شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سیستم سیاسی هر کشور بر ساختار اجتماعی آن تأثیر میگذارد. نقش روابط عمومی در کشورهای غیردموکرات نسبت به کشورهایی که دموکراسی بر آنها حاکم است کمتر استراتژیک است. پدیده جهانی شدن در بسیاری از کشورها تغییراتی را در روابط عمومی میطلبد. روابط عمومی با افکار عمومی رونق گرفته و شکوفا میشود و میتوان نتیجه گرفت که تنها جوامع چندگانه محیط مناسب برای روابط عمومی استراتژیک را فراهم میآورند. اندونزی از سال 1999 تغییر سیاسی بزرگی را تجربه میکند و از یک حکومت استبدادی به سمت دموکراسی در حرکت است و در این شرایط روابط عمومی بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. امروز، حرفه روابط عمومی در دوره دموکراسی آزموده میشود، در شرایطی که سیاستمداران برای جلب اعتماد مردم با یکدیگر رقابت میکنند. بنابراین دموکراسی و جهانی شدن پایههای اولیه روابط عمومی استراتژیک هستند.
معرفی کوتاهی از اندونزی شاید بتواند به درک پیچیدگی و تنوع ملتی که ارتباطات در آن نقش پررنگی در حفظ وحدت ملی ایفا میکند کمک نماید. جمهوری اندونزی کشوری با بیش از 230 میلیون نفر جمعیت چهارمین کشور پرجمعیت جهان محسوب میشود. مجمع الجزایری با بیش از 13000 جزیره به طول 5000 کیلومتر در راستای خط استوا کشیده شده است. بیش از 300 قوم و 350 زبان و گویش دراندونزی وجود دارد؛ این زبان ملی اندونزی است که وحدت این ملت را تضمین کرده است. نزدیک به 90% از جمعیت اندونزی مسلمان هستند و اندونزی پرجمعیتترین کشور مسلمان در دنیا میباشد. اگر نقشه اندونزی را روی نقشه اروپا بگذاریم، اندونزی از لندن تا استامبول را میپوشاند.
اندونزی به عنوان یک کشور در حال توسعه که از اوایل قرن بیستم تغییرات شدیدی را تجربه میکند، مشکلات منحصر به فردی را در سر راه توسعه روابط عمومی قرار داده است. در اینجا نیز همانند دیگر نقاط دنیا، توسعه روابط عمومی به شدت از توسعه سیاسی تأثیر میپذیرد. روابط عمومی اندکی پس از اعلام استقلال در سال 1945 همزمان با احساس نیاز به تبلیغ استقلال کشور از دنیا آغاز شد. حرفه روابط عمومی در اوایل دهه 1950 با ورود چند شرکت چند ملیتی به این کشور به اندونزی معرفی شد. سال 1972 آغاز حرفهای گرایی در روابط عمومی اندونزی بود، زمانی که انجمن روابط عمومی اندونزی با نام پرهوماس تشکیل گردید. پرهوماس امروز به عنوان یک انجمن ملی دارای شعبه در 24 شهر بزرگ اندونزی و 4430 عضو است.
هنگامی که جنرال سوهارتو با پشتیبانی ارتش در سال 1966 به عنوان دومین رئیس جمهور به قدرت رسید، تمرکز دولت او بیشتر بر تقویت پایداری برای رسیدن به رشد اقتصادی بود تا استقرار دموکراسی سیاسی. در طول دولت سوهارتو، اندونزی خود را کشوری دموکرات اعلام کرد؛ البته ارتش نقش بزرگی در سیاست و حضور در پارلمان ایفا میکرد. به رغم وضعیت خوب اقتصادی، در طول 32 سال حکومت سوهارتو، خفقان شدیدی بر جامعه حاکم بود، آزادی بیان و آزادی بیان وجود نداشت و سیاستمداران، روشنفکران و رسانهها به شدت کنترل میشدند. تظاهرات و اعتراض رهبران فکری مانند سیاستمداران، عملگرایان و دانشجویان و تقاضا برای استعفای سوهارتو، دولت او را در سال 1998 با چالش روبرو کرد. هنگامی که ارتش تصمیم گرفت به دلیل فشارهای بین المللی بی طرف بماند، سوهارتو استعفا داد.
این شروع دورهی جدیدی در عرصه سیاست بود. در این زمان نیاز به وضع قانون و مقررات، حل تعارضات محلی و حفظ استقلال منطقهای در کنار برخورداری از جامعهی مدنی به شدت احساس میشد. شکی وجود ندارد که روابط عمومی در چنین شرایط ناپایدار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی ایفا میکرد. کارگزاران روابط عمومی میبایست با افزایش آگاهی درباره پیچیدگی مشکل مسلط بر ملت در آن زمان، اعتماد مردم را به دولت تازه جلب میکردند. رئیس جمهوران بعدی با فهرست دلهره آوری از وظایف روبرو بودند که از آن جمله میتوان به اصلاحات اقتصادی و خلاصی از افراد فاسد در دستگاه دولت، اداره خوب در هر دو بخش دولتی و خصوصی، حفظ رشد اقتصادی و پایداری، احترام به استقلال منطقهای و حفظ پایداری با توجه به شدت گرفتن تعارضات در شهرهای آچی، آمبون، و پاپوآ اشاره کرد.
دو دوره انتخابات پی در پی در سال 1999 و 2004 منصفانه و آزاد برگزار شد. اندونزی با سرعت هر چه تمامتر پس از سقوط نظام استبدادی سوهارتو در سال 1998 به سمت انتخابات آزاد دموکرات در اکتبر 1999 حرکت کرد. در همین زمان اندونزی فشار بی سابقهای برای آزادی و آزادیخواهی مدنی را تجربه میکرد. در دموکراسی آیین نامهای، دو تغییر پی در پی در دولت از طریق انتخابات آرام برای تثبیت یک نظام دموکرات کافی بود. اندونزی هم اکنون کشوری کاملا دموکرات است، گرچه منتقدین بر این باورند که اندونزی در ایجاد یک دموکراسی آیین نامهای موفق عمل میکند در حالی که اصل نادیده گرفته شده است.
با پیدایش دموکراسی، تعداد احزاب رو به فزونی دارند. در انتخابات سال 2004، هر حزب سعی داشت تا با استفاده از روابط عمومی استراتژیک رأی دهندگان را هدف قرار دهد، به خصوص افراد جوانی که برای اولین بار در انتخابات شرکت میکرند. مردم نیز با چالشهای مخصوص به خود روبرو بودند مانند این که کدام نامزد از منافع آنها دفاع خواهد کرد یا به وعدههای خود جامه عمل خواهد پوشاند. رئیس جمهور سوسیلو بامبانگ یودهونو به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب دراین انتخابات برگزیده شد. پیروزی او تنها به دلیل برنامهای که ارائه کرده بود نبود بلکه تصویر پرسنلی موفقی که نتیجه استراتژی موفق روابط عمومی بود نیز نقش مهمی در این میان ایفا کرد.
برای انتخابات بعدی در سال 2009، هزاران سیاستمدار از هم اکنون مبارزات تبلیغاتی را برای به دست آوردن 17750 جایگاه مجلس نمایندگان ایالتی آغاز کردهاند. هزار سیاستمدار دیگر نیز برای 560 جایگاه در مجلس نمایندگان ملی مبارزه خواهند کرد. استانداران 32 استان و اعضای هیئت امنای 466 حوزه نیز انتخاب خواهند شد. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز مشخص شدهاند. این بزرگ ترین انتخاباتی است که تا کنون رخ داده است.
رأی دهندگان مایل بودند تا پیش از انتخاب یک نامزد هر چه بیشتر آگاه باشند. اما به نظر میرسد که سیاستمداران رأی دهندگان را به صورت یک گروه جمعی میبینند. آن دسته که از حضور اجتماعی و روابط عمومی پررنگی در فرهنگ سنتی برخوردارند، احتمالا در جلب نظر رأی دهندگان موفق تر خواهند بود. اکثریت رأی دهندگان در اندونزی به بخش پهن هرم جمعیتی تعلق دارند و احتمال این که تحت تأثیر اقدامات نیکوکارانه و خیرخواهانه قرار بگیرند بیشتر است. افرادی که در بخش بالای هرم قرار دارند به شیوهای روشنفکرانهتر انتقاد و توقع میکنند. از آنجایی که تصویر اجتماعی برای تمام سیاستمداران و اشخاص برجسته حائز اهمیت است، نقش روابط عمومی در هر موقعیتی به خصوص در زمان انتخابات بسیار پررنگ میشود. بنابراین، روابط عمومی و استراتژی رسانهای با سازماندهی خوب اولین گزینه خواهد بود.
گرچه اندونزی مدت کوتاهی است که دموکراسی را تجربه میکند، دستاوردهای بسیاری به دست آورده است که شهروندانش بدان افتخار میکنند. اندونزی از یک حکومت استبدادی طولانی به یکی از بزرگترین کشورهای دموکراتیک تبدیل میشود و این شرایط نیاز به روابط عمومی استراتژیک را هر چه بیشتر میکند.
در مورد سیاست و توسعه اقتصادی، که رقابت جهانی، منطقهای و محلی را پیش بینی میکنند، دولت و شرکتهای تجاری اهمیت ارتباطات استراتژیک را دریافتند. شرکتها، مؤسسات، و سازمانهای انتفاعی و غیرانتفاعی خود را در عرصه رقابت جهانی مییابند و نه بازارهای محلی یا جامعه در حالت کلی. نظام ارتباطی پیشرفته مانند ارتباطات آن لاین، در دسترس بودن انواع مختلف رسانهها، شکل پیشرفته حمل و نقل و کلیه پیشرفتهای فنآوری، سازمانها را به این امر تشویق کردند که پا فراتر از مرزهای شناخته شده بگذارند و اجتماعات و گروههای ذی نفع درحال پیدایش را در اقصی نقاط دنیا بشناسند.
تأثیر جهانی بر تقاضا برای ارزشهای جدید در اعمال مردم سالاری و حقوق بشر که اندونزی را دستخوش تغییر کرده بود، به پیشرفت روابط عمومی در اندونزی نیز منتهی شد. به هر حال، در جامعهای که کانالهای ارتباطی آن فاسد و مملو از اطلاعات نادرست است جایی برای دموکراسی وجود ندارد.
در حال حاضر، روابط عمومی به عنوان یک حرفه در شرکتها و مؤسسات دولتی وجود دارد. در اندونزی حرفه روابط عمومی در ادارات دولتی تحت نظارت دقیق قانون و مقررات است. ارائه حداکثر خلاقیت و نگرشی مستقل برای پرسنل ممن نیست. این محدودیت مهم ترین مانعی است که بر سر راه کارکنان روابط عمومی در ادارات دولتی وجود دارد. در برخی موارد این افراد از آموزش و تجربه کافی در زمینه روابط عمومی برخوردار نیستند. برای شرکتها، رقابت، جهانی شدن، فنآوری اطلاعات و رسانه، دموکراسی با آزادی بیان آمیخته است، سازمانهای خصوصی هم اکنون به اهمیت روابط عمومی استراتژیک پی بردهاند. شرکتهای بزرگ اندونزی خیلی زود دریافتند که نام تجاری قوی، پیامهای مستمر، موضع گیری قاطع شرکت و حمایت مردمی نه تنها بر وجهه و شهرت شرکت بلکه بر سود و زیان شرکت نیز تأثیر دارد.
زمینه ارتباطات تغییر بسیار کرده است و رقابت، دموکراسی، جهانی شدن و پیشرفتهای دیگر به وقوع این تغییرات کمک کرده اند. ارتباطات نقش بسیار مهمی در آماده ساختن افراد برای تغییرات بزرگ در دولت، یک شرکت یا اجتماع ایفا میکنند. و نکته مهمتر این است که ارتباطات نیز به مجاب کردن آنان درباره مزایای این سناریوی در حال پیدایش کمک میکند. در اندونزی، با توجه به تنوع نژادی و فرهنگی، چالش جلب طرفدار برای تغییرات بسیار پیچیده است. اگر این تغییر در حوزه یک شرکت صورت گیرد، وظیفهای بسیار خطیر است زیرا سرمایه گذاران از غافلگیر شدن و عدم قطعیت متنفر هستند. در نتیجه کارگزاران روابط عمومی باید از سطح بالایی از تخصص و قابلیتهای جهانی در روابط عمومی برخوردار باشند.
یک نظرسنجی تصادفی که توسط پرهوماس انجام شده است، نشان داده است که صنعت روابط عمومی اندوزی تا سال 2009 به لحاظ کمی دو برابر میشود، چرا که سیاستمداران، شرکتها و مؤسسات برای ارتقاء تصویر، شهرت و نام تجاری خود کاملا به کارگزاران روابط عمومی تکیه میکنند. این شرایط علاوه بر به دست دادن فرصتی شگرف، کارگزاران روابط عمومی را مجبور میکند تا در محیطی پررقابت به گونهای اثربخش به رقابت بپردازند تا بتوانند وظایف سطح بالاتر مدیریتی و روابط تجاری را انجام دهند. همانطور که تقاضا برای متخصصین روابط عمومی در حال افزایش است، قابلیتها نیز باید افزایش یابند، و این نشانی از نیاز به ارتقاء دانش، مهارت، نگرش و قضاوت متخصصین روابط عمومی است. فشار موجود برای اداره بهینه شرکتها نیاز به روابط عمومی استراتژیک را پدید آورده است. مدیریت بحرانف ارتباطات بازاریابی یکپارچه، روابط کارمندان، روابط رسانهای و مسئولیت اجتماعی شرکت از جمله قابلیتهایی هستند که برای کارگزاران روابط عمومی ضروری میباشند.
کارگزاران باتجربه روابط عمومی در اندونزی به خصوص در جاکارتا، پایتخت این کشور، از روشهای متنوعی چون سنجش افکار عمومی و گروههای متمرکز بهره میگیرند تا افکار عمومی را بسنجند، به همراه روشهای متنوعی از فنآوری پیشرفته برای توزیع اطلاعات، که شامل اینترنت، ماهواره و دیگر کانالهای ارتباطی برای دست یابی به مخاطبین میشود.
فروپاشی اخیر مؤسسات مالی در ایالات متحده کشورهای بسیاری از جمله اندونزی را تحت تأثیر قرار داد و بدین ترتیب نیاز به ارتباطگران قابل و مؤثر بیش از هر زمان افزایش یافت. در حالی که ماهیت بحران به بی کفایتی مدیریتی در نظام بازار آزاد و سوء استفاده مدیران ارشد از شرکتهای بزرگ مالی مربوط میشود، کارگزاران روابط عمومی چگونه میتوانند حقیقت را به مردم بگویند؟
در رویارویی با این چالشها، انجمن روابط عمومی اندونزی (پرهوماس) همکاری تنگاتنگی با هیئت هماهنگی روابط عمومی دولت اندونزی (باکوهوماس) در شروع اعتباربخشی به متخصصان روابط عمومی در اندونزی داشت. پرهوماس و باکوهوماس با حمایت وزیر فنآوری ارتباطات و اطلاعات، کمیتهای مرکب از متخصصان تشکیل داده است، همایش برگزار میکند، با دانشگاهها، شرکتها و انجمنهای برجسته همکاری میکند، و بالاخره استاندارد قابلیت کارگزاران روابط عمومی را به وجود آورده است. این فرایند اعتباربخشی که شامل مطالعه این حرفه در کشورهای دیگر و روشهایی برای اجرا در اندونزی است اکنون 2 سال است که ادامه دارد و انتظار میرود که در اوایل سال 2009 اجرا شود. گرچه اعتباربخشی یک طرح داوطلبانه است، هدف اصلی برنامه اعطای گواهی نامه رسمی و بالا بردن سطح حرفهای گرایی برای رقابت در عرصه بین المللی است.
منابع:
-
Ananto, Gold Paper Public Relations Indonesia, 2007
-
Basya Muslim, Positioning Indonesia toward globalization challenge, Perhumas, 2006
-
Basya Muslim, PR Standard Competency, Journal Public Relations Indonesia, 2007
-
Recent publications on General Elections Law and Political Parties
http://shara.ir
Iranian Public Relations News Network(shara)
http://en.shara.ir/login.php
http://www.irancpr.ir/fa/?current=home |