درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 01:16   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6095صفحه نخست » سه شنبه، 23 مهر 1392 - 09:43
رسانه ها چه نقشی در کاهش اثرات بلایای طبیعی دارند؟
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-
  
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ایران یکی از 10 کشور اول حادثه خیز و بر اساس گزارشهای سازمان ملل، سومین کشور حادثه خیز در جهان است.
به گزارش شارا، زلزله عظیم کانتو در سال ۱۹۲۳ شهر توکیو را ویران ساخت. این زلزله موجب شد بیش از ۱۴۰ هزار نفر کشته و بیش از نیمی از بناها ویران شده یا در آتش بسوزند. وقوع این زلزله بهانه‌ای شد تا مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۲ دسامبر ۱۹۸۹ میلادی با تصویب قطعنامه‌ای دومین چهارشنبه اکتبر هر سال، یعنی سالروز وقوع این زلزله را «روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری کند.رسانه ها چه نقشی در کاهش اثرات بلایای طبیعی دارند؟

از آن روز، هر ساله در این تاریخ، بخصوص در کشورهای حادثه خیزی چون ایران، که یکی از 10 کشور اول حادثه خیز و به عبارتی بر اساس گزارشهای سازمان ملل، سومین کشور حادثه خیز در جهان است، روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی گرامی داشته می‌شود و طی آن؛ برنامه‌های مختلف آموزشی، مانور و… برگزار می‌شود. برنامه‌هایی که قطعا با حضور رسانه‌ها چهره همگانی‌تری به خود می گیرند. همینجاست که نقش و کارکرد رسانه‌ها در بحران بیش از پیش خودنمایی کرده و اهمیت صدچندان می‌یابد.

حال، سئوال اینجاست که ما به عنوان یک رسانه در زمان حاضر و پیش از وقوع بحران و در هفته‌ای که هفته کاهش آثار بلایای طبیعی نام گرفته، چه کارکرد و نقش ویژه‌ای را می‌توانیم برای کاهش آثار بلایای طبیعی و در واقع کاهش آثار بحران‌ها ایفا کنیم؟

اگر مدیریت بحران را مجموعه‌ای از اقدامهای برنامه‌ ریزی شده در قبل، حین و بعد از بحران بدانیم که با هدف پیشگیری و یا مهار و کنترل بحران و از بین بردن آثار آن و برگشت به شرایط قبل از بحران صورت می‌گیرد، وظایف رسانه‌ها نیز در این چارچوب دارای معنای خاص خواهد بود. بویژه آن که در وضعیت بحرانی، معمولاً تصمیم‌گیری تحت شرایط وخیم دشوار بوده و اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیرندگان ناقص و زمان برای برای هرگونه پاسخ و واکنش نیز بسیار محدود و فشرده است. بر این اساس،  راهبرد رسانه‌ها  در زمان بحران‌، بایستی کاملا هدفمند و دقیق و برنامه‌ریزی شده باشد.

بنابراین در مرحله وقوع بحران، همانند وقوع حوادث غیرمترقبه و  بحرانهای حاد اجتماعی، شایسته است رسانه‌ها ، اطلاعات دقیق و مناسب در زمینه ابعاد حادثه و بحران را در اختیار مسئولان و مدیران قرار دهند.

از دیگر سو، پس از بحران، رسانه‌ها می توانند با شیوه‌های مختلف به تقویت روحی و اعتماد  اجتماعی مردم پرداخته و  نقاط ضعف مدیران را در خلال  بحران یادآور شوند. در این میان، اطلاع‌رسانی گسترده در سطح داخل و بین الملل در زمان بروز بحران‌ها و رخدادهای غیرمترقبه از جمله وظایف رسانه‌ها شمرده می‌شود.

 اما یکی از مراحل مهم بحران که می‌تواند سرنوشت بحران را به کلی دگرگون کند، مرحله پیش از  بروز بحران است. در این مرحله رسانه‌های جمعی، به دلیل داشتن اطلاعات و دسترسی به آن، لازم است بحران‌های بالقوه و در حال شکل‌گیری را در محیط شناسایی و به مسئولان و کارگزاران گوشزد کنند و در آنها حساسیت و آمادگی لازم را برای انجام وظیفه در شرایط بحرانی به‌وجود آورند.

در این راستا رسانه‌ها با گزارش‌ها و تحلیل‌ها و خبرهای ارسالی خود تلاش می‌کنند تا بحران‌های بالقوه و ابعاد آن را به موقع شناسایی و به اطلاع  مردم و مسئولان برسانند. البته شکی نیست که در مرحله قبل از وقوع بحران، یکی از وظایف خطیری که رسانه‌ها بر دوش دارند، آموزش پیشگیری از وقوع بحران‌های غیرطبیعی و انسان‌ساخت و همچنین آموزش مقابله با بحران‌های طبیعی است و این درست جایی است که امید است،  با همکاری و ارتباطی صحیح بین رسانه‌‌ها  و جمعیت هلال‌احمر که آموزش‌های امداد و نجات را در حیطه وظایف خود دارد، جامعه انسانی را به سوی آگاهی و ایمنی هدایت نماییم.

وحید رحمتی مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر
   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد