توسعه برند میراث جهانی در بازارهای نوظهور(کشورهای در حال توسعه)
نویبسنده:
خدایار عبداللهی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت تهران مرکز
khodayarabdollahi@yahoo.com
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) - هدف از این مقاله به بیان چگونگی ظهور یک برند تحت عنوان سایت میراث جهانی (WHS) است . این برند چارچوبی برای مدیریت تصویرذهنی گردشگران از یک محل را فراهم می کند و بخش مهمی از بازاریابی مقصد است.
این مطالعه به بررسی تکامل برنامه WHS را با تمرکز بر بازارهای در حال ظهور است و به دنبال شناسایی عوامل اقتصادی ، سیاسی و دیگر مواردی که حول کشورهای نوظهور و در حال توسعه برای قرار گرفتن در لیست WHS می باشد می پردازد.
طرح / روش / رویکرد : این مطالعه بر اساس تجزیه و تحلیل چند متغیره از داده ها در 48 کشور در حال ظهور است که در آن استعداد خود را برای کاندید شدن در لیست WHS با توجه به شاخص های اندازه گیری پیش بینی شده ظاهر می نمایند .
در ارتباط با گردشگری ، تعداد موجود در سایت های WHS ، ارتباط مستقیم با سطح دموکراتیزه و شاخص توسعه انسانی کشورها دارد .
مجموعه داده استفاده شده است به آزمون چهار فرضیه است.
یافته ها : تجزیه و تحلیل شناسایی دو رابطه آماری قابل توجه : ابتدا تعداد سایتهای موجود در لیست WHS و بعد برنامه هایی برای معرفی و نامزدی سایت های اضافی و دوم درکشورهای ایستاده بر شاخص دموکراسی است که به میزان قابل توجهی به برنامه های کاربردی مربوط است .
اصالت / ارزش : این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل چند متغیره در جامعه تحت کنترل با روش مطالعه موردی است و مکمل های بالقوه بین دو روش است. برنامه توسعه WHS به عنوان یک عامل اصلی و کمک کننده به میراث گردشگری است و باعث خلق یک برند برجسته تحت ارزش گذاری برند WHS ایجاد می شود.
واژگان کلیدی : علامت های تجاری ، بازارهای در حال ظهور ، میراث ، گردشگری
مقدمه :
جایگاه استراتژیک موضوع برند در گردشگری آن گونه که باید و شاید، موفقیت چندانی نداشته و باید برند ملی و جایگاه آن در توسعه صنعت گردشگری به خوبی تبیین شود.ضرورت نیاز به برند از آنجا آغاز می شود که به موضوع توریسم به عنوان یک صنعت و یک ضرورت اقتصادی با توجه به شرایط فعلی در اقتصاد توجه می شود.
توریسم بعد از نفت، خودروسازی و صنایع شیمیایی چهارمین صنعت مهم و ارزآور در دنیا به شمار می رود و از نظر گردش مالی در سال 2008 بیش از 900 میلیارد دلار درآمد نصیب کشورهای دنیا کرده و پیش بینی می شود که در همین دهه میلادی به رشد 2تریلیون در دنیا برسد.
اقتصاد دانش بنیان در دنیا به سرعت به سمت تاکید بر بُعد اقتصاد خدماتی حرکت می کند واقتصاد خدماتی و حرکت روبه رشد و افزایش سهم خدماتی در توسعه اقتصادی به عنوان یکی از بخش های مهم مورد تاکید قرار گرفته وباید بپذیریم که اقتصادگردشگری با توجه به جنبه های خدماتی باید بیش ازپیش مورد توجه اساسی قرار گیرد.
وقتی صحبت از جنبه های اقتصاد گردشگری می شود خواسته یا ناخواسته ناگزیر موضوع بازاریابی و مسئله مدیریت رفتار مصرف کننده مطرح می شود شاید بدون اغراق و به رغم نقاط قوت و ضعف، اقدامات مناسب و گام های بلندی که در این صنعت در سال های اخیر برداشته شده، و همگان به این نتیجه رسیده اند که بازاریابی و برندینگ از مهم ترین اولویت های توسعه صنعت گردشگری است.