شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در دنیای امروز، اطلاع رسانی در کنار کیفیت خدمات و محصول همه چیز را در بر می گیرد. رقابتی شدید درباره تقریبا تمام بخش ها وجود دارد، در حالی که مصرف کنندگان عموما تصمیم می گیرند برندهایی را خریداری کنند که با نام آنها آشناترند و به آنها اعتماد دارند. به منظور کسب اعتماد مشتریان، شرکت ها به سختی بر استراتژی های بازاریابی تکیه می کنند در عین حال روابط عمومی نیز می تواند در نقش تکیه گاهی مناسب برای جلب اعتماد مشتریان به کار رود.
• روابط عمومی بسیار بیشتر از ترویج صرف است
بر خلاف بازاریابی که بر ترویج محصولات و خدمات شرکت متمرکز است، روابط عمومی در مرحله اول بر ارتباطات با مردم، خریداران بالقوه و رسانه ها تمرکز دارد. متخصصان روابط عمومی با برقراری ارتباط با مردم و ارائه اطلاعات مرتبطدرباره شرکت و البته خدمات و محصولاتش به ترویج کسب و کار کمک می کنند. اما بالاتر از همه این ها، آنها تصویری مثبت از شرکت در میان عموم مردم می سازند و روابطی را با مخاطبان هدف و رسانه ها برقرار می کنند. به به ترتیب آنها به تدریج اعتماد مصرف کنندگان را که پیشتر به آن اشاره کردیم، بدست می آورند و تاثیرات عمده ای در تصمیم گیری های خود برای ارائه کالا و خدمات در مناطقی که به آن دسترسی بیشتری وجود دارد، می گذارند.
• «کنترل خسارت»
در کنار جذب توجه همگانی و کمک به ایجاد حسن شهرت که به طور مستقیم بر فروش اثرگذار است، متخصصان روابط عمومی همچنین نقشی مهم در زمان های بحران بازی می کنند. تصور کنید که یک کارمند خشمگین شروع به انتشار شایعاتی ناخوشایند درباره شرکت شما می کند. اگر شما واکنشی نشان ندهید، عموم مردم داستان پشت این شایعات را نمی دانند و فکر می کنند که این شایعات صحیح هستند. و حتی اگر آنها سخت آن را باور کنند، آنها به یاد خواهند سپرد که قبلا چیز بدی را درباره شرکت شما شنیده اند.
اکنون تصور کنید که مصرف کنندگان می خواهند میان برندی که همیشه درباره آن اخبار خوبی شنیده اند و برند شرکت شما دست به انتخاب بزنند. بیشتر آنها هیچ شانسی را به برند شما نمی دهند و شرکتی را انتخاب می کنند که مورد احترام است. و شما واقعا نمی توانید آنها را سرزنش کنید زیرا شما هم اگر در جایگاه آنها قرار داشتید قطعا چنین کاری را انجام می دادید. بنابراین این ایده خوبی نیست که کنجکاوی های عموم درباره حقیقت را بدون پاسخ رها کنیم و این جایی است که هر متخصص روابط عمومی در آن گام می نهد.
در زمان های بحران مانند وضعیتی پیشتر به آن اشاره شد، شما به شخصی نیاز دارید که به سرعت و کارآمد واکنش نشان دهد تا آسیب ها را به حداقل برسانید. یک متخصص روابط عمومی تنها شخصی است که در شرایط فشار می تواند به سرعت و به خوبی فکر و عمل کند و ارتباط مناسب را با عموم مردم و رسانه ها برقرار سازد.
• بهره برداری از خدمات روابط عمومی
شرکت های بزرگ عموما بخش روابط عمومی خودشان را دارند. این بهترین راه برای استفاده از خدمات روابط عمومی است چراکه متخصصان روابط عمومی می توانند به نیازهای خاص خود به طور مشخص تمرکز کنند. داشتن بخش مجزای روابط عمومی سازمان با متخصصانی تمام وقت برای تمام سازمان ها در تمام اندازه ها بسیار گران تمام می شود. به منظور دریافت منافع حاصل از خدمات روابط عمومی بدون استفاده از بخش روابط عمومی در بدنه سازمان، در شرکت های کوچک و متوسط می توان از شرکت های روابط عمومی و متخصصان آزادکار روابط عمومی با زمان و فعالیت محدود استفاده کرد.
منبع: http://www.ipr.org.uk/how-can-pr-boost-your-business.html
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|