شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- شرکت تویوتا موتور برای حل و فصل بزرگترین اتهامات جنایی پذیرفته است که 1.2 میلیارد دلار جریمه را بپردازد. این بزرگترین جریمه ای است که در تاریخ خودرو سازی جهان به یک شرکت خودرو سازی تحمیل شده است. این مبلغ به این دلیل بر تویوتا تحمیل شده است که نقص تنظیم کننده های امنیت آن دچار مشکل شده و باعث شده است که حوادث مرگباری در اثر این مورد رخ دهد.
بر اساس یک مقاله در لوس آنجلس تایمز: «در این مورد بی سابقه با وزارت دادگستری ایالات متحده امریکا، بزگترین خودرو ساز جهان متهم به گمراه کردن مشتریان درباره دو نقص است که در اثر آن پدال گاز به کف ماشین چسبیده و تشک کف به پدال گیر می کرده و در نتیجه حواث مرگباری رخ داده است.
جورج ونزولوس، معاون مدیر اف بی آی، توضیح داد، «تویوتا فروش خود را بر اساس امنیت قرار داده است و منافعی را از این اصل بدست آورده.» وی افزود: «بی توجهی تویوتا به امنیت عموم ظالمانه بوده است. نه تنها تویوتا موفق به بر طرف کردن مشکلات اتومبیل های خود نشده، بلکه آنها اقدام به تولید اتومبیل های جدیدی کرده اند که خودشان می دانستند کشنده است.»
بنابراین بله، بزرگترین تولید کننده خودرو جهان دارد نام خود را عنوان می کند، اما نه به آن صورت که رسانه ها امید دارند. آنها دیگر به آن مثل معروف که می گوید همه رسانه ها رسانه خوبی هستند، اعتماد ندارند. راه های مختلفی برای گفتن وجود دارد، اما همه آنها منجر به یک نتیجه می شود، یعنی رسانه ها بدون درنظر گرفتن آنچه داستان می گوید، نتیجه می دهند. این ایده نه تنها درست نیست، بلکه کاملا بی معناست.
من مطمئنم که همه ما می توانیم به تعدادی از سناریوهایی که در رسانه های ما باعث کوچک شدن می شوند اشاره کنیم. و برای تویوتا این در واقع یکی از آن سناریوهاست.
به عنوان یک مورد عمومی، که پوشش بالایی دریافت کرده، به واسطه بازگشت و اجتناب از این حقیقت به طور کلی این کار سبب شد که بیشترین میزان آسیب به ویژه از دیدگاه روابط عمومی به تویوتا وارد شود. اینکه آیا این داستان حول محور یک شرکت، یک سیاستمدار و یا یک هنرمند مشهور روی دهد تفاوتی نمی کند، این پوشش و رقص پیرامون حقایق، آنها را به پایین می کشاند.
تویوتا شاید قوی ترین نام تجاری باشد که هیچ خودروسازی و شرکتی در رویای خودش نیز روابط عمومی آن را نبیند، و هیچ شرکتی قابلیت رقابت با آن را ندارد با این حال تویوتا واقعا ضربه سختی در خصوص اعتماد مصرف کنندگان خود خورد.
بنابراین درسی که در این میان می توان آموخت چیست؟ هنگامی که کارتان دارای ابهام است، تاریک کردن جواب نمی دهد. تاوان یک اشتباه معمولا ساده نیست، اما به ویژه در جهان روابط عمومی تنها پاسخ است. وقتی به کنترل بحران می پردازید نیاز دارید:
1. به سرعت پاسخ دهید
2. صادقانه پاسخ دهید
3. ندامت واقعی خود را نشان دهید
4. طرحی عملی تنظیم کنید تا وضعیت اصلاح شود
پاسخ مشکل شما را حل نخواهد کرد، اما باعث می شود که اوضاع تشدید نشود و در کل خیلی بهتر از قرار دادن آتش و بنزین تاکتیک هایی است که تنها اوضاع را بدتر می کنند. این چیزی است که همه ما باید به خاطر داشته باشیم.
منبع: http://www.usatoday.com/story/money/cars/2014/03/20/toyota-penalty/6663235/>
|