آميز يا تلفن فوري به خبرنگاري كه از شما مصاحبه كرده است، ارسال كنيد. همچنين پس از مصاحبه از آنها بپرسيد كه آيا نيازي به اطلاعات اضافي و يا حمايت دارند يا خير؟ و تا حد ممكن نيزهاي آنها را در اين موارد برآورده كنيد.
-
آن را به اشتراك بگذاريد!- اينكه رسانه ها از شما نقل قولي را مطرح كرده باشند به شما و كسب و كارتان اعتبار مي دهد. بنابراين مي توانيد از اين مساله به نفع خودتان بهره مند شويد. اجازه دهيد ذينفعان داخلي و خارجي درباره مقاله يا حضور رسانه اي شما از طريق يادداشت وبلاگ، پروفايل رسانه اجتماعي، خبرنامه، و در ملاقات ها آگاه شوند.
-
از تجارب خود بياموزيد- اگر چيزي وجود دارد كه شما مي توانيد پوشش بهتري از آن ارائه دهيد، تحليل كنيد. نكات خود را كه فكر مي كنيد نياز به بهبود دارد يادداشت كنيد، با اين كار مي توانيد آنها را در آينده در رسانه ها مورد بررسي قرار دهيد.
منبع: http://www.cpcommunications.com.au/
http://bit.ly/ebookprcpc