رفتار خرید مصرف کننده آن لاین و عوامل موثر برآن
نویسندگان :
محمد هادی باقری
Hadibaghery1983@yahoo.com
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
سولماز سید غفوری
solmaz_sgh@yhoo.com
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- این مقاله بر چگونگی ارزیابی رضایت مشتریان الکترونیک از راه بررسی عوامل موثر بر رضایت الکترونیک متمرکز است. در ابتدا به بررسی رفتار مصرف کننده در محیط آن لاین می پردازیم . سپس عواملی که می توانند رضایت و وفاداری مشتری را افزایش دهند را بررسی و برخی از الگو های موجود در این زمینه را مطرح می کنیم. نهایتا به بحث کیفیت در محیط آن لاین می پردازیم.
واژگان کلیدی : رفتار مصرف کننده ،اینترنت ، خرید آنلاین ،رضایت ،وفاداری ،کیفیت ،بازاریابی
مقدمه :
همه ما مصرفکننده هستیم. بدین معنی که بر مبنای نظم خاصی، غذا، لباس، مسکن، تحصیل، خدمات، ایدهها و ... را استفاده یا مصرف میکنیم. تصمیماتی که در مورد مصرف، تقاضا برای مواد خام، حمل و نقل، خدمات فنی و یا استقرار و تخصیص منابع میگیریم، موفقیت برخی صنایع و شکست برخی دیگر را موجب میشود. بنابراین رفتار مصرفکننده عامل مهمی در رکود یا رونق فعالیتهای بازاریابی است.
کاتلر و ارمسترانگ بحث می کنند که شرکتهای برونگرا شرکتهایی هستند که صرفاً به دنبال فروش نیستند، بلکه به دنبال رضایت بلندمدت مشتریان از طریق ارائه محصولاتی با کیفیت برتر همراه با نیل به اهداف بلندمدت و حیات مستمر خودشان هستند . با توجه به افزایش استفاده از اینتر نت در سراسر جهان و نقش با اهمیت تجارت الکترونیک، نمی توان از نقش رفتار مصرف کننده در محیط آن لاین غافل شد. در ادامه به بررسی برخی از ادبیات موجود در این زمینه می پردازیم .