10 قانون روابط‌عمومی که همیشه باید آنها را رعایت کنید

مردم طرفدار چیزی هستند که نسبت به آن احساس خوبی داشته باشند، و بهترین راه برای اینکه این حس را در آنها ایجاد کنید این است که داستان جالبی در رابطه با برندتان برای آنها تعریف کنید. اگر می خواهید افراد زیادی را جذب داستان خود کنید، از استراتژی روابط‌عمومی غافل نشوید.

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| در عصری که اطلاعات فقط با یک کلیک به کل دنیا مخابره می شود، روابط‌عمومی امری اجتناب ناپذیر است. روابط‌عمومی عامل مهم حفظ روابط با مشتری است.


با وجود اینکه مردم فکر می کنند درک شما از روابط‌عمومی این است که وقتی اشتباهی رخ داد، آن را سریع منتشر کنید، بهترین راه برای توسعه روابط‌عمومی در کسب و کار این است که اخبار را به طور منظم و به هنگام مخابره کنید و از نظر عموم مردم درصدر قرار گیرید.


چطور در روابط‌عمومی در رأس قرار بگیرید؟ برای پاسخ به این سوال این مقاله را تا انتها بخوانید!


مهمترین چیزی که باید در رابطه با روابط‌عمومی بدانید، چیست؟


1. بدانید چه چیزی ارزش خبری دارد


اگر مثل بچه ها مدام گریه و داد وفریاد کنید و اخبار جدید مربوط به برند خود را منتشر کنید، هیچ پاسخی از مردم دریافت نخواهید کرد. بهتر است بدانید چه اطلاعاتی ارزش خبری دارد و چه اطلاعاتی ارزش خبری ندارد.


2. با همه بااحترام رفتار کنید


فرقی نمی کند شما با گزارشگر یک نشریه مشهور صحبت می کنید یا یک پادکستر، باید آنها را مثل گنج بدانید و به آنها احترام بگذارید. با همه بااحترام برخورد کنید. به یاد داشته باشید که شما همیشه نماینده برندتان هستید، بنابراین وقتی با مردم حرف می زنید، این کار را بخشی از رسالت برندتان بدانید.


در مطبوعات و وبلاگ ها نیز باید این موضوع را درنظر داشته باشید. حتی در مورد پست های ساده اینستاگرام، شما باید این کار را یک فرصت برای برقراری ارتباط با مشتریان و گسترش دامنه نفوذتان بدانید.


3. صداقت داشته باشید


مردم دروغ را از فرسنگ ها فاصله تشخیص می دهند. اگر در مطبوعات خود واقعی تان نباشید، با وجود اینکه حرف های شما به صورت کلماتی روی کاغذ به دست آنها می رسد، اما نمی توانید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید.


خود واقعی تان باشید. حکایات و داستان هایی از برند خود به اشتراک بگذارید. یادتان باشد داستان هایی که می گویید واقعی باشند.


اگر در روابط خود با مخاطبانتان صادق باشید، آنها می دانند که شما آنها را درک کرده اید و بااحساس به شما پاسخ می دهند.


4. مخاطبان هدف را بشناسید


بدون شناخت مخاطبانتان، نمی توانید برای روابط‌عمومی برنامه ریزی کنید. تا زمانی که ندانید به چه هدفی می خواهید دست یابید، تلاش تان برای داستان سرایی برای مخاطبان راه به جایی نمی برد.


سعی کنید مخاطبان خود را کامل و دقیق بشناسید. در رابطه با سن، شغل، روش دستیابی به اطلاعات و اوقات فراغت آنها اطلاعات کسب کنید. پروفایل خود بر اساس این اطلاعات تنظیم کنید و در مطبوعات و کانال های خود به این موضوعات بپردازید.


5. زمان بندی یعنی همه چیز


می توانید برای اطلاعاتی که می خواهدی نشر دهید از قبل برنامه ریزی کنید. متخصص روابط‌عمومی می تواند به شما در تبلیغات و حراج محصولاتتان به شما کمک کند.


باید اطمینان حاصل کنید که آنها آمادگی انتشار اخبار فوری و مهم را دارند.


6. تمام اطلاعات باید دقیق و درست باشند


اطلاعاتی که منتشر می کنید باید بی نقص باشند. مخاطبانتان شما را باید متخصص و حرفه ای بدانند، اگر اطلاعات غلط منتشر کنید، اعتبارتان را از دست می دهید.


تمام اطلاعات را از نظر املا و دستور زبان چک کنید. تمام لینک ها باید در جای درست قرار گیرند. قبل از نشر اطلاعات، باید متن را کاملا ویرایش کنید.


7. یاد بگیرید که چه وقتی باید ساکت باشید


سعی کنید پستی را که گزارشگران و اینفلوئنسرها به اشتراک می گذارند، تایید کنید! مطمئن باشید آنها در رسانه های اجتماعی برای شما تبلیغ می کنند.


همانقدر که احساسات مثبت را درک می کنید، باید بتوانید احساسات منفی را مدیریت کنید.


اصلا درست نیست که کسی را که تمایل به همکاری با شما را ندارد، ناراحت کنید. هر در بسته ای را فرصتی برای باز کردن پنجره ای بدانید که بتوانید خلاقانه عمل کنید.


8. تصاویر به اندازۀ هزاران کلمه حرف برای گفتن دارند


هر چند با اطلاعات و نوشته ها می توانید نظرات و اطلاعات را به مخاطبان انتقال دهید، یادتان باشد با یک تصویر هم می توان توجه افراد را به خود جلب کرد. اگر بتوانید یک ویدئو را در محتوای خود بگنجانید، خیلی سریع با مخاطب ارتباط عاطفی برقرار می کنید.


اضافه کردن تصویر برای ایجاد سئو بسیار موثر و کارمد است!


9. بر روابط‌عمومی نظارت داشته باشید


به این فکر کنید که هر چقدر هم برای روابط‌عمومی برند خود تلاش کنید، تا زمانی که به این موضوع توجه نداشته باشید که مخاطبانتان در مورد شما چه فکری می کنند، فقط وقت تلف کرده اید.


به صورت دوره ای روابط‌عمومی را مورد بررسی قرار دهید و بر آن نظارت داشته باشید تا مطمئن شوید که شما و روابط‌عمومی در مسیر درستی قرار گرفته اید!


10. بر روابط‌عمومی خود مسلط شوید


مردم طرفدار چیزی هستند که نسبت به آن احساس خوبی داشته باشند، و بهترین راه برای اینکه این حس را در آنها ایجاد کنید این است که داستان جالبی در رابطه با برندتان برای آنها تعریف کنید. اگر می خواهید افراد زیادی را جذب داستان خود کنید، از استراتژی روابط‌عمومی غافل نشوید.

 

نویسنده: Mickie E Kennedy

مترجم: فرزانه شاهویسی

مرجع انگلیسی: www.business2community.com

مرجع فارسی: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)

December 2, 2020