درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 21:08   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 923صفحه نخست » خبر یکسه شنبه، 23 خرداد 1391 - 08:37
گزارش برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
تون عبدالله احمد بداوی گفت: شاغلان مسلمان روابط عمومی برای تغییر شکل برداشت از اسلام و دادن جلوه‌ای جدید به آن، باید منابع و تخصّص خود را تجمیع کنند.    وی افزود: تعصب ها، نژادپرستی و اسلام هراسی تجلی ملموسی بوده که به سادگی از بین نمی رود بنابراین روابط عمومی می تواند شیوه ای برای اشاره به این مشکلات و بازگو کردن حقیقت باشد. 
  

 

گزارش برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی:

پاسخی به مسئولیت های اجتماعی روابط عمومی در حوزه بین المللی و جهان اسلام

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران

1. اشاره

ایران یکی از کشورهای موثر و صاحب نقش در" دهکده جهانی "است. موسسه کارگزار روابط عمومی از سال 1380 تبادلات و تعاملات بین المللی با دیگر کشورها به خصوص کشورهای اسلامی و منطقه را در دستور کار خود قرارد داد . مدیر مسنول موسسه در سال 1383 با سفر به کشور ترکیه با نحوه تعامل و ارتباطات دست اندرکاران حوزه روابط عمومی و ارتباطات کشور ترکیه آشنا شد. روابط عمومی در ترکیه توانسته بود با آفرینش مدل های کارآمد منطقه ای و بومی حرفی برای گفتن در سطح ملی و بین المللی داشته باشد و در این میان توجه به نقش آموزش، نقشی بی بدیل بود که به ارتقای دانش روابط عمومی در ترکیه کمک های فراوانی کرده بود و به همین دلیل همتایان روابط عمومی در آن کشور آماده شنیدن وگفت وگو و انتقال تجارب با دیگران، بخصوص کشور همسایه و با تمدن بزرگی چون ایران عزیز بودند که زمانی در بخش هایی از جغرافیای خود پیکره واحدی را تشکیل می دادند. از سویی دیگر کشور ترکیه در بحث آموزش و پرورش نوین صاحب سبک بود و بنیانگذاران مدارس نوین در ایران از جمله میرزا حسن رشدیه خود از تحصیل کردگان در ترکیه و مبدع نوعی دیگر از همان مدارس در ایران بود که بعد از بازگشت به ایران برای اولین بار مدارس جدید را در تبریز بنا نهاد و پس ازآنکه در آن شهر با مخالفت های گردانندگان مدارس سنتی روبرو شد و عده ای با این بهانه که رشدیه به خلاف رویه معمول و پسندیده درس نخواندن دختران، پای آنان را به مدرسه باز کرده است و باعث ترویج فساد خواهد شد، بناچار به تهران کوچ کرد و مدارسی را در این شهر بنا نهاد و بعد از آن با رفتن شیخ حسن سعادت از معلمان همین مدارس در تهران، اولین مدرسه با سبک جدید در بوشهر به نام مدرسه سعادت بوشهر پایه گذاری شد. این مدارس، سپس در شهرهایی مانند یزد و دیگر شهرهای ایران برپا شدند و آموزش و پرورش نوین با تاسیس مدارسی مانند دارالفنون آغاز شد و سپس آموزش عالی کشور نیز با تاسیس دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران شکل گرفت.

کشور ترکیه با رعایت همه این ملاحظات برای کسب یک تجربه بین المللی که نزدیکی های منطقه ای و تاریخی و اشتراکات دینی زیادی هم با ایران دارد انتحاب شد و پس از انجام اولین سفر وبا انجام بحث و تبادل نطر با صاحبان اندیشه و دست اندرکاران حوزه ارتباطات و روابط عمومی این کشور، نخستین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که با مشارکت فعال صاحب نظران روابط عمومی 12 کشور همراه بود در سال 1383 در مرکز کنگره های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

تحقیق و بررسی برای پایه گذاری روابط بین المللی مفید و موثر، نیاز به کسب تجارب بیشتر داشت و برگزاری اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران توانست زمینه ها و تجارب ارزشمندی را در اختیار روابط عمومی ایران و موسسه کارگزار روابط عمومی قرار دهد.

حضور عده ای از صاحب نظران و اساتید دانشگاهی حوزه ارتباطات و روابط عمومی از دانشگاه نام آشنای سمبایسس (پونا- هند)، مسئولین موسسه را متوجه نکته ای کرد و سئوالی را در ذهن جستجو گراشان رویاند. آیا تصویر واقعی کشور هند همانی بود که متولیان حوزه روابط عمومی و تبلیغات در هند ارایه می دادند؟

سفر به هند در دستور کار قرار گرفت. تشخیص چنین موضوعی از راه دور ممکن نبود. هندیان هوشمند که به دلیل سابقه استعمار انگلستان و مسلط به زبان انگلیسی، در زمینه تبلیغات و پروپاگاندا، پیشرفت های زیادی درحوزه تصویر سازی کرده بودند، با بهره گیری از دانش و هنر روابط عمومی، هند دلخواه شان را به جهانیان معرفی کرده بودند.

سفر انجام شد وتجارب مفید و ارزشمندی از این سفر که به میزبانی دانشگاه سمبایسس (پونا- هند) انجام شده بود حاصل شد. هند آن چیزی نبود که از طریق رسانه های گوناگون هندی و با هنر تصویر سازی مثبت معرفی شده بود، ولی همانی بود که مسئولان کشور هند و متولیان امر تبلیغات و روابط عمومی می خواستند.

درس هایی زیادی در این نوع از برداشت از واقعیت های هند وجود داشت. شاید در نگاه اول ردپایی از نوعی فریب به چشم می خورد، اما اصل موضوع این بود که هندیان به پول و ثروت حاصل از توریسم نیاز داشته و توانسته بودند با تصویر سازی خوب و هنرمندانه مشتریان و جهانگردان زیادی را به دیدار از کشورشان ترغیب کنند و واقعا هم تلاش می کردند، با وجود همه کمبودهایی که در زیرساخت ها و واقعیت های بخشی از جامعه محروم هند وجود داشت، هرکس که به هند پا می گذارد؛ راضی بر گردد و همه اینها باز هم در گرو هنر و تخصص حرفه ای روابط عمومی در هند برای جلب نظر، اقناع و ایجاد زمینه دیگران برای سفر به هند بود.

سال بعد متولیان روابط عمومی در دانشگاه های هند که در بخش خصوصی این صنعت هم فعالیت می کردند، به دعوت موسسه کارگزار روابط عمومی و در دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران حضور یافتند و تجارب خود را در زمینه تصویرسازی و نقش آن در فعالیت های روابط عمومی و آثار مثبت آن در توسعه فعالیت های شان، برای همتایان ایرانی خود سخن گفتند.

روزها و شب های زیادی مسئولان موسسه و اعضای دبیرخانه کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، علاوه بر ارتباطات چهره به چهره با صاحب نظران و کارشناسان داخلی، به کوچه و پس کوچه های مجازی دهکده جهانی سر زدند و تلاش کردند تا زمینه حضور صاحب نظران این حوزه را که زمینه آن با برگزازی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران فراهم شده بود بیشتر و بهتر مهیا کنند.

در دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، چهره هایی از کشور مسلمان مالزی که با مدیریت و درایت ماهاتیر محمد، نخست وزیر نام آشنای آن کشور، نامی به هم زده بود نیز حضور داشتند.

یکی از دلایل موفقیت رهبران و مدیران کشور مالزی در خصوص چهره جهانی این کشور، توجه به حوزه ارتباطات و روابط عمومی بود و آنها حتی در کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران هم این تفکر را نشان داده بودند.

هنوز کنفرانس به پایان نرسیده بود که در همان دیدارهای غیر رسمی، قرار ملاقات های رسمی و با هدف همکاری های بیشتر بین ایران و مالزی گذاشته شد.

با برگزاری اولین جلسات سفر به کشور مالزی و دیدار از موسسات دانشگاهی و ارتباطی این کشور، زمینه برگزاری دوره های آموزشی روابط عمومی در آن کشور نیز بررسی شد و توافقاتی ارزشمند در این زمینه به عمل آمد.

اولین دوره آموزشی و علمی روابط عمومی ایران در سال 1386 و به مدت یک هفته در کوالالامپور با مشارکت دانشگاه بین المللی اسلامی، اتحادیه روابط عمومی آسیا و انجمن روابط عمومی مالزی صورت گرفت.

ارتباطات بین المللی ایران در حوزه روابط عمومی که برای نخستین بار در تاریخ روابط عمومی ایران از سال 1383 توسط موسسه کارگزار روابط عمومی کلید خورده بود، وارد فاز جدیدی شد.

موسسه کارگزار روابط عمومی گرچه سختی های زیادی را پشت سر گذاشته بود ولی با برگزاری چند دوره کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و برگزاری دوره های آمورشی و علمی روابط عمومی در مالزی خود را از سوی شرکت کنندگان و حامیان این کنفرانس ها و دوره ها در معرض مطالباتی می دید که پاسخ به این مطالبات فراتر از امکانات و موقعیت های ملی و منطقه ای بود.

ایران به عنوان ام القرای کشورهای اسلامی در بسیاری از زمینه ها، در معرض درخواست های مسلمانان دیگر کشورها برای انجام حرکت هایی موثر در زمینه حمایت و ایجاد همبستگی بین مسلمانان در دهکده جهانی بود. مسلمانان با پیشگامی و حمایت ایران می توانستند هویت مستقل و ارزشی خود را با انجام حرکت ها و تشکل های بین المللی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش به نمایش بگذارند.

متولیان حوزه ارتباطات و روابط عمومی مالزی و اندونزی به نمایندگی از افکار عمومی کشور خود با طرح ایران، برای برگزاری کنگره ای تحت عنوان کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی موافق بودند و موسسه کارگزار روابط عمومی هم که توفیق پرچمداری روابط عمومی ایران را داشت، منتظر چنین فرصت ارزشمندی برای انجام رسالت های اجتماعی خویش در کشورهای مسلمان بود.

 

2. راه اندازی اتاق دوستی روابط عمومی ایران و مالزی

هیات ایرانی شرکت کننده در دوره آموزشی و علمی روابط عمومی در دومین روز سفر به مالزی در سمینار نیمروزه با عنوان روابط عمومی چند فرهنگی در دانشگاه تکنولوژی بدیع لیم کوک وینگ(Luct) شرکت کردند.

در این سمینار مهدی باقریان رییس موسسه کارگزار روابط عمومی و رئیس هیات ایرانی با تشکر از خانم شمیم رئیس منطقه ای ASAN و موسسه روابط عمومی مالزی برای فراهم کردن زمینه این سفر اظهار داشت: استفاده از خلاقیت های موجود روابط عمومی ها در کشورهای اسلامی و انتقال تجارب و اطلاعات علمی در این حوزه و معرفی توانمندی های روابط عمومی ایران از جمله مهمترین اهداف اولین سفر مدیران و کارشناسان روابط عمومی ایران به کشور مالزی می باشد.

وی افزود: در این سفرها سعی داریم ضمن آشنایی با روابط عمومی کشورهای دنیا به ویژه منطقه آسیای جنوب شرقی و کشورهای اسلامی بتوانیم تصویر واقعی از ایران را به جهانیان نشان دهیم. همچنین در نظر داریم با راه اندازی جمعیتی متشکل از کارگزاران مسلمان روابط عمومی در این مسیر اگاهانه تر و منسجم تر گام برداریم.

وی اضافه کرد: موسسه کارگزار روابط عمومی با برگزاری چهار کنفرانس بین المللی روابط عمومی در ایران و برگزاری این سفر علمی به دنبال توسعه روابط عمومی و معرفی روابط عمومی ایرانی و چهره واقعی ایران در سطح افکار عمومی جهانی است.

مهدی باقریان تصویر ایران را برگرفته از اخبار منفی دانست که آژانس های بین المللی آمریکایی و غربی از جنگ و خشونت و سلاح هسته ای ارایه می کنند و افزود: ما به دنبال آن هستیم که به سهم خود این تصویر اشتباه و غلط را در سطح افکار عمومی جهانی اصلاح کنیم و در این راه از هیچ کوششی فرو گذار نخواهیم کرد.

وی در خاتمه گزارشی از وضعیت روابط عمومی در ایران، آموزش و کتب انتشار یافته در این حوزه را ارایه و از راه اندازی انجمن دوستی روابط عمومی ایران و مالزی خبر داد. (18/10/1386)

 

3. تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

مهدی باقریان در دومین کارگاه آموزشی روابط عمومی‌های ایران در مالزی در سمیناری که به همین منظور و با عنوان ارتباطات، شفافیت و حکومت امروز از دیدگاه اسلامی در محل تالار اجتماعات انستیتو بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی (ایستک) برگزار شد از متولیان و اندیشمندان روابط عمومی در کشورهای مالزی و اندونزی برای مشارکت در تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی قدردانی کرد.

رییس موسسه کارگزار روابط عمومی کشورمان با تاکید بر اینکه کارگزاران مسلمان روابط عمومی باید همه توان خود را بر مواردی فراتر از ابزارهای موجود متمرکز سازند، تصریح کرد: کارگزاران مسلمان روابط عمومی باید در سراسر جهان، توان و ظرفیت استفاده از قدرت نرم از جمله دیپلماسی روابط عمومی، ارتباطات استراتژیک و اقدامات جدی و مستمر رسانه‌ای را تقویت کنند.

وی ادامه داد: به همین منظور و در راستای ایجاد، توسعه و تقویت روابط میان کارگزاران مسلمان روابط عمومی و دفاع از مبانی مترقی و پیشرفته دین مبین اسلام، کشورهای ایران، مالزی و اندونزی چگونگی و نحوه راه اندازی و تاسیس تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی را در تاریخ 14 آبان 1387 در تهران مورد بررسی قرار دادند.

به اعتقاد باقریان، نخستین و مهمترین اولویتی که برای فعالیت این انجمن متصور است، پیگیری نمایه ارتقای مهارت های کارگزاران مسلمان روابط عمومی به منظور تبیین و تشریح استراتژی و اندیشه‌های واقعی مسلمانان برای مخاطبان جهانی است.

وی خاطرنشان ساخت: تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی می‌تواند در ایجاد بسترهای لازم برای برقراری ارتباط با دیگر مسلمانان و تشریح مبانی بشر دوستانه دین مبین اسلام و ترویج فرهنگ زندگی مسالمت آمیز بر اساس اعتماد و احترام متقابل نقش موثری ایفا کند.

انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی بتازگی و با همکاری مشترک پروفسور حمدان عدنان رئیس موسسه روابط عمومی مالزی، مسلم باسیا رئیس انجمن روابط عمومی اندونزی و مهدی باقریان دبیرکل انجمن متخصصان روابط عمومی ایران و رییس موسسه کارگزار روابط عمومی ایران راه اندازی شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

دومین کارگاه آموزشی روابط عمومی‌های ایران در مالزی با شعار دوباره دیدن، دوباره شناختن، دوباره شادابی و دوباره کشف کردن با مشارکت انستیتوی ایستک، وابسته به دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی از امروز در کوالالامپور، پایتخت مالزی کار خود را آغاز کرده است.

در این کارگاه آموزشی یک هفته‌ای حدود 40 نفر از متولیان و متخصصان روابط عمومی دستگاه های مختلف کشورمان شرکت داشته و ضمن استماع مباحث تخصصی در این راستا، قصد دارند از موسسات و نهادهای پیشرو در امر روابط عمومی و نیز رسانه‌های بین‌المللی فعال در کشور مالزی دیدن کنند. (کوالا لامپور- خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا - دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۲۷)

 

3-1- هدف

- ایجاد ساختار مناسب و تشریح و اجرای برنامه ها و فعالیت های راهبردی انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

 

3-2- مستندات اجرا

- توجه به معنویات و انجام تکالیف بر اساس دستورات دین مبین اسلام در انجام فعالیت ها

- توجه به اهمیت ارتباطات و روابط با سایر ملل جهان و اطلاع رسانی گسترده، شفاف سازی و ارایه واقعیت های کشورهای مسلمان از طریق بازارسازی رسانه ای

- ضرورت توجه به مقابله حرفه ای با تاثیرات منفی جریانات رسانه ای غرب در ارایه تصویری منفی و غیر واقعی از کشورهای مسلمان

- توجه به استفاده از خلاقیت های موجود روابط عمومی ها در کشورهای اسلامی و انتقال تجارب و اطلاعات علمی در این حوزه و معرفی توانمندی های کارگزاران مسلمان روابط عمومی

- ضرورت توجه به نقش کارگزاران مسلمان روابط عمومی در تقویت همگرایی های چند جانبه بین کشورهای مسلمان در پرتو روابط و ارتباطات قوی

- توجه به مبانی بشردوستانه دین مبین اسلام به منظور ترویج فرهنگ زندگی مسالمت آمیز بر اساس اعتماد و احترام متقابل

 

3-3- هیات موسسان

- حمدان عدنان، رییس موسسه روابط عمومی مالزی

- مسلم باسیا، رییس انجمن روابط عمومی اندونزی

- مهدی باقریان، رییس موسسه کارگزار روابط عمومی ایران

 

3-4- آرمان

ارتقای سطح ارتباطات بین المللی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و ارایه تصویری واقعی و پیشرو از دین مبین اسلام و مسلمانان در سراسر جهان

 

3-5- بیانیه چشم انداز

در افق این چشم انداز (سال 2020) انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، دارای جایگاهی برخوردار از اعتبار بین المللی و قابل اتکا برای کارگزاران مسلمان روابط عمومی بخصوص در سطح جهانی خواهد بود.

 

3-6- سند راهبردی سیاست های کلان انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

پس از برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در سال 2008 که در آن بیش از 900 تن از مدیران و کارشناسان روابط عمومی ایران و اساتیدی از کشورهای مسلمان و دیگر کشورهای جهان شرکت کرده بودند، طرح بنیانگذاری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی توسط پروفسور حمدان عدنان، مسلم باسیا و مهدی باقریان پی ریزی شد. پس از اعلام موجودیت این انجمن و اعلام رسمی تشکیل آن در دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی در سال 2008، سند راهبردی سیاست های کلان انجمن تهیه شد.

انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به دنبال آن است تا با پیوند بین کشورهای مسلمان، به شبکه ای جهانی از سوی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در سطح جهان تبدیل شود و با برنامه ریزی و گسترش فعالیت های خود، ضمن دفاع از حقوق اجتماعی مسلمانان در حوزه ارتباطات، کارگزاران مسلمان روابط عمومی را در شبکه ای هدفمند و آرمان گرایانه گردهم آورد.

 

سند راهبردی شش ساله انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی (2014-2008)

ویژگی

ویژگی های انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در افق 2020

 

ویژگی های عمومی

- جایگاه معتبر بین المللی

- انجمن مستقل و غیر انتفاعی

- توان استفاده از پتانسیل کارگزاران مسلمان روابط عمومی

- مدیریت تصویرسازی مثبت و واقعی از دین مبین اسلام

- تولید اعتبار مضاعف برای کارگزاران مسلمان روابط عمومی

 

ویژگی های حرفه ای

- توان طراحی مدل روابط عمومی اسلامی

- توان ایجاد ارتباط و برقراری تعامل بین اعضا

- توان گسترش ارتباط بین کارگزاران مسلمان روابط عمومی در سراسر جهان

- ایجاد ارتباط ویژه بین کارگزاران روابط عمومی کشورهای مسلمان

- توان گسترش حوزه نفوذ انجمن در سطح جهانی

 

ویژگی های سازمانی

- ایجاد تشکل بین المللی برای ایجاد ارتباط بین کارگزاران مسلمان روابط عمومی

- دارای قدرت ایجاد شبکه روابط عمومی مسلمانان جهان

- دارای واحد ارتباطات قوی برای تصویرسازی مثبت و واقعی از اسلام در قالب انجمن بین المللی

- ایجاد زمینه برای دسترسی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به شبکه ای هدفمند و با قدرت و نفوذ در کشورهای مسلمان

 

ویژگی های نیروی انسانی

- نظام برقراری ارتباط و جذب و پرورش نیروهای مستعد

- نهادینه کردن کاربرد خلاقیت در کلیه سطوح فعالیت ها

- توسعه فعالیت های مشارکتی بین المللی

- بسترسازی ایجاد، بسط و توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از رسانه های جدید در چرخه فعالیت های انجمن

- آموزش و تربیت نیروی انسانی با تخصص های عالی و بین المللی

- نیروی انسانی متعهد به سیاست های کلی انجمن و کوشا در راستای اهداف آن

 

ویژگی های محلی

- بهره گیری از توان نیروهای محلی در کشورهای مسلمان از بین کارگزاران روابط عمومی

- بومی سازی فعالیت های انجمن با بهره گیری از تجارب بین المللی

- ایجاد ارتباط و برگزاری نشست های سالانه در کشورهای عضو برای تعامل و حرکت به سوی اهداف مشترک

- حضور توانمند محلی در کشورهای مسلمان برای ایجاد شبکه ای قدرتمند بین المللی

 

ویژگی های ساختاری

- ساختار متکی بر آموزه های اسلامی و دین مبین اسلام

- گسترش توان سازمانی و ساختاری در سطح بین المللی

- استفاده بهینه از سرمایه ها و امکانات بین المللی

- حضور توانمند در عرصه روابط عمومی بین المللی با هویت اسلامی

 

3-7- ویژگی های آموزشی

- ارتقای سطح تحقیقات و آموزش های ارایه شده درباره اسلام و مسلمانان

- استفاده از روش ها و شیوه های مختلف برای معرفی اسلام و مسلمانان

- اجرای برنامه های آموزشی تخصصی آنلاین و آفلاین

- تهیه و توزیع نشریات آموزشی در دو قالب اینترنتی و چاپی

- طرح موضوعات آموزشی و اجرای آن در قالب های مختلف از جمله دوره ها و سفرهای علمی به کشورهای مسلمان

- افزایش توانایی های حرفه ای و اعتماد به نفس کارگزاران روابط عمومی برای مقابله با تاثیرات منفی جریانات رسانه ای غرب بر علیه کشورهای مسلمان و مسلمانان

 

3-8- بیانیه ماموریت

انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در پناه توجهات ذات اقدس الهی و بهره گیری از توان کارگزاران متخصص و متعهد روابط عمومی کشورهای مسلمان، تلاش خود را در راستای ایجاد، توسعه و تقویت روابط میان کارگزاران مسلمان روابط عمومی و دفاع از مبانی مترقی و پیشرفته دین مبین اسلام بکار می بندد و در نظر دارد با استخدام فن آوری های روز دنیا (ارتباطات آنلاین)، فضای مناسب را برای تغییر نظام سلطه ای رسانه ای به نفع جهان اسلام فراهم آورد و در گام های بعدی با ایجاد بسترهای لازم برای برقراری ارتباط با دیگر مسلمانان و ترویج فرهنگ زندگی مسالمت آمیز بر اساس اعتقاد و احترام متقابل نقش موثری ایفا کند.

 

نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

 

برگزار کنندگان

دانشگاه بین المللی اسلامی(مالزی)

موسسه کارگزار روابط عمومی (ایران)

شرکت روابط عمومی و ارتباطات هبیسکس (مالزی)

فدراسیون روابط عمومی آسیا (فاپرو)

 

1. ساختار و اهداف اولیه کنگره

1-1- مقدمه

ایجاد و تقویت همکاری مستقیم و چهره به چهره بین کارگزاران مسلمان روابط عمومی و استفاده بهینه از امکانات گسترده جهان اسلام در این حوزه، زمینه برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان را مهیا کرد. روابط عمومی

نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که از ایده پردازی تا طراحی و کارشناسی، در موسسه کارگزار روابط عمومی(ایران) و انجمن روابط عمومی مالزی آماده شده است، کارگزاران مسلمان روابط عمومی را در کانون دسترسی و هم اندیشی جهانی گردهم می آورد تا ضمن ارزیابی روشن فرصت ها و زمینه های همکاری، تصمیمات و تفاهمات لازم برای تاثیرگذاری و ایجاد تریبونی برای مباحثه در مورد مسایل جهانی کنونی و اهمیت نقش کارگزاران مسلمان روابط عمومی در پرداختن به آن فراهم آورده و با تحقق آن، به استفاده بهینه از فرصت های موجود در صنعت روابط عمومی و همگرایی ایشان و سازمان ها و نهادهای بین المللی متعامل با موضوع روابط عمومی و ارتباطات مدد می رساند.

کنگره مذکور که با رویکرد معرفی، نمایش و عرضه فرصت های همکاری برگزار می شود نشان دهنده نقش موثر پیش برنده کارگزاران مسلمان روابط عمومی در تحقق برنامه های توسعه ای حرفه ای و تخصصی از یک سو و گسترش همکاری های بین المللی جهت ایجاد یک سیستم مبادله اطلاعات واقعی، دو سویه کردن جریان اطلاعات و اخبار بین المللی و یادآوری مکرر تعهدات اخلاقی گردانندگان وسایل ارتباط جمعی در انعکاس واقعی مسایل جهان اسلام است.

 

 

1-2- نگاهی به چشم اندازها

طرح کنگره جهانی کارکزاران مسلمان روابط عمومی با درک ضرورت های حضور جدی کارگزاران مذکور در عرصه ها و مسایل جهانی پیشنهاد شده است و با عنایت به وضع و اهمیت نقش و جایگاه کشورهای مسلمان به لحاظ امکانات و منابع غنی و پیشینه دینی و تاریخی و فرهنگ اجتماعی و منابع انسانی، موقعیت ویژه ای حاصل آمده که مغتنم و بی بدیل است.

پی ریزی سامانه های ارتباطی، ایجاد شبکه های اجتماعی، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از فن آوری های جدید، استانداردسازی فعالیت ها، تقدیر از بهترین عملکردهای روابط عمومی در جهان اسلام و در نهایت، ارایه تصویری واقعی از اسلام و کشورهای اسلامی، بخشی از موضوعات مهمی هستند که مورد هدف این طرح قرار گرفته و اجرایی شدن آن از آرمان ها و خواسته های بلند کارگزاران مسلمان روابط عمومی است.

 

1-3- اهداف کنگره

· ایجاد ارتباط راهبردی، تعاملی، اساسی و بین المللی سازمانی بین کارگزاران مسلمان روابط عمومی

· ارایه فرصت های همکاری و سرمایه گذاری در صنعت روابط عمومی در کشورهای اسلامی

· نمایش پتانسیل های کارگزاران مسلمان در حوزه روابط عمومی و ارتباطات

· بررسی و شناخت ابعاد تجاری و اقتصادی صنعت روابط عمومی و ارایه مشاوره به علاقمندان به تعامل در این حوزه

· تشکیل بانک اطلاعاتی کاربردی از حوزه روابط عمومی و ارتباطات در کشورهای اسلامی

· شناخت و معرفی دستاوردهای نوین حوزه روابط عمومی و زمینه سازی گسترش تخصصی آن ها در کشورهای اسلامی

· تنظیم پروتکل های همکاری و تبادل اطلاعات بین سازمان ها و نهادهای بین المللی متعامل با موضوع روابط عمومی و ارتباطات

· شناخت، ترغیب و جذب کارگزاران مشتاق روابط عمومی و ارتباطات برای مشارکت و تعامل و اجرایی شدن دستاوردهای کنگره

 

1-4- بخش های اصلی کنگره

· بخش علمی

- برگزاری کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

- تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

- برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی

- برگزاری پانل های تخصصی جهت ارتقای سطح تخصصی کارشناسان و متخصصان حوزه روابط عمومی

- برپایی نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در صنعت روابط عمومی

· بخش فرهنگی

- معرفی برگزیدگان و پیش کسوتان حوزه روابط عمومی در کشورهای اسلامی

- تقدیر از اساتید، فعالان و متخصصین بین المللی حوزه روابط عمومی

- اهدای جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

· بخش فن آوری

- طراحی و راه اندازی شبکه اینترنتی روابط عمومی کشورهای اسلامی

- وب سایت کنگره

- ایجاد بانک اطلاعات متخصصان روابط عمومی

· بخش مدیریت تصویر

- نامه کوالا لامپور به رسانه های چاپی و الکترونیکی جهان به منظور ایجاد یک سیستم مبادله اطلاعات واقعی، دو سویه کردن جریان اطلاعات و اخبار بین المللی و یادآوری مکرر تعهدات اخلاقی گردانندگان وسایل ارتباط جمعی بویژه رسانه های مغرض غربی در انعکاس واقعی مسایل جهان اسلام و کشورهای اسلامی

 

1-5- موضوع کنگره

موضوع کنگره بطور خلاصه عبارت است از:

· تبیین بسته های فرصت های همکاری در زمینه های روابط عمومی و ارتباطات

· بسته بندی ظرفیت های سرمایه گذاری در صنعت روابط عمومی

· شناسایی، جذب، سازماندهی و هدایت کارگزاران مسلمان روابط عمومی

· ایجاد و اهدای مشوق های حرفه ای مانند تقدیر از بهترین عملکردهای روابط عمومی در کشورهای اسلامی

· تدارک و طراحی بانک اطلاعات ظرفیت های موجود روابط عمومی در کشورهای اسلامی در قالب نرم افزاری

 

1-6- محورهای تخصصی کنگره

- گسترش ارتباطات بین المللی کارگزاران مسلمان روابط عمومی از جهت تعامل با یکدیگر، رسانه ها و سازمان های بین المللی

- تاکید و نمایش ظرفیت های رسانه ای و روابط عمومی کشورهای مسلمان در حوزه های مختلف

- ارتقای سطح ارتباطات بین المللی با هدف ارایه تصویری واقعی و پیشرو از دین مبین اسلام و مسلمانان در سراسر جهان

- تاکید و نقش محوری تهیه و توسعه استانداردهای آموزشی و پژوهشی

 

2. گزارش برگزاری

2-1- مراسم اهدای جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

در نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که به مدت سه روز از تاریخ 14 آذرماه 1390 در مالزی برگزار شد، تأکید شد که روابط عمومی موثر در کشورهای اسلامی می‌تواند شیوه مناسبی برای اشاره به مشکلات ناشی از افزایش اسلام هراسی و نژادپرستی باشد.

نخستین کنگره جهانی روابط عمومی اسلامی در کوالالامپور مالزی به طور مشترک از سوی دانشگاه مالزی و موسسه کارگزار روابط عمومی مستقر در تهران با حمایت فدراسیون روابط عمومی های آسه ان برگزار شد. بین المللی اسلامی

سخنرانی مراسم اهدای جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی نیز بر عهده عبدالله احمد بدوی نخست وزیر سابق مالزی بود.

همچنین در این مراسم جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به مهدی باقریان، رییس موسسه کارگزار روابط عمومی و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران اختصاص یافت.

این جایزه به دلیل پیشنهاد ایده برگزاری اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی، تشکیل انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی، کسب اعتبارنامه متخصصان روابط عمومی، ارایه طرح تهیه و انتشار کتاب روابط عمومی اسلامی، همکاری با تشکل های و انجمن های تخصصی روابط عمومی در کشورهای اسلامی، برگزاری نشست های مختلف با حضور متخصصان و کارگزاران مسلمان روابط عمومی در ایران، انتشار کتاب ها و نشریات تخصصی روابط عمومی، برگزاری هفت دوره آموزشی روابط عمومی در کشورهای مسلمان طی سال‌های اخیر، همچنین انتشار مقاله‌ها و یادداشت‌های مختلف در نشریات بین‌المللی در جهت تقویت وحدت بین کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی و سایر فعالیت های شاخص در حوزه روابط عمومی به وی اختصاص یافته است.

جوایز ممتاز جهانی برای برترین های روابط عمومی جهان اسلام، بالاترین افتخار این صنعت در جهان اسلام است. در سال 1390، برنامه ای برای قدردانی از بهترین های روابط عمومی کشورهای اسلامی با ایجاد جوایز ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به شکل سالیانه برای برترین ها، آغاز شد. برنامه اهداء اولین دوره این جوایز در سال 1390 در مالزی برگزار شد.

 

2-2- مراسم افتتاحیه

· حضرت رسول اکرم (ص)، بنیانگذار روابط عمومی اسلامی

در نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی از حضرت محمد (ص) پیامبر عظیم الشان اسلام به عنوان بنیانگذار روابط عمومی اسلامی یاد شد.

درجلسه افتتاحیه کنگره، که با موضوع "حرفۀ روابط عمومی در کشورهای اسلامی – روندهای گذشته، حال و آینده"، برگزار شد، نقش مهم حضرت رسول اکرم(ص) در پایه‌ریزی مفاهیم زیربنایی حرفۀ روابط عمومی توسط مسلمین، مورد تاکید و تأیید قرارگرفت.

هیأت عالی نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی (IAMPRC) در مدت سه روز برگزاری خود با بیان گوشه ای از اخلاقیات و منش آن پیامبر بزرگوار، حضرت محمد (ص) را بانی شناخت. روابط عمومی اسلامی در بیانیه کنفرانس مزبور آمده است: ارزش‌های ارتباطی حضرت محمد (ص)، یعنی حریت، عدالت، تواضع، و ادب منطبق با اعمال و رفتار ایشان بود. استفادۀ استادانۀ آن حضرت از فن خطابه و بلاغت و تعهد ایشان نسبت به ارتباطات هدفمند برای نوع بشر الگویی مناسب و قابل استفاده است. خطابه‌های ایشان نشان می‌دهد که آن حضرت آرزومند سعادت و خوشبختی ابناء بشر بوده اند وبا مهربانی، فروتنی، میانه‌روی، دادگری و آزاده‌خواهی، خواهان رهایی از قید وبندهای غیر الهی وگام برداشتن بشریت به سوی سعادت بودند.

موضوعی دیگری که در سه روز برگزاری کنگره به طور متناوب تکرار می‌شد نظریۀ شورا – مشورت جمعی و جامعه – در تفکر اسلامی و نقش تأثیرگذار آن در روابط عمومی اسلامی بود.

در این کنگره سخنران ها از 17 کشور مقالات خود را ارایه کردند.

 

2-3- برخی سخنرانی ها

· سخنرانی پروفسور داتو سری سید عربی، رئیس اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

پروفسور داتو سری سید عربی، رئیس اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی اهمیت این کنگره را مورد تأکید قرار داده گفت: به کلیه نمایندگان حاضر در این جلسه که نقطۀ عطفی در تاریخ صنعت روابط عمومی، نه تنها برای مالزی بلکه برای جهان است، خوشامد می‌گویم. این کنگره افتتاحیه شاغلان مسلمان و غیرمسلمان روابط عمومی را با هدف ترویج ارتباط رو در رو برای بهینه سازی قابلیت‌های شگرف در جهان اسلام، گردهم آورده است.

این اولین کنگره جهانی روابط عمومی کارگزاران مسلمان است که توسط دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی، فدراسیون روابط عمومی آسه‌آن و مؤسسۀ کارگزار روابط عمومی در ایران سازماندهی شده است.

امام فیصل عبدرئوف، رئیس ابتکارات کوردوبا، نیویورک، در مقام سخنران اصلی، نیز سخنانی ایراد کرد. در میزگردهای این کنگره موضوعاتی مانند "اصول اخلاقی در ارتباطات/ روابط عمومی، حاکمیت، شفافیت و مسئولیت از دیدگاه اسلامی"، "روابط عمومی در منظر جدید سیاسی کشورهای مسلمان"، "تدابیر روابط عمومی برای وحدت در کثرت"، و "آموزش روابط عمومی در ممالک اسلامی"، و... مورد بررسی قرار گرفت.

·

سخنان تون عبدالله احمد بداوی، نخست‌وزیر سابق مالزی

کارگزاران مسلمان روابط عمومی برای شکل دادن مجدد به برداشت از اسلام باید همه منابع خود را به کار گیرند

عبدالله احمد بداوی، نخست وزیر سابق مالزی، در سخنرانی خود خطاب به نمایندگان حاضر در مهمانی شام افتتاحیه و مراسم اهداء جوایز روابط عمومی به دو پیش‌شرط حرفۀ روابط عمومی برای مسلمانان، یعنی عدالت و مسئولیت، اشاره کرد.

ریشه و اساس این توصیه ها در روابط عمومی در دو منبع اصلی اسلامی، یعنی قرآن و سنت، قرار دارد و هر کلام، عمل و تأییدی به حضرت محمد(ص) منسوب است. این ویژگی ها از کارگزاران مسلمان روابط عمومی که وظیفه دارند اخلاقیات و ارزش‌های حرفه‌ای پایه‌گذاری شده توسط حضرت محمد(ص) را رعایت وتبلیغ نمایند، جدایی ناپذیر است.

وی در سخنرانی خود اظهار داشت: ما می توانیم نشان دهیم که میراث اسلام برای بشریت پیشرفت بوده است نه تنها ماندن در عصر طلایی که قرن ها پیش بوده است، بلکه این پیشرفت تا امروز نیز ادامه داشته است.

وی افزود: تعصب ها، نژادپرستی و اسلام هراسی تجلی ملموسی بوده که به سادگی از بین نمی رود بنابراین روابط عمومی می تواند شیوه ای برای اشاره به این مشکلات و بازگو کردن حقیقت باشد.

تون عبدالله احمد بداوی گفت: شاغلان مسلمان روابط عمومی برای تغییر شکل برداشت از اسلام و دادن جلوه‌ای جدید به آن، باید منابع و تخصص خود را تجمیع کنند.

نخست‌وزیر سابق مالزی تاکید کرد: اکنون زمان مناسب برای مسلمانان فرا رسیده تا استعداد بالقوۀ امت مدرن برای مشارکت در تمدن بشری را به نمایش بگذارند.

او که در مراسم افتتاحیه اهداء جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی سخن می‌گفت، اظهار داشت: غالباً، جریان اصلی رسانه‌های بین‌المللی در بهترین حالت بی‌علاقه و بی‌تفاوت و در بدترین حالت در مقابل بیان گزارش‌های مثبت (دربارۀ اسلام) مقاوم هستند، گو این که سازمان‌هایی چون الجزیره ظهور کرده‌اند تا به نحوی فزاینده امکان بروز نقطه نظرهای جایگزین را فراهم آورند.

وی گفت که ارتباطات نوین و جدید راه دور نیز باید به صورت وسیله‌ای جهت اعلان خبرهای مثبت دربارۀ اسلام به کار گرفته شود.

او کارگزاران مسلمان روابط عمومی را تشویق کرد که از این لحظۀ بی نظیر تاریخی در جهت شکل دادن تازه به برداشت‌ها و بخشیدن جلوۀ تازه به سیمای اسلام استفاده کنند و یادشان باشد، روزنۀ فرصت کوچک است و به سرعت بسته می‌شود.

او گفت: قبل از آن که توجه ناپایدار و گذرای جهان به پدیدۀ بعدی جهانی معطوف گردد باید از این فرصت استفاده کنیم. باید این فرصت را غنیمت بدانیم که یک بار و برای همیشه نشان دهیم که مسلمانان فعال، کاملاً مؤثر و سازندۀ جامعۀ جهانی‌اند – نیرویی برای خیر و نیرویی برای پیشرفت هستند.

 

· سخنرانی خانم داتو موخریز ماهاتیر، قائم‌مقام وزیر تجارت و صنعت مالزی

حامیان و مدافعان روابط عمومی باید در انتشار اطلاعات از حقیقت پاسداری نمایند

خرسندم که در این صبحگاه، در نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی با شما هستم. مایلم از این فرصت استفاده کنم و از سازمان دهندگان تشکر کنم که مرا برای افتتاح رسمی این رویداد دعوت کرده‌اند. امروز از مشاهدۀ حضور مهمانان از سراسر دنیای اسلام و نیز دوستان غیرمسلمان در این تالار مسرورم. این روش بهترین شیوه برای بنیانگذاری یک کنفرانس برای کارگزاران مسلمان روابط عمومی از کلیه کشورهای شرکت کننده است.

به نظر من، فرایند ارتباطات و روابط عمومی باید صمیمانه و صادقانه، شفاف، دارای احترام متقابل و با هدف رعایت انصاف برای منافع متقابل کلیه افراد بشر باشد، به همین جهت از فرصت استفاده کرده به سازمان دهندگان که قصد دارند با برپا کردن این کنگره بین‌المللی برای کارگزاران مسلمان روابط عمومی و ارتباطات به این آرمان‌های متعالی برسند، تبریک می‌گویم.

مهمانان گرانقدر

اگرچه که اسلام دینی جهانشمول، آزاد و با احترام نسبت به دیگران وارزش گذاری به دیگر ادیان است، اما امروزه بسیاری متاسفانه در بسیاری از مجامع عمداً دست به اقداماتی می‌زنند که ایجاد آشفتگی نموده و این حقیقت را تحریف نمایند. اسلام را به نحوی غیرمنصفانه به تروریسم، تندروی، و بسیاری از سایر "ایسم"های منفی منتسب می‌کنند. حقیقت این است که اقدام به ارعاب و ایجاد وحشت ممکن است از شرایط تاریخی حاکم و بی‌عدالتی فاحش سرچشمه بگیرد و به چنین اقداماتی که از فرط استیصال به آن مبادرت می‌شود منجر گردد؛ اما، به هر حال، آنچه که در نظر یک تروریست جلوه می‌کند می‌تواند در نظر دیگری مبارز راه آزادی باشد.

یکی از نمونه‌های متعدد وضعیت فلسطینیان است که صرفاً برای بقای خود و حق تصمیم‌گیری برای خویش در زادگاه خود، که صهیونیست‌ها به طور غیرقانونی اشغال کرده‌اند، مبارزه می‌کنند. به خاطر این موضوع، فداکاری‌های راشل کوری[1] را، که تنها جرم او مبارزه علیه انهدام خانه‌های فلسطینیان توسط قوای دفاعی صهیونیستی بود، فراموش نکنیم. این دختر جان خود را به وحشتناک‌ترین و وحشیانه‌ترین وجه، با خرد شدن زیر بولدوزرهای قوای دفاعی صهیونیسم فدا کرد. با ناوگروه بعدی صلح هم که سعی داشت محاصرۀ غزه را بشکند نیز با برخوردی مرگبار در نقض جمیع قوانین اخلاقی و معنوی یا تجویز شده به وسیلۀ قانون بین‌الملل که در عصر به اصطلاح مدنیت مدرن عزیز می‌داریم، برخورد شد.

بنابراین، حامیان و مدافعان روابط عمومی این وظیفه را دارند که در انتشار اطلاعات برای مردم از حقیقت پاسداری نمایند. برای شاغلان روابط عمومی در افکار عمومی و ترغیب آنها نقشی خطیر نیز وجود دارد. با توجه به محیط و معضلات متعددی که بر عالم اسلام تأثیر می‌گذارد، وظیفۀ هر کارگزار و متصدی روابط عمومی، بخصوص کارگزار مسلمان روابط عمومی است، که در اصلاح یا رد برداشت‌های نادرست و افکار غلط نسبت به اسلام یا اطلاعات نادرست مغرضانه و تحریفاتی که با هدف قرار دادن مسلمانان در جانب نادرست تاریخ صورت می‌گیرد، از طریق انتشار پیام‌ها از راه رسانه‌های گروهی یا هر مجرای دیگر ارتباطی نقش خود را ایفا کنند.

تعصبات، نژادپرستی و اسلام‌هراسی از جمله تجلیات ملموس و محسوسی است که به آسانی از بین نمی‌رود. روابط عمومی مؤثر یکی از روش‌های پرداختن به این مسایل و اگر به اقدامی عادلانه برای مسلمانان منجر نشود در جهت تثبیت مجدد حقیقت است.

ما باید همچنان اعتقادات خود را حفظ و اصول خویش را بیان نماییم، و زمان شرکت در بحث‌های آزاد برای منافع امت، انتقادات و اظهارات هوشمندانه و عملی خویش را ابراز نماییم. در مقابل خطر سقوط در دام آرمان مسلمانِ "میانه‌رو" یا "آزاداندیش" شدن هشدار می‌دهم زیرا این مقولات توسط گروه‌هایی ابداع شده که اسلام را نمی‌شناسند یا ممکن است انگیزه‌های پنهانی برای ایجاد اختلاف و فاصله در میان مسلمانان داشته باشند. چنین کاری مسلمانان را در موضع دفاعی قرار می‌دهد یا ایمان ما را تضعیف می‌نماید.

جوهر اسلام تعلیم اعتدال است. به این ترتیب، ما همیشه باید دیدگاه‌های خود را با جامعه‌مان و با کسانی که خارج از آنند در میان بگذاریم تا اعتماد و مدارای متقابل افزایش یابد. ما مسلح به ایمان خویش باید مشارکتی مطلوب با کلیه افراد بشر داشته باشیم تا وجدانی عظیم‌تر را در فرایند ارتباطات برای خیر و منفعت کل عالم انسانی به ارمغان آوریم. اما، ما تنها در صورتی می‌توانیم به این مقصود نایل گردیم که خود مسلمانان متحد باشند. اگر جامعۀ ما منسجم و قوی باشد غیرمسلمانان به ما احترام خواهند گذاشت. این حس احترام متقابل می‌تواند به تثبیت مجدد پذیرش مسلمانان و اسلام کمک کند.

به‌علاوه، مایلم دربارۀ مشارکت مالزی برای درک بهتر اسلام و این که کارگزاران مسلمان روابط عمومی چگونه می‌توانند در انتشار خبرها و شاید تشویق سایرین به پیوستن به این روند مشارکت داشته باشند، صحبت کنم.

در درجۀ اول، وقتی که اقتصادهای جهان از بحران تضعیف کنندۀ مالی جهانی، ناشی از وام‌های خطرناک سودجویانۀ بدون وثیقه مانند وام‌های درجه دو[2] روی مشتقات سرمایه[3] دچار سرگیجه شده بود، بازیگران وحشت‌زدۀ بازار مالی در جستجوی نظام مالی جایگزین بودند که قاطعانه مبتنی بر اخلاقیات باشد. آنها در کمال استیصال همه جا را جستجو کردند و نهایتاً پناهگاه امن و راه حل را در نظام مالی اسلامی یافتند که مالزی از آن حمایت می‎کند. آنها آنچنان شیفتۀ فضیلت‌های این نظام مالی مبتنی بر ارزش‌ها شدند که سرمایه‌گذاران از کلیه فرَق مذهبی تدریجاً آن را جدی گرفتند و دربارۀ بسیاری از انواع ابزارهای مالی که بانک‌های مالزی به وجود آورده بودند کسب اطلاعات کردند.

در واقع، با افزایش تعداد وام‌های اعطایی به موجب شریعت، که نشانی از افزایش تقاضا برای چنین ابزارهای مالی در میان مشتریان مسلمان و غیرمسلمان داشت، بانک‌های بین‌المللی بیشتری که به طور عادی ارتباطی با اصول اسلامی نداشتند شروع به اعطاء محصولات نظام مالی اسلامی نمودند. حال، دیگر عجیب نیست که ببینیم بانک‌های تجاری بین‌المللی وام‌های اسلامی به مشتریانی اعطاء می‌کنند که غیرمسلمانند. موفقیت نظام مالی جهانی اسلامی و سیستم بانکداری اسلامی، که اصول و جزئیاتش در اثر اندیشۀ متفکران مالزی و بقیه نقاط جهان اسلام نشأت گرفته چنان است که اکنون نظام مالی جهانی دارای جایگزینی است که ثبات و امنیت دارایی‌های مالی را که بسیار مورد نیاز است، تأمین می‌کند.

به عنوان شاهد و گواهی بر اعتبار نظام مالی و بانکداری اسلامی، در سال 2009 واتیکان پیشنهاد کرد که بانک ها باید ناظر به نظام مالی اسلامی باشند تا اعتماد را در زمان بحران اقتصادی جهانی به مشتریان خود باز گردانند. در روزنامۀ رسمی واتیکان به نام اوسرواتوره رومانو Osservatore Romano آمده است: "اصول اخلاقی که نظام مالی اسلامی بر مبنای آن استوار است می‌تواند بانک ها را به مشتریان آنها و روح حقیقی که باید بر هر خدمت مالی حاکم باشد، نزدیکتر سازد." بسیاری از غیرمسلمانان می‌توانند حکمت و نیز مزایای نظام مالی اسلامی و برتری آن بر نظام‌های جاری را مشاهده کنند.

به‌علاوه، دربارۀ تأسیس صنعت جهانی حلال، در طی جلسات سازمان تعاون اسلامی [به عربی منظمة التعاون الاسلامی] (OIC) و کمیتۀ تعاون اقتصادی و تجاری وابسته به سازمان تعاون اسلامی (COMCEC) در چند سال قبل بود که مالزی پیشنهاد کرد که موضوع حلال در دستور جلسه گنجانده شود.

اعتراضات زیادی در آغاز مطرح شد؛ اکثراً سؤالات چنین بود که آیا مالزی اشاره ای تلویحی بدان دارد که غذای مصرفی در کشورهای مسلمان عملاً غیرحلال است. توضیح و جواب ما این بود که اگرچه مسلمانان ممکن است تصور کنند که به اصول اسلامی برای تضمین حلال بودن غذای مصرفی پای‌بندند، اما هنوز نقاط ضعف و راه‌های گریزی وجود دارد که مدت‌های مدید از آن غفلت کرده‌ایم.

در این عصر و زمان، با ابزار اثرگذار تکنولوژی که در اختیار ما است، قابل قبول نیست که "ضرورت" را به عنوان دستاویزی به کار ببریم که اطمینان مطلق نداشته باشیم که دقیقاً به وظایف و تکالیف خود وآنچه که قرآن کریم امر فرموده عمل می‌کنیم.

وقتی خاطرنشان کرد مسلمانان که بامدادان برمی‌خیزند تا قبل از صلاه فجر غسل نمایند، و دندان‌های خود را مسواک می‌زنند تا قبل از سجود در مقابل الله، تمیز باشند، اطلاع نداشتند که یکی از اجزاء خمیردندانی که استفاده می‌کردند استخوان خوک بود، یا مسواک آنها از موی خوک ساخته شده است. مطمئناً استفاده از این اقلام نمی‌تواند حلال باشد، و با این همه آنها با کمال اطمینان به ادای نماز می‌پرداختند بی توجه به این واقعیت که ممکن است ما در رابطه با حلال به تکالیف خود عمل نکرده باشیم.

مثال خوب دیگر نحوۀ آماده ساختن اغذیه است. حتی اگر اطمینان داشته باشیم که گوشت ما از ذبح حلال حاصل شده اما اجزایی را استفاده کنیم که در آماده ساختن آن مجاز نیست مانند کاربرد پیه خوک در سُس، در این صورت در اجرای تکالیف دینی خود اهمال کرده‌ایم. یا حتی وقتی هر کاری را انجام داده‌ایم که مطمئن باشیم غذای ما حلال است، اما بشقابی استفاده کنیم که پشت آن نوشته "چینی استخوانی" ممکن است غافل باشیم که این بشقاب ممکن است از استخوان خوک ساخته شده باشد.

بدیهی است که باید هوشیارتر باشیم تا به تکالیف دینی خود عمل کنیم بخصوص وقتی که تمامی وسایل را در اختیار داریم که تعیین کنیم آیا روشی که ما یا دیگران غذا تهیه می‌کنیم واقعاً حلال است یا خیر.

استدلال‌های قانع کننده این چنین بود که برادران و خواهران خود در سازمان تعاون اسلامی و کمیته اقتصادی و تجاری وابسته به آن را قانع کردیم حلال را در دستور جلسه قرار دهند. از آن زمان به این سو، تولید و صادرات غذای حلال در کلیه نقاط جهان آنچه را که نوعاً بازار اقیانوس آبی[4] است ایجاد کرد و بخش غیرغذایی حلال رشدی سالم را شاهد بوده است. حال، گسترش بازار جهانی حلال که سالانه بالغ بر 7/2 تریلیون دلار آمریکا است، نه تنها به علت بازار عظیم اسلامی یا درآمد عظیم اقلیت‌های مسلمان در کشورهای پیشرفته است، بلکه از آن روی نیز هست که اکنون غیرمسلمانان، در عصری که بیماری‌هایی چون آنفلوآنزای پرندگان و آنفلوآنزای خوکی در بخش‌های گوناگون جهان شیوع یافته، محصولات حلال را بهداشتی‌تر می‌دانند.

بنابراین، تصور می‌کنم اغراق نیست اگر گفته شود مالزی با توسعۀ نظام مالی اسلامی و صنعت حلال، خدمتی عظیم نموده و به موجب فریضۀ کفایی برای امت جهانی عمل کرده است. این فریضۀ کفایی که ما وقت و تلاش زیادی را صرف آن کرده‎‌ایم نه تنها به مسلمانان بلکه به غیرمسلمانان در سراسر جهان نیز منفعت رسانده است.

با این همه، با میزانی از رضایت مشاهده می‌کنیم که مسلمانان و غیرمسلمانان به طور یکسان اسلام را مستقیماً با عالی‌ترین شکل اخلاقیات مرتبط می‌دانند. مرتبط بودن یا نامیدن اسلام با نظام مالی مبتنی بر اخلاقیات یا ارزش‌ها یا فرایند بهداشتی کردن اغذیه امری است که حت�'ی افرادی که خود را دوستان اسلام نمی‌دانند آن را نمی‌توانند انکار کنند. آنها نیز، چه خوش شان بیآید چه خوش شان نیاید، باید از اصطلاحاتی چون صکوک[5]، مضاربه، تکافل[6] و غیره را به کار ببرند زیرا مشتریان آنها طالب محصولات مالی اسلامی‌اند.

تناقض را در نظر مجسم کنید وقتی که کسی می‌گوید اسلام مروج تروریسم است و در عین حال از تسهیلات بانکداری اسلامی استفاده و محصولات حلال را مصرف می‌کند. این افراد چگونه تبلیغات خود را توجیه می‌کنند وقتی می‌گویند مسلمانان متمایل به خشونتند و در عین حال تصدیق می‌کنند که اسلام مروج معنویات، نظافت و ارزش‌های نیکو است؟ بدیهی است که هرچه تقاضا برای نظام مالی و بانکداری اسلامی و نیز محصولات و خدمات حلال بیشتر باشد، توانایی ما برای شکست دادن تبلیغات برای بد نشان دادن اسلام به عنوان دیانتی خشن بیشتر و قوی‌تر خواهد بود.

در این زمینه به طور یکسان به کارگزاران مسلمان و غیر مسلمان روابط عمومی توصیه می‎‌کنم آنچه را اسلام و مسلمانان برای مقابله با تبلیغات منفی به عالم داده‌اند، مطرح نمایند. بیان فضیلت‌های نظام بانکداری و مالی اسلامی و نیز محصولات حلال یک طریقه است که می‌توانیم درک از دیانت مان را بالا ببریم.

قبل از پایان سخن، مایلم به برندگان جایزۀ امروز توصیه کنم که هرگز در ترویج حق و حقیقت تسلیم نشوند. در واقع، مبارزه هیچ گاه پایان نمی‌گیرد، بلکه مداوما ادامه دارد.

 

· نظرات دانیل تیش، رئیس اتحادیه جهانی روابط عمومی

روابط عمومی، دیپلماسی عمومی و توسعه روابط عمومی اسلامی

در این هفته از حضورم در کوآلالامپور، مالزی، به فرصت ارزشمندی در مسیر شغلی ام رسیدم و آن فرصت برای شرکت در نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی بود.

هنگام پذیرش دعوت برای شرکت در کنگره انتظارات دیگری داشتم و شرکت در این کنگره را فرصتی برای کاهش فاصله های جهانی تلقی می کردم و باید اعتراف کنم که آنچه دیدم فراتر از انتظار من بود. حاضران در ردیف صندلی جلو به عنوان بنیانگذاران کنگره در بحثی هوشمندانه، مشتاقانه و خوش‌بینانه از 17 کشور جهان دربارۀ شهرت جهانی و دیانت شان، و نقشی که روابط عمومی می‌تواند در آیندۀ آن ایفا کند به خوبی سخن گفتند. در سراسر کنگره، تصویر اسلام با تابشی نمایان می‌درخشید. به عنوان فردی جهانی با پدری که یهودی به دنیا آمد و مادری که کاتولیک پای به جهان نهاد، باعث افتخاری بزرگ برای من بود که متحد و متفق در کنار کارگزاران مسلمان روابط عمومی بایستم، از ارتباطات برای درک تنوع خودمان استفاده کنم، و در عین حال وحدت را هم در حرفه و هم در انسانیت بیابم.

ده سال بعد از حمله یازدهم سپتامبر توسط القاعده و جنگ تفرقه‌افکنانۀ عراق، بهار عربی روزنۀ و فرصتی مناسب را برای توسعه روابط عمومی اسلامی به عنوان جامعۀ جهانی جوان، مصمم و مدرن گشود و مشخص کرد که متخصصان روابط عمومی برای ایفای این مأموریت نقشی اساسی دارند.

در این کنگره سخنرانان مختلف اصول اساسی اسلامی را به روابط عمومی پیوند دادند، بخصوص اهمیت عدالت، مسئولیت و شورا که بدون آن هیچ کاری مشروعیت ندارد. در حالی که اینها ایده‌های بنیادی تفکر اسلامی است، هیچ چیز بیش از اینها نمی‌تواند با روابط عمومی امروزی مرتبط باشد: مثلاً اهمیت اخلاقی، شفافیت، صحت و درستی، مسئولیت و تفاهم متقابل را برای رسیدن به ارتباطات جمعی موفق از این دسته اند.

 

دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی

در مراسم اختتامیه اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی که روزهای 15 تا 17 آذر ماه 1390 در کوالالامپور- مالزی برگزار شد، مقرر شد که دومین دوره این کنگره جهانی سال آینده در ایران برگزار شود.

مهدی باقریان، رئیس موسسه کارگزار روابط عمومی و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی با اشاره به اینکه در اولین دوره این کنگره بیشتر به موضوع‌های عمومی روابط‌ عمومی پرداخته شده است، اظهار کرد: در کنگره دوم تمرکز بر روی موضوع روابط عمومی اسلامی خواهد بود.

باقریان با تأکید بر اینکه بسیاری از مفاهیمی که در دین اسلام وجود دارد عمیق‌تر از مفاهیم غربی است، تصریح کرد: اگر مدل امت اسلامی فارغ از مباحث حاشیه‌ای در روابط عمومی پیگیری، سرمایه‌گذاری و بحث شود پنجره‌های تازه‌ای بر روی دانش و حرفه روابط عمومی در کشورهای اسلامی باز می‌شود و ما می‌توانیم مدل روابط‌ عمومی اسلامی را طراحی و به جهان عرضه کنیم.

مهدی باقریان، رییس موسسه کارگزار روابط عمومی و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان می‌توان از دانش روابط عمومی برای گسترش مباحث دینی در جوامع استفاده کرد و تا چه حد حرفه روابط‌عمومی ظرفیت تبدیل شدن به یک مبحث بین رشته‌ای دینی را دارد، گفت: ظرفیت بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد و روابط عمومی می‌تواند در گسترش مباحث دینی موثر باشد، به خصوص در حوزه بین‌المللی می‌توان از پتانسیل های این حرفه در جهت ایجاد وحدت بین کارگزاران مسلمان روابط عمومی با هدف مقابله با موج اسلام‌هراسی در غرب استفاده کرد.

باقریان با اشاره به مطرح شدن موضوع بیداری اسلامی در اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی گفت: کارگزاران روابط عمومی کشورهای مسلمان با تمامی ابزارها و فنونی که در اختیار دارند و با باور و اعتقاد و اتکا به سرچشمه زلال تعالیم اسلامی که شور و شوق حرکت برای پیروزی و فتح را در قلوب مردمان کشورهای اسلامی ایجاد کرده بایستی به ایفای نقش تاریخی خود در این زمینه بپردازند.

وی افزود: تشکیل امت اسلامی فراتر از مرز‌های جغرافیایی در کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به عنوان یک مدل مطرح و اعلام شد که روابط عمومی می‌تواند در تشکیل این امت واحده نقش داشته و میدان‌دار چرخه نظام اطلاع‌رسانی در رابطه با مسایل جهان اسلام باشد.

رئیس موسسه کارگزار روابط عمومی با اشاره به اینکه در اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط ‌عمومی همه اذعان داشتند که مدل ارتباطی روابط عمومی با توجه به شکل‌گیری ابزارهای مدرن و نرم دچار تغییر بنیادی شده است، گفت: به همین دلیل روابط‌عمومی‌ها به ویژه درکشورهای اسلامی در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته‌ا‌ند و اگر کارگزاران مسلمان روابط عمومی اقتضائات این تحولات بنیادین را درک نکنند تأثیرگذاری خود را در جهان امروز از دست می‌دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان یک مدل روابط عمومی اسلامی را طراحی و به جهان عرضه کرد، گفت: در مراسم اختتامیه اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی مصوب شد که دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در ایران برگزار شود و به نظر من چون در کنگره اول در مورد مسائل عمومی بحث شد، بهتر است در کنگره دوم موضوع مدل روابط عمومی اسلامی در دستور کار قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی تصریح کرد: بسیاری از مفاهیمی که در دین اسلام وجود دارد بسیار عمیق‌تر از مفاهیم غربی بوده و مدل امت اسلامی فارغ از همه حاشیه‌ها اگر در روابط عمومی پیگیری، سرمایه‌گذاری و بحث شود پنجره‌ تازه‌ای بر روی دانش و حرفه روابط عمومی گشوده می شود.

وی در پایان گفت: تأثیرگذاری روابط عمومی صرفاً محدود به حوزه‌های اقتصادی نیست و حوزه‌های گسترده‌تری مانند سیاست، اجتماع، شفافیت، عدالت و ... را نیز در برمی‌گیرد به همین دلیل اعتقاد داریم طرح روابط انسانی در حوزه روابط عمومی به ویژه روابط عمومی اسلامی بدون در نظر گرفتن نابرابری‌های موجود که در اقصی نقاط جهان به ویژه در خاورمیانه، شمال آفریقا، آمریکا و اروپا جریان دارد روابط عمومی‌ را به نقطه مطلوبی نمی‌رساند.

 


[1] راشل آلین کوری (یا ریچل آلین کوری به انگلیسی: Rachel Corrie (۱۰(آوریل ۱۹۷۹ - ۱۶ مارس ۲۰۰۳) عضو آمریکایی جنبش اتحاد جهانی (ISM) بود که در طول انتفاضه مسجد الاقصی به عنوان یکی از فعالان این جنبش به نوار غزه رفت. راشل هنگامی که بلدوزر نیروهای اسرائیل در نوار غزه قصد تخریب خانه‌های فلسطینیان را داشت و وی می‌خواست راه بلدوزر را سد کند، توسط بلدوزر زیر گرفته شد و کشته شد.

[2] وام درجه دو (به انگلیسی Subprime Lending) نوعی از وام‌دهی بانک‌ها و مؤسسات مالی به وام‌گیرندگان با اعتبار پایین‌تر از معمول است. منظور از صفت درجه دو، وام‌هایی است که به متقاضیان درجه دو از حیث اعتبار و درآمد داده می‌شود. در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۸ میلادی مؤسسات اعطای وام مسکن درجه دو در ایالات متحده به دلیل ناتوانی شماری از وام گیرندگان در بازپرداخت بدهی خود با دشواری روبه‌رو شدند که این امر تأثیری گسترده بر بازارهای مالی کشورهای دیگر نیز داشته‌است.

[3] ابزار مشتقه (به انگلیسی Derivative Contract): در مباحث مالی ابزاری است که ساختار پرداخت و ارزش آن از ارزش دارایی پایه و شاخص های مربوطه نشآت می‌گیرد. این ابزار به دارنده آن اختیار یا تعهد خرید و یا فروش یک دارایی معین را می‌دهد و ارزش آن از ارزش دارایی مربوطه مشتق می‌شود.

[4] در سال ۲۰۰۵ کتابی تحت عنوان استراتژی اقیانوس آبی که حاصل کار بیست ساله پروفسور چان کیم و پروفسور رنه مابورنیا بود، منتشر شد و در کمتر از یک سال میلیون ها نسخه از آن به چهل و یک زبان دنیا ترجمه و فروخته شد. استراتژی اقیانوس آبی نتیجه دو دهه تحقیق و مطالعه بر روی بیش از ۱۵۰ حرکت استراتژیک دنیا در بیش از ۳۰ صنعت متفاوت در طی ۱۰۰ سال گذشته است، این رویکرد بکارگیری پیروی هم زمان از دو نوع استراتژی تمایز و استراتژی کاهش هزینه می باشد. در عین حال مجموعه ای از متدولوژِ‌ها و ابزارهای مدیریتی برای ایجاد یک فضای بازار جدید و بی رقیب را در اختیار سازمان‌ها قرار می دهد. پارادایم رقابت در فضای کسب و کار، بر ذهن بسیاری از مدیران امروز جهان سیطره دارد، مدیران تنها راه پیروزی و موفقیت سازمان خود را در پیشی گرفتن از رقبا و گرفتن سهم بیشتر از بازار تقاضای موجود می دانند. آزاد شدن ذهن مدیران از این پارادایم نیازمند دیگرگونه نگریستن به مفهوم استراتژی است. نویسندگان کتاب استراتژی اقیانوس آبی معتقد هستند که تنها راه پیروزی در رقابت توقف تلاش برای پیروزی در رقابت است و به جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوس‌های آبی شد و دست به خلق تقاضا زد. بازاری که در آن هنوز قواعد بازی مشخص نشده است و فرصتی برای رشد بسیار سودآور وجود دارد. در یک کلام به جای گرفتن سهم بیشتر از کیک باید به دنبال بزرگتر کردن کیک بود.

[5] صکوک جمع صک همان "چک" و به معنی اوراق بهادار و نیز عهد نامه است. اما اصطلاحاً: صکوک روش تامین مالی مبتنی بر اصول اسلامی است که نوعی اوراق مهروموم و تایید شده می‌باشد که می‌توان به عنوان گواهی سرمایه‌گذاری مشاع هم از آن نامه برد. با استفاده از اوراق بهادار صکوک می‌توان منابع مالی را با پشتوانه ترازنامه و دارایی‌های فیزیکی شرکت خاص اجرای پروژه‌ای (SPC) جذب کرد. نگاه کنید به: http://www.parsatinegar.com/Farsi/View.asp?id=452&kind=6&_ref=0.8626193 .

[6] تکافل به عنوان طرحی بر مبنای برادری، وحدت و همکاری دوجانبه تعریف می‌شود به صورتی کمک‌های مالی دوجانبه بین اعضاء در صورت نیاز هر یک از اعضاء و توافق سایرین فراهم می‌نماید. تکافل اسمی است مأخوذ از فعل عربی "کفال" به معنای رسیدگی کردن/ برآورده کردن نیاز یک شخص. تکافل به معنای کمک‌های متقابل در بین اعضاء گروه است. بدین معنی که هر عضو از گروه سعی و تلاش می‌کند تا شخص نیازمند در گروه را حمایت نماید. نگاه کنید به: http://bimeh-nameh.blogfa.com/post-102.aspx .

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد