درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 23:55   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 7845صفحه نخست » چهارشنبه، 20 آذر 1392 - 10:44
موضع‌گیری خبرگزاری ایسنا درباره انتشار تصویری نامتعارف از دکتر معتمدنژاد
نکته‌ای که باید در انتشار این نوع عکس‌ها در نظر گرفته شود، حرمت خانواده‌ی فرد درگذشته است. در صورت انتشار عکس یک جسد در فضای مجازی، خانواده‌ی آن فرد با هر بار دیدن آن تصویر، خاطرات تلخش یادآوری و به قول معروف، داغ آن‌ها تازه می‌شود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- درباره‌ی فلسفه‌ی انتشار عکس‌های خشن یا نامتعارف نظرهای متفاوتی وجود دارد؛ عده‌ای مخالف انتشار این‌گونه تصویرها، برخی هم موافق هستند، عده‌ای که موافق‌اند، دلایلی مانند کمک گرفتن برای بحران‌ها، درس گرفتن جامعه و احتمال پاسخگویی مسؤولان را مطرح می‌کنند؛ اما انتشار تصویر یک جسد، کدام یک از این دلایل را دربرمی‌گیرد؟! چه کسی پاسخگوی رنجش خاطر مخاطبان عادی یک رسانه است که در معرض پخش چنین تصاویری قرار می‌گیرند؟

چند روزی از درگذشت دکتر معتمدنژاد می‌گذرد، طبیعتا جایگاه علمی و شخصیت برجسته‌ی او عرصه‌ی ارتباطات سبب شد تا بسیاری از رسانه‌ها برای تهیه‌ی گزارش خبری و تصویری از مراسم تشییع و تدفین او اقدام کنند. در این میان، یک رسانه اقدام به انتشار عکسی از داخل قبر او کرد که واکنش‌هایی را درپی داشت. عده‌ای آن را ورود به حریم خصوصی یک نفر دانستند و عده‌ی دیگر نیز انتشار چنین تصویری را بی‌حرمتی به او و خانواده‌اش تلقی کردند. از طرف دیگر، گویا عده‌ای نیز با لحنی منتقدانه، در مراسم ترحیم استاد معتمدنژاد و در جمع گروهی از فرهیختگان و دوستداران استاد، انتشار آن‌ تصویر را به ایسنا نسبت داده و در این زمینه جوسازی کردند.

ایسنا ضمن اعلام این‌که عکس یادشده توسط این خبرگزاری منتشر نشده، یادآوری می‌کند یک جست‌وجوی ساده در اینترنت و مراجعه به آرشیو گزارش‌های تصویری ایسنا که البته برای اهالی ارتباطات و رسانه، عمل دشواری نباید باشد، گویای آن است که چنین تصویری توسط ایسنا منتشر نشده، زیرا اساسا در خط مشی کاری ایسنا انتشار چنین تصویرهایی نیست. با این اوصاف، با تأکید دوباره بر لزوم بازنگری در اصولی که براساس آن تکلیف انتشار چنین تصویرهایی باید مشخص شود، نظر کارشناسان را در این زمینه، مرور می کنیم.

مرتضی نیکوبذل - عکاس خبرگزاری رویترز - در این‌باره معتقد است: قانون خاصی برای جلوگیری از انتشار عکس‌های خشن و نامتعارف وجود ندارد و این موضوع صرفا به سیاست‌های یک رسانه بستگی دارد. خبرگزاری‌ها در سطح بین‌المللی برای جلوگیری از آسیب دیدن احساسات عمومی معمولا اجازه‌ی انتشار عکس‌های خیلی سیاه و خشن را نمی‌دهند.

مریم رحمانیان - عکاس - نیز اعتقاد دارد: جلوگیری از انتشار عکس‌های خشن یا نامتعارف، مخالف آزادی بیان نیست و هر عکسی نباید اجازه‌ی انتشار پیدا کند. انتشار عکس‌های خشن، منسوخ است، رسانه‌ها باید رعایت شرایط مخاطب خود را کنند، مثلا در دیگر کشورهای دنیا قبل از انتشار یا نشان دادن تصاویر خشن، به مخاطبان هشدار لازم داده می‌شود. در رسانه‌ی ایران از آنجا که این هشدارها وجود ندارند، باید عکس‌های ملایم‌تر روی خط قرار گیرند.

نکته‌ای که باید در انتشار این نوع عکس‌ها در نظر گرفته شود، حرمت خانواده‌ی فرد درگذشته است. در صورت انتشار عکس یک جسد در فضای مجازی، خانواده‌ی آن فرد با هر بار دیدن آن تصویر، خاطرات تلخش یادآوری و به قول معروف، داغ آن‌ها تازه می‌شود.

اکبر نصراللهی - استاد رشته‌ی ارتباطات - در این‌باره گفته است: حرمت خانواده‌ی فرد فوت‌شده در انتشار عکس‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه از لحاظ اخلاقی در مقابل خانواده‌های این افراد مسوول هستیم و باید حرمت احساسات خانواده‌ها نگه داشته شود.

این نکات استانداردهای حرفه‌یی است که باید در انتشار عکس‌های نامتعارف رعایت شوند، اما رسانه‌های ما کدام استانداردها را پیش از انتشار این‌گونه عکس‌ها و فیلم‌ها رعایت می‌کنند؟ آیا به‌جز این است که تشخیص و سلیقه‌ی شخصی افراد، تعیین‌کننده‌ی خروجی رسانه‌های ما شده است؟ آیا انتشار چنین تصاویری، قبح برخی کارها را نمی‌ریزد؟

 

منبع: مدیا نیوز

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد