به گزارش خبرنگار مهر، در حالي كه روابط عمومي ها به عنوان بازوي مشاوره مديران در تعامل با محيط داخل و خارج سازمان شناخته مي شوند، ايفاي حداقلي اين نقش موجب شده خروجي تعامل روابط عمومي در مواجهه با مشتريان، رسانه، مدير و حتي ساير رابطان عمومي مطلوب نبوده و صداي يك دستي از روابط عمومي هاي اردبيل شنيده نشود.
اين در حالي است كه به عقيده كارشناسان، روابط عمومي ها معرف اصلي سازمان بوده و حتي در معرفي مجموعه كاري خود نقش بيشتري به نسبت مديران ايفا مي كنند.
خلا نگاه حرفه اي به موضوع روابط عمومي ها زماني عيان مي شود كه هيچ يك از گروه هاي هدف تعامل ادارات رضايت قانع كننده از عملكرد اين حوزه نداشته و به ويژه نقش اطلاع رساني، تنوع برنامه ريزي و پذيرش نقش جهت دهي به سازمان را به عنوان مهمترين چالش هاي روابط عمومي هاي اردبيل شناخته مي شود.
تا جايي كه بسياري از روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي شاخص و كليدي استان به جاي جهت دهي و جهت گيري آرماني مناسب، مشاركت در تصميم سازي هاي مدير و خلاقيت و ابتكار در شيوه هاي تعاملي برنامه هاي خود را به نصب بنر، ارسال نامه دعوت و در نهايت برگزاري جشنواره محدود كرده اند.
صندوق نظرسنجي كه باز نمي شود
يكي از مهمترين نقش هاي روابط عمومي ها اطلاع از نظرات ارباب رجوع و انعكاس آن به بخش هاي مختلف و به ويژه مديريت است. با اين وجود در اغلب ادارات صندوق هاي نظر سنجي عملكرد كاركنان مورد ارزيابي واقع نشده و در تغيير برنامه ريزي دستگاه ها نقشي ندارد.
تا جايي كه عدم تكريم ارباب رجوع، اطلاع رساني اندك و راهنمايي نامناسب سبب شده روابط عمومي ها حلقه ارتباطي خود با مشتريان را قطع كرده و در اغلب موارد نسبت به اين حوزه احساس دغدغه نداشته باشند.
اين مشكل زماني تشديد مي شود كه به گفته معاون سياسي امنيتي استانداري اردبيل حتي نخبگان و گروه هاي خاص نيز اطلاع چنداني از عملكرد ادارات و وضعيت استان ندارند.
اخبار سايت هاي ادارات خوانده نمي شود
طاهر شريفي تصريح كرد: در كمال تاسف ديده مي شود كه اقشار مختلف اطلاعي از وضعيت استان و عملكرد دستگاه ها ندارند.
وي با بيان اينكه اين بي اطلاعي در قشر نخبه نيز به وضوح مشاهده مي شود، اضافه كرد: بخشي از بي اطلاعي شهروندان به كم كاري روابط عمومي ها به عنوان پل هاي رابط دستگاه ها با مردم مرتبط است.
شريفي معتقد است سازماني كه روابط عمومي مطلوبي نداشته باشد از انظار پنهان است و به همين دليل روابط عمومي به عنوان عنصر معرف يك دستگاه اجرايي است.
به گفته معاون سياسي امنيتي استاندار اين بي اطلاعي موجب شده در بسياري از موارد شهروندان قضاوت متعادلي از وضعيت استان نداشته باشند.
مطالباتي كه پاسخ نگيرد، بايد رسانه اي شود
جانشين رئيس شوراي هماهنگي استان در عين حال تاكيد دارد كه اين كم كاري بايد از طريق رسانه ها اطلاع رساني شده و به گوش مسئولان برسد.
وي با بيان اينكه رسانه در كنار روابط عمومي مي تواند بهترين كاركرد اطلاع رساني را داشته باشد، از رسانه ها خواست نسبت به نقد منصفانه از عملكرد دستگاه ها اقدام كنند و تاكيد كرد: هر مطالبه اي كه پاسخ نمي گيرد با هدف اصلاح بايد رسانه اي شود.
اما خواسته معاون سياسي امنيتي استاندار اردبيل در حالي طرح مي شود كه نقد منصفانه نه تنها از سوي روابط عمومي ها پذيرفته نيست بلكه حتي نقد تخصصي و كارشناسي برخي از كارگروه ها نيز از سوي استانداري با قهر و غضب همراه شده است.
با وجود اينكه مدير كل سابق روابط عمومي هاي استان در جلسه توديع خود از نبود نقد سازنده در رسانه ها گلايه كرد، اين انتقاد با عكس العمل از سوي رسانه ها همراه بود.
انتقادي كه از ضعف روابط عمومي ها و نحوه تعامل با رسانه هاي استان به ويژه خبرگزاري ها گله داشت و در نهايت نيز تجربه برخورد هاي سليقه اي و سنتي با رسانه ها را از سوي مديران و روابط عمومي ها يادآور شد.
ضرورت ارزيابي سواد رسانه اي روابط عمومي ها
فعال مطبوعاتي اردبيل معتقد است روابط عمومي ها يكي از دلايل كاهش تعامل رسانه با مديران استان هستند.
عارف شيرزاد تاكيد كرد: در حال حاضر از روابط عمومي انتظار انعكاس مثبت عملكرد مي رود و اين در حالي است كه نقش روابط عمومي شناسايي مشكلات و دريافت نظرات مردمي و انعكاس آن به مدير است.
مدير مسئول هفته نام فروغ آذربايجان با تاكيد به ضرورت بازنگري در چنين فضايي تصريح كرد: مديران به روابط عمومي ها به عنوان پادو نگاه مي كنند و افرادي كه در بخشهاي ديگر سازمان قادر به فعاليت نيستند به اتاق روابط عمومي ارجاع مي دهند.
اين تاكيدات در حالي است كه بسياري از فعالان مطبوعاتي استان معتقدند سواد رسانه اي روابط عمومي ها بايد مورد ارزيابي قرار گيرد.
جبهه گيري در مقابل رسانه منتقد
مدير خبرگزاري ايرانا معتقد است در حال حاضر برخورد روابط عمومي ها با رسانه ها سليقه اي و فاقد تخصص است.
سيفعلي موسي زاده در گفتگو با مهر ادامه داد: روابط عمومي به مبلغ مدير تبديل شده و در بسياري از مواقع رسانه منتقد را از مدير دور نگه مي دارد.
موسي زاده اضافه كرد: با وجود اينكه اتاق روابط عمومي نزديك به اتاق مديريت است، اين حرفه در تضاد با رسالت خود بوده و در بسياري از مواقع نمي تواند در نقش رابط رسانه و مدير عمل كند.
اما نكته قابل تعمل در ايفاي نقش روابط عمومي ها تكيه بر مثال" مامورم و معذور" است تا جايي كه بسياري از كاركنان اين حوزه به انعكاس اخبار مثبت و تبليغ مديران خود گرايش پيدا كرده اند.
تا جايي كه روابط عمومي تامين اجتماعي استان معتقد است اكثر روابط عمومي هاي استان افكار و ايده هاي قابل توجهي دارند ولي در عمل نمي توانند آن را پياده كنند.
به گفته علي پور اين موضوع تا جايي ادامه يافته است كه روابط عمومي به سخنگو و مبلغ مدير خود تبديل شده است.
وي با بيان اينكه نقش روابط عمومي صرفا انعكاس اخبار مثبت نيست، اضافه كرد: با اين وجود بي اطلاعي مدير از اين مهم موجب شده اغلب روابط عمومي ها صرفا در سايت هاي خبري به تبليغ اداره خود بپردازند. اين در حالي است كه مردم به دنبال عملكرد مثبت نبوده و از ادارات راهكار و برنامه مي خواهند.
غير فعال بودن روابط عمومي ارتباطي به مدير ندارد
در عين حال مدير روابط عمومي حمل و نقل و پايانه هاي استان معتقد است با وجود اينكه در برخي دستگاه ها مديران تعامل لازم با روابط عمومي را ندارند، اما در عين حال برخي روابط عمومي ها نيز غير فعال اند.
شاپور آذروند معتقد است روابط عمومي مي تواند با ارائه برنامه و پيشنهاد زمينه فعاليت خود را تسهيل كرده و حتي مدير را ترغيب به اجرا كند.
آشفته بازار سلب مسئوليت مدير و روابط عمومي در حالي طي سال هاي اخير به يكي از معضلات مديريتي دستگاه ها تبديل شده است كه مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل استاندار معتقد است مديحه سرايي و بيان صرف موارد مثبت نتيجه منفي در امتياز دهي به آن دستگاه اجرايي دارد.
مسعود امامي يگانه افزود: مردم برخوردار از قوه درك بالا هستند و هر قدر نقد غير منصفانه و يا مداحي مشاهده شود مي توانند درست را از نادرست تشخيص دهند. براين اساس روابط عمومي براي موفقيت و ارتقا دستگاه خود بايد بتواند به تحليل واقع بينانه دست يابد.
وي تصريح كرد: در حال حاضر رويكردهاي سياسي برخي روابط عمومي هاي استان موجب شده روابط عمومي نگاه كليشه اي داشته و در برخي مواقع به صورت سليقه اي رفتار كند.
امامي يگانه با بيان اينكه بخشي از اين سلايق در نحوه تعامل با رسانه است كه در نگاه سياسي به رسانه خودي و غير خودي مرز بندي مي شود، افزود: هر مديري در يك دستگاه اجرايي خط و مشي سياسي دارد و با اين وجود نبايد اين خط و مشي در عملكرد روابط عمومي ها تاثير گذار باشد.
استقلال در اعتباراتي كه به مذاق خودي ها خوش نيامد
مدير روابط عمومي تامين اجتماعي استان گريز از اين بن بست را در استقلال اعتباري روابط عمومي ها مي داند و تاكيد دارد كه وابستگي اعتباري وابستگي انديشه و عملكرد روابط عمومي را نيز به دنبال دارد.
علي پور خواستار استقلال اعتبارات روابط عمومي ها از اعتبارات دستگاه ها شد و افزود: اين استقلال مي تواند خلاقيت و گستره عملكرد روابط عمومي را وسعت بخشد.
در عين حال مدير روابط عمومي حمل و نقل استان تاكيد دارد اعتبار روابط عمومي ها شفاف و مشخص است و در تمامي دستگاه ها براي تمامي برنامه ها از جمله انتشارات، اطلاع رساني و... اعتبار مشخص تخصيص مي يابد.
اما سوال اينجاست كه تاكنون با نظارت كامل بر اعتبارات تخصيص به سليقه خود روابط عمومي ها تا چه ميزان از خروجي برخوردار بوده و آيا گره كور نبود تعامل با تفكيك اعتباري گشوده خواهد شد؟
نشريه تخصصي روابط عمومي به نتيجه نرسيد
با وجود اينكه مدير كل جديد روابط عمومي استاندار معتقد است با بهبود جلسات شوراي هماهنگي مي توان به بخشي از اين معضلات رسيدگي كرد، در حال حاضر حوزه روابط عمومي استانداري پاسخ سوالي ديگر در خصوص وضعيت نشريه تخصصي روابط عمومي هاي استان را به رسانه ها بدهكار است.
نشريه اي كه به تائيد استانداران قبلي رسيد و اعتبار آن نيز فراهم گرديد. تاجايي كه به عنوان يكي از جهش هاي عملكردي روابط عمومي ها مطرح و به صورت گسترده از طريق رسانه ها اطلاع رساني شد.
با وجود اينكه نزديك به دو سال از زمان انتشار اخبار مربوط به اين طرح گذشته است، صداهاي ناكوك تعامل حداقلي روابط عمومي هاي ادارات اردبيل در عدم چاپ حتي يك نسخه از اين نشريه به وضوح شنيده مي شود.
نشريه اي كه قرار بود عملكرد ادارات را از زبان روابط عمومي ها طرح كرده و به مشكلات اين حوزه نگاه تخصصي داشته باشد.
اين روزها جابه جايي مديران اردبيل فاز جديدي از جابه جايي مديران روابط عمومي ها را به همراه خواهد داشت.تغييراتي كه به نظر مي رسد گزينش تخصصي و نگاه حرفه اي را به ضرورت تغيير ديدگاه سنتي مديران به رابطان اطلاع رساني خود با عموم مردم تبديل كرده است.
................................
گزارش: ونوس بهنود