بازاريابي پست مدرن
نويسندگان :
محمدعلي مهدي زاده فرد
دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي
محمدرضا كريمي علويجه، استاديار و دكتراي بازاريابي
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- پست مدرنيسم تحولات زيادي را در عرصه فرهنگ، فناوري، اقتصاد، هنر و ديگر حوزه ها به ارمغان آورده است. حوزه مديريت نيز به عنوان يكي از علوم ميان رشته اي دچار تحولات شگرفتي شده است. يكي از زمينه هاي به شدت پوياي اين حوزه فعاليت هاي بازاريابي است كه به دليل ارتباط با افراد و جامعه متاثر از تحولات فرهنگي و نگرشي است كه پست مدرنيسم جلوه اي نو از آن قلمداد مي گردد. بسياري بر اين باورند كه با ظهور پست مدرنيسم دوران طلايي بازاريابي مدرن به پايان رسيده است و تئوري هاي بازاريابي نياز به بازنگري جدي و اساسي دارند. در اين مقاله ضمن بررسي نظريات مختلف در مورد پست مدرنيسم و چالش هايي كه براي بازاريابي مدرن ايجاد نموده است، مكاتب مختلف بازاريابي پست مدرن، ويژگي هاي اين نوع بازاريابي، مفاهيم جديد مطروحه ناشي از اين فلسفه و وجوه تمايز اين نظريات با دوره قبل تبيين شده است.
مقدمه :
به موازات آنكه بشتر پيچيده تر مي شود، معيارهاي افراد براي رضايت مندي نيز متنوع مي شود. در دنياي پست مدرن، مصرف كنندگان، ادراكات متفاوتي دارند و حتي مصرف كنندگان مشابه،داراي خواسته هاي متفاوتي در زمينه هاي مختلف هستند. گرايش بازاريابي، در حال تغيير از تمركز بر محصول عيني (كه به يك شكل ارائه مي شد) به تمركز بر محصول ذهني همراه با معاني متفاوتي از كالاها و خدمات است. اين پارادايم جديد در بازاريابي پست مدرن، همراه با افزايش رقابت، گسترش و بسط يافته است. امكان انتخاب هاي زياد، به مشتريان آزادي مي دهد تا بدون هيچ تعهدي به شركت يا نام تجاري ويژه، انتخاب خود را تغيير دهند. اين نوع رفتار غيرقابل پيش بيني مصرف كننده، بازاريابان را به چالش مي كشد.
در عصر پست مدرن، مرزهاي بين مشتري-سازمان در بازار، مصرف كننده-كارمند، سازمان-فرد نامشخص شده است. دوره مدرن رو به پايان است و دوره¬ي پست مدرن آغاز شده است؛ دوره اي بلند مدت از ايده هاي متضاد به وجود آمده است كه فرايندهاي توليد را از فرايندهاي مصرف، كار را از تفريح، اقتصاد را از فرهنگ، زن را از مرد، حقيقت مداري را از نماد مداري، مركز را از حاشيه، ناحيه را از جهان و واقعي را از مصنوعي جدا نمي كند. مباحث "پست مدرنيسم و رفتار مصرف كننده" در اواخر دهه 1980 و اوايل دهه 1990 آغاز شد.
بازاريابي الكترونيك:مديريت ارتباط با مشتري
نويسندگان:
دكتر شهباز برآهويي، استاديار، مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي، دكترا
نسيم تاجيك
دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي
دانشگاه پيام نور
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- چگونه از مشتريان اطلاعات كسب كنيد وچگونه باهريك از مشتريان ارتباط دوستانه برقرار كنيم؟
در سال هاي اخير باتوجه به رشد فزاينده اي كه بازاريابي داشته است اهميت برنامه ريزي براي بازاريابي به وضوح آشكار خواهد شد.در بازاريابي ابتدا بايد هويت مشتري را بشناسيم وهريك از آنها را بطور جداگانه مورد بررسي وتجزيه وتحليل قرار دهيم هرچه ميزان ارتباط سازمان ومشتري بيشتر باشد باعث ايجاد صميميت بيشتري مي شود ومي توان مشتري را بهتر به سازمان خود وابسته نمود وبراي ايجاد اين ارتباط دوسويه نياز به اطلاعاتي دقيق از مشتريان داشته باشيم كه بازاريابي الكترونيك با استفاده از فناوري هاي جديد اطلاعاتي و ارتباطي اين امكان را فراهم ساخته است.
واژگان كليدي: بازاريابي الكترونيك،ارتباط با مشتري،حفظ مشتري،مديريت ارتباط با مشتري