درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 17:01   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق
  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن
  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 9759صفحه نخست » شنبه، 13 فروردین 1401 - 17:01
شوخی آوریل در ایران، تنها یک بار و آن هم به شکل طرح ترور ناشر همان روزنامه!
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- به درستی روشن نیست که فرنگی ها چرا نخستین ماه فصل بهار را «آوریل = ایپریل = اپریل و ...» نام گذارده اند. تا زمان انتخاب ژانویه به عنوان آغاز سال نو میلادی، سال جهان غرب نیز بمانند سال ایرانیان با بهار شروع می شد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- به درستی روشن نیست که فرنگی ها چرا نخستین ماه فصل بهار را «آوریل = ایپریل = اپریل و ...» نام گذارده اند. تا زمان انتخاب ژانویه به عنوان آغاز سال نو میلادی، سال جهان غرب نیز بمانند سال ایرانیان با بهار شروع می شد. در لاتین جدید و قدیم، آپریلیس و آپریر به مفهوم بازشدن است؛ شاید که خواسته بودند نخستین ماه بهار را که با باز شدن گل و گیاه همراه است، چنین نامی بدهند.

 

به هرحال تا پایان هزاره اول میلادی در نوشته تاریخنگاران اثری از عادت «شوخی کردن، آن هم شوخی های بزرگ که در شنونده ایجاد تردید باقی نگذارد» دیده نمی شود. بنابراین، شوخی آوریل = اپریل که در کشور های انگلیسی زبان به «ایپریل فولز دی» معروف است مربوط به هزاره دوم است و یکم آوریل به آن اختصاص دارد. در روم باستان در چند روز نخست آوریل، برای ونوس جشن می گرفتند ولی شوخی کردن هایی از دست «شوخی آوریل» درکار نبود.

 

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که انگلوساکسون ها (مهاجرین آلمانی به جزایر انگلستان) شوخی آوریل را باب کرده اند زیرا پیش از این مهاجرت، بومیان جزایر انگلستان، برای بهار هم خدایی قائل بودند به نام آیپور = ایپروس و انگلوساکسون های مهاجرکه همانند سایر آرین ها ازجمله پارسیان یکتاپرست بودند درباره آن رسم به «جوک گویی» پرداختند که ادامه یافته است.


    مطبوعات ایران به ویژه مجلات از دیرباز به «شوخی آوریل» فرنگی ها اشاره و گاهی هم نکاتی از آن را ترجمه و منتشر می کردند تا روز یکم آوریل 1958 (فروردین 1337). در این روز، روزنامه فرمان (در آن زمان، یکی از روزنامه های صبح تهران) من باب شوخی آوریل، گزارش ترور «عباس شاهنده» ناشر این روزنامه را با تیتر درشت و به صورت مشروح چاپ و منتشر ساخت.

 

طبق این شوخی که خیلی جدی و ژورنالیستی نوشته شده بود، در آخرین لحظه ارسال آخرین صفحه روزنامه به چاپخانه (شب پیش از انتشار) مردی وارد دفتر عباس شاهنده (بعدا نماینده مجلس) ناشر روزنامه فرمان واقع در خیابان لاله زار ـ انتهای کوچه تئاتر دهقان می شود و اورا با شلیک گلوله ترور می کند و .... با اینکه در گوشه دیگر روزنامه و در لابلای مطالب ذکر شده بود که این گزارش یک شوخی آوریل است؛ در تهران ولوله بپاشد و مردمی که تیتر روزنامه را روی میز روزنامه فروشی ها می دیدند برای خرید هجوم می بردند.

 

سردبیر روزنامه که این موضوع را پیش بینی کرده بود به چاپخانه (چاپخانه خودکار ایران) گفته بود که آماده برای تکرار چاپ روزنامه (چاپ دوم و سوم) باشد. فروش روزنامه فرمان در آن روز برای عده ای هم وسیله کسب شده بود که به چاپخانه مراجعه و هر روزنامه را یک قران و ده شاهی (یک و نیم ریال) می خریدند و در کوچه و خیابان با صدای بلند که «شاهنده» ترور شد تا چند برابر می فروختند.

 

این فروشندگان موقت باعث گسترش فروش آن روزنامه در گوشه و کنار تهران شده بودند. روزنامه فرمان که قبلا روزانه حدود شش هزار نسخه تیراژ داشت در آن روز 87 هزار نسخه فروخت تا اینکه کاغذ موجود در چاپخانه که اول کوچه کیهان (در خیابان فردوسی) قرارداشت پایان یافت. [در آن زمان تهرانی ها با اینکه روزنامه های صبح اخبار پشت پرده منتشر می کردند؛ عادت به خریدن روزنامه های عصر را داشتند].


    در آن زمان چند روزنامه نگار با تجربه به مدیریت ایرج نبوی یک شرکت برای تامین مطالب ـ از هرقبیل برای تشریات تاسیس کرده بودند و شاهنده (که بعدا فرزندش نمایندگی خبرگزاری آلمان را در تهران تاسیس کرد) با اینکه سردبیر داشت [و ابراهیم خلیل سپهری سردبیر پیشین ژورنال دو تهران و مدیر عامل اسبق خبرگزاری پارس سردبیر آن بود]، مطالب خودرا از آن شرکت خریداری می کرد، لذا به درستی معلوم نشد که این شوخی، ابتکار چه فردی بوده است.

 

با اینکه در آن زمان هنوز ساواک وجود نداشت و دایره مطبوعات اداره اطلاعات پلیس (امروزه؛ اطلاعات نیروی انتظامی) با چند کارمند و به ریاست محرمعلی خان نشریات را زیر نظر داشت، تا دو روز واکنش نشان داده نشد و دو روز بعد به نشریات گفته شد که این چنین شوخی ها موقوف.


    شوخی های آوریل دیار فرنگ که به خبرگزاری های آنها هم سرایت کرده، برای ایران یک حسن داشت و آن دقت بیشتر در انتخاب و ترجمه خبرهای خبرگزاری های خارجی بود. قبلا به خبرگزاری پارس تاکید شده بود که اوایل آوریل = اپریل دقت کنند که یک جوک به جای خبر (رویداد واقعی) ترجمه و منتشر نشود و درنتیجه، در آن چند روز تا گزارشی از چند منبع نمی رسید به پخش رادیو و بولتن خبرگزاری داده نمی شد.

 

نصرت الله معینیان روزنامه نگار بنام، پس از احراز مدیریت انتشارات و رادیو کشور، از سال 1334 این روش را به همه ایام تعمیم داده و روال کار شده بود. به این ترتیب که شرح یک رویداد را از خبرگزاری های مختلف و رادیو های کشورهای مربوط به رویداد می گرفتند و از مجموع آنها یک خبر کامل (دارای هر شش عنصر رویداد)، درست و بی طرفانه تنظیم و منتشر می کردند و این روال دهها سال ادامه داشت.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق


  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد