شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مترجم:مریم میرعبدالحق- با توجه به اطلاعات موجود، روابط عمومی مدرن یا به اصطلاح (غربی) از سال 1981 در چین به کار گرفته شده است.
در اواخر دهه 1970 چین تغییرات اقتصادی و سیاسی را تجربه کرد که راه را برای مفهوم و شغل های غریی آسان کرد. همچنین مفهوم ارزش روابط عمومی در چین بعد از رواج پیدا کردن سرمایه گذاری کسب و کار در شمال هنگ کنگ برای شرکت ها آشکار شد به طوری که رویکرد روابط عمومی غربی به سرعت در مناطق دیگر رواج پیدا کرد و همچنان نیز این نوع روابط عمومی نسبت به روابط عمومی آکادمیک و روابط عمومی جوامع چینی روبه افزایش است.
به لحاظ تاریخی، فلسفه روابط عمومی در چین به 2000 سال قبل بر می گردد. اکنون این فلسفه با عنوان مفهوم "هماهنگی" شناخته می شود. تثبیت و حفظ این روابط عمومی هماهنگ به روابط بین قوانین موجود و افراد موفق و ناموفق بستگی دارد. مکتب کنفوسیوس به معنای فلسفه نظارتی در چین است و بر احترام به نظم اجتماعی تاکید می کند که نیاز دارد تمامی افراد در روابط خود با یکدیگر از آداب پذیرفته شده ای پیروی کنند و درگیری های ایجاد شده توسط سیستم طبقه سیاسی را کاهش دهند.
مانند روابط عمومی غربی، گاهی اوقات بسیار دشوار است که بتوان فهمید چطور می توان بین قوانین و افراد هماهنگی ایجاد کرد، افرادی که ما آنها را به عنوان رهبران چینی در ارتباط با شهروندان خود می شناسیم. در حالی که همچنان هماهنگی بین افراد و قوانین در چین با وجود حکومت کمونیستی وجود دارد،
برخی ها شگفت زده می شوند که به دست آوردن یک چنین هماهنگی در روابط عمومی چین چگونه بوجود آمده است و روابط عمومی یکپارچه با دولتمردان کشور چین واقعا چه مفهومی را برای شهروندان آنان دارد.
تدریس روابط عمومی در چین در طول دهه 1980 به طور رسمی شروع شد. اکثر شاغلان روابط عمومی در چین در آن زمان غربی هایی بودند که در خارج از چین تحصیل کرده بودند و به طور غیر رسمی مربیان دانشجویان چینی بودند. دوره های آموزشی حدودا چهل روز به طول می انجامید و جلسات آموزشی شامل موضوعاتی از قیبل روابط عمومی،اصول روابط عمومی، تبلیغات، نوشتن تبلیغات و ارتباطات بین فردی بود.
برخی مشکلات در آموزش مربوط به اختلاف فرهنگی و اجتماعی بین دانشجویان و اساتید بود. همچنان نیز در بین برخی از افراد که تمایل به روابط عمومی دوره های پیشین دارند، این نوع آموزش غیر رسمی به چشم می خورد. با این وجود نظام دانشگاهی در چین در برنامه های درسی مرتبط با این رشته در طی چهار سال آنچنان پیشرفت کرده است که تا درجه فوق لیسانس در روابط عمومی پیش رفت.
در حال حاضر بحران در روابط عمومی دولتمردان چینی مربوط به شهروندان چینی می شود که می گویند: "فقدان دو طرف در ارتباط متقارن وجود دارد" که این خود یکی از مفاهیم کلیدی در روابط عمومی غرب به شمار می آید.
منبع:1. Sam Black, "Public Relations in China Today." Public Relations Quarterly, 1991, Vol. 35, Issue 4.
2. Ni Chen, "Public Relations Education in the People's Republic of China." Journalism Educator, Spring 1994, p. 14-22.
3. David Coffey, "Coverage of China's Three Gorges Dam in the Globe and Mail and New York Times. Master's Thesis, University of Florida.
4. Jim Malusa, "Valley of the Dammed." The Discovery Channel, (premiered) January 10, 1997
5. "Great Wall Across the Yangtze" PBS brodcast televsion http://www.pbs.org/greatwall6. "Three Gorges Dam Project" http://www.chinaonline.com/refer/ministry_profiles/threegorgesdam.html
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|