شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ در ﺗﻤﺎم اﺑﻌﺎد ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ وارد ﺷﺪه وﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ را ﻧﻴﺰ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻗﺮار داده و ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﻣﻔﻬﻮم ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺳﺒﺰ ﺷﺪه اﺳﺖ .( افسردگان وهمکاران، 1390) . با توجه به گسترش روز افزون مصرف و تکنولوژی و آگاهی مصرف کنندگان از شرایط تولید و توزیع ، مصرف وحتی بازیافت محصولات، مصرف کنندگان تمایلات وگرایشات جدیدی در خرید محصولات سبز نشان داده اند. دولت ها نیز قوانین و مالیات های مضاعفی برای جلوگیری از هرچه بیشتر مصرف شدن منابع تجدید ناپذیر وآلودگی محیط زیست وضع نموده اند. بنابراین تولید کنندگان می بایست سیاست ها و استراتژی های تولید و بازار یابی خود را به گونه ای تهیه و تدوین نمایند تا هرچه بیشتر در جهت حفظ این منابع و مشتریان و سود آوری شرکت گام بردارند. این مطالعه قصد دارد تأثیرات شیوه های مدیریتی و استراتژی های بازاریابی سبز را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و مشخص کند که استراتژی های بازاریابی سبز بر عملکرد شرکت چه تأثیری دارد
واژگان کلیدی : استراتژی های بازاریابی سبز ، مدیریت زیست محیط داخلی،سازگاری با محیط زیست(طراحی سبز)، بازگشت سرمایه ، عملکرد سازمانی
مقدمه :
اﻣﺮوزه ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻓﺰاﻳﻨﺪه ای ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪای ﺣﻴﺎﺗﻲ و ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ ﺑﺮای ﻫﻤﻪ اﻗﺸﺎر ﻣﺮدم ﭼﻪ در ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻣﺸﺘری و ﭼﻪ در ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻨﻨﺪه ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. با افزایش قیمت انرژی و نگرانی ها در مورد تغییرات آب و هوا، اهمیت توجه به منابع طبیعی بیش از پیش احساس می شود. اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﮕﺮاﻧﻲ و آﮔﺎﻫﻲﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺖ و ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻳﻦﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺧﺮﻳﺪﻫﺎی ﺧﻮد ﻣﺴﺎﺋﻞ زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ را ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ . همین موضوع سبب شده است تا بسیاری بخواهند با پیوستن به جریان تولید محصولات سبز در کنار کمک به حل مشکلات زیستمحیطی، مقبولیت اجتماعی نیز کسب کنند. صاحبان کالا و بازاریابان نیز از این گرایش مشتریان بهره برده اند تا در کنار قیمت و کیفیت محصولات شان، از عامل سبز بودن برای متفاوتسازی محصول خود و جلب توجه پیشتازان بازار استفاده کنند. به این ترتیب استفاده از اصطلاحاتی نظیر دوست دار محیط زیست ، زیستسازگار، 100 درصد طبیعی، قابل بازیافت و ... رو به گسترش است. شرکت ها نیز با بازنگری در فرآیندهای مدیریتی ومحصول می خواهند با این جریان هم گام شوند.بنابراین سازمان ها باید با درنظر گرفتن این موضوع که منابع هرروزه کمیاب تر ومحدودتر میشوند ومشتریان نیز باآگاهی روز افزون به مسایل ومشکلات محیط زیستی نسبت به این موضع حساس تر شده ودر خرید های خود این مسایل را مورد بررسی قرار می دهند، در سیاست ها واستراتژهای بازاریابی خود تجدید نظر نموده وسعی در اصلاح عملکرد های سازمان خود نمایند.
دانلود کامل مقاله
منبع: TMBA
|