شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- حوزه روابط عمومی در سال های اخیر به شدت دچار تحول شده و سایت های اینترنتی به یکی از بایسته های روابط عمومی سازمان ها تبدیل شده است.
در این رهگذر وبسایت وزارتخانه ها به عنوان نهادهای مادر، از اهمیت بیشتری برخوردارند لذا در این نوشتار به معرفی یکی از بهترین نمونه های وبسایت وزارتخانه ها می پردازیم.
سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر با حدود 35 هزار صفحه فهرست شده در گوگل، یکی از قوی ترین سایت ها در میان وزارتخانه های کشور است.
پورتال وزارت صنعت، معدن و تجارت 3074 امین سایت کشور با رتبه بندی الکسا می باشد و از این حیث با توجه به ماهیت تخصصی اش، جایگاه قابل قبولی دارد.
از نظر رنگ بندی، سایت های رسمی بایستی یکی از سه رنگ سبز، آبی، سفید را به عنوان رنگ زمینه استفاده کنند. که در این میان سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت همانند بیشتر سایت های وزارتخانه ها، زمینه آبی را برگزیده است.
لوگوی سایت در میان صفحه آن آمده و در سمت راست، تلفیقی از فعالیت های این وزارتخانه به صورت عکس مونتاژ شده قرار گرفته و در سمت چپ آن نیز پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران نقش بسته است. که به لحاظ بصری، تلفیقی چشم نواز و زیبا می باشد.
محتوای این سایت در 4 منو در دو طرف سایت قرار داده شده و به دلیل وسعت دامنه فعالیت این پورتال، تقسیم بندی آن منطقی است.
در منوی اصلی، بخش های اصلی وزارتخانه از قبیل، وزیر، روابط عمومی و معاونت ها و وبسایت های زیر مجموعه قرار داده شده اند. در پایان نیز پیوندها و نظر سنجی درج شده است.
منوی دوم که در بالا سمت چپ قرار گرفته، سامانه های مختلفی که در این سایت قرار دارد را شامل می شود. گزارشات آماری، آمار تولید واحدهای صنعتی، سامانه یکپارچه مدیریت کارت الکترونیک مبادلات مرز نشینان و 15 مورد دیگر از این سامانه ها در این بخش، قرار گرفته اند.
بخش خدمات، منوی دوم از سمت چپ است که معرفی متقاضیان بیمه قالیبافان به تامین اجتماعی، معرفی تولید کنندگان فرش دستباف به بانک ها جهت دریافت تسهیلات، ضوابط کارت شناسایی تولید طرح و نقشه و 8 مورد دیگر که دقیقا در زمینه خدمات وزارتخانه هستند، در این قسمت قرار دارد.
منوی سوم از سمت چپ به سازمان های تابعه می پردازد و در آن لینک 30 سازمان تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.
در قسمت بالای اسلایدر بنری برای مناسبت های مختلف تدارک دیده شده، که برای سایت های سازمان ها توصیه شده، که در مناسبت هایی از قبیل محرم، یا ماه مبارک رمضان، از اسلایدر استفاده نکنند و بنرشان را متناسب با مناسبت تعویض کنند.
گزیده اخبار و اسلایدر نیز به نحوی طراحی شده اند که عکس ها با حجم زیاد ارائه نشوند و همین در کم شدن زمان بارگزاری تاثیر مثبت داشته است. چراکه سایت های وزارتخانه ها که با حجم قابل توجهی از بازدیدکننده روبرو هستند، باید حجم صفحاتشان را کم کنند تا بازدید کننده زمان زیادی را برای باز شدن صفحات انتظار نکشد و از آن جا که تصاویر بیشترین زمان را در بارگزاری صفحات می گیرند، شایسته است که از اسلایدرهای کم حجم برای این کار استفاده شود.
اولین بخش ذیل اخبار اسلایدر، صنعت، معدن و تجارت در آیینه رسانه است که 4 خبر مهم را در صفحه اول با تصویر بند انگشتی پوشش می دهد و ذیل آن بولتن خبری صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته که گزارش های خبری روابط عمومی درباره وزیر، سازمان های تابعه، وزارتخانه، استان ها، را پوشش می دهد.
بخش سوم گزارش تصویری است که 4 گزارش تصویری اخیر مرتبط با فعالیت های وزیر و وزارتخانه را در خود جای می دهد.
چهارمین بخش نیز به خدمات سازمان، صدور مجوزهای صنعتی، نظر سنجی و ثبت مکاتبات اختصاص دارد. همچنین این وزارتخانه بهترین مکان سایت، بالا سمت چپ را به پیام مقام معظم رهبری (مدظه العالی) اختصاص داده که به همراه عکس در زمینه آبی و هارمونی کامل با رنگ زمینه قرار گرفته است.
نکته دیگر در این سایت، عدم استفاده از فایل های فلش و عکس چشمک زن است و این باعث می شود که در حین مطالعه حواس خواننده پرت نشده و با تمرکز مطالب را بخواند.
اگرچه این سایت از لحاظ فنی نیاز به تغییراتی دارد اما، به لحاظ ساختاری و جذابیت های بصری، یکی از بهترین سایت های وزارتخانه های کشور می باشد.
منبع: www.mimt.gov.ir
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|