درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
جمعه، 1 شهریور 1398 - 15:56   

فیسبوک همه ‌جا شما را تعقیب نمی‌کند، البته فقط اگر بخواهید

  فیسبوک همه ‌جا شما را تعقیب نمی‌کند، البته فقط اگر بخواهید


ادامه ادامه مطلب یک

روز جهانی عکاسی

  روز جهانی عکاسی


ادامه ادامه مطلب دو

چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

  چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

کاهش فاصله با نسل آنلاین در کبک

  کاهش فاصله با نسل آنلاین در کبک


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کاهش فاصله با نسل آنلاین در کبک
  روز جهانی عکاسی
  فیسبوک همه ‌جا شما را تعقیب نمی‌کند، البته فقط اگر بخواهید
  پیام تبریک مدیر عامل بانک رفاه کارگران به مناسبت عید سعید غدیر خم
  بیمه عمر تسهیلات قرض الحسنه بانک رفاه اقساطی شد
  رفاه و سلامت ایرانی؛ اندیشه بزرگ بانک رفاه کارگران
  رئیس اداره روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی کشور: مردم در تدام کار فرهنگی تاثیرگذار هستند
  سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان: روابط عمومی ها با اطلاع رسانی صحیح و به موقع در راستای اقناع افکار عمومی حرکت کنند
  آینده‌ نشر
  چهل و پنجمین شماره ماهنامه علمی-تخصصی مدیریت رسانه منتشر شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 9479صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 20 اسفند 1392 - 11:22
نقش دولت در توسعه روابط عمومی ایران
دولت تدبیر و امید فعالیت خود را با شعار اعتدال آغاز کرد و این اعتدال می تواند میان رکن چهارم دموکراسی یعنی مطبوعات و روابط عمومی به عنوان حلقه واسط ایجاد شود. همچنین در این دولت می تواند تلاش برای نظام مند کردن و توسعه دانش روابط عمومی مورد توجه قرار گیرد. دانشی که هنوز شاید از نظر تئوریک به آن اندازه فربه نشده باشد که بتواند در سطوح کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای در دانشگاه های دولتی کشور دانشجویی را دانش آموخته کند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، عادل میرشاهی (سردبیر شارا) – دکتر حمید نطقی نخستین کسی بود که فعالیت رسمی روابط عمومی ایرانی را به طور مشخص در شرکت نفت ایران آغاز کرد. بنابراین روابط عمومی در ایران زاده فضای دولتی است.


در دولت های نهم و دهم سهم دولت در توسعه روابط عمومی ایران تنها در بخش روستایی چشمگیر بود؛ چراکه ساخت جاده های آسفالته روستایی، لوله کشی آب آشامیدنی و ورود برق و مخابرات به روستاها سبب شد اقدامات شوراهای روستایی به شکل چشمگیری رشد کند و نهایتا فعالیت های روابط عمومی نیز در این روستاها رشد پیدا کرد؛ چیزی که قبل از آن کمتر مشاهده می شد. در سطح کلان روابط عمومی در دولت نهم و دهم زوالی بی بدیل را تجربه کرد. زوالی که عامل اصلی آن اقدامات برخی وزرا مانند وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود. وزرایی که یکی روابط عمومی را حذف کرد تا بدون واسطه با مردم در ارتباط باشد و دیگری اساتید برجسته روابط عمومی و ارتباطات را در ایام شکوفایی بازنشسته کرد. اما آیا واقعا فعالیت های وزیر می تواند به سطح ارتباط رودر رو با مردم تقلیل پیدا کند؟ و آیا نه این است که این افراد در موقعیتی قرار گرفته بودند که می توانستند از نظر دانش و تجربه به پیشبرد دانش روابط عمومی و ارتباطات کشور کمک کنند؟


تجربه دولت نهم و دهم روابط عمومی را با آمارها و ارقام عجیبش که بیشتر از اغراق تبلیغات بهره برده بود تا شفافیت روابط عمومی؛ روابط عمومی را از نهادی اطلاع رسان به نهادی هوچی گر فروکاهید. به طور قطع امید می رود که این افراط و تفریط در دولت تدبیر و امید که شعار آن اعتدال است تکرار نمی شود. دولت های نهم و دهم اگرچه ارتباط نزدیکی با مردم برقرار کردند اما کمترین بهره را از علم روابط عمومی بردند و سبب شدند نوعی از روابط عمومی دولتی را در ایران شاهده باشیم که 60 درصد بودجه اش را صرف فعالیت های تبلیغاتی می کند و این عمل به نوعی شروع یک سیر قهقرایی برای روابط عمومی بود که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید جهت آن تغییر کرد.


دولت تدبیر و امید فعالیت خود را با شعار اعتدال آغاز کرد و این اعتدال می تواند میان رکن چهارم دموکراسی یعنی مطبوعات و روابط عمومی به عنوان حلقه واسط ایجاد شود. همچنین در این دولت می تواند تلاش برای نظام مند کردن و توسعه دانش روابط عمومی مورد توجه قرار گیرد. دانشی که هنوز شاید از نظر تئوریک به آن اندازه فربه نشده باشد که بتواند در سطوح کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای در دانشگاه های دولتی کشور دانشجویی را دانش آموخته کند.


در چنین شرایطی به نظر می رسد ایجاد نظام روابط عمومی کشور، نوزادی 6 ماهه است که تولد آن می تواند برای مادر (دولت) و نوزاد (نظام صنفی روابط عمومی) خطر سقط (عدم کارایی) را به همراه داشته باشد.


لذا تولید و توسعه دانش روابط عمومی در سطوح حرفه ای آکادمیک به عنوان پیش شرط مطرح است، همچنین روابط عمومی نیازمند خصوصی سازی است.در این راستا نخستین گام می تواند اعطای مجوز برای کانون ها و آژانس های روابط عمومی باشد و گام دوم تعدیل نیروهای غیر متخصص از بدنه دولتی و استفاده از خدمات آژانس ها و کانون های روابط عمومی برای پیشبرد اهداف روابط عمومی و سوق دادن این آژانس ها به اجرای فعالیت های تخصصی است. این گام ها می تواند زمینه ساز تحرک و انگیزه بخشی به بخش خصوصی باشد. اتفاقی که در دولت های پیشین کمتر افتاده و نتیجه آن چیزیست که امروز در روابط عمومی کشور شاهد آن هستیم.

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
حمیده فروزان
| 1392/12/22 - 04:34 |     0     0     |
بحث جالبی بود.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  آینده‌ نشر


  مولف تبریزی برنده جایزه جهانی ۲۰۱۹ موسسه بین‌المللی روابط عمومی انگلستان شد


  روابط


  نخستین جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و نشست خبری استاندار خراسان رضوی برگزار می‌شود


  رئیس اداره روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی کشور: مردم در تدام کار فرهنگی تاثیرگذار هستند


  روابط بر اساس طینت انسان ها


  سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان: روابط عمومی ها با اطلاع رسانی صحیح و به موقع در راستای اقناع افکار عمومی حرکت کنند


  نقش شبکه های اجتماعی در موفقیت استارت آپ ها


  قوانین جدید در نشست‌های خبری لیگ برتر ایران


  چهل و پنجمین شماره ماهنامه علمی-تخصصی مدیریت رسانه منتشر شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان ارسال مقاله به شانزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران