درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
یکشنبه، 5 خرداد 1398 - 10:12   

شرکت «اپل» سریع‌ترین لپ تاپ خود را به بازار عرضه کرد

  شرکت «اپل» سریع‌ترین لپ تاپ خود را به بازار عرضه کرد


ادامه ادامه مطلب یک

تحلیل 350 میلیارد مطلب ر شبکه‌های اجتماعی توسط ارتش آمریکا

  تحلیل 350 میلیارد مطلب ر شبکه‌های اجتماعی توسط ارتش آمریکا


ادامه ادامه مطلب دو

مدیرکل روابط عمومی ایرانسل معرفی شد

  مدیرکل روابط عمومی ایرانسل معرفی شد


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

  فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  آیا تکنولوژی صنعت روابط عمومی را تغییر می دهد؟
  حذف 2.2 میلیارد حساب جعلی در فیس بوک
  پنج خصوصیت افراد برونگرا
  فیس بوک در سال ۲۰۲۰ ارز دیجیتال خود را عرضه می کند
  دولت الکترونیک، اقتصاد هوشمند ، روابط عمومی الکترونیک
  تجلیل از روابط عمومی های برتر ورزش و جوانان یزد در سال 97
  مسئول روابط عمومی فدراسیون گلف منصوب شد
  سلام آقای سخنگو
  کاغذ مطبوعات از فردا یکشنبه توزیع می‌شود
  نشست روابط عمومی های ادارات کل، فرمانداری ها و دانشگاه های جنوب کرمان در دانشگاه جیرفت برگزار شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 9433صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیشنبه، 17 اسفند 1392 - 18:45
مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها
دکتر امیرمسعود امیر مظاهری - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مسئولیت اجتماعی  از جمله مقولاتی است که سالهاست توسط صاحبنظران مسایل ارتباطی و یونسکو در حوزه مطبوعات و رسانه ها با تا کید بر اخبار توسعه مطرح شده است ولی متاسفانه این مفهوم  در حوزه روابط عمومی تاکنون بکار گرفته نشده است که در این یادداشت به بخشی از ابعاد مفهومی مسئولیت اجتماعی روابط عمومی بر اساس نظام های حاکم بر رسانه ها پرداخته می شود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مسئولیت اجتماعی  Social responsibility از جمله مقولاتی است که سالهاست توسط صاحبنظران مسایل ارتباطی و یونسکو در حوزه مطبوعات و رسانه ها با تا کید بر اخبار توسعه مطرح شده است ولی متاسفانه این مفهوم  در حوزه روابط عمومی تاکنون بکار گرفته نشده است که در این یادداشت به بخشی از ابعاد مفهومی مسئولیت اجتماعی روابط عمومی بر اساس نظام های حاکم بر رسانه ها پرداخته می شود.

 

چنانچه پیش فرض و تصور ما از روابط عمومی ها و رسانه ها در جوامع نوین بعنوان یکی از اشکال نهادها وسازمانهای اجتماعی استوار باشد ملاحظه می کنیم بسیاری از کارکرد و وظایف این نهادهای اجتماعی از جمله اطلاع رسانی٬ تبلیغات٬ ارتباطات٬ ایجاد رضایت و امثالهم تابع شرایط و محیط اجتماعی است که این سازمان ها در آن فعالیت می کنند بعبارتی در صورتی که رژیم های سیاسی و مدیران سازمانها فقط درصدد سلطه و هژمونی خود برآیند بدیهی است درچنین شرایطی روابط عمومی منفعل و واگرا باز تولید می شوند. چنین روابط عمومی هایی بجای آن که به عنوان هدایت گر و راهنمای مدیران سازمان و افکار عمومی عمل نمایند فقط به عنوان عاملان ارتباطی سازمان به ایفای وظایف خود می پردازند که در یک نگاه استراتژیک به نفع سازمان نخواهد بود.

 

دیدگاه صاحبنظران ارتباطی درزمینه رسانه ها نیز مؤید این سخن است"دوفلور" کارکرد رسانه هارا همچون دیگر"نهادهای اجتماعی" در چارچوب رژیم های سیاسی مورد توجه قرار می دهند."سیرت" و همکارانش در سال ۱۹۵۶ برای اولین بار دسته بندی چهارگانه رژیم های سیاسی با نظامهای رسانه ای را مطرح می کنند و بالاخره "دنیس مک کوئیل" در نظریه هنجاری خود از نظام های استبدادی٬آزادی گرا٬ کمونیستی٬ مسئولیت اجتماعی٬ انقلابی توسعه ای و مشارکت دموکراتیک در رسانه ها یاد می کنند ولی بندرت صاحبنظران این مفاهیم را در حوزه روابط عمومی مورد استناد قرار می دهند.

 

با توجه به مقدمه فوق،به نظر می رسد نوعی مجاورت و تناظر بین جهت گیری و عملکرد نظام سیاسی و نظام رسانه ای حاکم بر آن وجود دارد و بطور مثال در نظام های آزادی گرا ، رسانه ها و مطبوعات نیز چنین رویکردی را باز تولید می نمایند.وجود چنین تعبیری از روابط عمومی با رویکرد مسئولیت اجتماعی نیز فقط خود رادر مقابل سازمان، نظام سیاسی و مدیریت حاکم برآن متعهد نمی بیند بلکه در مقابل حقوق و درخواست های عموم مخاطبان درون -برون سازمانی ملزم و پایبند میداند و چنانچه وظایف و عملکرد سازمان ها موجب تضییع حقوق شهروندی - سازمانی،تخریب زیست محیطی،تهدید سلامت و صلح،تشدید اختلافات قومی و دینی و مسایلی از این قبیل شود،به ایفای مسئولیت و تکالیف ذاتی خود در این زمینه و پاسخگویی به افکار عمومی می پردازند.

 

بعبارتی ازمنظر مسئولیت اجتماعی ،کارگزاران ارتباطی اعم ازروابط عمومی ورسانه ها همواره در قبال تولید،توزیع ونشر اطلاعات ودیگر فعالیتهای ارتباطی فقط در مقابل سازمان و نظام مدیریتی حاکم برآن پاسحگو نیستند بلکه می بایست در مقابل کلیه ی مراجعان،بهره مندان وذینفعان سازمان نیز چنین باشند.

 

این رویکرد هرچند در نگاه اول آرمانی،غیر واقعی و دور از ساخت وسلسله مراتب کنونی سازمانها تصور می شود ولی واقعیت های اجتماعی - سازمانی در این حوزه نشان می دهد که گریزی از آن نیست. همانطور که توجه به اخبار توسعه و رویکردهای مسئولیت اجتماعی رسانه ها در دوره ای چنین تصور می شد. زیرا کلیه سازمانها و جوامع انسانی در یک افق بلند مدت نیازمند جلب اعتماد و رضایت،تقویت ارتباطات انسانی، مشارکت مردمی،پاسخگویی به افکار عمومی،تقویت احساس تعلق و هویت،همبستگی و انسجام اجتماعی و احترام به توانمندی های انسانی و مسایلی از این قبیل می باشند که تحقق این امر جز از طریق توجه و تأکید به مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها امکانپذیر نیست.

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  تقویم روز ارتباطات/ تکامل حرفه روزنامه نگاری


  گزارش نشست هم‌اندیشی مدیران روابط‌عمومی شرکت سرمایه گذاری تأمین‌اجتماعی


  سخنگوی دولت معرفی شد


  از مسوول و کارشناس روابط عمومی بیمه سلامت گیلان تجلیل شد


  تاکید معاون سیاسی استاندار سمنان بر ضرورت اطلاع رسانی خدمات دستگاه های اجرایی


  مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان منصوب شد


  اتهامات تازه آمریکا علیه جولیان آسانژ به دادگاه ارائه شد


  سرپرست معاونت بازرگانی «تهران رسانه» منصوب شد


  وجه تمایز روابط عمومی


  انتصاب رییس روابط عمومی پتروشیمی شهید تندگویان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: گزارش سومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالش های روابط عمومی