درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
دوشنبه، 7 بهمن 1398 - 23:32   

آموزش عکاسی (۱): تاریخچه عکاسی

  آموزش عکاسی (۱): تاریخچه عکاسی


ادامه ادامه مطلب یک

بانک رفاه کارگران در بین صد شرکت برتر کشور

  بانک رفاه کارگران در بین صد شرکت برتر کشور


ادامه ادامه مطلب دو

کارگاه های آموزشی روابط عمومی در حوزه سناریو نویسی و تکنیک های حل مساله در روابط عمومی

  کارگاه های آموزشی روابط عمومی در حوزه سناریو نویسی و تکنیک های حل مساله در روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان مشارکت در انتشار سالنامه تخصصی روابط عمومی 1399

  فراخوان مشارکت در انتشار سالنامه تخصصی روابط عمومی 1399


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  استفاده صحیح از استراتژی محرک هیجانی "ترس" در بازاریابی
  تغییر نگاه مردم به شهر از وظایف روابط عمومی هاست
  فرماندار رفسنجان: تحلیل‌گری از مهمترین کارهای روابط‌عمومی است
  فولاد مبارکه «شرکت پیشرو» در بین 500 بنگاه صنعتی و اقتصادی موفق ایران
  جلوگیری از بحران افزایش قیمت با تأمین سنگ‌آهن فولادسازان
  کنسانتره تولیدی باید در فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به محصول تبدیل شود
  توسعۀ سودآوری در تنگنای اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فولاد مبارکه است
  ثبت دو رکورد جدید در ناحیۀ فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه
  چگونه سازمان پیشرو با خاصیت آهن ربائی جذب استعداد داشته باشیم؟
  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان: روابط عمومی در دستگاه های اجرایی در جایگاه رفیعی است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 9433صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیشنبه، 17 اسفند 1392 - 18:45
مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها
دکتر امیرمسعود امیر مظاهری - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مسئولیت اجتماعی  از جمله مقولاتی است که سالهاست توسط صاحبنظران مسایل ارتباطی و یونسکو در حوزه مطبوعات و رسانه ها با تا کید بر اخبار توسعه مطرح شده است ولی متاسفانه این مفهوم  در حوزه روابط عمومی تاکنون بکار گرفته نشده است که در این یادداشت به بخشی از ابعاد مفهومی مسئولیت اجتماعی روابط عمومی بر اساس نظام های حاکم بر رسانه ها پرداخته می شود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مسئولیت اجتماعی  Social responsibility از جمله مقولاتی است که سالهاست توسط صاحبنظران مسایل ارتباطی و یونسکو در حوزه مطبوعات و رسانه ها با تا کید بر اخبار توسعه مطرح شده است ولی متاسفانه این مفهوم  در حوزه روابط عمومی تاکنون بکار گرفته نشده است که در این یادداشت به بخشی از ابعاد مفهومی مسئولیت اجتماعی روابط عمومی بر اساس نظام های حاکم بر رسانه ها پرداخته می شود.

 

چنانچه پیش فرض و تصور ما از روابط عمومی ها و رسانه ها در جوامع نوین بعنوان یکی از اشکال نهادها وسازمانهای اجتماعی استوار باشد ملاحظه می کنیم بسیاری از کارکرد و وظایف این نهادهای اجتماعی از جمله اطلاع رسانی٬ تبلیغات٬ ارتباطات٬ ایجاد رضایت و امثالهم تابع شرایط و محیط اجتماعی است که این سازمان ها در آن فعالیت می کنند بعبارتی در صورتی که رژیم های سیاسی و مدیران سازمانها فقط درصدد سلطه و هژمونی خود برآیند بدیهی است درچنین شرایطی روابط عمومی منفعل و واگرا باز تولید می شوند. چنین روابط عمومی هایی بجای آن که به عنوان هدایت گر و راهنمای مدیران سازمان و افکار عمومی عمل نمایند فقط به عنوان عاملان ارتباطی سازمان به ایفای وظایف خود می پردازند که در یک نگاه استراتژیک به نفع سازمان نخواهد بود.

 

دیدگاه صاحبنظران ارتباطی درزمینه رسانه ها نیز مؤید این سخن است"دوفلور" کارکرد رسانه هارا همچون دیگر"نهادهای اجتماعی" در چارچوب رژیم های سیاسی مورد توجه قرار می دهند."سیرت" و همکارانش در سال ۱۹۵۶ برای اولین بار دسته بندی چهارگانه رژیم های سیاسی با نظامهای رسانه ای را مطرح می کنند و بالاخره "دنیس مک کوئیل" در نظریه هنجاری خود از نظام های استبدادی٬آزادی گرا٬ کمونیستی٬ مسئولیت اجتماعی٬ انقلابی توسعه ای و مشارکت دموکراتیک در رسانه ها یاد می کنند ولی بندرت صاحبنظران این مفاهیم را در حوزه روابط عمومی مورد استناد قرار می دهند.

 

با توجه به مقدمه فوق،به نظر می رسد نوعی مجاورت و تناظر بین جهت گیری و عملکرد نظام سیاسی و نظام رسانه ای حاکم بر آن وجود دارد و بطور مثال در نظام های آزادی گرا ، رسانه ها و مطبوعات نیز چنین رویکردی را باز تولید می نمایند.وجود چنین تعبیری از روابط عمومی با رویکرد مسئولیت اجتماعی نیز فقط خود رادر مقابل سازمان، نظام سیاسی و مدیریت حاکم برآن متعهد نمی بیند بلکه در مقابل حقوق و درخواست های عموم مخاطبان درون -برون سازمانی ملزم و پایبند میداند و چنانچه وظایف و عملکرد سازمان ها موجب تضییع حقوق شهروندی - سازمانی،تخریب زیست محیطی،تهدید سلامت و صلح،تشدید اختلافات قومی و دینی و مسایلی از این قبیل شود،به ایفای مسئولیت و تکالیف ذاتی خود در این زمینه و پاسخگویی به افکار عمومی می پردازند.

 

بعبارتی ازمنظر مسئولیت اجتماعی ،کارگزاران ارتباطی اعم ازروابط عمومی ورسانه ها همواره در قبال تولید،توزیع ونشر اطلاعات ودیگر فعالیتهای ارتباطی فقط در مقابل سازمان و نظام مدیریتی حاکم برآن پاسحگو نیستند بلکه می بایست در مقابل کلیه ی مراجعان،بهره مندان وذینفعان سازمان نیز چنین باشند.

 

این رویکرد هرچند در نگاه اول آرمانی،غیر واقعی و دور از ساخت وسلسله مراتب کنونی سازمانها تصور می شود ولی واقعیت های اجتماعی - سازمانی در این حوزه نشان می دهد که گریزی از آن نیست. همانطور که توجه به اخبار توسعه و رویکردهای مسئولیت اجتماعی رسانه ها در دوره ای چنین تصور می شد. زیرا کلیه سازمانها و جوامع انسانی در یک افق بلند مدت نیازمند جلب اعتماد و رضایت،تقویت ارتباطات انسانی، مشارکت مردمی،پاسخگویی به افکار عمومی،تقویت احساس تعلق و هویت،همبستگی و انسجام اجتماعی و احترام به توانمندی های انسانی و مسایلی از این قبیل می باشند که تحقق این امر جز از طریق توجه و تأکید به مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها امکانپذیر نیست.

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  فراخوان مشارکت در انتشار سالنامه تخصصی روابط عمومی 1399


  روابط عمومی چیست و چه باید درباره آن بدانید؟


  روابط عمومی برای موسیقی دانان- چگونه روابط عمومی می تواند به شما کمک کند؟


  مسؤول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل بهزیستی مازندران شد


  یکصدوشانزدهمین شمارۀ مدیریت ارتباطات منتشر شد


  پیش‌گفتار: درآمدی بر آموزش آنلاین عکاسی


  فرماندار هشترود: شهر هشترود شدیداً نیازمند ارتقاء کیفی بصری و ادراکی سیما و منظر شهری است


  نحوه مقابله با خطرات در سبد پروژه


  برنامه ها پیچیده تر از پروژه ها هستند


  دوره‌های آموزشی ویژه روابط عمومی‌ها در شهرستان نور برگزار شد.


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: کارگاه های آموزشی روابط عمومی در حوزه سناریو نویسی و تکنیک های حل مساله در روابط عمومی