شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- معمولا در جنگ رسانه برای موجه جلوه دادن متهاجم، فاسد نشان دادن حریف مقابل و گالوانیزه کردن ارتش خود مورد استفاده قرار میگیرد. اما به هر حال، پیدایش شبکههای خبر ماهوارهای و فناوری تصاویر دیجیتال، استفاده رسانه در تبلیغات جنگ را به کلی متغیر ساخته است. اکنون این قابلیت پخش زنده از رویدادهایی که هرگز اتفاق نیافتاده است وجود دارد.
این سیستم جدید تبلیغات در دسامبر 1989 پدید آمد، زمانی که یک شبکه محلی آتلانتا سی.ان.ان به یک شبکه خبری ماهوارهای بینالمللی تبدیل شد تا تغییر نظام رد رمانی را توجیه نماید. بینندگان میتوانستند به زمین افتادن چائوشسکو را به صورت زنده ببینند. همه چیز با حادثه تیمیسوئارا و کشف گورهای دسته جمعی توسط سی.ان.ان شروع شد که نشان میداد قربانیان نظام تحت شکنجه به قتل رسیدهاند. چند روز بعد چائوشسکو در بخارست سخنرانی کرد. اما مردم حرف او را با فریاد «تیمیسوئارا» قطع کردند. روز بعد، سی.ان.ان صحنه حمله مردم به دفتر مرکزی حزب توده را پخش کرد که در آن تک تیراندازها به سرعت وارد صحنه شدند و به سوی جمعیت شلیک کردند. سی.ان.ان ارتش سری دیکتاتور را متهم اعلام کرد. در نمایی از دید سوژه، تعقیب و گریز در تسهیلات زیرزمینی که توسط تک تیراندازان استفاده می شد نمایش داده شد. در نهایت، اعضای سابق نومنکلاتورا به آزادیخواه تبدیل شدند و به یکباره محافظان انقلاب برخاستند. آنها پس از اعدام چائوسشکو با موافقت جامعه بینالملل قدرت را به دست گرفتند.
به شما نشان میدهیم که قبر تیمیسوئارا هیچگاه وجود نداشته است و این تنها توافقی میان موسکو و واشنگتن برای خلاصی از دست چائوسشکو بوده است. تک تیراندازها هیچگاه شناسایی نشدند. روایت دروغ سی.ان.ان توانست این کودتا را یک انقلاب جلوه دهد.
طی 23 سال گذشته، استفاده از رسانه به طرق مختلفی بهبود یافته است.
الف) با شبیهسازی بمبباران توسط ایالات متحده طی عملیات "طوفان صحرا"، جنگ چیزی جز یک بازی ویدئویی بیخطر جلوه نمیکند. رویدادهای جانبی این تصویرسازی و معکوس کردن توالی زمانی اسباب و تجهیزات، نقش و تعادل قدرت میان دوره پیش و پس از چاوز را در یک تلاش برای کودتا برعکس میکند.
ب) استفاده از تصاویر با وضوح پایین میتواند دهه آخر اسامه بن لادن را زنده کند و مخاطبی مجازی در دولت بوش ایجاد نماید. تصاویر با وضوح پایین که معمولا با موبایل گرفته میشود، به طور گستردهای در "انقلاب زعفران" مورد استفاده قرار میگیرد تا تشخیص تغییرات ناممکن شود.
پ) تعمیم افشاگریهای ادامهدار خبرنگاری حرفهای را میانبر میزند. تحلیل تصاویر دیگر غیر ممکن است. بنابراین تحمیل داستانی نامنسجم از وقایع پس از سانحهای مانند 11 سپتامبر را در سطح جهانی ناممکن میسازد.
این شکل جدید از تبلیغات سیاسی همراه شبکههای ماهواره ای جنگافروزی و سانسور شبکههای صلحطلب است. در واقع، ایالات متحده و اتحادیه اروپا (که مدافعان آزادی بیان و گفتمان دموکراتیک نامیده میشوند) به تدریج تلویزیون را از دنیای مسلمانان (لبنان، فلسطین، عراق، لیبی، سوریه و ایران) سانسور کردند، هر چند که شبکههای بسیاری را به زبانهای عربی و فارسی راهاندازی کردهاند.
در سال 2012، ناتو عملیاتی را برای قطع شبکههای تلویزیونی سوریه و جایگزین کردن آنها با شبکههای تقلبی برنامهریزی کرد تا طی یک حمله نظامی بر علیه دمشق، ویدئوهای دیجیتال ساختگی از فرار رئیس جمهور بشار اسد و سقوط نظام او منتشر نماید.
قوانین بینالملل تبلیغ جنگ و استفاده از ماهواره برای این شکل از تبلیغات را ممنوع کرده است اما تا کنون هیچ کشوری به خود جرأت نداده است تا بدین دلیل به دادگاههای بینالمللی شکایت نماید.
تیری میسان (Thierry Meyssan) تحلیلگر فرانسوی مسائل منطقه و نویسنده کتاب "دروغ بزرگ"
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|