درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 16:09   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی: هم‌اندیشی برای آینده روابط‌عمومی در ایران
  دانشگاه‌ها به دنبال متخصصان ارتباطات استراتژیک در بحبوحه افزایش انتقادات عمومی هستند
  تبعیض در استخدام: یافته‌های یک مطالعه جدید
  کارشناس روابط‌عمومی: واکنش بوئینگ پس از حوادث اخیر رضایت‌بخش نبود
  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم
  50 مدیر ارشد بازاریابی کارآفرین فوربس
  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری
  مقاومت در مقابل تغییر: چالش‌ها و اقدامات متا برای مبارزه با سوءاستفاده جنسی از کودکان
  لینکدین در حال آزمایش اشتراک صفحه شرکت پرمیوم با هوش مصنوعی برای تولید محتواست
  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 9357صفحه نخست » دوشنبه، 12 اسفند 1392 - 06:57
مدل‌سازی کلان فرآیندهای کسب‌وکار
محمدجعفر نظری - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه دیدگاه فرآیندگرا در ساختار سازمان‌ها و نوسازی روش‌های کاری رواج بسیاری دارد. این رویکرد با رواج بازمهندسی فرآیندهای کسب‌وکار (BPR)(1) و استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری برنامه‌ریزی منابع سازمانی(ERP) (2) اهمیت بسیاری یافته است. مدل‌سازی کلان فرآیندها حاکی از مدل‌سازی فرآیندهای کلیدی در یک سازمان است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه دیدگاه فرآیندگرا در ساختار سازمان‌ها و نوسازی روش‌های کاری رواج بسیاری دارد. این رویکرد با رواج بازمهندسی فرآیندهای کسب‌وکار (BPR)(1) و استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری برنامه‌ریزی منابع سازمانی(ERP) (2) اهمیت بسیاری یافته است. مدل‌سازی کلان فرآیندها حاکی از مدل‌سازی فرآیندهای کلیدی در یک سازمان است.
 

 یعنی فرآیندهای تولیدی یا خدماتی با یک دیدگاه کل‌نگر برای در نظر گرفتن تعاملات بین آنها و اثری که در مجموع بر معیارهای کلیدی اثربخشی در سازمان می‌گذارند. تجزیه سلسله‌ مراتبی، که امکان تعیین فرآیندها و فعالیت‌ها را به صورت مفصل‌تر فراهم می‌آورد، مفهومی مفید در مدل‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار است. 

 

مدل‌سازی کلان فرآیندها یک گام مفید اولیه در این روش است. هدف از مدل‌سازی سازمان می‌تواند ارزیابی عملکرد کلی سیستم از نظر تعادل بین گروه‌های کاری، مسائل مربوط به تدارکات و تامین مواد و نگاه به تصمیمات کلانی که برای کارخانه گرفته می‌شود، باشد. 

 

در حالی که مدل‌سازی در سطوح پایین‌تر سازمان معمولا ناظر به گردش منابع است، مدل‌سازی کلان فرآیند بیشتر بر مدل‌سازی گردش اطلاعات تمرکز دارد. مدل‌سازی کلان کسب‌وکار باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که پالایش مستمر و بهبود مدل را طی زمان ممکن سازد؛ یعنی باید اطمینان حاصل کند که انسجام تعاملات بین تکه‌های مختلف مدل می‌تواند حفظ شود. مرزها و واسط‌ها بین اجزای مدل باید دقیقا تعریف شوند؛ به گونه‌ای که یک بخش از مدل بتواند بدون از اعتبار انداختن سایر بخش‌های مدل تغییر کند و اصلاح شود. 


 

اهمیت مدل‌سازی کلان کسب‌وکار

بسیاری از سازمان‌ها فراتر از چهاردیواری سازمان خود نگاه کرده و تلاش کرده‌اند مشتریان و تامین‌کنندگان را در زنجیره ارزش و سیستم‌های خود وارد سازند. تعاملات بین فرآیندها در یک سازمان و ذی‌نفعان بیرونی مانند مشتریان و تامین‌‌کنندگان می‌تواند به‌صورت بسیار بهتری با مدل‌سازی کلان کسب‌وکار نمایش داده شود. با استفاده از بینش‌هایی که از مدل‌ها کسب می‌شود BPR را می‌توان به گونه‌ای انجام داد که دیدگاه‌های مشتریان و قابلیت‌های سیستم پشتیبان به روشنی همزمان با انجام کار در نظر گرفته شوند، نه اینکه پس از انجام بازمهندسی به آنها اندیشه شود. 

مدل‌سازی کلان کسب‌وکار می‌تواند بخشی از یک رویکرد ازبالابه‌پایین یا از پایین‌ به‌ بالا در مدل‌سازی کسب‌وکار باشد. در رویکرد بالابه‌پایین، مدل‌سازی کلان بخشی از فرآیندی است که تعریف مدل را بهبود می‌دهد. تا زمانی که یک فرآیند، فعالیت یا یک بخش کارکردی به صورت عناصری تجزیه نشود که رفتار آنها را بتوان به صورت مفصل و دقیق تعریف کرد، در مورد میزان دقتی که در نمایش آن در مدل به کار گرفته شده است تشکیک وجود خواهد داشت. تحلیل حساسیت می‌تواند روشن کند که کدام یک از بخش‌ها را باید به صورتی مفصل‌تر تجزیه کرد تا قابلیت اعتماد بر نتایج مدل‌سازی تضمین شود؛ اما در شیوه از پایین‌ به‌ بالا، خرده ‌سیستم‌هایی را که به صورت مفصل مدل‌سازی شده‌ و مورد اعتبارسنجی قرار گرفته‌اند، می‌توان برای تشکیل یک مدل بزرگ‌تر تجمیع کرد.

میزان تفصیل اطلاعات در خرده‌مدل‌ها می‌تواند در مدل سطح بالاتر پنهان شود؛ یعنی در عین آنکه مدل مفصل در حال اجرا است تنها خلاصه آماری از اطلاعات مربوط به سطح پایین‌تر نشان داده شود. مدل‌سازی کلان کسب‌وکار می‌تواند همچنین شامل تخمین‌های تقریبی هم باشد؛ یعنی فعالیت‌ها را با جزئیات کمتری نسبت به واقعیت اندازه‌گیری کند. فعالیت‌های کلیدی در تعیین یک فرآیند برای بازمهندسی به قرار زیرند:

 

• برشماری فرآیندهای عمده

• تعیین مرز و محدوده فرآیندها

• ارزیابی اهمیت استراتژیک هر کدام از فرآیندها

• قضاوت کلی درباره سلامت هر کدام از فرآیندها

• ارتقای کیفیت فرهنگ و موارد  سیاستی مربوط به هر کدام از فرآیندها

 

وقتی می‌خواهیم فرآیندها را به صورت ریشه‌ای تغییر دهیم، باید آنها را تا آنجا که ممکن است به صورت گسترده تعریف کنیم. هر چقدر فرآیندهای انتخاب‌ شده کمتر باشند و به صورت گسترده‌تری تعریف شوند، امکان موفقیت بازمهندسی افزایش پیدا می‌کند. پس از تعیین فرآیندها در سطح کلان، مرزهای بین این فرآیندها را باید مدیریت کرد. سوالات زیر می‌توانند در تعیین این محدوده‌ها کمک‌کننده باشند:

 

• مالک فرآیند چه زمانی بایدآغاز و پایان فرآیند را در نظر بگیرد؟

• مشارکت مشتریان فرآیند چه زمانی باید آغاز شود و پایان یابد؟

• مکان آغاز و پایان فرآیند کجاست؟

• آیا فرآیند مورد نظر کاملا در قالب یک فرآیند دیگر جاسازی شده است؟ 

• آیا مزایای عملکردی می‌تواند از ترکیب این فرآیند با سایر فرآیندها یا خرده فرآیندها به دست آید؟

• کدام فرآیندها باید برای بازمهندسی انتخاب شوند؟

 

فرآیندهای مناسب برای بازمهندسی عبارتند از: فرآیندهای ناقص، فرآیندهای مهم و فرآیندهایی که بازطراحی آنها از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است. فرآیندهای ناقص عموما به خوبی شناسایی می‌شوند و علائم مشترکی همچون موارد زیر دارند:

• تبادل اطلاعات زیاد، افزونگی داده‌ها و کلیدگذاری مجدد

• میزان بالای بازرسی و کنترل نسبت به ارزش افزوده 

• دوباره‌کاری و تکرار

• پیچیدگی، استثنائات و موارد ویژه

 

فرآیندهای مهم آنهایی هستند که بر مشتریان بیرونی تاثیر بیشتری می‌گذارند. این فرآیندها دارای نقاطی هستند که مشتری در آن نقاط با سازمان تماس دارد. این فرآیندها باید مشتری‌محور باشند و بتوانند عملکرد مورد نیاز مشتری را به وی ارائه دهند. فرآیندهای توجیه‌پذیر به‌وسیله مجموعه‌ای از معیارها تعیین می‌شوند که احتمال موفقیت در بازمهندسی آنها را مورد توجه قرار می‌دهد؛ یعنی فرآیندهایی که بیشترین بخت را برای بازمهندسی موفق دارند. یکی از مهم‌ترین معیارها هزینه‌ است. هزینه بالا توجیه‌پذیری فرآیند را کاهش می‌دهد.

پس از مدل‌سازی کلان کسب‌وکار و برگزیدن فرآیندهایی که باید به طور مفصل طراحی و بازمهندسی شوند، زمان مدل‌سازی وضعیت کنونی و وضعیت مطلوب این فرآیندها فرامی‌رسد که هدف اصلی بازمهندسی فرآیندهای کسب‌وکار است.

 

پاورقی‌ها:

1- Business Process Reengineering

2- Enterprise Resource Planning

 

 

روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: Murphy, P, Reengineering the Enterprise

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی: هم‌اندیشی برای آینده روابط‌عمومی در ایران


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری


  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد