درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 04:18   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 9983صفحه نخست » مقالات روابط عمومیشنبه، 23 فروردین 1393 - 18:57
شارا/ سئو پی آر؛ تاریخچه، مفاهیم و تعاریف
عادل میرشاهی (مشاور، مدرس و مجری سئو پی آر) - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- آخرین حوزه روابط عمومی که برای اولین بار به طور رسمی در سال 2012 اعلام شد، حوزه سئو پی آر است. این حوزه که در بسیاری مجامع علمی روابط عمومی با نام روابط عمومی اینترنتی نوین شناخته می شود، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- آخرین حوزه روابط عمومی که برای اولین بار به طور رسمی در سال 2012 اعلام شد، حوزه سئو پی آر است. این حوزه که در بسیاری مجامع علمی روابط عمومی با نام روابط عمومی اینترنتی نوین شناخته می شود، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. سئو پی آر (SEO PR) از دو عبارت Search Engine Optimization و Public Relations ترکیب شده و به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو با بهره گیری از روابط عمومی می باشد. تمرکز این حوزه از روابط عمومی بر راهکارهایی معطوف است که باعث افزایش شهرت برند در اینترنت از طریق موتورهای جستجو می شود. تاریخ سئو به شروع فعالیت اولین موتور جستجو در سال 1992 باز می گردد و با پیچیده تر شدن و قدرت یافتن موتورهای جستجو برای و به ویژه تجهیز شدن گوگل به پنگوئن و پاندا، زمینه شکل گیری سئو  پی آر را فراهم آورد. مفاهیم بازدید، کمیت و کیفیت بازدید در مفاهیم عمومی سئو پی آر تعریف شده اند و در واژگان تخصصی کلمه کلیدی، چگالی کلمات کلیدی، روابط عمومی کارا، کلاه سفید و سیاه سئو، متن لنگردار، لینک سردبیری، داستان سرایی در سئو  پی آر تعریف شده اند و آنگاه 17 تعریف از سئو پی آر ارائه داده شده که هر یک به جنبه ای از آن اشاره می کنند. در این میان این تعریف سئو پی آر که «به استفاده از استراتژی های دیالوگ محور اصیل و اخلاقی روابط عمومی برای بهبود رتبه واقعی برند در موتورهای جستجو اطلاق می شود.» بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. 

 

واژگان کلیدی: سئو  پی آر ـ روابط عمومی اینترنتی ـ موتورهای جستجوگر

 

    مقدمه

روابط  عمومی و بهینه سازی برای موتورهای جستجو، دو تخصص جداگانه بودند که با پیشرفته شدن موتورهای جستجو پا به عرصه فضای سایبر گذاشتند. این دو حوزه اساسا با هم هیچ قرابتی ندارند، چرا که روابط عمومی می خواهد محتوایی را برای مخاطبان سازمان تولید کند و بهینه سازی برای موتورهای جستجو می خواهد محتوایی را برای موتورهای جستجو آماده کند که موتورهای جستجو به آن اعتبار و جایگاه بهتری در صفحه نتایج خودشان بدهند. مهمترین هدف مشترک سئو پی آر، بهینه سازی محتوا برای مخاطبان و موتورهای جستجو است که هر دو در نهایت به مخاطب مداری منجر می شود. در واقع سئو پی آر یعنی استفاده از ساز و کارهایی که بتوان اطلاعاتی را در فضای اینترنت به مخاطبان سازمان رساند.

 

    تاریخچه سئو  پی آر

قدمت سئو به ورود اولین موتورهای جستجو و حتی قبل از آن به زمان دایرکتوری ها بر می گردد. «تیم برنرزلی» پس از اختراع وب در سال 1922 فهرستی از سایت ها تهیه کرد و شاید این فهرست و اینکه چه سایتی در ابتدای این فهرست قرار داشته، اولین جرقه های سئو را در ذهن مدیران سایت ها زده باشد. اما به طور مشخص با ورود نخستین موتور جستجو به نام آرشی (Archie) و تلاش صاحبان وب سایت برای دیده شدن در این موتور جستجوی اولیه، بهینه سازی برای موتورهای جستجو آغاز شد.

 

    معرفی سئو توسط سایت یاهو

در سال 1997، سئو به طور رسمی توسط سایت یاهو معرفی شد. که در این معرفی موتور جستجوی یاهو به صاحبان وب سایت راهکارهایی برای شناسایی بهتر و افزایش بازدید سایت ارائه داد. در 1998 با راه اندازی جستجوگر گوگل و الگوریتم های آن مسیر سئو تا حدودی دگرگون شد. کار به جایی رسید که در سال 2000، یاهو الگوریتم آلتاویستا را رها کرد و از الگوریتم گوگل برای جستجو استفاده کرد و این آغاز اقتدار موتور جستجوگر گوگل بود.

 

    روزآمد الگوریتم های گوگل

گوگل تمام تلاش خود را در سال های اخیر مصروف ارائه بهترین اطلاعات به کاربران خود کرده و برای این کار از الگوریتم ها استفاده می کند. الگوریتم ها داده های کیفی سایت های مختلف را تبدیل به مقادیر کمی یا ارزش هایی می کنند که جایگاه صفحات سایت را در نتایج جستجو مشخص می کند. در همین راستا در سال 2005، برچسبی به نام Nofollow معرفی شد که به صاحبان وب سایت اجازه می داد لینک های مرتبط را از لینک های غیر مرتبط جدا کنند. در سال 2009 الگوریتم کافئین، در 2011 پاندا و در 2012 پنگوئن روزآمد شدند.


    زمینه شکل گیری سئو  پی آر

تمام این الگوریتم ها به گوگل کمک کردند که بتواند اطلاعات ناب و مرتبط با موضوعی که جستجو می شود را از اطلاعات هرزه و بی خودی که توسط صاحبان سایت ها و متخصصان سئو برای بالا بردن رتبه سایت تولید می شد، تمیز دهد. بنابراین در مارس 2012 با روزآمد جدید پنگوئن و پاندا، جستجوها به طور قابل ملاحظه ای هوشمند شد و زمینه پدید آمدن عرصه «بهینه سازی برای موتورهای جستجو با بهره گیری از روابط عمومی» فراهم شد.


    اهمیت سئو پی آر

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که بالغ بر 80 درصد خریداران برای جستجوی کالا و خدمات مورد نظرشان از موتور جستجو استفاده می کنند و بالغ بر 85 درصد از آنها در اولین گزینه به پاسخ سوال خود می رسند. بنابراین جایگاه سایت شرکت در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی آن، رمز موفقیت در فضای اینترنت است. این امر مستلزم بهینه سازی برای موتورهای جستجو بود که با ورود الگوریتم های پنگوئن و پاندا علاوه بر آن باید از تکنیک ها و ابزارهای روابط عمومی نیز استفاده شود. بنابراین سئو پی آر امروز یگانه شاهراه موفقیت در فضای کسب و کار آنلاین به شمار می رود.

 

    موارد استفاده سئو  پی آر

سئو  پی آر در سه مرحله می تواند به یک فرد، شرکت، موسسه و سازمان کمک کند:

1. قبل از طراحی سایت:  سئو  پی آر به شما در مواردی مثل انتخاب دامنه، انتخاب هاست، انتخاب برنامه مدیریت محتوا و حتی طراحی سایت پیشنهاداتی می دهد که بر مبنای آنها سایت شما از پایه برای یک هدف خاص برنامه نویسی می شود و می تواند در آن حوزه به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

2. بعد از طراحی سایت: سئو  پی آر با ارائه یک سری روش ها و استراتژی ها به صاحب سایت کمک می کند که فعالیت هایی را جهت بهبود شرایط سایت انجام دهد.

3. برنامه روتین سئو پی آر: تولید محتوا اقدام روتینی است که به طور مداوم در سایت ها انجام می شود و این اقدام بدون تخصص سئو  پی آر کمترین میزان بهره وری را برای سایت از نظر مراجعه بازدید کننده دارد. لذا سئو  پی آر به تولید کنندگان محتوا توصیه هایی ارائه می دهد که از یک طرف به تولید محتوای مناسب برای مخاطبان کمک می کند و از طرفی موتورهای جستجو برای شناخت آن دچار مشکل نمی شوند.

 

    مفاهیم سئو  پی  آر

مفاهیم سئو پی آر از دو رشته روابط عمومی و فناوری اطلاعات وام گرفته شده اند. لذا طیف وسیعی از مفاهیم را در بر می گیرد که از یک طرف مرتبط با علوم انسانی هستند و از طرف دیگر به حوزه فنی و مهندسی ربط پیدا می کنند. اگرچه در دنیا متخصص سئو  پی آر ابتدا باید در رشته های فنی مهندسی دانش آموخته شود و سپس دوره های روابط عمومی را بگذراند، اما مفاهیم سئو  پی آر تا آن اندازه نیز پیچیده نیستند که دانش آموختگان روابط عمومی نتوانند از عهده آنها برآیند. اتفاقا دانش آموختگان روابط عمومی که بر نگارش مسلط هستند بیشتر از سایرین می توانند در سئو  پی آر موفق باشند. در این نوشتار به برخی از مفاهیم مهم سئو  پی آر اشاره می شود:

بازدید: به مرور یک تارنما در اینترنت توسط یک کاربر بازدید می گویند.

کمیت بازدید: به تعداد افرادی که در طول یک روز از یک صفحه یا یک سایت دیدن می کنند، کمیت بازدید می گویند.

کیفیت بازدید: به نسبت ارتباط موضوع سایت و اطلاعات مورد نیاز کاربرانی که از سایت دیدن می کنند، کیفیت بازدید می گویند.

بهینه  سازی برای موتورهای جستجو: به فرآیند ارتقاء کمیت بازدید کنندگان با کیفیت که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت می شوند با استفاده از روش های موجود، بهینه سازی برای موتورهای جستجو گویند.


    مفاهیم تخصصی سئو  پی آر

زمانی که شخص می خواهد در حوزه تخصصی سئو  پی آر مطالعات بیشتری انجام دهد و دانش خود را در این زمینه کامل کند، به واژگانی برخورد می کند که معانی خاصی دارند. دانستن این مفاهیم به دانش پژوه کمک می کند که بتواند از نرم افزارهای سئو  پی آر و مقالات تخصصی آن بیشتر استفاده کند.

کلمه کلیدی: مهمترین مفهوم سئو  پی آر کلمه کلیدی است. کلمه کلیدی واژه یا عبارتی است که در موتور جستجو، مورد جستجو قرار می گیرد.

چگالی کلمات کلیدی: به تعداد تکرار یک واژه کلیدی در متن، نسبت به کل واژه های متن چگالی کلمه کلیدی می گویند.

روابط  عمومی کارا: از آنجا که نتایج فعالیت های بخش سئو به دقت توسط نرم افزارها قابل ارزیابی است، با ادغام روابط عمومی در سئو، اقدامات روابط عمومی نیز قابلیت ارزیابی دقیق را پیدا می کنند. در واقع شما می توانید با استفاده از این نرم افزارها به طور دقیق میزان ارزش افزوده ای را که توسط فعالیت های بخش سئو پی آر بدست آمده، محاسبه کنید. روابط عمومی کارا، روابط عمومی است که فعالیت هایش قابلیت ارزیابی را دارند.

کلاه سفید سئو: کلاه سفید در سئو به روش های اخلاقی و مفید برای بالا بردن رتبه سایت و افزایش بازدید کننده اطلاق می شود.

کلاه سیاه سئو: کلاه سیاه به روش های غیر اخلاقی یا مهندسی محتوا اطلاق می شود که به منظور فریب دادن موتورهای جستجو برای بالا بردن رتبه سایت و افزایش بازدید کننده به کار می روند.

پنگوئن و پاندا: دو الگوریتم گوگل که با روزآمد شدن، سبب شدند که روش های سئو دیگر بر روی کمیت بازدید اثر نداشته باشند و به طور مشخص این دو الگوریتم و بعد از آنها الگوریتم مرغ مگس خوار باعث ایجاد حوزه جدید سئو  پی آر شدند.

متن لنگر دار (Anchor Text): جانشین آکولاد یا پی نوشت در فضای اینترنت است. زمانی که می خواهید توضیحات اضافی در مورد بخشی از مطلب بدهید، بدون اینکه آن را به صفحه ای دیگر منتقل کنید، از متن لنگر دار استفاده می کنید.

متن لنگر دار به دو نوع تقسیم می شود:

متن لنگر دار حاوی لینک: از این ویژگی معمولا برای تبلیغات استفاده می شود.

متن لنگر دار بدون لینک: نوع معمولی استفاده از متن لنگر دار است.

لینک سردبیری: اگر نویسنده در میانه متن، جهت ارائه توضیحات بیشتر در مورد واژه ای ناآشنا، لینکی به صفحه دیگر بدهد، به آن لینک سردبیری می گویند.

لینک سر دبیری بر دو نوع است:

1. لینک داخلی: لینک را به صفحه ای در داخل سایت می دهیم.

2. لینک خارجی: لینک را به صفحه ای خارج از سایت می دهیم.

داستان  سرایی در سئو پی آر:  مهمترین ویژگی یک مسئول روابط عمومی در فرآیند سئو، قدرت داستان سرایی اوست. داستان سرایی به معنی توانایی خلق داستان از رویدادها و مسائلی است که پیرامون ما اتفاق می افتند و دارای ارزش خبری هستند.

 

    ویژگی های داستان سرایی در سئو  پی آر:

1. متن شما یکتا است. هیچ نمونه ای از آن در اینترنت وجود ندارد. به عبارت دیگر Copy و Paste  نشده است.

2. به زبان داستانی نوشته شود.

3. در آن از لینک سردبیری استفاده شود.

4. در آن از متن لنگردار استفاده شود.

5. همراه آن عکس یا فیلم ضمیمه شود.

6. جذاب باشد و می تواند مخاطب را برای مدتی مشغول خواندن نگاه دارد.

 

    17 تعریف از سئو  پی آر

1. بهینه سازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)- فرآیند افزایش مشاهده و دسترسی وب سایت از طریق نتایج ارگانیک یک موتور جستجو گر است.

2. عموما نقش آن جذب ترافیک بیشتر از طریق بیشتر شدن تعداد مشاهداتی است که کاربران از صفحه نتایج گوگل به آن رسیده اند.

3. موتورهای جستجو، اقتدار یک سایت و ارتباط آن را بر پایه شاخص هایی ارزیابی می کنند که در سئو مورد توجه قرار می گیرد.

4. سئو  پی آر با هدف تولید محتوای بهینه سازی شده برای مخاطب که در عین حال قابل درک برای موتورهای جستجو باشد، معرفی شده است.

5. سئو  پی آر می تواند یک سایت را در هر وضعیتی تحویل گرفته و آن را تبدیل به سایتی کاربر پسند و هماهنگ با موتورهای جستجو کند.

6. سئو  پی آر، کمیتِ ترافیکِ کاربرانِ با کیفیت را افزایش می دهد.

7. سئو  پی آر، علاقه ای به کاربرانی که بی هیچ دلیلی وارد سایت شما می شوند ندارد.

8. سئو  پی آر، پس از جستجو و تحقیق در مورد سازمان شما و بررسی شرایط موجود و تحلیل سایت رقبا، با توجه به استراتژی سازمان، برنامه توسعه سئو  پی آر را ارائه می دهد. این برنامه در تمام برنامه های روابط عمومی تاثیر گذاشته و در نهایت ظرف شش تا نه ماه، موقعیت سایت شما را بهبود چشمگیری می بخشد.

9. سئو  پی آر به طور کمی قابل ارزیابی است. یعنی می توان ارزیابی نسبتا دقیقی از اثربخشی فعالیت های سئو پی آر ارائه کرد.

10. سئو  پی آر هنوز در ابتدای راه است و اگر کسی امروز اقدام نکند، احتمال دارد در آینده رقبای قدرتمندی را پیش رو داشته باشد.

11. سئو  پی  آر یعنی استفاده از نرم افزار، تحقیق، تحلیل و تدوین استراتژی برای تولید محتوا و اقداماتی که کاملا قابل ارزیابی کمی هستند و در نهایت منجر به افزایش آگاهی از برند می شود.

12. سئو  پی آر یعنی در نظر داشتن روش های آماری در تولید محتوا.

13. سئو  پی آر برای شرکت های فروش همانند آب، حیاتی است.

14. سئو  پی آر متضمن ورود کاربر با کیفیت به سایت است اما متضمن خرید کاربر نیست. فروش باید توسط بخش بازاریابی و از طریق تکنیک های بازاریابی محقق شود.

15. سئو  پی  آر کمک می کند یک برند دیده شده و نیازی را مرتفع کند و حس خوبی را نسبت به برند در مخاطب ایجاد می کند.

16. محتوای مرتبط با ارتباطات آنلاین که سایت های خبری برای کمک به مشاهده شدن در موتورهای جستجو و دریافت ترافیک مرتبط به سایت از آنها استفاده می کنند.

17. به استفاده از استراتژی های دیالوگ محور اصیل و اخلاقی روابط عمومی برای بهبود رتبه واقعی برند در موتورهای جستجو اطلاق می شود.


    مهمترین فعالیت روابط عمومی در سئو  پی آر

روابط  عمومی در سئو به عنوان بخش تولید محتوا در نظر گرفته می شود و لذا مهمترین وظیفه او تولید محتوایی است که از یک طرف نیاز مخاطبان را برآورده کند و از طرف دیگر مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجو باشد و از آنجا که موتورهای جستجو با کلمات کلیدی کار می کنند، بحث کلمات کلیدی در سئو  پی آر یکی از مهمترین مباحث آن است. سئو  پی آر برای شناسایی کلمات کلیدی کمپینی را تدارک می بیند (که در آن ضمن بررسی آماری جستجوها در مورد کلمات کلیدی که از طریق نرم افزارهای تحت وب انجام می شود، نیازهای جستجویی مخاطبان که با پیمایش و نظرسنجی انجام می شود و تحقیقات میدانی از میان مدیران، کارکنان و مشتریان) بهترین کلمات کلیدی شناسایی و برای استفاده در ادامه فرآیند معرفی می شود. کمپین کلمات کلیدی محوری ترین و اساسی ترین بخش سئو  پی آر می باشد.

 

    نتیجه گیری

روابط  عمومی در دنیای جدید به دلیل گستردگی حوزه های فعالیت شرکت ها و در هم تنیدگی بیش از اندازه تکنولوژی ها دستخوش تغییراتی شده که مهمترین آنها پدیده یکپارچگی در روابط عمومی است. روابط عمومی امروز بیش از پیش در حال نزدیک شدن به تبلیغات، بازاریابی و سئو است. علاوه بر این سئو یکی از ابزارهایی است که در بخش بازاریابی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از آن با نام «بازاریابی محتوایی» یاد می شود که با شکل گیری عرصه سئو  پی آر، بازاریابی محتوایی نیز در سئو پی آر مستحیل شد. لذا امروز روابط عمومی در دنیا بیش از پیش به شکل حرفه ای چند جانبه درآمده است که از یک طرف خود را به علوم انسانی نزدیک می بیند و از طرف دیگر با مباحث رشته های علوم ریاضی و فنی درگیر می شود و از این حیث اولاً نیازمند آموزش بیشتر نیروی انسانی برای بهره گیری از مهارت ها، روش ها و ابزارهای جدید است و ثانیاً نیازمند مراقبت برای آسیب هایی است که روابط عمومی با نزدیکی به این حوزه ها متحمل آن می شود.


    منابع:

1. www.seopr.ir/tag

2. www.shara.ir/


منبع مرجع: http://www.shara.ir/view/9983/سئو-پی-آر؛-تاریخچه،-مفاهیم-و-تعاریف

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد